Потреби та виробництво –це два полюси, між якими знаходиться усе розмаїття економічного життя.
Вони взаємопов’язані певним чином:
1. Потреби та виробництво постійно знаходяться у суперечності, тому що виробництво не може задовольнити людські потреби.
2. Реальні потреби визначають структуру виробництва, його обсяг та асортимент продукції.
3. Виробництво формуючи потреби вносить суттєві зміни у їх структуру.
4. Потреби завжди „йдуть” попереду виробництва, виробництво відстає від потреб, внаслідок обмеження економічних ресурсів.
Цю проблему розв’язують таким чином застосовуючи декілька припущень:
1. Економія здійснюється в умовах повної зайнятості, тобто використовуються всі засоби і працівники.
2. Кількість ресурсів в економії залишається незмінною.
3. Техніко – технологічний рівень виробництва не змінюється.
4. В економіці виготовляється лише два товари: гармати і масло.
Можливості
Гармати
Масло
А
В
С
Д
Е
F
1. Кожна точка на кривій можливостей відображає максимальний обсяг виробництва гармат і масла.
2. Можливі різні варіанти їх співвідношення.
3. Збільшення виробництва гармат можливо лише внаслідок зменшення виробництва масла і навпаки.
4. Доводиться, що виробництво гармат є ціною жертви виробництва масла.
5. Якщо виробництво знаходиться в точці V то це означає, що ресурси використані не повністю.
6. Досягти виробництва в точці U при даних ресурсах не можливо.
Контрольні питання
1. Дайте визначення потреби та споживчого блага. Що їх поєднує та чим вони відрізняються?
2. У темі розглянуто п’ять класифікацій потреб та наведені приклади потреб, що належать до тієї чи іншої групи. Спробуйте доповнити ці приклади. Не виключено, що ви зможете запропонувати власну класифікацію потреб. Це підтвердить глибоке розуміння вами матеріалу теми.
3. Проаналізуйте ситуацію. До вітрини магазину підходять два покупці, які мають однакові заробітні плати й однакові суми грошей у гаманцях. Дивлячись на ціну розкладеного на вітрині товару, перший із них каже: “Занадто дорого”. Другий зауважує: “Цілком доступна цiна”. Чим, на ваш погляд, можуть бути зумовлені такі різні оцінки?