Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Обов'язки людини за Конституцією України

У Конституції України визначаються такі обов'язки лю­дини.

Обов'язок неухильно додержуватися Конституції Ук­раїни та законів України(ст. 68 Конституції України).

Заборонами,як випливає зі статей 13, 17, 19, 23, 24, 41, 55, 126 Конституції України, є положення про те, що ніхто не може: використовувати власність на шкоду людині і су­спільству, у тому числі таким чином, щоби це погіршувало екологічну ситуацію і природні якості землі; створювати на території України будь-яке збройне формування, не перед­бачене законом, і бути його членом; примушувати будь-кого робити те, що не передбачено законодавством; встано­влювати будь-які привілеї чи обмеження за будь-якими ознаками; захищати свої права і свободи забороненими законом засобами; здійснювати у будь-який спосіб вплив на суддів тощо.

Приписамиж є положення про те, що: ніхто не може бу­ти увільнений від своїх обов'язків перед державою або від­мовитися від виконання законів за мотивами релігійних переконань; державною мовою в Україні є українська мова; усі суб'єкти права власності рівні перед законом тощо.

Обов'язок неухильно додержуватися законів України означає, що кожен повинен добросовісно, точно, своєчасно і без будь-яких застережень виконувати усі передбачені законами України приписи і дотримуватися заборон, що у них містяться. Проте слід зазначити, що цей обов'язок, від­повідно до статей 3, 8 і 9 Конституції України, обмежується принципами пріоритету прав людини над інтересами дер­жави, верховенства права, а також верховенства Конститу­ції України і чинних міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, над законами.

Обов'язок виконувати судові рішення(статті 124, 129 і 150 Конституції України).

Цей обов'язок прямо випливає із вказаних статей Основ­ного Закону, де зазначено, що судові рішення є обов'язковими до виконання на всій території України. Однак це стосується лише тих судових рішень, які набрали законної сили.

Що стосується рішень, ухвалених Конституційним Су­дом України, то вони є обов'язковими до виконання на те­риторії України, остаточними і не можуть бути оскаржені.

Обов'язок виконувати рішення Конституційного Суду України кореспондується з обов'язком додержуватися за­конів України. Адже закон у цілому або його окремі поло­ження (розділи, статті, частини статей тощо), а так само між­народний договір України можуть бути визнані неконститу­ційними рішенням Конституційного Суду України і втрача­ють чинність від дня ухвалення такого рішення (ст. 152 Конституції України).

Невиконання судового рішення службовою особою тяг­не кримінальну відповідальність за ст. 382 КК України, а те саме діяння, вчинене іншою, крім службової, особою - кримінальну відповідальність за статтями 164, 165, 389, 390, 393, 395 КК України або адміністративну відповідаль­ність за статтями 51-1, 185-6, 186-5 КУпАП.

Обов'язок знати законивипливає із ст. 68 Конституції України: адже неможливо неухильно додержуватися Конституції України і законів України, не знаючи їхнього зміс­ту. Крім того, відповідно до ч. 2 ст. 68 Конституції, незнан­ня законів не звільняє, від юридичної відповідальності.

Законами є Конституція (Основний Закон) та інші зако­ни України. До законів слід, у певному сенсі, прирівняти також ті нормативно-правові акти, які, в силу прямої вказів­ки у Конституції України та в інших законах, мають юри­дичну силу законів. Це:

• міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України;

• укази Президента України, видані у 1997-1999 рр. відповідно до пункту 4 розділу XV «Перехідні положення» Конституції України;

• декрети Кабінету Міністрів України, видані у 1992-1993 рр. згідно із Законом України «Про тимчасове делегу­вання Кабінету Міністрів України повноважень видавати декрети у сфері законодавчого регулювання» від 18 листо­пада 1992 р.

Незнання людиною підзаконних нормативно-правових актів не звільнятиме її від юридичної відповідальності тіль­ки у випадках, коли знання цих актів даною конкретною людиною передбачається як необхідний юридичний факт. Це означає, що інші, крім законів, нормативно-правові акти зобов'язані знати лише особи, на яких такий обов'язок по­кладається у зв'язку з їхньою професією, посадою, вико­нанням певного іншого обов'язку тощо.

Обов'язку людини знати закони прямо кореспондує право на правову допомогу, передбачене ст. 59 Конституції Укра­їни. Крім того, вказаний обов'язок обмежується дією прин­ципу, закріпленого у ст. 57 Конституції України, відповідно до якого закони, у тому числі ті, що визначають обов'язки громадян, мають доводитися до відома населення.

З обов'язком знати закони тісно пов'язаний встановле­ний у ст. 53 Конституції України обов'язок набути загаль­ну середню освіту,і оскільки цей обов'язок покладається на осіб, певна частина яких є обмежено дієздатними в силу малоліття, він передбачає також і обов'язок батьків забез­печити здобуття їх дітьми загальної середньої освіти.

Згідно із Законом України «Про освіту», загальна серед­ня освіта забезпечує всебічний розвиток дитини як особис­тості, її нахилів, здібностей, талантів, трудову підготовку, професійне самовизначення, формування загальнолюдської моралі, засвоєння визначеного суспільними, національно-культурними потребами обсягу знань про природу, люди­ну, суспільство і виробництво, екологічне виховання, фізи­чне вдосконалення. Саме тому держава гарантує молоді право на отримання повної загальної середньої освіти, оплачує її здобуття і визнає її обов'язковою.

Законом України «Про загальну середню освіту» встано­влено, що батьки або особи, які їх замінюють, зобов'язані забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти за будь-якою формою навчання, а злісне ухилення батьків від виконання обов'язків щодо здобуття їх неповнолітніми дітьми повної загальної середньої освіти може бути підставою для позбавлення їх батьківських прав.

Ухилення батьків або осіб, що їх замінюють, від вико­нання передбачених законом обов'язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповноліт­ніх дітей тягне адміністративну відповідальність за ст. 184 КУпАП, а експлуатація дітей, у тому числі якщо це спри­чинило істотну шкоду для освітнього рівня дитини - кри­мінальну відповідальність за ст. 150 КК України.

Обов'язок не посягати на права і свободи, честь і гід­ність інших людей (ст. 68 Конституції України).

Більш детально цей обов'язок розкривається в деяких ін­ших статтях Конституції України. Так, відповідно до ста­тей 24, 27, 28, 32, 41, 43, 44, 47, 54, 64 усі зобов'язані не обмежувати права і свободи інших людей, не посягати на життя інших людей, не піддавати їх катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує їх гідність, пово­дженню, не піддавати їх медичним, науковим чи іншим до­слідам, не допускати збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про інших людей без їхньої згоди, якщо це не є способом захисту прав даної людини, не примушувати інших людей до вступу в будь-яке об'єднання громадян чи обмежувати їх у правах за на­лежність чи неналежність до політичних партій або гро­мадських організацій, не використовувати примусову пра­цю і працю жінок і неповнолітніх на небезпечних для їх­нього здоров'я роботах, не посягати на власність, а також на житло інших людей, не використовувати і не поширюва­ти результати інтелектуальної, творчої діяльності інших лю­дей без їхньої згоди, не використовувати власність таким чином, щоби цим завдавати шкоди правам, свободам та гі­дності громадян, не примушувати інших до участі або до неучасті у страйку.

Вказаний обов'язок не є абсолютним і має винятки. Так, відповідно до ст. 55 Конституції України, посягання на права і свободи, честь і гідність інших людей можливі, як­що вони є передбаченими законом засобами для захисту власних прав і свобод (зокрема, необхідною обороною, крайньою необхідністю).

Хоча у ст. 68 Основного Закону згадуються тільки такі нормативно-правові акти, як Конституція України та закони України, це, однак, не означає, що можна не додержуватися норм інших правових актів. Тому зазначений обов'язок слід тлумачити розширено та мати на увазі, що всі інші, Тобто підзаконні, нормативно-правові акти можуть (та й повинні) при їх застосуванні й реалізації піддаватись перевірці, оцін­ці, нагляду, контролю з огляду на їх відповідність закону. У разі виникнення сумнівів щодо такої відповідності під­законні нормативно-правові акти можуть оскаржуватись (опротестовуватись) у встановленому законом порядку. Лише Конституція України є актом, зміст якого не підлягає жод­ним сумнівам та запереченням, крім тих, що пов'язані з мож­ливою необхідністю тлумачення її положень або внесення змін до неї.

У загальній теорії права зазвичай розрізняють три основ­ні форми здійснення, реалізації дозволяючих, забороняю­чих та зобов'язуючих юридичних норм: їх використання, виконання й додержання. У ч. 1 ст. 68 Конституції йдеться тільки про останню з цих форм правореалізації. Однак, як відомо, будь-яка забороняюча норма може бути сформу­льована як норма зобов'язуюча (заборона певної дії - це ніщо інше, як обов'язок утримуватись від вчинення такої дії), і навпаки: будь-який юридичний обов'язок може бути переформульовано на заборону (обов'язок вчинити певну дію є, інакше кажучи, забороною утримуватись від ЇЇ не-вчинення). Тому коментований припис поширюється не тіль­ки на забороняючі, а й на зобов'язуючі юридичні норми, що їх вміщено у Конституції України.

Посягання на права і свободи, честь і гідність особи у багатьох випадках тягне кримінальну (переважно розділи II, III, IV, V, VI, VII, XIII, XVI, XVII Особливої частини КК України) або адміністративну (переважно глави 5, 6, 7, 11, 12 Особливої частини КУпАП) відповідальність.

Обов'язок не заподіювати шкоду природі і культурній спадщині, відшкодовувати збитки, завдані природі і куль­турній спадщині (ст. 66 Конституції України).

Цей обов'язок передбачений також і статтями 13, 16, 41, 50 і 54 Конституції України, відповідно до яких: власність зобов'язує і не повинне використовуватися на шкоду лю­дини і суспільства; використання власності не може погір­шувати екологічну ситуацію і природні якості землі; кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля і на користування культурною спадщиною, а держава забезпе­чує екологічну безпеку й охорону культурної спадщини.

Статтею 11 Основ законодавства України про культуру встановлено також, що громадяни зобов'язані: додержува­ти вимог чинного законодавства щодо діяльності у сфері культури; дбати про збереження культурної спадщини, тра­дицій народної культури, сприяти охороні пам'яток історії та культури; поважати культуру, мову, традиції, звичаї та обряди національних меншин, які проживають на території України; піклуватися про естетичне виховання і культур­ний розвиток дітей, прилучення їх до цінностей вітчизняної та світової культури.

Невиконання обов'язку не заподіювати шкоду природі і культурній спадщині може бути обґрунтованим в умовах крайньої необхідності, коли заподіяння шкоди названим об'єктам правової охорони обумовлене усуненням небезпе­ки, яка безпосередньо загрожує правам і свободам людини.

КК України (зокрема розділ VIII) передбачає кримінальну відповідальність за різноманітні злочини проти довкілля.

Обов'язок сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом (ст. 67 Конституції Ук­раїни).

Конкретні види податків і зборів - загальнодержавних та місцевих, їх ставки, строки і порядок їх сплати, пільги що­до оподаткування визначаються законами України «Про систему оподаткування», «Про податок з доходів фізичних осіб», «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів», «Про оподаткуван­ня прибутку підприємств», «Про податок на додану вар­тість», «Про фіксований сільськогосподарський податок», декретом Кабінету Міністрів України «Про податок на промисел» та іншими законодавчими актами.

Що стосується інших, крім податків і зборів, обов'язко­вих платежів, то обов'язок їх сплачувати не розглядається як конституційний.

З метою усунення подвійного оподаткування Україною укладаються відповідні договори з іншими державами. При цьому, відповідно, наприклад, до Декрету Кабінету Мініст­рів України «Про прибутковий податок з громадян» доходи, одержані за межами України громадянами з постійним міс­цем проживання в Україні, включаються до складу сукуп­ного доходу, що підлягає оподаткуванню в Україні, а зара­хування сплачених за межами України сум податку про­вадиться у разі письмового підтвердження податкового ор­гану відповідної іноземної держави факту сплати (утриман­ня) податку.

Статті 201, 207, 212 КК України передбачають відпові­дальність за контрабанду, ухилення від повернення виручки в іноземній валюті, за умисне ухилення від сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів.

КУпАП і ст. 11 Закону України «Про державну податко­ву службу в Україні» встановлюють адміністративну відпо­відальність, зокрема: а) громадян, винних у неподанні або несвоєчасному поданні декларацій про доходи чи у вклю­ченні до декларацій перекручених даних, у відсутності об­ліку або неналежному веденні обліку доходів і витрат, для яких встановлено обов'язкову форму обліку; б) громадян, які займаються підприємницькою діяльністю без державної реєстрації чи без спеціального дозволу (ліцензії), якщо його отримання передбачено законодавством; в) громадян, які здійснюють продаж товарів без придбання одноразових патентів або з порушенням терміну їх дії, чи здійснюють продаж товарів, не зазначених у деклараціях.

Законами України встановлюються категорії осіб, які можуть бути повністю або частково звільнені від сплати тих чи інших податків.

Нести обов'язки у сім'ї, піклуватися про дітей та про непрацездатних батьківпередбачено ст. 51 Конституції України. Відповідно до цієї статті, батьки зобов'язані утримувати дітей до їх повноліття, а повнолітні діти зо­бов'язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків. Більш детально ці обов'язки визначені у Сімейному кодексі України.

Як вже зазначалось, ухилення батьків або осіб, що їх за­мінюють, від виконання передбачених законом обов'язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей тягне адміністративну від­повідальність за ст. 184 КУпАП. Крім того, злісне невико­нання обов'язків по догляду за дитиною, що спричинило тяжкі наслідки, тягне кримінальну відповідальність на підставі ст. 166 КК України, а ухилення від сплати аліментів на утримання дітей і від сплати коштів на утримання не­працездатних батьків - за статтями 164 і 165 КК України.

Обов'язок не виконувати явно злочинні розпоряджен­ня та накази(ст. 60 Конституції України).

Цей обов'язок є абсолютним. Виконання його кожним є гарантією забезпечення правового порядку, за яким ніхто не буде примушений робити те, що не передбачено законо­давством, а органи державної влади та органи місцевого само­врядування, їх посадові особи діятимуть лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конститу­цією та законами України (ст. 19 Конституції України). Йо­го ж невиконання створює умови для нехтування посадо­вими особами обов'язку дотримуватися у своїй діяльності принципу законності і для правового свавілля у суспільстві.

Виконання явно злочинного розпорядження чи наказу тягне кримінальну відповідальність (ст. 41 КК України). Особа ж, яка відмовилась виконувати явно злочинний наказ або розпорядження, не відлягає кримінальній відповідаль­ності за жодних обставин.




Переглядів: 1898

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Обов'язки іноземців та осіб без громадянства. | Конституційні обов'язки громадян України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.