Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Класифікація цін та структура ціни

В сучасних ринкових умовах ціна є економічною категорією від якої залежить ефективність діяльності підприємства.

Ціна є важливою складовою ринкової економіки як еквівалент обміну товарів. Ціна – це сума грошей, за яку продавець пропонує продати товар, а покупець згоден заплатити за нього.

Процес встановлення і розробки ціни називається ціноутворенням.

У ринковій економіці ціни класифікують за різними критеріями.

Залежно від розмірів купівлі-продажу товарів є ціни біржові, внутрішньофірмові трансфертні, роздрібні.

Біржова ціна – це ціна на товари, що реалізуються у порядку біржової торгівлі. Інформація про біржові ціни публікується в бюлетенях товарних бірж, у періодичних котировках.

Внутрішньофірмові трансфертні ціни – застосовуються при обміні товарами і послугами у межах міжнародних монополій. Такі ціни використовуються при поставках деталей, вузлів, агрегатів, комплектуючих виробів. Як правило, відомості про такі ціни обмежені, оскільки є комерційною таємницею.

Роздрібні ціни –це ціни кінцевої реалізації товарів населенню.

За способом формування (впливом конкуренції) ціни поділяють на конкурентні, монопольні та регульовані.

Згідно з територією дії розрізняють поясні, національні, світові ціни.

Поясні ціни – диференціація цін за поясами, кожний з яких включає певний регіон, що складається з адміністративних одиниць (областей). Наприклад, найнижчі ціни на картоплю на півночі, на баштанні культури – на півдні.

Світові ціни – експортна ціна світових постачальників товару та імпортна ціна в країнах його ввезення. Наприклад ціни на автомобілі залежать від США, Японії, Німеччини.

Багатоманітність цін у багатьох випадках залежить не від конкретного виду товару, а від характеру купівлі-продажу, від ситуації на ринку. Наприклад, цукор може продаватись за біржовою (оптова торгівля) і роздрібною ціною (для населення).

Є також ціни вихідні (базисні, пропозиції), прейскурантні, виробництва, пільгові.

Види цін:

1. за рівнем свободи (лібералізації):

- фіксовані – ціни, що встановлюються державою на окремі види продукції базових галузей та на деякі соціально значимі товари та послуги;

- регульовані – ціни, межі змін яких встановлюють органи державної влади або держава опосередкованими методами робить невигідним для продавця їхнє надмірне зростання (через систему податків та перерахувань в бюджет);

- вільні – ціни, що визначаються продавцями самостійно з врахуванням витрат та співвідношення попиту і пропозиції.

2. за сферою обігу:

- оптові (гуртові) – ціни, за якими підприємства реалізують продукцію іншим підприємствам або збутовим організаціям великими партіями;

- закупівельні – ціни, за якими сільськогосподарська продукція реалізується для подальшої переробки та закуповується для створення спеціальних фондів (резервів);

- кошторисна вартість – ціна, за якою оплачується продукція будівництва;

- тарифні – ціни на послуги вантажного та пасажирського транспорту та послуги, що надаються населенню під-вами побутових та комунальних служб;

- роздрібні – ціни кінцевої реалізації товарів населенню

3) за стадіями товаропросування:

- відпускна ціна виробника – ціна, що включає собівартість та прибуток виробника продукції (якщо продукція обкладається ПДВ і акцизом, то ще додається ПДВ та акцизний збір);

- трансфертна ціна – ціна при реалізації продукції між підрозділами однієї фірми або різних фірм, які належать до однієї асоціації;

- ціна реалізації – ціна, за якою продукція надходить до покупців, вона крім витрат та прибутку містить у собі торгівельні надбавки та податки;

- відпускна ціна посередника – сума відпускної ціни підприємства та націнки посередника (постачальницько-збутової націнки) – коли продукція реалізується через посередницько-збутові організації.

4) за територіальним поширенням:

- загальнодержавні – ціни, які встановлюються однаково на всій території держави і можуть бути змінені тільки спеціальними постановами уряду (тарифи на електроенергію, тарифи на перевезення пасажирів залізничним транспортом тощо);

- місцеві ціни – ціни, встановлення яких входить до компетенції місцевих органів влади (ціни на хлібобулочні вироби, тарифи на перевезення пасажирів у міському електротранспорті);

- зональні ціни особливий різновид територіальних цін.

5) за видами франко, тобто залежно від частки витрат на доставку продукції, які включаються до ціни:

- “франко- склад постачальника”;

- “франко-станція відправлення”;

- “франко-вагон станція відправлення”; залізничний транспорт

- “франко-вагон станція призначення”; залізничний транспорт

- “франко-станція призначення”; залізничний транспорт

- “франко-склад споживача”;

- “франко порт” – морський транспорт;

- “франко-пристані” – річковий транспорт;

- “франко-кордон” – автомобільний транспорт.

Кожна ціна складається з окремих елементів. Значення цих елементів в абсолютному виразі називається складом ціни.

Структура ціни – це питома вага окремих елементів у складі ціни, виражена у відсотках або долях одиниці. До елементів ціни належить собівартість (С), прибуток (П), мито (М), акцизний збір (А), податок на додану вартість (ПДВ), націнка посередника (Нп), торгівельна надбавка (Тн).

Найбільш повним видом ціни, що містить всі елементи є роздрібна ціна.

Цр = С + П + А + Нп + Тн + ПДВ

Відпускні ціни мають різний склад в залежності від виду продукції. Якщо продукція не обкладається податками і її реалізація здійснюється виробником, то ціна виробника буде:

Цв = С + П

Якщо продукція обкладається ПДВ, то відпускна ціна буде:

Цв = С + П + ПДВ

Якщо продукція обкладається акцизним збором (тютюнові та алкогольні вироби), то відпускна ціна буде:

Цв = С + П + А + ПДВ

У випадках, коли продукція реалізується через посередницько-збутову організацію, то до зазначених вище цін додаються посередницькі надбавки.

Цв = С + П + Нп

Цв = С + П + Нп + ПДВ

Цв = С + П + А + Нп + ПДВ




Переглядів: 810

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Пропозиція. Закон пропозиції. Нецінові фактори зміни пропозиції | Ринкова рівновага, механізм її встановлення. Ринкова ціна. Функція ціни

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.