Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Психологія стилів педагогічної діяльності

Сукупність загальних і спеціальних способів роботи, що дає змогу максимально використовувати цінні якості людини і компенсувати її недоліки, поєднує в собі стиль педагогічної діяльності. Зумовлюють його індивідуально-психологічні (індивідно-типологічні, особистісні: здібно­сті, характер, рефлексія, інтелектуальні, поведінкові) осо­бливості вчителя, особливості діяльності та особливості учнів (вік, стать, статус, рівень тощо).

Індивідуальний стиль діяльності є втіленням її мотиву (виражається у переважаючій орієнтації вчителя на окре­мі сторони навчально-виховного процесу: процес, зміст, результат), цілей (виявляються у плануванні діяльності), способу виконання та здатності оцінювання результатів та оптимізації діяльності.

 

Змістовими характеристиками стилю називають: пере­важаючу орієнтацію вчителя на процес, процес і результат або результат діяльності; адекватність — неадекватність планування; творче — консервативне використання засо­бів і способів педагогічної діяльності; рефлективність — інтуїтивність (уміння або невміння адекватно проаналізу­вати особливості і результати діяльності).

Динамічними характеристиками стилю є: гнучкість — консерватизм (здатність реагувати на зміну ситуації, пере­ключатися з одного виду діяльності на інший, змінювати план уроку, виховного заходу або невміння пристосовува­тися до мінливих ситуацій, педантичне дотримання плану); імпульсивність — обережність (імпровізація на уроці або ретельне дотримання наперед продуманих дій); стійкість — нестійкість (орієнтування не на ситуацію, а на власні цілі або залежність поведінки від ситуації на уроці); емоційне ставлення до учнів (доброзичливість, терпели­вість у стосунках або різка втрата рівноваги, ситуативне оцінювання знань, діяльності учня, властивостей його осо­бистості); наявність — відсутність особистісної тривожно­сті (емоційна напруженість, неспокій, підвищена чутли­вість до невдач і помилок або врівноваженість, спокій, аде­кватне реагування на невдачі і помилки); наявність — відсутність рефлексивності (у несприятливій ситуації ре­флексія спрямовується на себе, педагог визнає свою вину або виявляє позицію щодо певних обставин «Буває — обій­деться», звинувачує учнів, перекладає відповідальність на інших).

Результативні характеристики стилю передбачають однорідність — неоднорідність знань учнів; сформова-ність — несформованість вироблених у них навичок і вмінь; рівень інтересу до навчального предмета тощо.

У педагогічній практиці найпоширеніші такі стилі діяльності педагогів:

1) емоційно-імпровізаційний. Педагог, який дотриму­ється його, орієнтується на процес навчання, нелогічно пояснює новий матеріал, звертається зазвичай до сильних учнів, опитуючи їх в швидкому темпі, задає неформальні питання, але надає мало можливості говорити, що усклад­нює зворотний зв'язок. Для уроку вчитель підбирає ціка­вий навчальний матеріал, а менш цікавий, хоч і важли­вий, задає учням на самостійне опрацювання, недостатньо займається закріпленням, повтором і контролем засвоєн­ня знань. Такому вчителеві притаманні висока оператив­ність, використання різних методів навчання. Однак він недостатньо вміє аналізувати особливості і результатив­ність своєї діяльності на уроці;

2) емоційно-методичний. Основними характеристика­ми цього стилю є: орієнтація на процес і результати нав­чання, адекватне планування освітнього процесу, висока оперативність, переважання інтуїтивності над рефлексив­ністю. Вчитель поетапно відпрацьовує весь навчальний матеріал, уважно стежить за рівнем знань учнів (сильних і слабких), в його діяльності постійно відбувається закрі­плення та повторення навчального матеріалу, контроль засвоєння знань. Він досить оперативний, часто змінює види роботи, практикує колективні обговорення, викори­стовує різні прийоми викладання матеріалу, активізує увагу та інтерес дітей особливостями предмета;

3) інтелектуально-імпровізаційний. Учитель, в діяль­ності якого домінують ознаки цього стилю, орієнтується на процес і результати навчання, адекватно плануючи освітній процес. У своїй діяльності проявляє меншу вина­хідливість у доборі та варіюванні методів навчання, не зав­жди здатний забезпечити високий темп роботи, рідше практикує колективні обговорення. Під час опитування він впливає на учнів опосередковано (з допомогою підка­зок, уточнень та ін.), даючи їм змогу детально оформити

свої відповіді;

4)інтелектуально-методичний. Ознаками його є орієнтування здебільшого на результати навчання, адекватне планування освітнього процесу, консервативність у використанні засобів і способів педагогічної діяльності. Висока методичність (систематичне закріплення, повторення нав­чального матеріалу, контроль засвоєння знань) поєднується з обмеженим, стандартним набором методів навчання, переважанням репродуктивної діяльності учнів. У процесі опитування вчитель звертається до невеликої кількості учнів, відводячи кожному багато часу на відповідь, приділяючи немало уваги відстаючим. Таким учителям притаманна висока рефлексивність.

Стиль педагогічної діяльності залежить від рівня зрі­лості особистості педагога, зокрема сформованості Я-концепції. Наприклад, педагоги з негативною самооцінкою недоброзичливо ставляться до учнів, які їх не люблять, використовують будь-яку можливість, щоб створити труд­нощі в їхній роботі. Стимулюючи учнів до навчання, вчи­телі викликають у них почуття провини за свої помилки, організовують навчальну діяльність на основі нездорової конкуренції, постійно залякують учнів труднощами дорослого життя, намагаються встановити міцну дисципліну, часто вдаються до покарання.

Педагоги з позитивною самооцінкою стараються бути максимально гнучкими у взаємодії з учнями, співпережи­вають, симпатизують їм, позитивно підкріплюють їхні успіхи та самовиховання, надають особистісного забар­влення викладанню. Вони здатні до легкого, неформально­го, теплого спілкування, їх емоційна врівноваженість, впевненість передається учням.

У педагогіці традиційно виокремлюють авторитарний, демократичний і ліберальний стилі педагогічної діяльності.

За авторитарного стилю учень розглядається як об'єкт педагогічного впливу, учитель одноосібно приймає рішення, контролює виконання вимог, використовує свої права без врахування дій і думок учнів, не обґрунтовує власних дій. Це пригнічує активність школярів, знижує самооцінку, нерідко породжує агресивність, спрямування зусиль на психологічний самозахист, а не на засвоєння знань і власний розвиток. Головними методами впливу такого вчителя є наказ, повчання.

Для демократичного стилю притаманне сприйняття учня як рівноправного партнера, залучення його до прий­няття рішень, врахування думок школяра, заохочення до самостійних суджень тощо. За необхідності впливає на учня, спонукаючи до дії, висловлюючи пораду, прохання. Все це сприяє формуванню у дитини високої самооцінки. Вчителі більше звертають увагу на свої психологічні умін­ня, виявляють високу професійну стійкість, задоволеність своєю професією.

Учитель, який дотримується ліберального стилю, ухи­ляється від прийняття самостійних рішень, уступає ініціа­тиву учням, колегам, організовуючи і контролюючи діяль­ність учнів, проявляє нерішучість. У класі панує нестій­кий мікроклімат, нерідко спалахують конфлікти.

Кожен із цих стилів проявляється у ставленні до парт­нера по взаємодії і в характері взаємодії (підпорядкуван­ня, партнерство, відсутність спрямованого впливу), передбачає домінування монологічної або діалогічної форм спілкування. У ньому проявляються особливості управління, спілкування, поведінки і когнітивного стилю вчителя.

Отже, педагог як суб'єкт педагогічної діяльності воло­діє професійною спрямованістю особистості, педагогічни­ми уміннями, розвиненими загальними і педагогічними здібностями, професійною та педагогічною компетентністю; забезпечує ефективну суб'єкт-суб'єктну взаємодію, продуктивність діяльності, розв'язання навчальних, ви­ховних і розвивальних завдань.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності
  2. II. Мотивація навчальної діяльності
  3. II. Мотивація навчальної діяльності
  4. II. Мотивація навчальної діяльності
  5. II. Мотивація навчальної діяльності
  6. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  7. III. Мотивація навчальної діяльності
  8. III. Мотивація навчальної діяльності
  9. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  10. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  11. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  12. S. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ




Переглядів: 2507

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологічна характеристика педагогічної майстерності і її рівнів | Психологія особистості вчителя

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.