МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Pronunciation exerciseRead this passage slowly without looking at the key below it. Then read it a second time, making use of the key if you are unsure. Do not try to make sense of the words; concentrate on the pronunciation and on grouping the words into phrases: Is iad an cineál dreama, gur leag siad síos, an bhunsraith, go bhfaca séceadmhach sa dara cás, an smuta mailíseach seo, roimh iarratais ar an bpost, a thug séformhór a shaoil. As sin amach, gur toradh meatachta is mímhacántachta, agus bíonn na tuismitheoirías an iarsma, le linn na gcúirteanna dóibh siud a bheidh i láthair. SHEE-uhd un KIN-aw*l DRAM-uh gur lag SHEE-uhd shees uh vun-SRAH, goh VAHK-uh shay* KAD-uh-vwahk* suh DUH-ruh kaw*s, un SMUT-uh mahl-ee-SHAHK* shuh, rev EER-uh-tish er un bohst, uh hug shay* fohr-uh-VWOHR uh HEEL. as shin uh-MAHK*, gur TOHR-uh MYA-tuhk*t-uh is mee-vuh-KAW*N-tuhk*t-uh, AH-guhs BEE-uhn nuh toosh-mi-HOH-i-ree as un EERS-muh, le lin nuh GOO-ir-tyan-uh, DOH-iv shood uh ve i LAW*-hir. Grammar In the present habitual tense, some verbs have slightly different forms from the forms that you began to learn last week. These verbs are the same two-syllable ones that you studied in Lesson 27. These verbs have forms like "cheannaíomar" (hyan-EE-uh-muhr), we bought, in the past. To say "I buy", etc., the forms are: ceannaím (kan-EEM), I buy ceannaíonn (kan-EE-uhn) tú, you buy ceannaíonn sé, he buys ceannaíonn sí, she buys ceannaímid (kan-EE-mid), we buy ceannaíonn sibh, you (pl.) buy ceannaíonn siad, they buy And then: nícheannaím (nee hyan-EEM), I don't buy cheannaíonn (nee hyan-EE-uhm) tú, you don't buy, etc. an gceannaím? (un gyan-EEM) do I buy? an gceannaíonn tú? (un gyan-EE-uhn too), do you buy, etc. Vocabulary seacht gcarr (shahk*t gahr), seven autos ocht gcarr (ohk*t gahr), eight autos naoi gcarr (nee gahr), nine autos deich gcarr (de gahr), ten autos snámh, ag snámh (snaw*v, uh SNAW*V), swim pós, ag pósadh (pohs, uh POHS-uh), marry clis, ag cliseadh (klish, uh KLISH-uh), fail érigh, agéirí(EYE-ree, eg EYE-ree), rise, get up Drill To improve your fluency with the present habitual tense and with aspiration and eclipses of initial "d" and "f", go through these four progressive drills: An ndíolaim nuachtáin? (un NEE-lim NOO-uhk*-taw*-in) Do I sell newspapers? Nídhíolaim nuachtáin (nee YEE-lim NOO-uhk*-taw*-in). Díolann tú(DEE-luhn too) nuachtáin. An ndíolann túnuachtáin? Nídhíolann túnuachtáin, etc. The last sentence is: Díolaim nuachtáin. An ndúnaim na fuinneoga? (un NOON-im nuh fwin-YOHG-uh) Do I close the windows? Nídhúnaim (nee GOON-im) na fuinneoga. Dúnann tú(DOON-uhn too) na fuinneoga, etc. Last sentence: Dúnaim na fuinneoga. An bhfillim abhaile ar a séa chlog? (un VILL-im uh-VWAHL-e er uh shay* uh k*luhg) Do I return home at six o'clock? Nífhillim abhaile (nee ILL-im uh-VWAHL-e) ar a séa chlog. Fillean tú(FILL-uhn too), etc. Last sentence: Fillim abhaile ar a séa chlog. An bhfanaim leis an bhfearr sin? (un VAHN-im lesh un var shin) Do I wait for that man? Nífhanaim (nee AHN-im) leis an bhfearr sin. Fanann tú(FAHN-uhn too), etc. Last sentence: Fanaim leis an bhfearr sin. Write or say the "we" form for these verbs: díolaimid (DEEL-uh-mid); dúnaimid (DOON-uh-mid); fillimid (FILL-i-mid); fanaimid (FAHN-uh-mid). Count doors and windows from one to ten. Doras, dhádhoras, trídhoras, ... seacht ndoras, etc. Fuinneog, dháfhuinneog, trífhuinneog, ... seacht bhfuinneog, etc.
|
||||||||
|