Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Що передбачає право на охорону здоров’я

Навряд чи можна піддати сумніву те, що найважливішим благом для кожної людини є її здоров’я та здоров'я її близьких. Ця позиція відповідає менталітету та моральним засадам українського суспільства. А Конституція закріпила її на нормативному рівні, визнавши життя і здоров’я людини найвищими соціальними цінностями. Забезпечити збереження цих соціальних цінностей можна, гарантувавши право на охорону здоров’я. Воно є одним із конституційних прав людини і громадянина, передбачених ст. 49 Основного Закону, відповідно до положень якої кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування, а охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно, існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена, а держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.

Європейська соціальна хартія визначає, що країни, які ратифікували цей документ, з метою забезпечення ефективного здійснення права на охорону здоров'я зобов'язуються самостійно або в співробітництві з громадськими чи приватними організаціями вживати відповідних заходів для того, щоб, крім іншого: усунути, у міру можливості, причини слабкого здоров'я; забезпечити діяльність консультативно-просвітницьких служб, які сприяли б поліпшенню здоров'я й підвищенню особистої відповідальності за стан здоров'я; запобігати, у міру можливості, епідемічним, ендемічним, іншим захворюванням, а також нещасним випадкам.

З точки зору цивілізованого суспільства основними показниками, які визначають діяльність системи охорони здоров’я, є доступність та якість медичної допомоги. Крім політичного і соціального підґрунтя цих вимог, реалізація державою права громадян на доступність і якість системи охорони здоров’я визначає також рівень цивілізованості самої держави.

Завдання з охорони здоров’я мають універсальний характер. Визнання на міжнародному рівні і закріплення у нормах міжнародного права посилює загальність на обов’язковість закладених у праві на охорону здоров’я людини вимог у межах усієї світової спільноти стосовно до всіх народів і держав світу. Таким чином міжнародно-правове визнання права людини на охорону здоров’я безпосередньо впливає на характер взаємовідносин суспільства і особи, на процес забезпечення даного права у кожній конкретній державі.

За міжнародним визначенням, доступність медичної допомоги передбачає баланс багатьох факторів у рамках жорстких практичних обмежень, зумовлених особливостями ресурсів і можливостями конкретної країни: кадри, фінансування, технічні та транспортні засоби, свобода вибору, громадська просвіта, якість і розподіл технічних ресурсів.

Право на охорону здоров’я детально прописане в Основах законодавства України про охорону здоров’я (далі – Основи). У статті 6 Основ фактично визначено його зміст. Так, кожний громадянин України має право на охорону здоров’я, що передбачає:

а) життєвий рівень, у тому числі їжу, одяг, житло, медичний догляд та соціальне обслуговування і забезпечення, який є необхідним для підтримання здоров’я людини;

б) безпечне для життя і здоров’я навколишнє природне середовище;

в) санітарно-епідемічне благополуччя території і населеного пункту, де проживає громадянин;

г) безпечні і здорові умови праці, навчання, побуту та відпочинку;

д) кваліфіковану медико-санітарну допомогу, у тому числі вільний вибір лікаря, вибір методів лікування відповідно до його рекомендацій і закладу охорони здоров’я;

е) достовірну та своєчасну інформацію про стан свого здоров’я і здоров’я населення, у тому числі існуючі і можливі фактори ризику та їх ступінь;

є) участь в обговоренні проектів законодавчих актів і внесення пропозицій щодо формування державної політики в галузі охорони здоров’я;

ж) участь в управлінні охороною здоров’я та проведенні громадської експертизи з цих питань у порядку, передбаченому законодавством;

з) можливість об’єднання в громадські організації з метою сприяння охороні здоров’я;

и) правовий захист від будь-яких незаконних форм дискримінації, пов’язаних зі станом здоров’я;

і) відшкодування заподіяної здоров’ю шкоди; ї) оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоров’я;

й) можливість проведення незалежної медичної експертизи у разі незгоди громадянина з висновками державної медичної експертизи, застосування до нього заходів примусового лікування та в інших випадках, коли діями працівників охорони здоров’я можуть бути ущемлені загальновизнані права людини і громадянина;

к) право пацієнта, який перебуває на стаціонарному лікуванні в закладі охорони здоров’я, на допуск до нього інших медичних працівників, членів сім’ї, опікуна, піклувальника, нотаріуса та адвоката, а також священнослужителя для відправлення богослужіння та релігійного обряду.

Згідно з Основами законодавства України про охорону здоров'я, здоров'я - це стан повного фізичного, душевного i соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб i фізичних дефектів.

Під охороною здоров'я розуміють систему заходів, спрямованих на забезпечення, збереження i розвиток фізіологічних i психологічних функцій, оптимальної працездатності та соціальної активності людини при максимальній біологічно можливій iндивiдуальнiй тривалості життя.

Нормативне регулювання права на охорону здоров’я передбачене і Цивільним кодексом України. Зокрема, положення ч. 1 ст. 201 ЦКУ фіксують, що особистими немайновими благами, які охороняються цивільним законодавством, є здоров’я і життя. Частина 1 ст. 270 ЦКУ визнає право на охорону здоров’я різновидом особистих немайнових прав фізичної особи. Стаття 283 ЦК проголошує, що фізична особа має право на охорону її здоров’я, яка забезпечується системною діяльністю державних та інших організацій, передбаченою Конституцією та законами України.

З огляду на такий зміст права на охорону здоров'я, пріоритетними для української влади завданнями для виконання конституційних зобов’язань у цій сфері мають бути такі: реформування системи охорони здоров'я, перегляд засад фінансування галузі, формування законодавчих засад впровадження страхової медицини, боротьба з поширенням епідемії туберкульозу і ВІЛ-інфекції/СНІДу, зниження рівня дитячої смертності, забезпечення розвитку медицини у сільській місцевості.

Загалом можна констатувати доволі високий рівень нормативного регламентування змісту права на охорону здоров’я. Передбачений широкий перелік правомочностей, реалізація яких може забезпечити ефективність та реальність такого права в Україні. Тому справа за належною організацією та фінансуванням вітчизняної системи охорони здоров’я, без яких положення Конституції України, Основ законодавства України про охорону здоров'я та норми Цивільного кодексу України залишаться на лиш папері.

 


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. III. ГРАЖДАНСКОЕ ПРАВО
  3. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  4. IV. Правова держава, як засіб реалізації і забезпечення прав, свобод та обов’язків людини і громадянина в Україні
  5. Up тоне право
  6. V. Класифікація і внесення поправок
  7. VI. УГОЛОВНОЕ ПРАВО И УГОЛОВНЫЙ ПРОЦЕСС
  8. XII. Право на першочергове зарахування
  9. XIX. ОСОБЕННОСТИ ПРАВОВОГО РЕЖИМА ПРИРОДНЫХ РЕСУРСОВ
  10. А) Філософія православ'я
  11. А. Заходи, які направлені на охорону навколишнього середовища та здоров’я населення.
  12. А. Правобережну Україну.




Переглядів: 1147

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Що включає в себе право на справедливі та сприятливі умови праці, справедливу й рівну винагороду за рівноцінну працю | Що таке право на освіту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.