Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основи законодавства про охорону навколишнього природного середовища

Завданням законодавства про охорону навколишнього при­родного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання та відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання негативному впливу госпо­дарської та іншої діяльності на навколишнє природне середо­вище та ліквідація його, збереження природних ресурсів, гене­тичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій і природних об'єкта, пов'язаних з історико-культурною спадщиною.

Екологічне право України — це сукупність правових норм, які регулюють суспільні відносини, що складаються з приводу використання, відтворення природних ресурсів в їх неподільно­му стані з природним середовищем, охороною навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки, метою яких є досягнення гармонійного співвідношення між природою і суспільством.

Екологічне право містить у собі систему правових норм, якими регулюються суспільні відносини з охорони навколиш­нього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів (екологічні відносини). У складі системи є такі підгалузі, як земельне, водне, лісове, гірниче право та деякі інші галузі права, якими регулюються відносини з охорони та раціонального використання природних ресурсів певних видів.

Предметом екологічного права є нормативно врегульовані суспільні відносини з охорони навколишнього природного се­редовища та раціонального використання природних ресурсів. Метод екологічного права є комплексним і являє собою комбі­націю методів підгалузей права, які становлять його систему.

Предмет правового регулювання екологічного права станов­лять екологічні правовідносини, що виникають у галузі викори­стання природних ресурсів, охорони навколишнього природно­го середовища та забезпечення екологічної безпеки, які ґрунту­ються на різноманітності форм права власності, природокорис­тування та права громадян на безпечне для життя і здоров'я навколишнє природне середовище. З цього визначення випли­ває, що змістом екологічного права є відносини стосовно вико­ристання природних ресурсів (природоресурсні правовідноси­ни) і правовідносини в галузі екології (природоохоронні право­відносини). Таким Чином, норми, що регулюють ці правовідно­сини, формують окремі підгалузі екологічного права, яке, у свою чергу, є комплексною галуззю права.

Під методами правового регулювання екологічного права розуміють способи та прийоми, спрямовані на ефективне регу­лювання екологічних правовідносин, забезпечення реалізації прав і дотримання обов'язків суб'єктами цих правовідносин у галузі використання природних ресурсів та охорони навколиш­нього природного середовища. У теорії права традиційно виріз­няють два основних методи правового регулювання: адміністра­тивно-правовий (метод владного підпорядкування) і цивільно-правовий (метод рівності).

Зі специфіки об'єктів правового регулювання екологічного права випливає, що найбільш прийнятним для цієї галузі є адміністративно-правовий метод, який дає можливість макси­мально забезпечити виконання екологічних приписів, встанов­люючи обов'язки, заборони, відповідальність тощо.

Водночас в екологічному праві застосовують цивільно-пра­вовий метод, зокрема під час регулювання відносин власності на природні об'єкти, у разі сумісного використання природних об'єктів, відшкодування завданої шкоди.

Також в екологічному праві сьогодні все частіше користу­ються економічним методом, тобто застосовують вплив на суб'єкт через матеріальну заінтересованість в охороні довкілля (встановлюючи податкові пільги, дотації тощо).

Особливим для екологічного права вважають також метод екологізації. Його застосування зумовлене специфікою предме­та та об'єктів екологічного права і передбачає, що будь-яка діяльність, пов'язана з навколишнім середовищем, має здійснюватися з урахуванням законів природи та підпорядкову­ватись їм, що, у свою чергу, має відображатись у правовому регулюванні.

Отже, екологічне право використовує в сукупності різні ме­тоди правового регулювання з пріоритетом імперативного (ад­міністративного, владного) методу.

Під системою екологічного права розуміють розміщення в певній логічній послідовності його структурних підрозділів (інститутів), які зумовлені змістом екологічних правовідносин. Систему екологічного права становлять загальна, особлива та спеціальна частини.

До складу загальної частини належать такі інститути: права природокористування; права власності на природні ресурси; екологічних прав та обов'язків громадян; правового забезпечен­ня екологічної безпеки; правового регулювання здійснення еко­логічної експертизи; економічного механізму в галузі охорони навколишнього природного середовища; юридичної відпові­дальності як засобу реалізації екологічного права.

До складу особливої частини належать такі інститути: пра­вового режиму використання, відтворення та охорони земель; правового режиму використання, відтворення та охорони надр; правового режиму використання, відтворення та охорони вод; режиму використання, відтворення та охорони лісів; інститут правового режиму використання, відтворення та охорони ат­мосферного повітря; правового режиму використання, відтво­рення та охорони тваринного світу; правового режиму екологіч­ної мережі України, що охоплює правову охорону природно-заповідного фонду, а також правовий режим лікувальних, оздо­ровчих, рекреаційних зон та інших її складових; правового ре­жиму зон надзвичайних екологічних ситуацій.

До складу спеціальної частини екологічного права належать норми, що регулюють міжнародне співробітництво в галузі охо­рони довкілля.

Об'єктами екологічного права вважають певні природні бла­га, умови, елементи, що підлягають регулюванню за допомогою норм екологічного права. При цьому, щоб бути об'єктом екологічного права, природний об'єкт має відповідати таким озна­кам, які були тривалий час своєрідними стандартами, що ха­рактеризували природні об'єкти:

— природне походження (хоча допускається і застосування людської праці, наприклад садіння дерев);

— екологічний взаємозв'язок з навколишнім природним се­редовищем;

— виконання функцій життєзабезпечення.

Природні об'єкти можна поділяти на види:

— диференційовані (вода, ліси, надра тощо) та комплексні (природно-заповідні та інші території);

— власне природні та видозмінені під впливом людини;

— природно-господарські та ті, що особливо охороняються.

Під джерелами екологічного права, зокрема, слід розуміти прийняті уповноваженими державними органами нормативно-правові акти, які містять правові норми, що регулюють суспільні екологічні відносини стосовно приналежності, використання, відтворення природних об'єктів та охорони навколишнього при­родного середовища з метою задоволення екологічних, економіч­них та інших потреб суспільства. В Україні домінуючим джере­лом права є нормативно-правовий акт, а також ратифікований Україною міжнародно-правовий договір (угода).

Нормативно-правові акти — це акти державної (публічної) влади, які встановлюють (санкціонують), вводять у дію, зміню­ють чи скасовують правила поведінки суб'єктів екологічних правовідносин у суспільстві.

Нормативно-правовий акт — це найбільш виражене джере­ло права, яке являє собою основу для чіткого й точного право­вого регулювання правових екологічних приписів. Серед них найважливіше місце посідає закон, який приймає вищий орган державної влади — Верховна Рада України.

Залежно від складності структурованої ієрархічної системи екологічного законодавства нормативно-правові акти як джере­ла екологічного права не є однорідними. Залежно від юридич­ної сили і правової спеціалізації екологічно-правові акти мо­жуть відображати структуру державної (публічної) влади, вони характеризують правовий статус і компетенцію органів влади, що їх приймають. Це залежить від підпорядкованості та взаємо­залежності цих державних органів.




Переглядів: 470

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 9. Нормативно – правове забезпечення менеджменту навколишнього природного середовища | Основним джерелом екологічного права є закон.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.