Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






РОЗГОРТКИ

Мета:розвити здатності подумки оперувати предме­тами у просторі.

Матеріали: зображення кількох об'ємних предме­тів і їх "розгорток" на площині.

Слід визначити, до якого пред­мету відноситься конкретна "розгортка". Розглянемо приклади. На рисунку 10 зображені 3 "розгортки" і 9 об'ємних фігурок.

Запропонуйте малюкові уважно подивитися спершу на "розгортку" А і знайти серед об'ємних фігурок ту, яка може ви­йти, якщо цю "розгортку" склеїти по лініях згинів. Пізніше те саме слід зробити з "розгортками" Б і В.

Якщо у малюка виникнуть труднощі у виконанні цього за­вдання (а вони, мабуть, виникнуть, оскільки гра справді важка, навіть для дітей 7 років), рекомендуємо вирізати з аркуша папе­ру "розгортку" А і продемонструвати, як її можна склеїти. Потім дайте склеєну (чи зібрану) фігурку дитині і запропонуйте знайти таку ж на рисунку. Зверніть її увагу на те, які частини "розгортки" зникають після того, коли фігурка склеєна, в яких місцях слід її згинати, і як про це можна здогадатися, дивлячись на рисунок.

Правильні відповіді. А — 9,Б — 8, ВІ,

 
 


РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ

Що ж таке «творчі здібності» або «креативність»? «Це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях; це спрямованість на відкриття нового і здатність глибокого усвідомлення свого досвіду». /американський психолог Фромм/

Основними показниками творчих здібностей є:

швидкістьдумки — кількість ідей, яка ви­никає за одиницю часу.

гнучкістьдумки — здатність швидко і без внутрішніх зусиль пере­ключатися з однієї ідеї на іншу; бачити, що ін­формацію, отриману в одному контексті, можна використати і в іншому. Гнучкість — це добре розвинутий на­вик переносу (транспозиції). Вона забезпечує вміння легко пе­реходити від одного класу явищ, що вивчаються, до іншого, до­лати фіксованість методів вирішення, своєчасно відмовлятися від скомпрометованої гіпотези, бути готовим до інтелектуаль­ного ризику і до парадоксів.

оригінальність— здатність до генерації ідей, які відріз­няються від загальноприйнятих, до парадоксальних, несподіва­них рішень. Вона пов'язана з цілісним баченням усіх зв'язків і залежностей, непомітних під час послідовного логічного аналі­зу.

допитливість— здатність дивуватися; відкритість та ін­терес до усього нового.

сміливість — здатність приймати рішення в ситуаціях не­визначеності, не лякатися власних висновків і доводити їх до кінця, ризикуючи особистим успіхом та репутацією.

Орієнтовні ігри для тренування творчих здібностей

Способи Розвиваючі ігри
Виділення протилежних властивостей   "І добре, і погано" "Протилежності"  
Ставлення запитань   "Чомучка" "Що в кулаці?" "Без слів"  
Переформулювання   "Винахідник" "Золоті руки"  
Генерування ідей   "Настрій в кольорі" "Пантоміма для кмітливих" "Уяви собі" "Склади речення" "Чарівні кола" "Прямокутне королівство"  
"Включення" об'єкта в нові зв'язки   "Дорисуй фігурку" "Незакінчений рисунок" "Придумай історію" "А що далі?"
Вибір найоригінальнішого образу "На що схожа фігурка?" "Ляпки" "Подорож хмарами" "Найсмішніше"

ПРОТИЛЕЖНОСТІ

Мета: розвивати вміння знаходити протилежні якості в одному й тому ж об'єкті. Вчити здогадуватись які предмети чи явища можуть мати протилежні властивості чи озна­ки.

Матеріали: дидактичні картки

Наприклад:

Гострий – тупий /ніж/

Гарячий – холодний

/праска, холодильник/

Добра – зла /собака/

Весела — сумна /людина/

глибоке — мілке /море, озеро/

слабкий — сильний

/вітер, людина, тварина/

Швидкий — повільний

/автомобіль, поїзд/

йти — стояти

(годинник, людина)

В дужках наводиться, в основному, один варіант відповіді, а ви в грі намагайтеся, щоб дитина називала якнайбільше таких варіантів. Не страшно, якщо вони не зовсім підходитимуть. Ва­жливо, щоб малюк почав розглядати оточуючі його предмети і явища під різними (в тому числі і протилежними) кутами зору.

ЩО В КУЛАЧКУ?

Мета: тренувати навики дітей ставити запитання з метою дослідження невизначеної ситуації.

Матеріал: невеликі предмети різного призначення.

 
 

 


Візьміть якийсь невеликий предмет і заховайте його в руці (стисніть руку в кулак). Дитина повинна відгадати, що це за предмет, ставлячи найрізноманітніші запитання про нього. Пе­ред початком гри поясніть малюкові, що запитання є якби ключами від дверей, за якими сховане щось невідоме. Кожний та­кий ключ відчиняє певні двері. Цих ключів багато. Ними мо­жуть бути розмір предмета, його форма, з чого він зроблений, на що впливає, як його можна змінити, до якого виду предметів він належить і т. д. Дошкільня повинне навчитися користувати­ся цими ключами, щоб визначити, який це предмет. Так воно поступово засвоїть усе багатоманіття запитальних форм, кожна з яких дозволяє відкрити щось нове.

На основі отриманих від вас відповідей дитина буде робити різні здогади, висувати свої гіпотези. Звертайте увагу, чи нема протиріч між її гіпотезами і тою інформацією, яку вона вже отримала про предмет. Якщо такі протиріччя є, вкажіть на них малюкові. Не нехтуйте цією можливістю, оскільки це дуже ва­жливо для розвитку його мислення.

Якщо потрібно взяти предмет великого розміру, можна ви­користати інший варіант гри. Розмістіть предмет на столі чи на підлозі і чимось накрийте. Або знайдіть фотографію чи малю­нок із зображенням цього предмета.

НА ЩО СХОЖА ФІГУРКА?

Мета:розвивати творчу уяву, вчити створювати кілька образів і вибирати з них найоригінальніший, а також вчити виділяти різні ознаки предмета.

Матеріал: картки з зображенням різноманітних фігурок.

В грі бажано, щоб жодне не нагадувало якийсь конкретний предмет, а могло бути елементом одночасно кількох предметів, наприк­лад, як нарис..

Попросіть дитину придумати, на що схожі ці фігурки. Схвалюються будь-які версії. І чим їх більше, чим вони оригі­нальніші, тим краще. Коли всі версії приготовані, слід якнай­більше розповісти про придуманий предмет: для чого він при­значений, чий він, як виглядає, якого кольору. Якщо ці завдання виконуються легко, запропонуйте про кожний з предметів при­думати історію — що з ним може статися? Наприкінці гри спи­тайте малюка, який предмет видався йому найцікавішим. Чому?

Якщо дитині важко щось придумувати чи версій дуже мало (1-2), навчіть її дивитися на фігурку з різних боків. Нехай по­крутить перед собою аркуш і подивиться на фігурку під іншим

верхню чи нижню. Можливо, при такому сприйнятті рисунка з'являться нові, оригінальні ідеї. Обов'язково відзначте їх.

Для прикладу можете виконати це завдання самі. Одночас­но обов'язково поясніть, чому ви вважаєте фігурку схожою на той чи інший предмет. Виділіть ті ознаки фігурки і предмета, які свідчать про їх подібність. Дуже важливо також показати ракурс, з якого ви їх сприймаєте. Наприклад, "тролейбусна лі­нія" — це вигляд знизу, а "рейки" — вигляд зверху. Такі пояс­нення допоможуть дитині навчитися розрізняти в предметі його елементи.

Аналогічні рисунки ви можете придумати самі. Майте лише на увазі, чим менше фігурки схожі на якісь предмети, тим скла­дніше завдання і більші вимоги до творчої уяви.

Коли малюк стане впевнено виконувати завдання гри, за­пропонуйте йому самостійно придумати подібні рисунки і пока­зати їх для "відгадування" дорослим. Дуже цікаво потім порів­нювати версії малюка і дорослого.

 

- рейки, веселка, тролейбусна лінія, дорога, ріка, міст

 

- гора, ковпак, абажур лампи, дах будинку

 

- сонце, що сходить; шапочка грибочка, берет

 

- шапка шурупа, крила жука, ручка газової плити, м'ячик

 

- морквина, ракета, сопілка, крило літака

 

- голова птаха, морозиво, голова клоуна в ковпаку, тенісна ракетка

 

- нога слона, перекинутий ковпак кухаря, основа букви "Т"

 

- квітка, парасолька, половина яєчної шкаралупи, перекинута ваза для цукерок

 

- пеньок, перекинута корона, частина виделки

 

- листочок, краплина, пелюстка квітки, бурулька, висунутий язик




Переглядів: 997

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТРЕНУВАННЯ УЯВИ | ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ЧИТАТИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.