Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Договірні відносини приватизації

 

З юридичної точки зору приватизація — це майнова угода між суб'єктами приватизації, змістом якої є оплатне, частково оплатне або безоплатне відчуження державного майна. Закон регулює даний вид угод як особливі угоди (звідси спеціальні закони про приватизацію). Як окрема юридична категорія угод вони мають власну назву: «угоди приватизації» (ст. 27 Закону «Про приватизацію державного майна»). Оплатні і частково оплатні угоди згідно з законодавством про приватизацію є особливими договорами купівлі-продажу державного майна.

 

Тому зміст, порядок укладання та виконання цих договорів регулюються головним чином законодавчими актами про при­ватизацію, а також (додатково) — Цивільним кодексом.

Залежно від того, який саме об'єкт є предметом купівлі-продажу, законодавець визначає зміст відповідного договору.

Наприклад, відповідно до ст. 27 Закону «Про приватизацію державного майна» при приватизації майна державного підприєм­ства як цілісного майнового комплексу до договору купівлі-продажу повинні включатися передбачені бізнес-планом чи пла­ном приватизації зобов'язання або зобов'язання сторін, які були визначені умовами аукціону, конкурсу чи викупу щодо:

- здійснення програм технічного переозброєння виробниц­тва, впровадження прогресивних технологій;

- здійснення комплексу заходів щодо збереження техноло­гічної єдності виробництва та технологічних циклів;

- збереження та раціонального використання робочих місць;

- виконання вимог антимонопольного законодавства;

- збереження номенклатури та обсягу виробництва продукції (послуг) відповідно до бізнес-плану;

- завершення будівництва жилих будинків;

- утримання об'єктів соціально-побутового призначення;

- виконання заходів щодо створення безпечних і нешкідли­вих умов праці та охорони навколишнього середовища;

- внесення інвестицій виключно у грошовій формі, їх роз­міру та строків;

- виконання встановлених мобілізаційних завдань.

До договору купівлі-продажу об'єкта приватизації включа­ються санкції за порушення його умов.

Включення до договору інших зобов'язань покупця допус­кається за згодою сторін.

Термін дії зазначених зобов'язань, за винятком виконання встановлених мобілізаційних завдань, не повинен перевищу­вати п'яти років, а щодо підприємств-монополістів, підприємств військово-промислового комплексу, що підлягають конверсії, галузевих науково-дослідних інститутів та проектно-конструк­торських бюро, інших підприємств і установ, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів Ук­раїни, порядок контролю за їх діяльністю затверджується Ка­бінетом Міністрів України.

Зазначені зобов'язання зберігають свою дію для осіб, які придбають об'єкт у разі його подальшого відчуження протя­гом терміну дії цих зобов'язань.

Згідно з п. 6 ст. 27 Закону «Про приватизацію державного майна» договір купівлі-продажу укладається також при прода­жу акцій акціонерних товариств, створених у процесі привати­зації або корпоратизації, пакетом згідно з планом приватизації (планом розміщення акцій). Оскільки зміст договору купівлі-продажу пакету акцій в ст. 27 спеціально не визначається, слід керуватися вимогами п. 2 зазначеної статті, що викликає певні заперечення. Так, практика післяприватизаційної діяльності ряду відкритих акціонерних товариств свідчить про те, що акціоне­ри, які придбали незначні пакети акцій за конкурсом, не завж­ди мають можливість виконати взяті на себе зобов'язання за договорами, оскільки не можуть вплинути на рішення, що прий­маються загальними зборами товариства, наприклад, з питань технічного переозброєння виробництва, збереження номенкла­тури та обсягу виробництва продукції відповідно до бізнес-плану тощо. Виходячи з цього, було б доцільним визначити в законодавстві особливості змісту договорів купівлі-продажу па­кету акцій відкритих акціонерних товариств з урахуванням мож­ливості покупців виконати передбачені такими договорами зо­бов'язання.

Зміст договору купівлі-продажу об'єкта малої приватизації, який укладається не пізніш як у п'ятиденний термін з дня затвердження органом приватизації результатів аукціону, кон­курсу, визначено пунктами 2, 3 ст. 23 Закону «Про приватиза­цію майна невеликих державних підприємств (малу привати­зацію)». Такий договір включає:

- назву підприємства, його адресу;

- відомості про продавця та покупця;

- остаточну ціну продажу об'єкта на аукціоні, за конкурсом або розмір викупу;

- взаємні зобов'язання продавця і покупця;

- номери їх розрахункових рахунків;

- назви і адреси банківських установ;

- умови внесення платежів.

До договору включаються зобов'язання сторін, які були визначені умовами аукціону, конкурсу чи викупу, відпові­дальність та правові наслідки їх невиконання.

Варто зазначити, що питання відповідальності за порушен­ня законодавства про приватизацію та умов договорів купівлі-продажу вирішуються в законодавстві по-різному, в залеж­ності від того, йдеться про об'єкти малої чи «великої» прива­тизації.

 

Згідно з п. 4 ст. 29 Закону «Про приватизацію державного майна» покупці, що не сплатили за об'єкт приватизації, прид­баний шляхом викупу на аукціоні або за конкурсом, протягом 60 днів з моменту укладення чи реєстрації відповідної угоди сплачують на користь органу приватизації неустойку у розмірі і порядку, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 1997 р. № 910 «Про порядок сплати і розмір неустойки за повну або часткову несплату покупцями коштів за об'єкти приватизації»1, а саме: розмір неустойки становить 20% ціни, за яку куплено цей об'єкт. Неустойка сплачується протя­гом двадцяти календарних днів з моменту закінчення терміну сплати коштів за об'єкт приватизації та зараховується до поза­бюджетного Державного фонду приватизації.

Якщо внесена сума за придбаний об'єкт приватизації мен­ша від суми неустойки, сплаті підлягає різниця між сумою неустойки та внесеною сумою, а якщо вона перевищує суму неустойки, різниця повертається покупцю протягом двадцяти календарних днів з моменту закінчення терміну сплати коштів за придбаний об'єкт приватизації.

Рішення про викуп об'єкта або результати конкурсу, аукціо­ну в таких випадках підлягають анулюванню (абз. 2 п. 4 ст. 29 Закону «Про приватизацію державного майна»). Стосовно долі укладеного договору купівлі-продажу Закон у аналізованій статті не містить ніяких вказівок. У цьому випадку має застосовува­тися норма п. 5 ст. 27 зазначеного Закону щодо розірвання на вимогу однієї з сторін договору «в разі невиконання іншою стороною зобов'язань, передбачених договором купівлі-прода­жу, у визначені строки».

При повному або частковому невиконанні умов договорів купівлі-продажу встановлюється така відповідальність покупців:

- у разі порушення встановлених умовами договору купівлі-продажу строків внесення інвестицій у встановленому обсязі покупцями сплачується пеня у розмірі 0,1% вартості не внесе­них інвестицій за кожний день прострочення;

- у разі розірвання договору купівлі-продажу у зв'язку з невиконанням умов договору щодо внесення інвестицій вне­сені частково інвестиції не повертаються, а в разі невнесення інвестицій на день подачі позову про розірвання договору по­купець сплачує штраф у розмірі 10% загального обсягу інвес­тицій;

 

Офіційний вісник України. — 1997. — № 35. — Ст. 16.

 

 

- у разі недотримання покупцем зобов'язань щодо збере­ження

протягом визначеного періоду профілю діяльності при­ватизованого об'єкта покупець сплачує штраф у розмірі 10 % вартості придбаного майна.

Зазначені штрафи перераховуються до Державного бюдже­ту України.

Збитки, заподіяні порушенням законодавства про привати­зацію, а також витрати щодо забезпечення збереження об'єктів приватизації на період до моменту передачі майна, підлягають відшкодуванню за позовами заінтересованих осіб у порядку, передбаченому законодавством України.

Порушення встановленого законодавством порядку при­ватизації або прав покупців є підставою для визнання не­дійсним договору купівлі-продажу об'єкта приватизації в по­рядку, передбаченому законодавством України. У зв'язку з цим уявляється невдалою норма п. 5 ст. 27 Закону «Про при­ватизацію державного майна» в частині визнання недійсним договору купівлі-продажу в разі невиконання стороною зо­бов'язань, передбачених договором купівлі-продажу, у виз­начені строки.

У разі розірвання в судовому порядку договору купівлі-продажу у зв'язку з невиконанням покупцем договірних зобо­в'язань приватизований об'єкт підлягає поверненню у дер­жавну власність.

Відносини, пов'язані з поверненням у державну власність об'єкта приватизації, відчуженого за результатами його про­дажу на аукціоні, за конкурсом або шляхом викупу, у разі розірвання договору купівлі-продажу цього об'єкта за рішен­ням суду, арбітражного суду у зв'язку з невиконанням умов договору або визнання судом, господарським судом його не­дійсним, регулюються Порядком повернення у державну власність об'єктів приватизації у разі розірвання або визнан­ня недійсними договорів купівлі-продажу таких об'єктів, затвер­дженим постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 3211і.

Законом «Про приватизацію невеликих державних підпри­ємств (малу приватизацію)» встановлено, що у разі невико­нання покупцем передбачених договором купівлі-продажу зо­бов'язань щодо строку внесення інвестицій у встановленому обсязі він сплачує на користь місцевого бюджету пеню у розмірі 0,1% вартості не внесених у строк інвестицій за кожний день прострочення.

_______________________________________________________

1 Офіційний вісник України. — 2001. — № 3. — Ст. 77.

При недотриманні покупцем зобов'язань щодо збереження протягом визначеного терміну кількості робочих місць (за ви­нятком скорочення робочих місць, пов'язаного із санацією та реструктуризацією підприємства) він сплачує штраф у розмірі 12-кратної суми середньої заробітної плати кожного звільне­ного працівника та у місячний термін поновлює кількість ско­рочених робочих місць. Кошти від штрафних санкцій перера­ховуються на рахунок служби зайнятості за місцезнаходжен­ням приватизованого об'єкта.

Зобов'язання покупця, передбачені договором купівлі-про­дажу, зберігають свою дію для осіб, які придбають об'єкт у разі його подальшого відчуження протягом терміну дії цих зобов'язань.

Особливістю договорів купівлі-продажу об'єктів привати­зації є те, що державний орган приватизації з одного боку є стороною такого договору (продавцем), а з іншого — здійснює контроль за виконанням його умов.

Щодо договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації ви­користовується примірна та типова договірна документація.

Так, наказом Фонду державного майна України від 17 квітня 2000 р. № 806 затверджений Примірний договір купівлі-про­дажу пакета акцій відкритого акціонерного товариства за не-комерційним конкурсом.

Стосовно об'єктів малої приватизації наказом Фонду дер­жавного майна України від 18 листопада 1996 р. № 1398 за­тверджені типові договори купівлі-продажу об'єктів малої при­ватизації:

- цілісного майнового комплексу за конкурсом;

- цілісного майнового комплексу на аукціоні;

- цілісного майнового комплексу при викупі;

- будівлі (споруди, приміщення), яка підлягає продажу за конкурсом;

- будівлі (споруди, приміщення), яка підлягає продажу на аукціоні;

- будівлі (споруди, приміщення) шляхом викупу;

- об'єкта незавершеного будівництва, що підлягає продажу за конкурсом;

- об'єкта незавершеного будівництва, що підлягає продажу на аукціоні;

 

 

- об'єкта незавершеного будівництва, що підлягає продажу шляхом викупу.

Використання типової договірної документації при укла­данні договорів купівлі-продажу державного майна дозволяє уніфікувати їх умови, забезпечити рівність праз та обов'язків продавців і покупців щодо різних за характером об'єктів при­ватизації, а тому, здавалося б, не повинне викликати особли­вих заперечень. Проте, аналіз повноважень Фонду державного майна України, закріплених, зокрема, в ст. 7 Закону «Про при­ватизацію державного майна», в Тимчасовому положенні про Фонд державного майна України та інших нормативних актах, свідчить про те, що затвердження типових договорів купівлі-продажу не віднесено законами України з питань приватизації (а саме в цих законах відповідно до п. З ст. 7 Закону «Про приватизацію державного майна» мають бути передбачені по­вноваження державних органів приватизації) до компетенції Фонду державного майна України (доцільно нагадати, що Тим­часове положення про Фонд державного майна України не є законом у вузькому розумінні).

Слід зазначити, що Фонд державного майна при затверд­женні Типових договорів купівлі-продажу об'єктів малої при­ватизації керувався дорученням Кабінету Міністрів України, тоді як згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України Фонд держав­ного майна України, як орган державної влади, зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У судовій практиці досить значну кількість складають справи про визнання угод приватизації недійсними. Саме справи у цих спорах є найбільш конфліктними та складними, оскільки зачіпають не тільки інтереси продавця і покупця, але й еко­номічні інтереси держави, майнові інтереси великих груп гро­мадян, трудових колективів.

Тут варто зупинитися на найпоширеніших обставинах, з якими закон пов'язує визнання недійсними угод приватизації.

Відповідно до ст. 27 Закону «Про приватизацію державного майна» та п. 1 ст. 23 Закону «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)» договір купівлі-продажу підлягає нотаріальному посвідченню. Із змісту ст. 27 можна зробити висновок, що зазначена вимога стосується як договорів купівлі-продажу майна державного підприємства як цілісного майнового комплексу, так і договорів купівлі-продажу пакету акцій, акціонерних товариств, створених у процесі приватизації або корпоратизації.

 

 

Саме з моментом нотаріаль­ного посвідчення договорів законодавець пов'язує у цих ви­падках перехід права власності на приватизований об'єкт (п. 4 ст. 27 Закону «Про приватизацію державного майна», п. 1 ст. 22 Закону «Про приватизацію невеликих державних під­приємств (малу приватизацію)»). Оскільки обов'язковість но­таріальної форми договору передбачена чинним законодавством, у разі недодержання цієї вимоги закону такий договір є нікчем­ним (ч. 1 ст. 220 ЦК). Якщо сторони домовилися щодо усіх істотних умов договору, що підтверджується письмовими до­казами, і відбулося повне або часткове виконання договору, але одна із сторін ухилилася від його нотаріального посвідчен­ня, суд може визнати такий договір дійсним. У цьому разі наступне нотаріальне посвідчення договору не вимагається (ч. 2 ст. 220 ЦК).

Законодавство про приватизацію передбачає реєстрацію ок­ремих видів угод. Так, відповідно до п. 7 ст. 23 Закону «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу прива­тизацію)» договір купівлі-продажу підлягає реєстрації відпові­дною місцевою радою. Недотримання цієї вимоги законодав­ства не може слугувати підставою для визнання незареєстрованої угоди недійсною, якщо всі інші вимоги (в тому числі щодо нотаріального посвідчення) дотримані.

У контексті визнання недійсними договорів купівлі-прода­жу державного майна певний інтерес становить ст. 20 Закону «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)», зміст якої породив дискусію щодо застосу­вання норм цієї статті в судовій практиці. У цій статті, яка називається «Припинення та визнання недійсними угод, укла­дених на аукціоні, конкурсі», наведений перелік порушень, які можуть бути підставою для визнання судом недійсними угод, укладених на аукціоні, конкурсі:

- не виконано вимог щодо змісту інформації, передбаченої ст. 15 цього Закону, та терміну її опублікування;

- об'єкт включено до відповідного переліку об'єктів, що підлягають приватизації, з порушенням чинного законодав­ства;

- покупець не визнається як такий згідно з законодавством про приватизацію;

- істотно порушувались інші правила оголошення та прове­дення аукціону, конкурсу, передбачені цим Законом.

 

 

Про які ж угоди, укладені на аукціоні, конкурсі, йдеться в цій статті? Одна з висловлених з цього приводу думок зво­диться до того, що передбачені ст. 20 Закону «Про приватиза­цію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)» угоди — це ті, які пов'язані з організацією та проведенням аукціону, конкурсу, але аж ніяк не договори купівлі-продажу об'єктів приватизації.

З такою думкою варто погодитися виходячи з того, що за юридичною природою організація та проведення аукціону, конкурсу являє собою сукупність дій (юридичних фактів), які породжують певні правовідносини (права і обов'язки). Такі дії учасників конкурсу, аукціону, органів приватизації, спря­мовані на встановлення, зміну або припинення цивільних прав або обов'язків, слід вважати угодами, про які йде мова в ст. 20 Закону «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)». До них, зокрема, можна віднести, інфор­маційне повідомлення органу приватизації про проведення аук­ціону, конкурсу, звернене до невизначеного кола осіб, які відпо­відно до законодавства є потенційними покупцями об'єкта приватизації і за певних умов набувають права стати учасни­ками аукціону, конкурсу.

Як угоду слід розглядати внесення учасником аукціону, кон­курсу застави в розмірі 10% початкової ціни продажу об'єкта.

Пунктом 6 ст. 17 Закону «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)» передбачено ве­дення протоколу під час аукціону, який підписується ліцита-тором та покупцем (його представником). Підписання прото­колу аукціону, до якого заноситься результат торгів (ціна про­дажу, відомості про покупця, який одержав право на придбан­ня об'єкта) також слід вважати угодою.

Договір купівлі-продажу об'єкта приватизації не може відно­ситись до угод, укладених на аукціоні, конкурсі, у розумінні ст. 20 Закону «Про приватизацію невеликих державних під­приємств (малу приватизацію)», оскільки відповідно до ст. 23 зазначеного Закону цей договір укладається у п'ятиденний термін з дня затвердження органом приватизації результатів аукціону, конкурсу. Таким чином, проведення аукціону, кон­курсу і укладання договору купівлі-продажу об'єкта привати­зації за часом не співпадають.

 

 


Читайте також:

  1. А) Відносини власності і форми господарювання в сільському господарстві
  2. Аграрні відносини
  3. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.
  4. Аграрні відносини, їх специфіка та місце в економічній системі
  5. Адміністративне право і регульовані їм відносини
  6. Адміністративне право і регульовані їм відносини
  7. Адміністративні правовідносини
  8. Адміністративно-правові відносини
  9. Адміністративно-правові відносини
  10. Адміністративно-правові відносини та адміністративно-правові норми
  11. Адміністративно-правові відносини та юридичні факти
  12. Адміністративно-правові та суспільні відносини




Переглядів: 422

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | ГЛАВА 12

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.