Письмове віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд (два переходи). Розширена задача на зведення до одиниці.
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд; розвивати вміння розв'язувати задачі на порівняння і зведення до одиниці; формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з письмовим відніманням трицифрових чисел з переходом через розряд, продовжимо роботу над задачами на дві дії. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Пояснення нового матеріалу (с 106, завдання 687) — Прочитайте приклад з підручника. — Хто бажає пояснити, як виконали віднімання з переходом через розряд? Від 5 од. відняти 6 од. не можемо. Позичаємо один десяток у десятків. Буде не 5, а 15. Від 15 відняти 6 — 9. Цифру 9 пишемо під одиницями. Пам'ятаємо, що 4 десятки віднімаємо від 11, бо 1 дес. уже забрали при відніманні одиниць. Від 11 відняти 4—7. Цифру 7 пишемо під десятками. Віднімаємо сотні. Пам'ятаємо, що 1 сотню віднімаємо від 2, бо 1 сотню уже забрали при відніманні десятків. Цифру 1 записуємо під сотнями. Різниця чисел 325 і 146 дорівнює 179. 2. Первинне закріплення (с. 106, завдання 687) — Обчисліть приклади, записуючи числа стовпчиком. — Перший, другий і третій приклади розв'яжіть з коментуванням біля дошки, решту — самостійно стовпчиком. Обчислюючи третій приклад, діти міркують так: від 7 одиниць не можна відняти 9 одиниць. Оскільки у розряді десятків одиниці відсутні, тому беремо одну сотню. Щоб не забути про це, поставимо у розряді сотень крапку. Одну сотню перетворимо у десятки. Одпа сотня — це десять десятків. 9 десятків залишимо у розряді десятків, а один десяток перетворимо на одиниці. Один десяток — це 10 одиниць, та ще 7 одиниць, буде 17 одиниць. Від 17 одиниць відняти 9 одиниць, буде 8 одиниць. Цифру 8 записуємо під одиницями. Від 9 десятків відняти 5 десятків, буде 4 десятки. Цифру 4 записуємо під рискою на місці десятків. Крапка пагадас нам, що забрали одну сотню. Від 4 сотень відняти 2 сотні, буде дві сотні. Цифру 2 записуємо під сотнями. Одержали різницю 148. 3. Робота над задачею (с 106, завдання 688) — Чи можемо відразу відповісти на питання завдання? (Ні) — Що повинні дізнатися спочатку? (Чому дорівнює друге число.) — Чи можемо знайти друге число? Обчислення діти виконують у стовпчик. Розв'язання 1) 763 - 525 238 (ч.) — друге число 2) 525 - 238 287 (с.) Відповідь: 287 — різниця двох чисел. Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над задачею (с. 706, завдання 689) — Яка довжина водосховища? — Чи можемо ми знайти його ширину? — Яке головне питания задачі? — Скільки дій у задачі? (Дві) — Розв'яжіть задачу виразом. (177-28)-28= 121 (км) Відповідь', на 121 кілометр ширина водосховища менша від його довжини. 2. Робота над задачею (с. 107, завдання 690) (самостійно)
Розв'язання 1) 45:5=9 (кг) — яблук в одному ящику 2) 9 + 1 = 10 (кг) — груш в одному ящику 3) 10*6 = 60(/сг) Відповідь: 60 кілограмів груш можна розкласти в 6 таких ящиків. Під час перевірки розв'язання задачі — з'ясувати, про що дізналися кожною дією. 4. Завдання з логічним навантаженням (с. 107, завдання 692) — Радіус — це половина. Отже, 5 + 5 = 10 см. Довжина відрізка — 8 см, тому цей відрізок поміститься в крузі з радіусом 5 см. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Поясніть спосіб обчислення за прикладом: 513 - 285. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 107, завдання 693; 694.