МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Непрямі методи регулювання.Можна виділити три групи непрямих методів. А. Бюджетно-податкові методи ще називають фіскальною політикою держави. Вона здійснюється за допомогою маніпулювання податками і держвидатками. Основними інструментами тут виступають: А) податки, їх види і ставки. Податки в макроекономіці грають двояку роль: 1) скорочують доходи населення, споживацькі витрати, сукупний попит і виробничий ВНП; 2) впливають на рівень потенційного об'єму виробництва. Так в США, в 1981 р. зниження податків привело до зростання інвестицій в нові галузі, підвищенню, продуктивності праці і збільшенню потенційного ВНП. Б) Витрати держбюджету у вигляді інвестицій, субсидій, трансфертних виплат (пенсій, допомоги). В) Політика прискореної амортизації: законодавчо закріплене відділення процесу зносу основного капіталу від калькульованого, у витратах виробництва переносячи його вартість. Змінюючи ставки і порядок списання основного капіталу, держава регулює частину прибутку, який звільняється від податків. Цей метод регулювання широко використовується у всіх країнах з ринковою економікою як засіб стимулювання структурної політики, упровадження НТП, фінансування природоохоронних заходів. Його ефективність вище під час підйомів і низько під час спадів. Б. Кредитно-грошові методи націлені на регулювання грошової маси за допомогою наступних інструментів: а) емісії грошей, встановлення меж зростання грошових агрегатів; б) регулювання норми позикового відсотка; в) регулювання норм обов'язкових резервів комерційних банків; г) операції центрального банку на відкритому ринку з цінними паперами. В. Економічне програмування було засновано на розробці держпланів і програм з розвитку національної економіки. Вони, як правило, є обов'язковими тільки для державного сектора, а для приватного – носять рекомендаційний характер. Держава використовує різноманітні економічні стимули (податкові пільги, пільгові кредити), щоб зацікавити приватний сектор в реалізації даних програм. Державне програмування – одна з найсистемніших форм регулювання економіки. Основними формами програмування є: 1) національні програми; 2) цільові комплексні програми. Державна національна програма розробляється на основі довгострокових прогнозів макроекономічних параметрів попиту і пропозиції. Ода означає вироблення і обґрунтовування цілей, орієнтирів, пріоритетів, пропорцій і структур соціально-економічного розвитку. Державне планування орієнтовано на формування уявлення про майбутню економічну структуру і напрями її розвитку через організацію державного і приватного сектора. Програмування, по суті, вирішує проблему вибору не директивними, а економічними методами. На місце директивному розподілу ресурсів приходить функція ціленаправлення і орієнтування товаровиробників і споживачів за допомогою економічних і правових методів. Державна національна програма покликана вирішити наступні задачі: 1) аналіз проблем економіки і розробка стратегії їх рішення; 2) визначення основних напрямів економічної політики, попередження неефективного розподілу ресурсів, дисбалансу витрат і доходів суспільства; 3) формування економічних орієнтирів для приватного і державного секторів. Формально національна програма носить індикативний (тобто рекомендаційний) характер. Кожний суб'єкт ринкової економіки робить свій вибір про участь в державній програмі. Насправді держава використовує систему економічних інструментів (держзамовлення, пільгові податкові і відсоткові ставки) з тим, щоб спонукати брати активну участь в реалізації програм. 4) координація інтересів соціальних груп і територій. Цільові комплексні програми, наприклад, освоєння космосу, носять обов'язковий характер, базуються на контрактах. Контракти звичайно дуже вигідні фірмам-виконавцям. Цей інструмент державного регулювання знайшов широке вживання у Франції. Зараз там здійснюється десятий п'ятирічний план. Системі планування у Франції характерний використовування «план контрактів», що припускають надання конкретних пільг і привілеїв в обмін на зобов'язання брати участь в реалізації установок програми. Значний досвід в державному плануванні накопичений в Японії. Особливістю тут є довготривалий характер планування і його виражена цільова спрямованість. Так в 1969 р. була прийнята 10-річна програма подвоєння національного доходу, а зараз здійснюється програма модернізації і структурної перебудови. I. Інституційні інструменти. II. Інструменти морального переконання – засновані на можливості державних інститутів використовувати свій авторитет у взаємостосунках з недержавними суб'єктами. Для забезпечення ефективності цього інструменту необхідне формування довіри уряду, що можливе на основі ефектів оголошення, положення і виконання обіцянок. Приватними інструментами морального переконання є: 1. Добровільні угоди між приватними суб'єктами і державними інститутами. 2. Двостороння угода між соціальними партнерами (в цих відносинах держава виступає тільки посередником). 3. Трьох і багатобічні угоди з участю держави. ІІІ.Прямі інструменти регулювання були засновані на політичній владі, тобто на праві примушення. Прямі інструменти характеризуються: а) ефективністю; б) оперативністю. Прямі інструменти приводять до порушення ринкової поведінки, тому повинні обмежено використовуватися в рамках ринкового економічного порядку. До прямих інструментів відносять: 1. Законодавча влада (Верховна Рада). 2. Виконавська влада (адміністративно-правові: укази, розпорядження, накази і т.д.). 3. Державні замовлення і державні замовлення. IV.Непрямі інструменти регулювання впливають не на поведінку, а на мотиви і стимули. До непрямих інструментів відносять: 1. Фіскальну політику – маніпулювання доходами і витратами держави для досягнення поставлених цілей. До приватних інструментів фіскальної політики відносять: а) податки, їх види і ставки. Mt = ∆Y/∆T, де Mt – мультиплікатор податків, ∆Y– зміна випуску, ∆T– зміна податків. Mt = MPC/MPS, де Mt – мультиплікатор податків, MPC – гранична схильність до споживання, MPS – гранична схильність до заощадження. б) державні витрати і інвестиції. Mg = ∆Y/∆G, де Mg – мультиплікатор державних витрат, ∆Y – зміна випуску, ∆G – зміна державних витрат. Mg = 1/MPS, де Mg – мультиплікатор державних витрат, MPS – гранична схильність до заощадження. Mt завжди менше Mg по абсолютній величині, тому однакова зміна державних витрат і податків забезпечує стимулюючий ефект. в) податкові пільги, у тому числі прискорена амортизація (система пільгування оподаткування, яка дозволяє понизити податкові вилучення на основі зниження податкової бази). Прискорена амортизація забезпечує стимулювання використовування готельних видів устаткування і окремих сфер. Часто використовується в структурній політиці. 2. Кредитний – грошова політика проводиться на основі функцій Центрального Банку. Приватні інструменти кредитний – грошової політики: а) облікова політика – маніпулювання ставкою міжбанківського кредиту. Під час загрози інфляції підвищується облікова ставка, яка приводить до скорочення міжбанківських і банківських кредитів, а також сприяє пропозиції благ. Під час стимулюючої політики проводиться протилежне регулювання. б) резервна політика – маніпулювання нормою обов'язкового резерву. Чч = (R/D)*100%, де Чч – норма резервування, R – резерви, D – депозити. MM = ∆M/∆D, де MM – грошовий мультиплікатор,∆D – зміна депозитів. MM = 1/Чч, де ММ – грошовий мультиплікатор, Чч – норма резервування. в) операції на відкритому ринку з цінними паперами уряду. Для стимулювання економічного зростання Центральний Банк купує у комерційних банків облігації державної позики, а для зупинки інфляції – нав'язує покупку комерційними банками цінних паперів. 3. Економічне програмування. До приватних інструментів економічного програмування відносять: а) національні програми соціально – економічного розвитку. В них проводиться аналіз проблем економіки і розробка стратегії їх рішення. Визначаються напрями політики, які попереджають неефективний розподіл ресурсів і доходів. В процесі програмування формуються економічні орієнтири для приватного і державного секторів. Національні програми носять індикативний характер, кожний суб'єкт робить свій вибір про участь в державній програмі. Держава, використовуючи економічні інструменти, стимулює участь в реалізації програми. б)цільові комплексні програми. Такі програми носять обов'язковий характер і базуються на контрактах.
|
||||||||
|