Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Засновки Висновок Правильне Неправильне

Для підготовки до семінарських занять з курсу «Логіка»

ТЕМА 1

Семінар 1(2 год.)

 

1. Проаналізуйте (а) походження і значення слова “логіка”, (б) словосполучення, в яких вживають це слово, а також (в) відповідні контексти вживання.

2. Що є предметом вивчення логіки?

3. Теоретичне і практичнезначення логіки? Які чинники визначають і формують логічну культуру мислення?

4. Коротко проаналізуйте обставини розквіту логічних знань в Античній Греції, в добу християнського середньовіччя і на зламі ХІХ-ХХ ст.

5. Що таке міркування і умовивід? Яка їх структура? Наведіть декілька прикладів міркувань і проаналізуйте їх структуру.

6. Що із запропонованого переліку є міркуваннями? Відповідь обгрунтуйте. У випадках міркувань встановіть засновки і висновок.

(а) „Наступного тижня ви повинні поїхати додому, бо ви обіцяли батькам зробити це”.

(б) „Наступного тижня ви повинні поїхати додому і добре відпочити”.

(в) „Минулого року Андрій виграв змагання з марафону у Києві і з того часу багато і успішно тренувався. Тому він повинен виграти і у цьому році”.

(г) „Він зможе відвідати вас наступного тижня. Лікар запевнив, що друга операція не є необхідною і він зможе повернутися додому цієї п’ятниці”.

(д) „Його машина не втрималась на повороті і вдарила джип. Машина розбилась вщент, а джип потребує значного ремонту”.

(е) „Очевидно, що жодний видатний політичний лідер не страждав від недостатньої самооцінки”.

(є) „Минулого тижня компанія звільнила 300 службовців. Я вважаю такий крок виправданим, бо протягом трьох останніх місяців обсяг продажу товарів і послуг зменшився на 23%”.

(ж) „Багато людей вважають, що саме блискавка спричинює грім. Це – помилка”.

(з) „Вечорами я здійснюю пішохідну прогулянку. Зазвичай я вирушаю до парку і повертаюсь назад, що складає відстань у три кілометри, але вчора я дійшов лише до пошти”.

(и) „Ви помиляєтесь, якщо вважаєте, що можна слухати усі семестрові курси, працюючи лише двадцять годин на тиждень і все ж таки успішно скласти усі іспити сесії. Чи пам’ятаєте, що трапилось минулого року із вашими друзями?”

(і) „З часу війни у В’єтнамі американці не бажають застосовувати військове втручання, за виключенням випадків, коли успіх такого втручання є очевидним”.

7. Наведені міркування переформулюйте в логічно очевидному вигляді (in logic book style): визначте множину засновків (якщо необхідно, відновіть пропущені засновки) і висновок:

(а) „Деякі митці — талановиті. Це означає, що деякі письменники — талановиті, бо всі письменники - митці”.

(б) „Ця людина не є місцевим жителем, бо всі місцеві жителі знають дорогу до річки, а ця людина - не знає”.

(в) „Чорну пантеру можна приручити, якщо чорна пантера хижак, а всі хижаки можуть бути прирученими”.

(г) „Негайно потрібна допомога, бо щоденно гинуть близько двохсот чоловік”.

(д) „Він є винним, бо він почервонів”.

(е) „Кубла жовтоголової синиці досить легко виявити, оскільки вони знаходяться на кінчиках нижніх гілок”.

(є) „Оцінка сучасного мистецтва є нездійсненним завданням. Оцінювати твори мистецтва можна лише за наявності усталених правил і канонів, але в сучасному мистецтві відсутні усталені правила та канони”.

(ж) „Досить дивно, але послаблення існуючого пока­рання за керування автотранспортом у нетверезому стані матиме позитивний ефект. Пом'якшення покарання зробить суддів більш рішучими іготовими до винесення ви­років”.

(з) „Електричні струми у верхніх шарах атмосфери деякою мірою впливають на створення електромагнітно­го поля, інакше ми не могли б пояснити зв'язок між змінами в магнітних елементах та сонячною радіацією”.

(и) „Коли “барбаристи” діють як меншість у проф­спілках, то рішення офіційного керівництва завжди засуджуються як продажна політика. Звідси випливає малоймовірність припинення страйків доти, доки “барба­ристи” мають сильний вплив на профспілки”.

( і) „Вам не варто використовувати соду, бо це був джміль, а застосування соди лише погіршує стан після укусів оси або джмеля”.

(ї) „Вона пропустила більшу кількість лекцій, аніж відвідала. Не випадково, що вона не склала залік”.

(й) „Я заслуговую на кращу оцінку, аніж ‘задовільно’. Я дійсно працював систематично”.

(к) „Звинувачуваний не є винним у скоєнні злочину, бо він - божевільний”.

8. Запропоновані висловлювання можуть бути висновками міркувань. Для кожного випадку запропонуйте висловлювання-засновки (принаймні одне), які могли б “підтримати” висновок.

(а) „Ядерне роззброєння є ірраціональним”.

(б) „Лише особливо небезпечних злочинців варто тримати у в’язниці”.

(в) „Американці – надзвичайні індивідуалісти”.

(г) „З точки зору моралі є припустимим здійснювати медичні експерименти на тваринах”.

(д) „Суспільство зобов’язане надавати притулок бездомним”.

9. Чому необхідно розрізняти запитання: „Чи є міркуван­ня правильним/неправильним?”і „Чи є засновки і висновок міркування істинними/хибними?”.В якому випадку відповідь на друге запитання зумовлює однозначну відповідь на пер­ше запитання?

10. Що таке „софізм” і „паралогізм”? Наведіть приклади софістичних міркувань.

11. Як можна відрізнити правильне міркуваннявід непра­вильного?Сформулюйте можливі способи (або критерії) такого розрізнення.

12. Які із наведених тверджень є істинними? Які твердження є хибними? Відповідь обгрунтуйте.

(а) Усі правильні міркування мають принаймні один хибний засновок.

(б) Кожне правильне міркування має ітинні засновки та істинний висновок.

(в) Деякі засновки є правильними.

(г) Правильне міркування може мати хибний висновок.

(д) Якщо правильне міркування має лише істинні засновки, тоді воно повинно мати істинний висновок.

(е) Деякі міркування є істинними.

(є) Якщо правильне міркування лише хибні засновки, тоді воно повинно мати хибний висновок.

(ж) Кожне правильне міркування, що має хибний висновок, має принаймні один хибний засновок.

(з) Деякі засновки є правильними.

(и) Якщо усі засновки міркування є істинним, то міркування є правильним.

(і) Якщо усі засновки міркування є істинним, а висновок є хибним, тоді міркування –

неправильне.

(ї) Кожне правильне міркування має істинний висновок.

(й) Деякі міркування є хибними.

(к) Якщо міркування є неправильним, тоді воно обов’язково повинно мати усі істинні засновки і хибний висновок.

(л) Кожному правильному міркуванню притаманна властивість: необхідно, якщо усі його засновки є істинними, то і висновок є істинним.

(м) Кожному правильному міркуванню притаманна властивість: необхідно, якщо усі його засновки є хибними, то і висновок є хибним.

(н) Деякі неправильні міркування складаються лише із хибних засновків і висновків.

13. Користуючись знанням специфіки і взаємозв’язку оцінок „правильність” та „істинність” дайте відповідь на запитання:

(а) Чи може правильне міркування мати хибний висно­вок?

(б)Чи може неправильне міркування мати істинний вис­новок?

(в) Що можна стверджувати про висновок правильного міркування, якщо всі його засновки є істинними?

(г) Що можна стверджувати про висновок правильного міркування, якщо принаймні один із його засновків є хиб­ним?

(д)Якщо міркування правильне, але його висновок — хибний, тоді, що можна стверджувати про його засновки?

(е) Чи може бути правильним міркування, всі засновки якого хибні, а висновок — істинний?

(є) Що можна стверджувати про міркування, усі заснов­ки якого істинні, а висновок — хибний?

(ж) Якщо міркування неправильне, але його висновок є істинним, тоді, що можна стверджувати про його засновки?

(з) Що можна стверджувати про правильність міркуван­ня, усі засновки і висновок якого є істинними?

(и) Що можна стверджувати про правильність міркуван­ня, засновки і висновок якого є хибними?

(і) Що можна стверджувати про засновки міркування з істинним висновком?

(ї) Що можна стверджувати про засновки міркування з хибним висновком?

(й) Коли (в яких випадках) у міркуванні можна отримати хибний висновок?

(к) Коли (в яких випадках) у міркуванні можна отримати істинний висновок? В якому випадку в процесі міркування гарантовано (обов'язково) отримують істинний висновок?

14. Встановіть правильність запропонованих міркувань, керуючись визначенням: „Міркування вважають правильним, якщо для нього неможлива ситуація, коли усі засновки істинні, а висновок – хибний”.

(а) „Сергій вивчає або право, або формальну семантику. Сергій не вивчає право. Отже, він вивчає формальну семантику”.

(б) „Сергій вивчає або право, або формальну семантику. Сергій вивчає право. Отже, він не вивчає формальну семантику”.

(в) „Ви граєте у NBA, тільки якщо ваш зріст перевищує 1м 80 см. Олег грає у NBA. Отже, зріст Олега перевищує 1м 80 см.”.

(г) „Ви граєте у NBA, тільки якщо ваш зріст перевищує 1м 80 см. Зріст Олега перевищує 1м 80 см. Отже, Олег грає у NBA”.

(д) „Ви граєте у NBA, тільки якщо ваш зріст перевищує 1м 80 см. Зріст Олега не перевищує 1м 80 см. Отже, Олег не грає у NBA”.

(е) „Ви граєте у NBA, тільки якщо ваш зріст перевищує 1м 80 см. Олег не грає у NBA. Отже, зріст Олега не перевищує 1м 80 см.”.

(є) „Іван - художник, а деякі художники бідні. Отже, Іван - бідний”.

(ж) „Андрій біжить швидко. Отже, Андрій біжить”.

(з) „Кожен поважає когось. Отже, когось поважають усі”.

(и) „Хтось поважає усіх. Отже, Кожного поважає хтось”.

(і) „Деякі птахи не літають. Отже, не кожний птах літає”.

(ї) „Якщо працювати систематично, то проблеми не виникатимуть. Отже, якщо виникатимуть проблеми, то робота не була систематичною”.

(й) „Якщо працювати систематично, то проблеми не виникатимуть. Отже, якщо не працювати систематично, то проблеми виникатимуть”.

(к) „Усі птахи – тварини. Жодне дерево не є птахом. Отже, жодне дерево не є твариною”.

(л) „Кожен лінгвіст є співаком. Мадонна – лінгвіст. Отже, Мадонна – співачка”.

(м) „Або 2 плюс 2 дорівнює 22, або Санта Клаус існує насправді. Але невірно, що 2 плюс 2 дорівнює 22. Отже, Санта Клаус таки справді існує”.

(н) „Усі планети круглі. Земля - планета. Отже, Земля є круглою”.

(о) „Усі планети круглі. Земля є круглою. Отже, Земля - планета”.

(п) „Шевченко гравець “Мілана”. Отже, Шевченко гравець “Динамо” або “Мілана”.

(р) „Шевченко гравець “Динамо” або “Мілана”. Отже, Шевченко гравець “Мілана”.

(с) „Дружина щаслива. Дружина щаслива, тільки якщо футбольний матч відмінили. Отже, футбольний матч відмінили”.

(т) „Футбольний матч відмінили. Дружина щаслива, тільки якщо футбольний матч відмінили. Отже, дружина щаслива”.

(у) „Андрію подобаються пісні Rainbow. Отже, чоловікові на ймення ‘Андрій’ подобаються пісні Rainbow”.

(ф) „Деякі інтелігентні люди - аморальні. Усі аморальні люди - нещасливі. Отже, деякі нещасливі люди не є інтелігентними.

(х) „Будь-яке створіння, що має нирки, має серце. Не кожне створіння має серце. Отже, не кожне створіння має нирки”.

(ц) „Викладач казав, що ніхто не отримає оцінку ‘відмінно’, якщо не буде присутнім на кожному семінарі. Я був присутнім на кожному семінарі. Отже, я отримаю оцінку ‘відмінно’”.

15. Що таке логічна форма міркування? Чи можуть дек­ілька міркувань різного змісту мати однакову логічну фор­му? Охарактеризуйте різні можливі способи виявлення ло­гічної форми міркувань і проблеми, що можуть виникати у зв'язку із різною „глибиною” виявлення логічної форми міркування.

16. Що таке „логічні терміни” і „нелогічні терміни”? Перелічіть типи (види) нелогічних термінів.

17. Встановіть логічну форму міркувань із вправи 14.

18. Встановіть логічну форму запропонованих міркувань і доведіть, що вони є неправильними (в дужках вказані значення істинності засновків і висновку):

(а)

„Усі гравці професійного баскетболу - атлети; (і)

Патрік Юінг - атлет ; (і)

(Отже) Патрік Юінг - професійний баскетболіст” (і)

(б)

„Усі філософи - греки; (х)

Зігмунд Фрейд - психолог; (i)

(Отже) Зігмунд Фрєйд - грек” (x)

(в)

„Усі кити - люди; (х)

Усі кити - ссавці; (і)

(Отже) Усі люди - ссавці” (і)

(г)

„Всі люди - риби; (х)

Лeссі - людина (х)

(Отже) Лессі - собака”. (і)

(д)

„Усі сенатори - християнські демократи; (х)

Леонід Кравчук – християнський демократ; (х)

(Отже) Леонід Кравчук - сенатор”. (х)

Чи можуть умовиводи іншої логічної форми, але із тими ж наборами значень істинності, що зазначені у випадках (а) — (д), бути правильними? Відповідь обгрунтуйте.

Семінар 2(2 год.)

19. Сформулюйте (якщо це можливо) приклади міркувань для кожного серед зазначених у таблиці випадків (1) - (8). Якщо приклади сформулювати неможливо, поясніть чому саме.

 

Засновки Висновок Правильне Неправильне


Читайте також:

  1. IV Висновок
  2. IV. Висновок
  3. IV. Висновок
  4. Аналізуючи малюнок, зробіть висновок, яке твердження правильне.
  5. Аудиторський висновок
  6. Аудиторський висновок, у якому робиться відмова від надання висновку аудитора
  7. Аудиторський висновок, у якому робиться відмова від надання висновку аудитора
  8. Безумовно-позитивний висновок
  9. Виберіть правильне слово.
  10. Висновок
  11. Висновок
  12. Висновок




Переглядів: 1707

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Протекціонізм 281 | ТЕМИ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.