Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ДЖЕРЕЛА

МЕТА

ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА № 14

ТЕМА: «Російсько-українські відносини (1918 - 1922 рр.)»

Розкрити причини надання Україні статусу незалежної держави з боку РСФРР, ознайомити з резолюцією VIII Всеросійської партконференції «Про радянську владу на Україні»; розвивати в студентах уміння пояснювати історичні факти на основі різнобічного вивчення джерел і застосування історичних знань.

ХІД РОБОТИ

Згідно з попередніми описами.

З «Інструкції агітаторам-комуністам в Україні», складеної Левом Троцьким (1920р.)

«Ні для кого не секрет, що не Денікін змусив нас залишити межі України, а грандіозне повстання, що підняло проти нас сите українське селянство. Комуну, чрезвичайку, продовольчі загони, комісарів... зненавидів український селянин до глибини своєї душі. У ньому прокинувся вільний дух запорозького козацтва й гайдамаків, що спав сотні років. Це страшний дух, що кипить, вирує, ніби грізний Дніпро на своїх порогах і змушує українців творити чудеса хоробрості.

Пам'ятайте також, що так чи інакше, а нам потрібно повернути Україну Росії. Без України немає Росії. Без українського вугілля, заліза, руди, хліба, солі. Чорного моря Росія існувати не може: вона задихнеться, а з нею і радянська влада, і ми з вами. Ідіть же на роботу, важку, відповідальну роботу.

Конкретно ваше завдання полягає ось у чому:

1. Не нав'язувати українському селянинові комуни доти, доки наша влада там не зміцніє.

2.Обережно запровадити її в колишніх маєтках під назвою артілей або товариств.

3.Твердити, що і в Росії немає комуни.

4.На противагу самостійникові Петлюрі та іншим говорити, що Росія теж визнає самостійність України, але з радянською владою, а Петлюра продає Україну буржуазним державам...

7. Якщо будуть випадки грабунків у Червоній Армії, то їх потрібно скидати на повстанців, махнівців і петлюрівців, яків лилися до Червоної Армії.

8. Оскільки уряд Росії змушений вивозити хліб з України, то ваш обов’язок, товариші, пояснити селянам, що хліб візьмуть лише в куркулів, і не для Росії, а для найбіднішого українського селянства...

10. Використати всі заходи, щоб на Всеукраїнський з'їзд Рад не потрапили такі представники від волостей, які можуть приєднатись до наших ворогів на з'їзді.

Ні на хвилину не забувайте, що Україна повинна бути нашою, а нашою вона буде тільки тоді, коли буде радянською, а Петлюра викинутий з пам'яті народу назавжди.

Бажаю вам повного успіху і щасливої дороги».

З «Резолюції ЦК РКП (б) про радянську владу на Україні», складеної Володимиром Леніним (2 грудня 1918 р.)

«...4. Зважаючи на те, що українська культура (мова, школа і т. д.) протягом віків придушувалися царизмом і експлуататорськими класами Росії, Центральний Комітет Російської Комуністичної партії ставить в обов'язок всім членам партії всіма засобами сприяти усуненню всіх перешкод до вільного розвитку української мови й культури. Оскільки на ґрунті багатовікового гноблення серед відсталої частини українських мас спостерігаються націоналістичні тенденції, члени Російської комуністичної партії зобов'язані ставитися до них з найбільшою терпимістю і обережністю, протиставляючи їм слово товариського роз'яснення тотожності інтересів трудящих мас України й Росії. Члени російської комуністичної партії на території України повинні на ділі проводити право трудящих мас учитися і розмовляти в усіх радянських установах рідною мовою, всіляко протидіючи спробам штучними засобами відтиснути українську мову на другий план, прагнучи, навпаки, перетворити українську мову в знаряддя комуністичної освіти трудових мас.

Негайно ж повинні бути вжиті міри, щоб в усіх радянських установах була достатня кількість службовців, які володіють українською мовою, щоб далі всі службовці вміли говорити українською мовою...

6. Зважаючи на те, що на Україні ще в більшій мірі, ніж у Росії переважну масу населення становить селянство, завданням радянської влади на Україні є завоювання до себе довір'я з боку не тільки селянської бідноти, але й широких верств середнього селянства, які своїми справжніми інтересами якнайтісніше зв'язані з радянською владою. Зокрема, зберігаючи основні принципи продовольчої політики (державна заготівля хліба по твердих цінах, примусова розкладка), необхідно способи її проведення уважно пристосувати, до умов українського села.

Найближчим завданням продовольчої політики на Україні повинно бути відбирання хлібних надлишків тільки в строго обмеженому розмірі, необхідному для української бідноти, робітників і Червоної Армії...

Завданням земельної політики на Україні повинно бути:

1.Повна ліквідація відновлюваного Денікіним поміщицького землеволодіння з передачею земель безземельним і малоземельним.

2.Радянські господарства будувати тільки в строго необхідних розмірах, зважаючи на життєві інтереси навколишнього селянства.

3.В справі об'єднання селян у комуни, артілі й т. п. суворо проводити політикупартії, яка не допускає в цьому відношенні ніякого примусу, прокладаючи це виключно на вільне вирішення самих селян і суворо караючи за всякі спроби внести в цю справу початки примусу».

З таємного листа Йосифа Сталіна до Володимира Леніна (22 вересня 1922 р.)

«...Зважаючи на інтервенцію, ми змушені були демонструвати лібералізм Москви в національному питанні і встигли виховати поза своїм бажанням справжніх і послідовних соціал-незалежників, які вимагають дійсної незалежності і розцінюють втручання ЦК РКП як обман і лицемірство з боку Москви»72.

Завдання А. Проаналізуйте документи і назвіть справжні причини визнання незалежності УСРР з боку РСФРР. Визначіть основні напрями радянської політики в Україні та її цілі. Поясніть ваші висновки. Спираючись на джерела, спрогнозуйте склад радянських органів в Україні.

Завдання Б. Критично проаналізуйте документ за таким планом:

1. Причини визнання незалежності УСРР.

2. Спрямованість політики Рад в Україні: а) в галузі культури; б) у пропаганді; в) серед селянства.

3. Загальні тенденції політики більшовиків в Україні. Висловіть свою думку щодо щирості резолюції ЦК РКП(б).

Завдання В.Проаналізуйте документи й дайте відповіді на питання:

1. Чим викликане визнання незалежності УСРР? Наскільки щирою ви вважаєте резолюцію ЦК РКП(б)?

2. Якими методами повинні були діяти більшовики в Україні? Яка була їхня мета? Узагальніть свої висновки й запишіть їх у зошити.

 

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ

Пропонована робота складна, потребує знань з попередньої історії України (зокрема, варто нагадати студентам лабораторно-практичну роботу, присвячену столипінській аграрній реформі).

Зміст роботи виводить студентів на важливі узагальнення, конче потрібні в дальшому вивченні української і світової історії. Тому підбиття підсумків бажано провести в активній формі (дискусія, семінар тощо). Щоб допомогти учням дійти правильних висновків, викладач може ознайомити їх з думками відомих дослідників. Російський філософ Микола Бердяєв у праці «Витоки і сенс російського комунізму» наголошував: «Увесь стиль російського і світового комунізму вийшов з війни... Більшовизм скористався з усього для свого тріумфу. Він скористався з безсилля ліберально-демократичної влади, з непридатності її символіки для скріплення збунтованої маси. Він скористався з об'єктивної неможливості далі вести війну, пафос якої був безнадійно втрачений, небажанням солдатів продовжувати війну, і він проголосив мир. Він скористався з невлаштованості й невдоволенням селян і передав усю землю селянам, зруйнувавши залишки феодалізму й панування дворян. Він скористався з російських традицій деспотичного управління згори і, замість незвичної демократії, для якої не було навичок, проголосив диктатуру, більше подібну до давнього царату»73.

Англійський історик Арнольд Тойнбі твердить: «Марксизм не визнає кордонів між націями або між суспільствами по вертикалі, але проводить чіткі горизонтальні лінії, поділяючи суспільства на класи, які, своєю чергою, не мають міжнаціональних і культурних кордонів. Подібно до історичних світових релігій марксизм уміщує в себе якесь всесвітнє існування... Але сталінська Росія продемонструвала унікальний історичний досвід диктатури пролетаріату. Як першопрохідець, вона спробувала пристосувати марксистську ідеологію виключно для себе... Отже, першість у соціальній революції знову дала Росії можливість заявити про свою унікальну долю, відродити ідею, яка своїм корінням сягає російської культурної традиції. До слов'янофілів вона перейшла від російської православної церкви... Російська комуністична доктрина містить у собі ідею російської першості».


Читайте також:

  1. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  2. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  3. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  4. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  5. Аналіз співвідношення активів із джерелами їх фінансування
  6. Антропогенне забруднення природного середовища. Джерела забруднень
  7. Антропологічні джерела
  8. Банківське право України: поняття , предмет регулювання, джерела і система
  9. Безперебійні джерела живлення
  10. Бюджетний дефіцит та джерела його фінансування.
  11. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування
  12. Бюджетний дефіцит: причини виникнення та можливі джерела покриття




Переглядів: 786

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ДЖЕРЕЛА | ДЖЕРЕЛА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.