МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GRAMMARTo express the negative in the past tense for most verbs, you must put "níor" (NEE-uhr) before the imperative, and you must also aspirate the imperative's initial consonant, if possible. For example: Níor dhíol séan bád (NEE-uhr yeel shay* un baw*d), He didn't sell the boat. Níor fhan séliom (NEE-uhr ahn shay* luhm), He didn't wait for me. Níoról séé, He didn't drink it. To ask a question in the past tense, put "ar" (er) before the imperative and aspirate the imperative's initial consonant if possible. Some examples: Ar thuig túí? (er hig too ee), Did you understand her? Ar fhan sibh? (er ahn shiv), Did you wait? Aról siadé? (er ohl SHEE-uhd ay*), Did they drink it? To say "Didn't she put it on the table?", which is the negative imperative, put "nár" (naw*r) before the imperative and again aspirate the initial consonant if possible, as in: Nár chuir síar an mbordé? (naw*r k*ir shee). The answer to this question is either "Chuir sí" or "Níor chuir sí". DRILL This is a suitable time for a simultaneous drill on aspiration pronunciation and the past tense of irregular verbs. Here is a list of verbs that includes all the aspirated sounds, both broad and slender. Go over them until you can say the past-tense forms, having covered the last three forms (in the third column) and looking only at the imperative (in the second column).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|