Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Чуттєве і раціональне пізнання

 

Основним пізнавальним відношенням є відношення “образ-предмет”. У самому широкому значенні слова образом можна назвати той стан свідомості, який в процесі пізнання тим або іншим способом пов’язаний з об’єктом. Прикладом образу може служити відчуття, абстракція, теорія, картина світу. Як саме пов’язаний образ з об’єктом? В історії філософії відомі три основних варіанти рішення: 1) ми пізнаємо (описуємо, упорядковуємо) наші відчуття (суб’єктивний ідеалізм); 2) образи є результати збагнення за допомогою розуму об’єктивно існуючих ідей, ідеальних сутностей, структур, які стоять за матеріальними чуттєвими явищами (об’єктивний ідеалізм); 3) образи відображають об’єктивну реальність, природу, речі, процеси і т.д. Помилковість двох перших позицій витікає з тієї критики ідеалізму, яка була дана в попередніх темах.

По відношенню до способів отримання знання образи діляться на чуттєві (відчуття, сприйняття, уявлення) і раціональні (поняття, теорії і ін.). По відношенню до об’єкта можна виділити три типи образів: 1) образи-знання, що відображають об’єктивну реальність; 2) образи-проекти, що представляють уявні конструкції, які повинні бути або можуть бути втілені на практиці; 3) образи-цінності, що виражають потреби і ідеали суб’єкта.

Характеризуючи шлях руху пізнання, В.І. Ленін писав: “Від живого споглядання до абстрактного мислення і від нього – до практики такий діалектичний шлях пізнання істини, пізнання об’єктивної реальності”1. Що ж таке живе споглядання (або чуттєве пізнання) і абстрактне (раціональне) мислення?

Чуттєве, пізнання містить в собі ті образи, які дають нам органи почуттів. Основні форми чуттєвого пізнання – відчуття, сприйняття, уявлення. У відчуттях кожний орган почуттів (зору, дотику, слуху, нюху, смаку) специфічним для нього способом відображає окремі властивості, сторони речей (колір, звук, запах, твердість). Сприйняття – це відображення властивостей предмета, взятих як ціле. Уявлення – це наочний цілісний образ речі, виникаючої на основі уяви і минулого чуттєвого досвіду, що зберігається і що відтворюється в пам’яті в узагальненій формі.

Чуттєві образи людини, на відміну від образів, які дають органи чуттів тварини, опосередковані соціальним досвідом і володіють внутрішньою активністю (являють собою саме живе споглядання). Почуття здатні відображати не тільки окремі речі і їх властивості, але також відносини і дії з речами. Людина не просто бачить станок або спортивний снаряд, але і (якщо уміє на них працювати) володіє чуттєвими схемами потрібних дій, які лежать в основі його навичок. Почуття певною мірою здатні відображати загальне. Не випадково значеннями більшості слів, які ми вживаємо в сфері спілкування, є загальні уявлення: людина здатна відрізнити будь-яке хвойне дерево від будь-якого листяного саме тому, що слова фіксують не тільки даний окремий предмет в його одиничності і неповторності, але і загальну схему, загальні ознаки певного класу предметів.

Базовою формою чуттєвого пізнання є відчуття. З гносеологічної точки зору вони представляють особливий інтерес. Відчуття забезпечують безпосередній зв’язок свідомості з об’єктивною реальністю, є єдиним зовнішнім каналом, по якому людина може отримати інформацію про світ. Сама початкова посилка матеріалізму включає в себе твердження про те, що у відчуттях людині дана об’єктивна реальність. Саме питання про природу відчуттів стало ареною непримиренної конфронтації між матеріалізмом, з одного боку, суб’єктивним ідеалізмом і агностицизмом – з іншого.

Що стосується інших форм чуттєвого пізнання, то їх роль в пізнанні визначається, по-перше, тим, що в порівнянні з відчуттям вони є більш багатими за своїми пізнавальних можливостями формами, по-друге, тим, що вони включають в себе не тільки відображення, але і уяву (на основі сприйняття в свідомості людини можуть виникати нові образи – елементи фантазії, мрії, художньої творчості), по-третє, тим, що розвинені форми чуттєвого пізнання є передумовою для переходу до раціонального рівня пізнання.

Раціональне пізнання. Людина отримує інформацію двояким шляхом: за допомогою природних сигналів, що йдуть від об’єктів, і за допомогою штучних сигналів, що передаються від об’єкта до суб’єкта і що функціонують в системі людської мови. (І.П. Павлов назвав це першою і другою сигнальною системами). Розвиток і вдосконалення мови тісню пов’язано з розвитком раціонального пізнання. Мова – найважливіший інформаційний посередник між суб’єктом і суспільством, в багатьох випадках інакше як через мову людина не може передати іншому свої знання, думки, образи. Без мови було б неможливим і саме оперування готовими знаннями.

Абстрактне (раціональне) мислення – це функціонування знань, існуючих в мові, пов’язаних з реальністю за допомогою чуттєвих образів і здатних відображати те, що недоступно органам почуттів. Елементарними формами раціонального мислення є думка, поняття і умовивід. У всіх цих формах виділяються і фіксуються в знаках мови предметні ознаки речей. Думка фіксує будь-які ознаки предметів: “троянда червона”, “метафізика заперечує протиріччя як джерело розвитку” і т.д. Поняття відображає істотні ознаки речей такі, які необхідні і достатні для їх відмінності в певному відношенні. У понятті як би концентруються, підсумовуються накопичені знання (пригадаєте поняття матерії, свідомості і ін.). Умовивід являє собою таке скріплення в думці, на основі якого виходить нове знання без звернення до свідчення органів почуттів. Наприклад, вже в старовині був зроблений висновок про те, що Земля має форму кулі, за допомогою наступного умовиводу: тільки кулеподібні тіла відкидають тінь в формі диску. Земля в період місячних затьмарень відкидає тінь в формі диска. Отже, Земля має форму кулі.

Людське пізнання загалом є єдність чуттєвого і раціонального.Чуттєве пізнання, абсолютне незалежне від логічного, існує тільки на ранніх рівнях становлення людства і у дитини, що ще не опанувала мову. Як правило, люди ставлять задачі пізнання і тлумачать його результати на рівні раціонального мислення, а отримують необхідну інформацію за допомогою органів почуттів і приладів.

Зв’язок чуттєвого і раціонального виявляється також в тому, що, проникнувши на такі рівні реальності, які недоступні органам почуттів, абстрактне мислення повинне знов забезпечити перехід до практики, створити такі oбрази-проекти, які можуть бути реалізовані в практичній діяльності. Чуттєве і раціональне є нерозривно пов’язаними необхідними моментами цілісного процесу пізнання, формами отримання і переробки знання на всіх етапах пізнання.



Читайте також:

  1. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  2. Агностик, суб’єкт пізнання, субстанція
  3. Використовування методів наукового пізнання
  4. Впізнання за голосом і особливостями мови
  5. Впізнання поза візуальним спостереженням особи, яку впізнають
  6. Впізнання трупа та його частин.
  7. Вторинне (абстрактне) пізнання
  8. Вчення І. Канта про пізнання
  9. Держава і право як об’єкт спеціально-наукового пізнання.
  10. Джерела пізнання римського права
  11. Економічні закони і категорії. Пізнання і використання економічних законів
  12. Економічні категорії, закони та принципи. Пізнання і використання економічних законів




Переглядів: 1828

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Практика- основа і мета пізнання | Методи наукового пізнання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.