Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 8. Духовний вимір людського буття (свідомість).

Людське буття неможливе без звернення до свідомості, без «свідомого виміру»

Жан – Поль Сартр

План.

1. Поняття свідомість та проблема походження свідомості.

2. Свідомість і мова.

3. Структура та функції свідомості.

1.Проблему свідомості філософія формулює у вигляді запитання, на яке протягом віків прагне знайти відповідь : як можливе буття духовного й прилучення людини до світу духу? Сучасна філософія дає на це запитання таку відповідь : духовне здійснюється в людському бутті способом свідомості. Поняття «свідомість» з’являється в європейській філософії лише у XVIIст. До цього в європейській культурно-філософській традиції вирізнялось дві площини духовного: об’єктивно-духовне («дух») і суб’єктивно-духовне («душа»). Найпершою ознакою свідомості є те, що вона є суб’єктивною реальністю, для якої характерним є те, що її формотворення позбавлені просторових і взагалі будь-яких предметних властивостей. Усі вони ідеальні. Ідеальне - це загальна форма існування свідомості як суб’єктивної реальності. До основних ознак свідомості можна віднести : 1) особливий, небіологічний тип поведінки; 2) використання предметів культури за їх призначенням; 3) оперування не наданим наявно (предметним) змістом реальності; 4) продукування того, що не існує (творчість); 5) мова(мовлення); 6) цілеспрямування дій та думок людини.

Свідомість не є функцією мозку. Мислить не мозок, а людина за допомогою мозку.

Сучасна філософія (і наука) не може дати остаточного розв’язання проблеми походження свідомості, але наявні на сьогодні концепції допомагають цю проблему висвітлити і багато чого в ній зрозуміти. Сучасні концепції походження свідомості : 1) Релігійна: свідомість є проявом «іскри Божої», вкладеної в людину Богом при творенні світу; 2) Дуалістична: в основі всіх світових процесів лежать два начала: матеріальне і духовне. Свідомість є виявленням духовного начала буття; 3) Еволюційна: свідомість є результатом поступового розвитку живих організмів або форм відображення дійсності; 4) Трудова: людина і свідомість формуються по мірі розвитку праці; 5) Теорія єдиного інформаційного поля: свідомість є одним із проявів дії єдиного світового інформаційного поля; 6) Субстанційна: свідомість – це конкретне, на рівні людини виявлення вихідної засади світу – духу, або ідеї, або світового розуму (інтелекту).

2.Вивчаючи питання про виникнення людини і її свідомості, необхідно виділити три основні чинники цього процесу: працю; спілкування в колективі, заснованому на трудовій діяльності; членороздільну мову. Справді, мова і свідомість дуже тісно взаємопов’язані. Мова є прямим та найгнучкішим способом прояву свідомості. Вона виконує багато функцій, а саме: позначає, називає предмет, явище чи дію, виділені людиною із тотальності сущого; є засобом мислення, засобом виразу предметного змісту знання; об’єктивує ідеальну за своїм способом існування свідомість; є засобом спілкування людей, обміну досвідом, переживаннями, почуттями; зберігає та передає інформацію для прийдешніх поколінь, тим самим сприяючи соціально-історичному розвитку; є засобом управління як поведінкою людини, так і колективними діями.

3.Свідомість є складним утворенням, ознакою якого є системність. По-перше, вона розгортається у межах трьох блоків її змістовних елементів (компонентна структура). Перший умовно можна назвати когнітивною сферою (відчуття, сприйняття, уявлення, поняття). Узагальнено її можна охарактеризувати як знання. Другий – мотиваційною сферою (потреби, інтереси, стійкі емоційні стани, цінності). Узагальненим виразом її є цінності. Третій – нормативно-проективною сферою (норми, приписи, плани, програми. У свідомості слід виокремити певні рівні (рівнева структура). Це виокремлення пов’язане з усвідомленням того, що не все, що складає зміст свідомості як суб’єктивної реальності, реально усвідомлюється. За Фрейдом, свідомість має чотири рівні: несвідоме, передсвідоме, свідоме, надсвідоме. Системотворчим чинником, який поєднує усі можливі елементи цієї складної системи, є самосвідомість. Самосвідомість – це обернення свідомості на саму себе. Основними функціями самосвідомості є самопізнання, самооцінка, саморегуляція.

Свідомість виконує : діяльнісно - творчу, регулятивно-оцінюючу, рефлексивну та конструктивну функції.

Відповідно до різних типів суб’єкта існують різні типи свідомості6 індивідуальна, етнічна, класова, молодіжна, загальнолюдська.

Отже, людська свідомість – це унікальне явище дійсності. За статусом буття свідомість є ідеальною. Могутність та унікальність свідомості яскраво виявлена в її складній будові та в розмаїтості її життєвих функцій.

Контрольні питання та завдання

1. Дайте визначення поняттю свідомість.

2. Назвіть і поясніть основні властивості свідомості.

3. Охарактеризуйте сучасні концепції походження свідомості.

4. Поясніть яку роль відіграє мова в житті людини.

5. Охарактеризуйте структуру свідомості.

6. Розкрийте функції свідомості.

Теми для рефератів, доповідей, контрольних робіт

1. Проблеми і складнощі наукового вивчення свідомості.

2. Порівняльний аналіз основних концепцій походження свідомості.

3. Функції свідомості та проблема людського самовиховання.

Завдання для самостійного опрацювання

Завдання:

1. Опрацюйте тему «Суспільна свідомість».

2. Заповніть таблицю:

Компонентна структура суспільної свідомості Рівнева структура суспільної свідомості Форми суспільної свідомості
     

 

Література :

1. Петрушенко В.Л. Філософія: Курс лекцій. Навчальний посібник для студентів ВЗО ІІІ-IV рівнів акредитації. – К.: «Каравела»; Львів: «Новий світ-2000», 2002. – Тема 12.

2. П.Ю.Саух. Філософія: навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2003. Тема 14.


Читайте також:

  1. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  2. Алфавітний підхід до вимірювання кількості інформації.
  3. Аналогові вимірювальні прилади
  4. Апаратура для термічних вимірювань у свердловині
  5. Арматура та вимірювальні прилади, якими обладнуються відцентрові насоси
  6. Артеріальний тиск та його вимірювання
  7. Багатовимірна структура
  8. Багатовимірні випадкові величини. Система двох випадкових величин
  9. Багатовимірність людського буття: співвідношення біологічного і соціального в людині
  10. Будова та принцип роботи теодолітів. Вимірювання кутів
  11. Буття людини як реальний процес її існування
  12. Буття не зводиться до наявного, спостережуваного, чуттєвих форм буття.




Переглядів: 2292

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 7. Проблема буття у філософії. | Тема 9. Основи філософського вчення про розвиток.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.