Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА

Лідерство- це процес впливу на групу та окремих людей, щоб зумовити їх до спільної реалізації управлінських рішень, спрямованих на досягнення цілей.

Лідерство формується на міжособистих контактах людей та їх індивідуальній ініціативі і надає людині неформальні повноваження.

Оточуючі сприймають лідера за А моделями [2,13] :

1. Один з нас - спосіб життя лідера ідентичний способу життя будь-якого члену колективу.

2. Кращий з нас - лідер, є прикладом для всієї групи як людина і професіонал. Поведінка лідера - предмет для наслідування.

3. Утілення чеснот - лідер є носієм загально людських норм моралі, розділяє з групою соціальні цінності.

4. Виправдання наших очікувань - люди сподіваються на сталість поведінкових дій лідера незалежно від мінливості обстановки, хочуть щоб лідер був завжди вірний слову і не допускав відхилень від схваленого групою курсу.

Основні якості притаманні лідеру, відображено в табл. 11.1.

Керівництво - вид управлінської діяльності, який на засадах лідерства та влади забезпечує виконання функцій і формування методів менеджменту та їх перетворення в управлінські рішення.

Таблиця. 1. Лідерські якості

Групи лідерських якостей Лідерські якості Характеристика
1. Фізіологічні   Зріст, вік, маса тіла, статура. Зовнішній вигляд або показність Енергійність рухів і стан здоров'я середній вік; високий зріст; мужній   акуратність;офіційний одяг   енергійний; добрий стан здоров'я; витривалість
2. Психологічні або емоційні     Здатність керувати емоціями   Генетично зумовлені – сентизивність (сприйнятливість до почуттів інших); здатність до співчуття; – гнучкість; почуття гумору; – вміння справлятися з агресією.   – прагнення до лідерства; – схильність до ризику; – темперамент; – стресорезистентність
3. Розумові або інтелектуальні   Прагнення до постійного самовдосконалення   Схильність до сприйняття нових ідей і досягнень     Панорамність мислення   Професійна предметність   Наявність мети - здатність до навчання; - здатність до зміни; - здатність до самоаналізу; - орієнтація до сприйняття новітніх технологій; - орієнтація на впровадження інновацій - системність; - широта; - комплексність - знання деталей ітопкостей управління; - знання технології галузі; - наявність мети в житті; - наявність мети на роботі, в бізнесі; - здатність до планування;
Когнітивні - здатність до екстраполяції; - стійкість в ситуації невизначеності; - інтуіції, висока сприйнятливість; - здатність до розробки кількох проблем одночасно
4. Особистісно-ділові     Здатність робити ставку на інших - передача знань підлеглим; - сприяння професійному та кар'єрному зростанню;
Незалежність - здатність до індивідуального прийняття управлінського рішення; - наявність власної точки зору; - здатний відстояти власну точку зору; - здатний приймати непопулярні рішення; - впевненість у своїх силах
Ділові - ініціативність; - підприємливість; - настирливість; - мистецтво приймати нестандартні рішення

У сучасному менеджменті розрізняють кілька типів керівників та лідерів [2] :

Лідери, що ведутьза собою- особи, в яких більшість лідерських якостей не зумовлена генетично, а виробляються протягом життя та трудової діяльності. Лідерство - їхній природний стан. Здатні приймати рішення самостійно, під власну відповідальність.

Організатори груп - особи, які добре знають психологію своїх послідовників. Краще управляють малими групами.

Виконавці - раціональний тип керівника та лідера. До основних якостей відносяться: енергійність; цілеспрямованість; особистий приклад; вміння долати бар'єри; здатність створювати згуртований колектив.

Дипломати - керівники та лідери, які досконало володіють комунікативними навичками: легко контактують зі співробітниками, споживачами та партнерами по бізнесу; можуть відстояти власну точку зору; вміють вирішувати проблеми в режимі діалогу.

Генератори ідей - лідери, які орієнтовані на нові завдання, сприяють впровадженню інновацій. До основних якостей відносяться: інтуїція, синтез знань, самокритичність.

Продавці ідей керівники, які досконало контролюють свої та чужі емоції, підприємливі, мають свіжий погляд на знайомі факти.

Синтезатори - керівники і лідери, які мають властивість виокремлювати головне з великого об'єму інформації, що дозволяє їм приймати вірне управлінське рішення, формувати стратегію організації, впроваджувати інновації.

Пояснювані вміють пояснити послідовникам сутність будь-якої стратегії, мети або ситуації.

Реактори керівники та лідери, які активно та розумно-критично реагують на ідеї інших, що дозволяє зробити з них послідовників.

Комунікатори - керівники та лідери, до набору лідерських якостей яких відносяться висока комунікабельність, вміння вислуховувати. Мають педагогічні здібності, які використовують для підвищення кваліфікації послідовників.

Дослідники - керівники та лідери, які вміють отримувати та обробляти інформацію, зіставляти та аналізувати факти, прово­дити експерименти.

Слідопити - керівники, які здатні рухатися в одному напрямкі. Перед ними ставлять проблему, а вони самі обирають методи і знаходить послідовників для їївирішення.

Хоронителі інформації - особи, які вміють збирати інформацію, добре знають де її можна знайти і яким чином використати.

Організатори - керівники, які мають талант практичної організації виробництва та управління персоналом.

Стиль лідерства - це типова для лідера система прийомів впливу на ведених (підлеглих). Розрізняють такі стилі лідерства:

авторитарний;

демократичний;

ліберальний.

1. Авторитарне управління - управління, при якому керівник сам визначає групові цілі, сам приймає рішення. На підлеглих керівник впливає через накази, розпорядження, які не підлягають обговоренню. Авторитарний стиль управління має різні форми:

А. Патріархальне управління - всі "члени сім'ї" повинні слухатися керівника, який вважає підлеглих не здатними приймати рішення. Всі підлеглі є "діти" керівника і він має про них турбуватись.

Б. Автократичне управління - більш притаманне інституціям (державі, підприємству), ніж окремим особам. Керівництво здійс­нюється апаратом через підлеглі інстанції, які впроваджують рі­шення автократа.

В. Бюрократичне управління - управління, за яким керівники всіх рівнів займають своє місце в структурі управління організа­цією і мають право на виконання даних їм повноважень.

Г. Харизматичне управління - за лідером визнаються видатні, єдині в своєму роді якості. Тому він може побажати будь-якої же­ртви від підлеглих і не зобов'язаний про них турбуватись.

2. Демократичне управління стиль управління, за яким керівник мобілізує групу на колективну розробку рішень і колективну їх реалізацію. Він організовує систематичний обмін інформацією, думками, на підлеглих діє переконаннями, порадами, аргументами.

Демократичний стиль керівництва характеризується високим рівнем децентралізації повноважень, вільним прийняттям рішень і виконання завдань, оцінкою роботи після її завершення. Керівник турбується про забезпечення працівників необхідними ресурсами.

3. Ліберальне управління- відноситься до пасивного стилю керівництва. За цим стилем керівництва відмічається низький рівень вимог до підлеглих. Головні засоби впливу - це прохання та інформація. Ліберальне керівництво ґрунтується майже на повній свободі у визначені своїх цілей і контролі своєї власної роботи.

 

Жоден з наведений стилів - не універсальний. Найчастіше трапляються змішані стилі.

Сутність лідерства формують такі категорії:

1) повноваження;

2)вплив;

3)влада.

Повноваження являють собою формально санкціоноване право впливати на поведінку підлеглих. Тобто право впливати на поведінку співробітника надається самою посадою керівника, закріпленими за ним повноваженнями. Як правило, таке закріплення проводиться в документах "Про розподіл функціональних обов'язків" та в посадо­вих інструкціях. Лідерство надає працівникові неформальні повноваження. Тобто лідер може впливати на працівника, навіть не обіймаючи керівної посади. Таких лідерів називають неформальними.

Вплив - це будь-яка поведінка однієї особи, яка вносить зміни в поведінку та відчуття іншої особи.

Влада - це право і можливість індивіда впливати на поведінку інших людей, підпорядковуючи їх своїй волі. Формальні повноваження до влади надає посада, яка дає право і можливість розпоряджатися кимось чи чимось, підкоряючи своїй волі. Існує п'ять типів влади[1-8]:

- влада примусу, коли підлеглий вірить, що керівник має можливість його покарати за нестаранність чи спричинити інші неприємності. Недоліки даного типу влади :

• великі затрати на управління;

• відсутність довіри до керівника;

• бажання підлеглих обманювати фірму,

• гальмівні процеси розвитку здібностей людини;

 

- влада винагороди - влада, яка використовує бажання підлеглих отримати винагороду в обмін за виконану роботу. Недоліки цього типу влади криються в обмеженості розмірів винагороди. Обмеження можуть обумовлюватись законодавчими актами. В ряді випадків не можна визначити ставлення працівника до виконання;

- експертна влада - пов'язана з впливом через розумну віру. Виконавець приймає на віру знання і цінність знань експерта - керівника. Чим більші досягнення в експерта, тим більшу владу він має. Підлеглий-експерт перетворюється на неформального лідера. Не­доліком даного типу влади виступає можливість виникнення конфліктної ситуації між формальним та неформальним лідером;

- еталонна влада - влада прикладу, яка формується на засадах харизми та на особистих якостях та здібностях лідера. Значення мають такі харизматичні якості: енергійність, впливова зовніш­ність, незалежність характеру, добрі риторичні здібності, осві­ченість, інтелігентність, достойні манери поведінки, впевненість. За негатив вважається тип керівництва, при якому лідер застосовує еталонну владу при відмові від інших типів влади.

- законна (традиційна) влада - влада, при якій виконавець вірить у те, що керівник має право віддавати накази, а його обов'язок їх виконувати. Вплив здійснюється за рахунок традицій. Реалізується цей тип влади тоді, коли етика бізнесу і корпоративна культура розглядає законну владу як бажану.




Переглядів: 670

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вплив через участь | Поведінкові теорії лідерства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.