Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Теологічна теорія походження держави

Лекція 3. Проблеми пізнання причин і умов виникнення держави, її поняття та типології

Навчальна мета:сформувати уявлення про проблеми поняття держави як базової юридичної категорії; сприяти усвідомленню теоретико-історичного, методологічного і міжнародно-правового значення поняття держави; проаналізувати соціальну мету існування держави.

 

Виховна мета:сприяти усвідомленню цінності держави як інструмента суспільного і національного розвитку.

 

Час проведення лекції:4 академічні години

 

Навчальні питання:

1. Теорії походження держави.

2. Становлення держави.

3. Поняття держави.

 

Теорії походження держави

Теологічна теорія походження держави

Однією з найдавніших є теорія божественного (сакрального) походження державної влади або теологічна теорія походження держави. Вважається, що вона сформувалася в УІ-ХІП ст., але сакральні ідеї щодо природи держави зародилися ще в країнах давнього світу. Вже в законах царя Хаммурапі (Стародавній Вавілон, XVIII ст. до н. е.) стверджувалося, що «великий бог — володар неба і землі, який вирішує долю країни, вручив Мардуку панування над усіма людьми і звеличив його, назвав Вавілон його великим ім'ям, зробив його наймогутнішім серед країн світу...»1 і дав царю Хаммурапі «сяяти» справедливість у цій країні. В Китаї управління Піднебесною здійснювалося за мандатом Неба, а імператор був сином Неба; у Стародавньому Єгипті культ імператора став культом героя, засновника громади, володаря всесвіту; у Греції зв'язок зБогом підкреслює особливість функцій базилевса: він — виконавець Божих заповідей, Божої правди на землі і саме тому Бог дає правителю «скіпетр і закони».

Кінцеву форму теологічна теорія набуває у середньовіччя, коли вона була не тільки панівною, а єдиною. Видатні християнські мислителі обґрунтовували необхідність влади в суспільстві. Так, православний богослов Іоанн Златоуст (IV ст.) особливо наполягав на необхідності підкорення будь-якій владі як виконання обов'язку перед Богом, оскільки, на його думку, з руйнацією влади зникне порядок у суспільстві, люди стануть гірші, ніж звірі. Августин Блаженний Аврелій у своїй праці «Про град Божий"(413-426 рр.) протиставляє град Божий граду земному. Земна держава є результатом гріхопадіння, тому вона — породження зла, диявольський витвір. Відносне виправдання можливе лише для держави, що служить царству Божому. Проте і така держава належить земному і мінливому.

Найбільшого впливу на формування цієї теорії здійснив католицький богослов і схоласт Фома Аквінський. У своїх працях «Сума теології» та «Про правління государів» він доводить, що суспільство, подібно до всієї природи, — це система цілей та намірів, серед яких нижчий служить вищому, а вищий керує нижчим і веде його. Держава згідно з ученням Фоми Аквінського є частиною універсального порядку, творцем і правителем якої є Бог. Законами держави є специфічні установлення, що відповідають вимогам божественного порядку. Владою, що приводить у дію ці закони, є сила, джерело якої також перебуває в божестві. Мета і виправдання держави полягає у наданні людині необхідних засобів до існування, а також підґрунтя для морального і розумового розвитку, який має надавати державі допомогу в духовному вихованні християнина. [5, с. 26]

Підживлювали цю теорію своїми ідеями Божественності державної влади такі східнослов'янські мислителі, як Іларіон, Володимир Мономах, Йосиф Волоцький (Іван Санін), Іван Пересвєтов та ін. В українській суспільно-політичній думці особливо слід виокремити засновника Києво-Могилянської академії Петра Могилу. За тих історичних умов (XVI ст.), коли українці не мали власної державності, мислитель не міг обґрунтовувати верховенство «царства». Адже доводити необхідність зміцнення влади польського короля і тоді означало виступати проти цілей визвольної боротьби українського народу. Тому Петро Могила розвивав ідею верховенства влади православної церкви. У творах П. Могили можна знайти думки щодо світської влади, які не завжди співзвучні ідеї верховенства священства. Його ідеальний володар — могутній православний цар. Будучи благочестивим, він повинен бути вірний православ'ю, вірі й Богові, адже він отримує владу безпосередньо від Бога і звітує тільки перед ним. Однак про верховенство церкви над владою царя, про його підпорядкованість владі церкви П. Могила нічого не говорить.

З XV ст. науки про державу дедалі більше відокремлюються від богословських, а до середини XVII ст. вони стають самостійними. На сьогодні теологічна теорія втратила своє колишнє значення, хоча у XIX ст. все ж до неї зверталися деякі мислителі: француз Бональд Луї Габріель Амбруаз, німці — Ф. Ю. Шталь і А. Тренделенбург. На думку Ф. Ю. Шталя, держава заснована на Божій волі й порядку і тому божественну основу мають лише ті держави, які виникають історично, а не шляхом революційного перевороту — держави, що виникають завдяки революції, суперечать волі Божій.

Так, теологічна теорія є однією з найдавніших. Вона створювалась упродовж століть і акумулювала ідеї таких мислителів, як Іоанн Златоуст, Августин Блаженний Аврелій, Ф. Аквінський, П. Могила, Б.-Л. Амбруаз, Ф. Шталь, А. Тренделенбург та ін.




Переглядів: 3665

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Рейтинги фондового ринку | Патріархальна теорія походження держави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.