Інтеграція податкової системи України до Європейського економічного простору
Початок ХХ1 століття позначився посиленням інтеграційних процесів в усіх сферах суспільного життя. Зближення націй, народів, держав об’єктивно потребує гармонізації їхніх економічних систем. Без міжнародної економічної інтеграції неможливий успішний економічний розвиток, який досягається за рахунок вільного руху товарів, послуг, трудових ресурсів, капіталів, зменшення оборонних витрат тощо. Гармонізація національних податкових систем є визначальною складовою цього процесу.
Інтеграційний процес, а особливо це стосується країн-новачків, є не простим суспільним явищем. Головною проблемою є те, що кожна з країн учасниць ЄС пройшла свій історичний шлях розвитку, тобто, має власну історію державотворення, яка на кінець ХХ століття сформувала систему власних:
‒ суспільних традицій;
‒ економічну культуру;
‒ структуру народногосподарського комплексу;
‒ власності;
‒ суспільного попиту;
‒ систему соціального захисту;
‒ досягнень науково-технічного прогресу та ін.
Тобто, кожній з країн, на момент прийняття рішення про створення ЄС, були притаманні свої відмінні економіко-правові інститути, в тому числі відмінні податкові системи. І якщо метою ЄС в довгостроковій перспективі простежується намір, враховуючи національну специфіку, сформувати єдині податкові правила, то звичайно процес конвергенції (зближення, взаємопроникнення) національних податкових систем не може не бути трудомістким та довготривалим.
Відмінність національних податкових систем окреслюється, передусім: