МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||
Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошейказино й інших закладів, які займаються ігровим бізнесом). Крім того, в якості головних каналів відмивання грошей використовуються ті галузі ринкової економіки, де можна без труднощів і в широкому масштабі застосовувати підроблені рахунки, накладні, де зазначені занижені або завищені ціни, де визнаються фіктивні рекламації й інші атрибута злочинного бізнесу. Це насамеперед відноситься до таких видів бізнесу, як торгівля нерухомістю, творами мистецтва, автомобілями, продаж підакцизних товарів. Як особливі канали відмивання грошей варто також виділити такі господарські процеси, як приватизація державних підприємств, участь у створенні венчурних підприємств, банкрутство й ліквідація господарських суб'єктів. Злочинні групи часто купують такі підприємства чи здобувають пакети акцій, які дають право на участь в управлінні ними. Це стає корисним для створення інфраструктури майбутньої, більш професійної злочинної діяльності Так, туристичні агенства і готелі вони використовують для продажу і поширення наркотиків. Володіння хімічними заводами чи лабораторіями полегшує знаходження компонентів, необхідних для виробництва синтетичних наркотиків. Судноплавні компанії полегшують контрабанду наркотиків та інших товарів. Скупка салонів з продажу автомобілів, готелів, ресторанів і магазинів — дуже ефективний спосіб поєднання і перемішування "чистих" грошей з "брудними". Усі перераховані сектори економіки і господарські процеси вТІЛИ об'єктом притягання організованої злочинності, яка відми-ііе в них "брудні" гроші в силу таких причин і об'єктивно сформованих обставин: • багатогранність, швидкість і в ряді випадків радикалізм * всеохоплююче — знизу доверху — перетворення уп Міжнародне оподаткування яке пов'язане з якісними змінами кадрового складу, створення неурядових управлінських структур (наприклад, системи інформації), зміни в способах управління; * поява нових форм ствробітництва з відповідними струк ♦ нестача відповідних механізмів, які охороняють згадані • вразливість економіки у відношенні нелегальної госпо У зв'язку з різноманіттям нелегальної господарської діяльності визначити масштаби процесу відмивання "брудних" грошей з достатньою точністю дуже складно. Такі труднощі зумовлені неможливістю одержати бухгалтерську звітність злочинних організацій, а також існуванням величезної кількості нерозкритих злочинів. Західні експерти стверджують, що в масштабі планети маса фінансових коштів, які одержуються тільки від торгівлі наркотиками та тддягаються відмиванню, становить щорічно сотні мільярдів доларів США. Такі підрахунки зроблені шляхом екстраполяції таких величин: *світового виробництва наркотиків і психотропних речовин при допущенні, що витрати виробництва становлять 10% від виторгу; *глобального попиту на наркотики, розрахованого як середньорічний обіг роздрібної торгівлі, включаючи торгівлю на вулицях; ♦ вартості конфіскованих наркотиків з дотриманням при Одним з показників, які оцінюють масштаби процесу відмивання "брудних" грошей, може бути кількість сумнівних угод, за- Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей реєстрованих фінансовими установами і тими суб'єктами господарської діяльності, які за розпорядженням влади зобов'язані надавати правоохоронним органам таку інформацію. За оцінками експертів міжнародної Групи з боротьби з відмиванням нелегальних доходів - FATF (Financial Action Task Force), щорічно у світі відмивається від $500 млрд до $1,5 трлн. "Для порівняння: $500 млрд — це щорічний обсяг усієї економіки такої великої країни, як Іспанія", - сказав виконавчий директор FATF Патрик Мулетт в інтерв'ю журналу "Підсумки" 25 березня 2002 р. При цьому Мулетт відзначив, що злочинці відходять від класичних способів, хоча частково перевезення "брудних" капіталів, як і раніше, здійснюють у кейсах у дрібних купюрах. Але взагалі "класичні контрабандні операції тепер все більше поступаються місцем комп'ютерній фінансовій злочинності", — відзначив експерт [http://www.utro.ra/news/2002032613233268811.shtml]. Наведені цифри спричинили заклопотаність і побоювання керівників найбільших банківських установ Європи, які висловив у своїй заяві Базельський комітет банківського нагляду: "Критика з боку преси, зумовлена ненавмисним з боку банків співробітництвом зі злочинцями, може призвести до втрати довіри до них, і як наслідок — до розхитування їхньої стабільності. Крім того, банки самі можуть бути винні в понесених ними втратах — або через недбалість при проведенні процедури ідентифікації клієнтів, які викликають підозру, або також через нечесність працівників, які вступили в змову зі злочинцями" [93, с 28]. Ще одним приводом для тривоги став негативний вплив Інвестицій, які надходять у легальні, звичайні підприємства і направлені сюди злочинними елементами. Це з невблаганною логікою призводить до підпорядкування таких підприємств організаторам злочинного бізнесу. Загальновідомо, наприклад, що італійська мафія одержує набагато більше доходів від легальних операцій, ніж від кримінальної "діяльності". І хоча підприємства, керовані мафією, так само, як і звичайні, легальні суб'єкти господарської діяльності, приносять прибуток, надають зайнятість, але сам факт, що вони знаходяться під контролем злочинних елементів, породжує безліч проблем і небезпек для соціально-еко-помічного життя. Уже "відмиті" злочинні гроші продовжують не- Міжнародне оподаткування ста погрозу суспільству навіть тоді, коли вони переходять у "звичайний" бізнес. Один з високопоставлених чиновників поліції США справедливо відзначає: "Коли організована злочинність інвестує легальне підприємство, можна бути впевненим, що черговим її кроком буде встановлення контролю над ринком для того, щоб підняти ціни, займатися вимаганням і корупцією. Інакше кажучи, член злочинної організації не буде задовольнятися фактом легалізації прибутку, але прагнутиме до її максимізації, не вибираючи для цього засоби. Кожен спосіб — чесний чи безчесний — буде для нього гарний" [98, с 13]. Разом з тим доводиться констатувати, що на тлі наведених даних явним контрастом виглядають цифри, які наводяться правоохоронними органами на основі своїх реальних досягнень. Так, за період з 1 жовтня 1995 р. по 31 серпня 1996 р. в 26 державах — членах ФАТФ органам правопорядку вдалося викрити 1 тис. 233 випадки кримінально карних діянь відмивання "брудних" грошей на загальну суму всього 1,62 млрд доларів СІЛА [102, с 21]. Звичайно, ці дані дають ще менш достовірне уявлення про глобальні масштаби відмивання грошей. Більш придатним для дослідження даного явища вважається метод аналізу руху грошових потоків. Такий метод розглядається як більш точний, оскільки не обмежується підрахунком одних тільки нелегальних доходів, які виникають у результаті контрабанди і торгівлі наркотиками. Він дозволяє з різним ступенем імовірності встановити верхню межу обсягу відмивання "брудних" грошей. Його суть полягає в аналізі явища так званого "надлишку" готівки в окремих регіонах країни чи в деяких банках. Іншим методом дослідження визнаний метод, який безпосередньо спирається на аналіз банківської статистики, зокрема на вивчення даних, які стосуються переливу капіталу, а також платіжних балансів окремих держав. Однак вчені і практики не дійшли до єдиної думки щодо ефективності зазначених методів. Так, у доповіді ФАТФ, підготовленій у лютому 1997 p., вказується на розходження підходів до проблеми визначення масштабів відмивання грошей у державах — Членах ФАТФ. На думку деяких експертів, придатність статистики щодо цього виду злочинів дуже невелика і вимір масштабів Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей такого явища не може стати предметом досліджень через труднощі методологічного і фінансового характеру. Інші ж наполягають на тому, що відповідно оброблені статистичні дані мають велике значення в справі створення нових правових інструментів, таких як конфіскація майна, обов'язкова ідентифікація клієнтів (різних господарських суб'єктів), процедура передачі інформації від фінансових установ правоохоронним органам і т. ін. Було б помилкою вважати, що "брудні" гроші з'являються на світ внаслідок діяльності однієї тільки організованої злочинності. "Брудні" гроші стали постійним супутником будь-якої економічної злочинності, і особливо податкової. "Власне поширення "брудних" грошей, — пише відомий знавець даної проблеми, великий дослідник і практик Клаус Коттке, — відбувалося в тій сфері економіки останніх десятиліть, про яку раніше ніхто навіть не міг подумати, а саме: у сфері податкової злочинності. Якщо у Федеративній Республіці Німеччини заходить мова про "брудні" гроші, то це відразу асоціюється з грошима, не обкладеними податками" [25, с 38]. Проблема ухилення від сплати податків і пов'язана з нею проблема відмивання грошей актуальні у всіх країнах. Так, частка неоподаткованого доходу в загальній масі національного доходу становить: в Австралії —10%, у Бельгії — 15%, у Данії — 6%, у Франції — 10%, у Німеччині — 13%, у Греції — 50%. в Індії — 18 — 20%, в Італії — 25%, у Японії — 5%, у Норвегії — 17%, в Іспанії — 23%, у Швеції - 16%, у США - 15% [86, с. 4]. Сфера податкової злочинності — важливе, але не єдине джерело виникнення "брудних" грошей у підприємницькому середовищі. Тут напрацьований багатий і різноманітний арсенал способів і методів одержання злочинних грошей. Це й система подвійної бухгалтерії, і навмисні помилки в бухгалтерському обліку, численні способи заниження прибутку, маніпуляції з активами і пасивами, угоди без оформлення рахунків, методи схованого фактурування і схованих тіньових умов. Так, податкова Інспекція міста Бохума і відділ прокуратури з боротьби з економічними злочинами тривалий час займалися справою про "смагну картоплю" у Рурській області. Масштаби всіляких маніпу-ницій. які завершувалися ухиленням від сплати податків, вияви- Міжнародне оподаткування лися тут настільки великі, що за рахунок цього, як писав журнал "Шпігель", можна було б майже профінансувати об'єднання Німеччини [85, с 146]. Ще одне джерело появи "брудних" грошей - хабарі. Вони, як правило, не підлягають оподаткуванню, а тому негайно ж після одержання хабара стають "брудними" грошима, і якщо це великі суми, вони мають потребу в негайному відмиванні (зрозуміло, якщо джерелом хабара вже раніше не були "брудні" гроші). Цікаво, що згідно із законодавством деяких країн сума хабара може відніматися з оподаткованого податком прибутку. Бельгійське законодавство допускає це для експортних угод за умови, якщо хабарі необхідні, щоб здолати конкурентів, якщо вони заведеш в даній галузі, якщо в міністерство фінансів представлений відповідний документ, якщо назване прізвище одержувача хабара і його адреса. Якщо дані умови не дотримані і не названий одержувач хабара, то з підприємця, який платить корпоративний податок, береться за дачу хабара додатковий податок величиною 200% хабара У Данії закон ще лібе-ральніший: тут сума хабара просто віднімається з оподаткованого податком прибутку, якщо вона безперечно зумовлена виробничою необхідністю і є помірною. У Японії гропгі, виплачувані -підприємством у вигляді хабарів, розглядаються як виробничі витрати, якщо назване ім'я й адреса одержувача цих грошей. Аналогічно відносяться до цього питання в Нідерландах. Тут від суми прибутку, оподаткованого податком, можна віднімати усі витрати, так чи інакше пов'язані з підприємницькою діяльністю. Вирішальними тут виступають добрі наміри підприємця, наприклад, прагнення стимулювати розвиток підприємства Суди і податкова інспекція в цій країні мають права визначати, які витрати не можна вважати виробничими, і тому їх не можна віднімати від суми прибутку, який підлягає оподатковуванню. Умови назви одержувача хабара тут відсутні. Підприємець повинен лише переконати податкову інспекцію в тому, що такі виплати здійснені в інтересах підприємства У Великій Британії також виплати у вигляді хабарів дозволено віднімати від суми прибутку, який підлягає оподаткуванню, за умови, що метою таких виплат були інтереси виробництва. Однак податкова служба має право зажадати назвати прізвище й адресу одержувача таких виплат. Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей Найсуворіше законодавство щодо дачі, одержання хабарів і перетворення їх у "брудні" гроші існує в США. І хоча тут, як у Великій Британії, до виробничих витрат дозволено зараховувати і хабара, але з обов'язковою вказівкою одержувача цих виплат, проте ця процедура обмежена цілим рядом заборон, а саме: кримінально карається дача хабарів усім державним і муніципальним чиновникам, а також працівникам громадських організацій як на території США, так і за їх межами. У цілому ж, незважаючи на заборони й обмеження, суми, виплачувані в усіх країнах у вигляді хабарів, утворюють величезну масу "брудних" грошей, велика частина яких у різних формах проходить процедуру відмивання. 7.3. Організація процедури відмивання "брудних" грошей Процедура відмивання грошей, одержаних злочинним шляхом, має для учасників злочинів дуже важливе значення. Англійський кримінолог Д. Мак-Клін справедливо відзначає: "З погляду злочинця, збільшення прибутків від кримінальної діяльності позбавлене сенсу доти, поки немає можливості ними скористатися. Однак це не так просто, як могло б здаватитися. Певна частина доходів, отриманих від злочинної діяльності, зазвичай направляється на розвиток нелегальної діяльності, але решту злочи-Hf ЦЬ хотів би використовувати в інших цілях. Якщо він має намір Ш зробити, не піддаючи себе зайвому ризику викриття джерела походження грошей, він повинен їх перед цим "очистити", тобто сфабрикувати їм фальшивий, зате абсолютно легальний і добропорядний "родовід" [104, с 184]. Зрозуміло, далеко не всі злочинці, бажаючи легалізувати дщмрела походження своїх доходів, обов'язково застосовують для Діи'ИІ'ііення цієї мети рафіновані, особливо витончені методи. Не щіблять цього, наприклад, злочинці, які чинять великі злочини і в короткий період. На думку британського фахівця Д. Еванса, " .проводять вони звичайно угоди готівкою і в міру можливості униниють фінансових установ. їхні партнери і постачальники вза-! ftJtl вимагають виплати тільки готівкою; за допомогою готівки ідійгнки ться між ними велика частина розрахунків" [92, с 33]. Міжнародне оподаткування Проте тут немає, однак, твердих правил. Іноді учасникам великомасштабної злочинної "операції" вкрай необхідна процедура відмивання набутих коштів, а в інших випадках вони нею зневажають. Головним критерієм при прийнятті такого рішення є суб'єктивна оцінка ефективності місцевих правоохоронних органів, а також ступінь ризику викриття і кримінальної відповідальності за здійснені злочини. Приміром, випадки застосування витончених "технологій" відмивання грошей частіше трапляються в країнах, де ефективно діють сучасні законодавчі системи, які передбачають конфіскацію майна, отриманого внаслідок злочину, причому такий захід розглядається і як засіб попередження подальших злочинів, і як вид покарання. Д. Еванс у зв'язку з цим відзначає: "Чим вищий професіоналізм органів прокуратури і фінансового контролю, тим більше коштів будуть змушені виділяти злочинні групи на зменшення ризику викриття слідів нелегальних фінансових операцій, які можуть, зрештою, призвести до затримання членів цієї групи і до втрати їхніх доходів. Тому на більш ефективні методи профілактики і контролю у відповідь з'являються більш рафіновані методи відмивання грошей. Така гонка триватиме до тих пір, поки в однієї зі сторін витрати на цю гонку не перевищать одержані результати" [104, с 185]. На противагу цьому, Е. Савона і М. де Фео наводять для прикладу іншу ситуацію, при якій "російська, грузинська, чеченська й інша мафії без остраху інвестують свої капітали, оскільки в їхніх країнах немає ні ефективного моніторингу потоків коштів, ні системи контролю над інвестиціями капіталів". Однак уже з'являються докази того, що згадані груди нині також з метою більшої безпеки ухвалюють рішення про відмивання принаймні частини свого здобутку. Розбіжності в масштабах, складності і витонченості методів відмивання грошей спостерігаються не тільки між окремими країнами, а й між різними секторами злочинної діяльності. Показовою з цього погляду вважають ситуацію в Австралії, яка характерно відображає тенденцію розвинутих країн світу. У доповіді Управління внутрішніх справ Австралії сказано: "Розкриті дотепер механізми відмивання грошей не були особливо складними, хоча в деяких більш серйозних випадках в операціях з відмиван- Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей ———i ня грошей були задіяні широко розгалужені структури, побудовані на зразок корпорацій і трестів. Відмивання грошей звичайно виконують не професійні "чистильники", а самі члени злочинних груп, при цьому використання ними корумпованих чи підлеглих цим групам "легальних" підрозділів має часто вирішальне значення для успіху всієї операції" [14, с 16]. Разом з тим треба особливо зазначити, що для охорони, а також для легалізації величезних доходів від карної діяльності злочинні групи, такі як колумбійські картелі, створили різноманітні і витончені системи глобального масштабу. Один з колумбійських "наркобаронів" — Родрігес Гаха набув популярності тим, що відмив 130 млн дол США, залучивши до цього 82 фірми, розташовані в 16 країнах Центральної і Південної Америки, Карибського басейну, Європи й Азії. Як справедливо відзначено в доповіді ООН 1993 p.: "Характерні риси відмивання доходів від злочинів, які великою мірою відносяться також і до операцій міжнародної організованої злочинності, — це світові масштаби, еластичність у виконанні, величезна здатність адаптації до навколишнього середовища, застосування новітніх технологій і використання радників, освіченість, витонченість операторів і колосальні кошти, надані в їхнє розпорядження"[Цит.за: 93, с 34]. Усі ці перерахо-МНі особливості і чинники визначають організацію процесу Відмивання "брудних" грошей і послідовність його стадій. 7.3.1. Стадії процесу відмивання "брудних" грошей Процес відмивання грошей складається з ряду стадій, або фаз. Кожен процес окремо, зрозуміло, має свої особливості і відмінні риси. Загальними ж рисами виступають ознаки, виділені І кримінальному законодавстві цілого ряду країн. До них віднесені: заміна майна (включаючи гроші), набутого злочинним шляхом, його переміщення, приховування, прикриття, придбання, володіння, використання, співучасть, співробітництво. Серйозно впливають на складність процесу відмивання грошей численна ієрархічна організаційна структура виконавців злочину, рвціональне, сплановане і засноване на "поділі праці" виконання «видань, мінлива "технологія" здійснення злочину і багатий вибір Міжнародне оподаткування способів його виконання. До цього арсеналу входять використання фінансових установ завдяки зловживанням з боку банківських службовців, різноманіття видів банківських розрахунків і, звичайно, розмаїтість засобів переміщення через кордон готівки з використанням послуг корумпованих митних чиновників. Діяльність, пов'язана з відмиванням грошей, — це завжди перетворення (видозміна) або рух. Перетворення має місце тоді, коли гроші змінюють свою форму. Так відбувається, коли, наприклад, виконавець за нелегальний "прибуток" одержує грошовий переказ чи автомобіль. Нелегальні доходи скидають свою форму готівки і перетворюються в документ, який легалізує одержання грошей, рухомого або нерухомого майна. З рухом маємо справу тоді, коли ті ж самі гроші змінюють не форму, а місце. Це, наприклад, поштовий чи телеграфний переказ їх в інше місце. Діючий у рамках закону будь-який підприємець чинить так само: щодня в рамках своєї підприємницької діяльності він здійснює закупівлі, переказуючи гроші в інші місця, продає свою продукцію, виплачує персоналу винагороди і тощо. У процесі відмивання грошей задум злочинця такий самий: одержати вигоду шляхом перетворення і руху фондів, які дозволяють йому домогтися приховання нелегального джерела їхнього походження. Дії "відмивателів" грошей у банківській сфері набувають певних обрисів, залежно від інститущонально-юридичних умов, які властиві даній фінансовій системі. До таких умов відносяться: *способи і характеристика «введення» готівки у фінансову систему; *способи переміщення коштів у цій системі; *умови "виведення" коштів з даної системи. Вони утворять рамкові умови сфери злочинних дій, які складають процедуру відмивання грошей. Одночасно вони виконують функцію добору, який призводить до вичленовування і до згрупування у визначені категорії заходів, схожих між собою з організаційно-технічної точки зору. Це варто підкреслити, тому що існує, наприклад, істотна відмінність між діями, які полягають у закупівлі за "брудну" готівку декількох чеків на певну суму, і діями, які полягають у сплаті банківського кредиту "брудними" грошима. Окремі дії в рамках даної процедури можна згрупувати, Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей використовуючи організаційно-технічні, юридичні і тимчасові критерії. Виділені категорії дій (вчинків, поведінки) називають у спеціальній літературі по-різному; стадіями, ступенями, фазами, перехідними складовими або формами відмивання грошей. Однак найчастіше використовують для характеристики різних частин цього процесу терміни "стадія" і "фаза", які вживають як синоніми. Кожна з фаз має риси, які характерні для даного процесу, і сама вже є відмиванням грошей. Процес цей може набувати форму лише єдиної стадії. Це викликане можливістю (чи необхідністю) переривання всієї процедури з боку виконавців, представників фінансової установи або в результаті дій правоохоронних органів. Однак складність усієї процедури (про яку сказано вище) призводить до того, що кількість стадій звичайно буває більша і виступають вони у певному взаємозв'язку з іншими діями — з метою підвищення ефективності заходів, спрямованих на запобігання провалу і викриття злочинного характеру усієї витівки. Зазвичай відмивання грошей відбувається в три стадії. Разом з тим неодноразово відзначено, що першій стадії передує Підготовка всього процесу, який полягає в перевезенні готівки з Місця проведення злочинної діяльності в інше місце, що надає первісні гарантії успіху запланованого підприємства. Усвідомлюючи те, що значні суми готівки можуть привернути увагу правоохоронних органів і привести їх до нелегального джерела походження цих сум, злочинці часто фізично переміщують готівку з місця її отримання. Найчастіше з великих міст, у яких, наприклад, продають наркотики, злочинні організації вивозять свої доходи в іншу місцевість, де їх можна легко сховати чи замаскувати. Крім того, для переміщення брудних грошей використовують так звані „підпільні банківські системи": китайські, а також Хавала і Хунди. Жодна з них не становить справжньої банківської системи, це Інститути традиційної східної цивілізації — системи взаємонада-вання, обміну чи переміщення грошей. Перша з названих систем функціонує завдяки господарським суб'єктам, керованим "заморськими китайцями" (так їх називають у себе на батьківщині), ft дві інші створені індусами. У кожній з них панують сімейні, професійні або національно-етнічні зв'язки, підкріплені впливом могутніх і дисциплінованих банд. їхня діяльність стала можливою Міжнародне оподаткування Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей
завдяки наявності в них мережі співучасників на всій планеті, які абсолютно непричетні до будь-якої карної діяльності. Якщо, наприклад, клієнт у Макао передає співробітнику "системи" 2 млн дол США в доларах Гонконга з дорученням виплатити їх партнеру клієнта в Сінгапурі в голландських гульденах, то клієнт абсолютно впевнений, що замовлення буде неухильно виконане, тому що в "системі" за невиконання замовлення застосовують суворі покарання, які включають і страту. Процес нелегального трансферту, який передує розміщенню "брудних" грошей, називають "підготовкою місця розміщення". Виділення такої вступної фази в окрему процедуру пов'язане в західній літературі з розбіжностями між "країнами кримінальної діяльності" і "країнами відмивання грошей". До першої категорії зараховані країни, у яких діяльність організованих злочинних груп (особливо наркоторговців) особливо інтенсивна. Це США, Італія, Таїланд, Колумбія, Нігерія та інші країни, тоді як до другої категорії зараховують держави, які сусідять зі згаданими, наприклад, Канада, великі фінансові центри, такі як Швейцарія, а також офшорні зони. Тут доречно ще раз нагадати, що великомасштабне відмивання грошей відбувається на міжнародному рівні. З одного боку, "брудні" гроші, як правило, не відмиваються в тій країні, де вони отримані. З іншого боку, сама процедура відмивання проходить нерідко в різних країнах. Тому згаданий поділ держав не варто сприймати буквально, оскільки він умовний. Крім того, переказ грошей (з перетинанням кордонів) з однієї держави в іншу практично не означає вихід грошей з фінансової системи (у наднаціональному розумінні). Важко віднести такий процес, як перетинання кордонів, до держав—членів Європейського Союзу, які створюють єдину банківську систему. Разом з тим велика частина цих операцій здійснюється шляхом безпосередніх електронних переказів, обліку чеків, і всі ці дії набувають рис, які можна віднести до другої стадії процесу. Водночас трансферт готівки (не електронний) і пов'язані з ним операції стосовно відмивання грошей, трапляються дедалі рідше. Тому дії, не пов'язані з банківськими операціями, найчастіше набувають вигляду всіляких форм контрабанди. Отже, крім підтотовчої, процес відмивання грошей містить у собі три стадії (табл. 7.1): розміщення, маскування й інтеграції. Перша стадія - розміщення — це стадія, у якій доходи, одержані безпосередньо від злочину, вперше розміщуються у фінансових установах або використовуються для скуповування різного виду активів (включаючи цінні папери). Друга стадія — маскування (приховання) — це стадія, у якій починається перша спроба приховування або маскування джерела походження й ідентичності власника грошей. Нарешті, третя стадія — стадія інтеграції (легітимації), в ході якої гроші вводяться в легальні господарські структури і фінансові системи з метою їхньої остаточної асиміляції з усіма наявними там коштами[87, с 418, 420 ]. У першій фазі виконавці злочину вводять готівку, яка походить прямо від злочину, у будь-який банк чи іншу фінансову установу. Такі виконавці, найчастіше організовані в злочинні групи, зазвичай готівку, отриману, наприклад, від збуту наркотиків, спочатку накопичують на легально функціонуючих оптових базах, складах і навіть басейнах (наприклад, так вони чинять у Флориді). Власне кажучи, перераховані установи в них виконують роль злодійських кубел, де процвітає торгівля наркотиками, фальсифікованим алкоголем і "живим товаром". Потім вони намагаються виручену готівку розмістити у фінансових установах і господарюючих суб'єктах. На цій стадії порівняно легко визначити, чи є вкладення готівки у фінансові установи відмиванням грошей, а також розкрити джерело походження "брудних" доходів. Таким чином, для даної стадії процесу відмивання грошей характерні такі риси: *предметом відмивання є цінності, одержані безпосередньо від злочину; *найчастіше предмет відмивання виступає у вигляді готівки; *дії злочинців набувають вигляду фінансових операцій, які захоплюють своєю короткостроковістю, а також однаковістю і простотою. На другій стадії виконавець намагається відокремити гроші від їхнього нелегального джерела, проводячи серію фінансових угод (як видозміни, так і переміщення). Виконавець сподівається Міжнародне оподаткування тим самим домогтися того, щоб зв'язок грошей, які відмиваються, із джерелом їхнього походження знайти було ще важче або зовсім неможливо. Ця стадія називається накладенням маски чи маскуванням, її завершення призводить до віддалення — як за відстанню, так і в часі — маскованих грошей від місця злочину, наприклад, від розміщення нелегальної лабораторії, яка виготовляє наркотики, чи бази оптового постачання такого зілля. Третя, остання, стадія — це фабрикація пояснень про нібито законне походження відмитих активів, а також введення їх у легальний обіг шляхом інвестування чи скуповування майна. Тому таку стадію називають інтеграцією, чи легітимацією. Дії злочинних угруповань на цій стадії спрямовані на вкладення "відмитих" грошей у господарські структури таким чином, щоб вони знову надійшли в банківську систему, набувши необхідних ознак легальних доходів. Серед знарядь та інструментів, застосовуваних для досягнення інтеграції, використовують фіктивний продаж нерухомості, фіктивні фірми для надання необгрунтованих кредитів, втягування в незаконну діяльність банківських службовців у різних країнах і т.п. У багатьох випадках у процесі відмивання грошей кожна стадія досить чітко відділена від інших. Наочне уявлення про це дає приклад класичного відмивання грошей, який описує юридично підтверджений випадок: "Готівку, яка походить від вуличного продажу наркотиків в американських містах, контрабандою доставили в Канаду, де частина банкнот була замінена в обмінних пунктах на більші номінали, що значно зменшило фізичний обсяг готівки. Готівка потім була перевезена повітряним шляхом у Лондон у ручному багажі заздалегідь найманих кур'єрів. Вона покладена ними на рахунок філії фінансової установи, розташованої на острові Джерсі. Слідство, проведене Королівською митною службою, встановило, що британським відділом зроблений внутрішній трансферт центральному офісу на о. Джерсі, де його очікували вже 14 рахунків, відкритих на ім'я фірми працівниками фінансової установи, які вступили в змову зі злочинцями. Звідти гроші, походження яких мистецьки замасковано, поверталися злочинній групі під виглядом забезпечення фіктивних позик агентствам із продажу нерухомості в Північній Америці, які насправді були власністю Міжнародне оподаткування Розділ 3. Офшорні центри і відмивання «брудних» грошей
керівників злочинної групи. Кошти, накопичені на рахунках у Джерсі, використовували як гарантію виплати позики або переказували з поверненням у Північну Америку" [107, appendix A.]. В інших випадках стадії цього процесу, як відзначають фахівці, "можуть наставати одночасно чи найчастіше — "напливати" одна на іншу. Це відбувається тому, що черговість стадій залежить від того, чи підготовлений заздалегідь відповідний механізм відмивання грошей, а також від вимог злочинної організації" [107, с 8]. У цілому ж протікання процесу відмивання грошей визначається ще й організованою для цієї мети спеціальною злочинною структурою (див. табл. 7.1.), що багато в чому визначає не тільки кількість і стадії такого процесу, але й конкретні засоби його реалізації. 7.3.2. Способи відмивання "брудних" грошей Дії, які становлять у сумі процедуру відмивання грошей у банківській системі, набувають вигляду легальних фінансових угод (банківських операцій), однак цей вигляд порушує внутрішні статути банківської системи (підзаконні акти й інструкції) або має характер нелегальних операцій, заборонених відповідними розпорядженнями, проведення яких загрожує застосуванням економічних чи карних санкцій. У кожній окремій стадії цього процесу з'являються інші види угод. У зв'язку з тим, що найчастіше вони незаконні характер взагалі або порушують розпорядження внутрішньобанківської системи, їх цілком доречно називати способами здійснення злочину (способами відмивання грошей). Заміною цьому визначенню може слугувати також вираз "техніка відмивання грошей". Під цим поняттям варто мати на увазі сукупність стійких і повторюваних ознак, які характеризують певну поведінку, пов'язану з банківськими операціями; вони визначають обсяг і можливості застосування таких операцій у процесі відмивання грошей. На різноманіття способів відмивання грошей впливають насамперед розбіжності, пов'язані з фінансовим характером угоди, юридична форма проведеної операції, величина капіталу, кількість угод і т. ін., а також відмінності, які мають нефінансовий характер: структура злочинної організації (проста, складна, ієрархічна, внутрішні функції, процес ухвалення рішень, стутнь довіри між членами організації і пов'язаними з ними особами; (табл. 7.2), сусігільно-економічна ситуація, а також засновані на змові відносини між злочинною групою, з одного боку, і адміністративними органами і банками — з іншого. Таблиця 7.2 Організовані структури, які відмивають "брудні" гроші 1 .Організована злочинна група, яка займається діяльністю, що приносить великі доходи. 2.Посередники, які з'єднують, наприклад, торговців наркотиками з "відмивателями" грошей "Піжони": • направляють торговців до "відмивателів" або "відмивателів" до торговців; • не втручаються в обговорення умов договору про відмивання грошей; • визначають ставки за послуги (але не відсоток від "відмитих" грошей). • зв'язують торговців наркотиками з "відмивателями" і за окрему плату З.Організатори (спонсори) відмивання "брудних" грошей: • організовують усю процедуру у великих масштабах (великими сумами); • бере участь вишка кількість "відмивателів"; • оплачують послуги кожного виконавця окремо; • контактують з групою, яка володіє "брудними" грошима |4.Кур'єри: • організовують транспорт і процедуру на першій стадії процесу; • не пов'язані з діяльністю організованої злочинної групи; • можуть розкривати свої паспортні дані;
• часто використовують фальшиві паспорти і документи. 5.Міняльники валют: • власники господарюючих об'єктів, найчастіше це пункти обміну валют; • бувають і нелегальними, вуличними міняйлами валют. • роблять одну чи кілька послуг (наприклад, поради в галузі інвестицій, переказу фондів, реєстрації господарюючих суб'єктів на прізвища третіх осіб - підставних власників); • роблять маніпуляції у сфері фінансів і законодавства; Міжнародне оподаткування • приховання справжнього походження і власника відмитих грошей; • здійснення постійного контролю над відмитими грошима; • зміна форми готівки, добутої злочинним шляхом таким чином, що при зменшенні її кількості (ваги, обсягу) зберігається чи зростає її вартість. Такі завдання повинні бути вирішені незалежно від стадій процесу відмивання грошей. Діяльність, проведена злочинною групою, яка займається "очищенням" грошей, можна порівняти з діяльністю підприємства, зайнятого господарською діяльністю. Однак на відміну від легально діючого, злочинне підприємство не може діяти відкрито. У рамках тристадійного циклу воно використовує набір технологій залежно від того, яка мета повинна бути досягнута. Один спосіб буде застосований, коли "брудні" гроші повинні бути введені у фінансову систему (розміщення), інший — коли злочинному підприємству потрібно ретельно відокремити гроші від їхнього нелегального джерела (маскування), і зовсім інший — коли особи, які вчинили злочин, фабрикують видимість законного походження відмитого майна (інтеграція). Далі розглянемо традиційні й сучасні технології, які застосовуються з цією метою у рамках кожної окремої стадії процесу відмивання грошей.
|
|||||||||||||||||||||||||
|