Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття та показники соціокультурного процесу

Будь-яка прийнята в даній культурі парадигма взаємодії людей, якщо їй надати динамічність виступає як соціокультурний процес. Аналітичною одиницею такого процесу являється соціальна дія. Класичний внесок з теорію соціальної дії зробив Т. Парсонс. У роботах «Структура соціальної дії», «Соціальна система» він у суспільному цілому бачить три головних компоненти: особистість, культуру та соціальну систему. Доки зберігаються відносини взаємодії (а не протиборства), система життєздатна. У ній, поряд з іншими, виділяється головне - інтегративні структури, які об’єднують і ціннісні уявлення людей, і регулятивні зразки, які керують поведінкою та обмежують особисту сферу інтересу. Суспільна рівновага досягається, за Парсонсом, інтеграцією мотивів дії, гармонізацією ролей через нормативні культурні стандарти, які являються спільними для всіх них та основною силою, що мобілізує єдність соціальної системи та функцію соціальної культури. У цьому підході закладене нове для свого часу розуміння соціального: воно є єдністю суб’єктивних мотивів та соціальних ролей. На даний момент «інтегративні структури» Парсонса розуміються як соціокультурна структура та соціокультурний процес. Будь-яка соціальна дія містить у собі культурні атрибути. Будь-який поведінковий або діяльний акт людини оснащений регулятивами та смислами. Знання, цінності, норми, рольовий алгоритм, закони, символи та знакові позначення, мова як семіотична система, соціальні зразки - усе це входить в арсенал дії сучасної людини. Ці елементи культури перетворюють біопсихофізичні засади дії в соціокультурне явище з ясної конфігурацією, позначеними цілями та прийнятими в даній культурі мотивами та орієнтацією. Саме з таким культурним оснащенням одинична або групова дія може включатися в потік соціокультурних процесів. Девіантна поведінка, яка проявляється з боку низки її учасників, лише доводить загальне правило, норму, яка диктується культурою.

Отже, коли ми ведемо мову про соціокультурне (культурантропологічне) дослідження, треба мати на увазі, що його основним завданням являється визначення ступеня оснащеності елементами культури конкретного соціального (а також політичного, економічного, міжособистісного, родинного) процесу. Встановлюючи міру такої оснащеності соціальний антрополог може за допомогою накопичення кількісних даних прийти до висновку про стабільність або нестабільність соціальної системи, очікуваних напруженнях та майбутніх парадигмах взаємодії. Звісно, що в цьому випадку міра корелюється зі стабільністю.

Так ми виходимо на повсякденний рівень застосування понятгя «культура», тобто культурності тієї чи іншої людини, групи, поведінкового акту. З’являються поняття політичної, родинної, економічної, правової культури, які дозволяють оцінити «культурність» тих чи інших сфер життєдіяльності людей.

Для ясності пропонуємо описання типового та найпростішого соціокультурного процесу для виявлення в його структурі атрибутів культури, що дозволяє потім застосувати для їхнього виміру та оцінки той чи інший метод соціальних наук. Уявимо, що студентка А. потребує куртку. Опишемо алгоритм її дій, направлених на придбання цієї речі. Спочатку вона усвідомлює свою потребу (нестачу, відчуття відсутності) у куртці. Виникає установка (атитюд) на її придбання як усвідомлена потреба. Потреба стимулює її спрямованістю відбувається попередній (в уяві А.) вибір куртки, відповідно, формується інтерес. Інтерес являється результатом уявного поєднання потреби з необхідною річчю. Але вибір конкретної куртки потребує суспільної «Підказки» ззовні у вигляді моди (а вона, на думку студентки сприяє підвищенню її привабливості як соціальної цінності). Вибір куртки також регулюється фінансовими можливостями А., в основі яких покладені вимоги культури про відповідність міри праці і міри споживання, інакше — карного кодексу та моральних уявлень А. Вибір також диктується знаннями А. про якість тієї або іншої куртки, чому допомагають (або заважають) реклама, чутки, поради оточуючих. Безпосередня покупка куртки теж регулюється ступенем її доступності, тобто наявності в магазині бажаної куртки, широта асортименту якого визначається загальною культурою праці та виробництва.

Оскільки ми виявили індикатори культури в даному соціокультурному процесі, їх можна достатньо точно виміряти методами конкретно- соціологічного характеру і тим самим визначити кількісну міру оснащеності елементами культури, прийнятними в даному соціальному середовищі.

 


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. IV група- показники надійності підприємства
  5. IV. План навчального процесу.
  6. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  7. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  8. А/. Поняття про судовий процес.
  9. Абсолютні показники фінансової стійкості
  10. Абсолютні показники фінансової стійкості та її типи
  11. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  12. Автоматизація процесу призначення IP-адрес




Переглядів: 1322

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сучасні проблеми динаміки культури в соціальній антропології | Хвилеподібні концепції соціокультурних процесів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.