Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Як компонент змісту навчання

Проблема умінь і навичок теоретично досить складна, а практично надзвичайно значуща, оскільки від характеру й рівня придбаних у навчанні умінь і навичок залежить результат діяльності людини протягом усього її життя. Якщо, приміром, учень у процесі навчання засвоїть механізм оптимального (найкращого в даних умовах) вибору, то цей механізм буде служити йому й у виборі друзів, у виборі професії, у виборі роботи тощо.

 

Уміння – це узгоджена система розумових і практичних дій, спрямованих на досягнення ясно усвідомленої мети.

 

Чи, іншими словами – цезнання в дії,тому що уміння завжди сполучені із застосуванням знань.

 

Навичка – це точна, безпомилково виконувана діяльність, що в силу багаторазового повторення стала автоматичною.

 

Навички являють собою автоматизований компонент уміння. У цьому педагогічне трактування навичок відрізняється від психологічного, де навички розглядаються як кінцева мета, а уміння – як певний етап у її досягненні, а спосіб їх формування залежить від кількості повторів. Наприклад, уміння писати – в молодших класах і навичка письма – в старших. До такого ж типу відносяться уміння й навички читати, рахувати, працювати на комп'ютері тощо. Однак у таку схему не вписуються вищі уміння типу: виділяти головне, зіставляти, аналізувати, виконувати творчі завдання й ін. Ці уміння, скільки б вони не повторювалися в діяльності, ніколи не перетворяться на навички, тому що не можуть виконуватися автоматично, без участі свідомості. Навички ж входять до них, як частина, як складовий елемент. Наприклад, уміння вирішувати задачі припускає наявність цілого ряду обчислювальних навичок, однак саме навичкою ніколи не стане, тому що супроводжується постійним міркуванням, тобто управляється свідомістю.

Тому уміння й навички в дидактиці розділяються за кінцевим результатом: уміння, що у процесі свого становлення перетворюються на навички (писати, читати, рахувати тощо) фігурують як навички, а уміння, що ніколи не перетворюються на навички, являють собою власне уміння. Відповідно до цього в навчальному процесі говорять про формування умінь і навичок.

Уміння та навички формуються в процесі багаторазового повторення діяльності. Однак

· при формуванні умінь умови цієї діяльності варіюються, припускаючи її поступове ускладнення;

· формування навичок відбувається в незмінних умовах, що гарантує однаковість повторів для доведення зусиль до автоматизму;

· уміла дія завжди направляється свідомістю, в основі ж навички лежить система підсвідомо закріплених зв'язків.

Розглядаючи способи діяльності як дидактичну категорію, треба зауважити на їх загальнонауковий, а не конкретно предметний характер, бо формування умінь і навичок приводить до появи певних механізмів діяльності, що будуть працювати далеко за тимчасовими та просторовими межами школи й навчання.

Класифікуючи відповідно до цього способи діяльності (уміння і навички), ми розподілили їх на чотири групи:

5) загальнонавчальні: читати, писати, рахувати, конспектувати, складати план, тези, анотації, працювати з комп'ютером тощо. Вони формують механізм учіння;

6) інтелектуальні: виділяти головне, аналізувати, порівнювати, систематизувати, узагальнювати, синтезувати й ін. Вони формують механізм пізнання світу і себе в світі;

7) комунікативні способи діяльності, що базуються на умінні спілкуватися з різними людьми в різних ситуаціях. Сюди входить навчання вербальної (за допомогою усного й письмового слова) та невербальної (за допомогою міміки, погляду, жесту, пози й ін.) комунікації. Це володіння монологічним, діалогічним та полілогічним мовленням. Це уміння говорити й слухати, задавати питання та відповідати на них, мати свою позицію та відстоювати її тощо. Вони формують механізм спілкування;

8) спеціальні уміння та навички, що стосуються конкретного навчального предмета, розкривають його суть і специфіку, дають у руки інструментарій пізнання визначеної ділянки дійсності.

Перші три групи умінь і навичок лежать в основі особистісних механізмів (учіння, пізнання, спілкування) і формуються в процесі викладання всіх навчальних предметів. Четверта – забезпечує ці процеси і робить свій внесок у конкретно наукову та світоглядну позицію учня. Вона відпрацьовується лише даним предметом.



Читайте також:

  1. II. Региональный (национально-региональный) компонент
  2. IV. Зміст навчання
  3. IV. Зміст навчання
  4. IV. Зміст навчання
  5. IV. Зміст навчання
  6. IV. Зміст навчання
  7. IV. Зміст навчання
  8. IV. Зміст навчання
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 388

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Досвід творчої діяльності як компонент змісту навчання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.