МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Теорема 1 (перше правило).Нехай функція неперервна на деякому інтервалі, в якому міститься критична точка х0, і диференційовна в усіх точках цього інтервалу (крім, можливо, самої точки х0). Якщо при переході зліва направо через цю точку похідна: 1) змінює знак з «+» на «–», то при х = х0 функція має максимум; 2) змінює знак «–» на «+», то функція має у цій точці мінімум; 3) не змінює свого знака, то функція в точці х = х0 екстремуму не має. Геометрична ілюстрація теореми 1 (рис. 5). Нехай у точці х = х1 маємо і для всіх х, достатньо близьких до точки х1, виконуються нерівності Рис. 5 Тоді при дотична до кривої утворює з віссю Ох гострий кут — функція зростає, а при дотична утворює з віссю Ох тупий кут — функція спадає; при х = х1 функція переходить від зростання до спадання, тобто має максимум. Якщо в точці х2 маємо і для всіх значень х, достатньо близьких до точки х2, виконуються нерівності то при дотична до кривої утворює з віссю Ох тупий кут — функція спадає, а при дотична до кривої утворює гострий кут — функція зростає. При х = х2 функція переходить від спадання до зростання, тобто має мінімум. Якщо при х = х3 маємо і для всіх значень х, достатньо близьких до х3, виконуються нерівності при ; при , то функція зростає як при , так і при . Звідси при х = х3 функція не має ні максимуму, ні мінімуму. Зауваження. На основі даної теореми можна сформулювати таке правило для дослідження неперервної функції на максимум і мінімум. 1. Знаходимо першу похідну функції, тобто . 2. Обчислюємо критичні значення аргументу х (критичні точки), для цього: а) прирівнюємо першу похідну до нуля і знаходимо дійсні корені здобутого рівняння ; б) знаходимо значення х, для яких похідна має розрив. 3. Досліджуємо знак похідної ліворуч і праворуч від критичної точки. Оскільки знак похідної залишається сталим в інтервалі між двома критичними точками, для дослідження знака похідної ліворуч і праворуч, наприклад від критичної точки х2, досить визначити знак похідної в точках і , де х1 і х3 — найближчі критичні точки). 4. Обчислюємо значення функції у кожній критичній точці. Таким чином, маємо таке схематичне зображення можливих випадків: Теорема 2 (друге правило). Якщо для диференційовної функції у деякій точці х0 її перша похідна дорівнює нулю, а друга похідна існує й відмінна від нуля, тобто , , то: 1) якщо друга похідна , то в точці х0 функція має мінімум; 2) якщо — максимум; 3) якщо — питання залишається відкритим, і для його розв’язання треба застосувати перше правило. Зауваження. Для критичних точок, в яких похідна функції не існує або дорівнює нескінченності, друге правило не застосовується. 6. Найбільше і найменше значення функції на відрізку Якщо функція неперервна на проміжку [a; b], то вона набуває на цьому проміжку свого найбільшого й найменшого значення. Найбільше значення функції на проміжку [a; b] називається абсолютним максимумом, а найменше — абсолютним мінімумом. Припустимо, що на даному проміжку функція має скінченне число критичних точок. Якщо найбільше значення досягається в середині проміжку [a; b], то очевидно, що це значення буде одним із максимумів функції (якщо існує кілька максимумів), точніше — найбільшим максимумом. Однак можливо, що найбільше значення досягатиметься на одному з кінців проміжку. На підставі результатів дослідження будуємо графік функції. Для точнішої побудови візьмемо додатково точки на рис. 6: (–5; – 0,3), , (2; 3), (3; 1,3). Рис.6
|
||||||||
|