Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Соціальна влада у первісному суспільстві

Особливістю соціальної влади і норм первісного суспільства була належність до самої життєдіяльності людей, вираження і забезпечення соціально-економічної єдності роду. Це було пов'язано з недосконалістю знарядь праці, низкою його продуктивністю. Звідси — необхідність у спільному проживанні, у суспільній власності на засоби виробництва і розподілі продуктів на основі рівності.

Подібні обставини впливали на сутність влади і норм первісного суспільства.

Соціальна влада, що існувала в додержавний період характеризувалася такими ознаками:

1) поширювалася тільки в межах роду, виражала його волю і базувалася на кровних зв'язках;

2) була безпосередньо суспільною, будувалася на засадах первісної демократії, самоврядування (тобто суб'єкт і об'єкт влади тут збігалися);

3) органами влади виступали родові збори, старійшини, воєначальники і т. п., що вирішували всі найважливіші питання життєдіяльності первісного суспільства.

Ознаки норм, що існували в додержавний період: 1) відносини в первісному суспільстві регулювалися в основному звичаями (історично сформованими правилами поведінки, що стали звичкою в результаті багаторазового і тривалого застосування);

2) ці звичаї існували в поводженні й у свідомості людей, закріплювалися в письмовій формі;

3) забезпечувалися вони в основному звичкою, а також відповідними методами переконання і примусу (вигнання з роду);

4) головним способом регулювання була система табу, відсутність власних прав і обов'язків;

5) виражали інтереси всіх членів роду племені.

Процес переходу від такої додержавної соціальної влади та норм додержавної і правової організації тривав довго (за сучасними даними він становить понад 2 млн. років), але найбільш інтенсивним він був тоді, коли первісна людина вступила в епоху неолітичної революції.

Неолітична революція і перехід людства (на рубежі VII-V тис. до н. е.) від господарства привласнення до економіки виробництва, мали різні та глибокі наслідки в соціальній сфері:

а) перехід від праспільноти (первісного стада) до родової спільноти, від родової до спільнот виробників;

6) поява ранніх осілих землеробських спільнот у регіонах, сприятливих для проживання людей;

в) їхня успішна господарська діяльність.

Різке збільшення кількості і густоти населення призвело до розростання землеробських спільнот. Це відображувалося, насамперед, у відокремленні нових сімейно-кланових груп. На території хліборобсько-родової спільноти могло розміститися декілька поселень, які з пожвавленням господарського життя трансформувалися у поселення міського типу.

Згодом ускладнювалася внутрішня організація сімейно-родових груп, їхні члени набували нових культурних і виробничих навичок, починався поділ праці (на землеробство, скотарство, ремісництво) у різних її видах. Все це сприяло підвищенню ефективності суспільного і колективного виробництва. Виробляюче господарство могло не тільки задовольняти мінімальні життєві потреби членів сімейно-кланового колективу, але і створювало свого роду «надлишки», тобто додатковий продукт. Ці надлишки спочатку реалізовувалися за принципом внутрішньородового еквівалентного обміну, але поступово все частіше стали надходити в сферу міжсуспільних зв'язків, набуваючи характеру товару.

Становлення товарного виробництва спричинило подальше зростання додаткового продукту, накопичення багатства, чого не було раніше в родовому суспільстві. З'явилася об'єктивна основа для виникнення майнової нерівності між окремими сімейно-клановими спільнотами, а також і в самих родових групах.

Поступове зростання суспільного продукту призвело до поглиблення майнової диференціації, а отже, і до закріплення за суспільно родовою верхівкою майнових, а відповідно і соціальних привілеїв. Однак надання вождю цих привілеїв не означало відмову від принципу еквівалентного (рівноцінного) обміну, оскільки вони розглядалися лише як компенсація за здійснення ним достатньо складних функцій і ту серйозну відповідальність, яку на себе він брав. Зайняття родових посад у сімейно-клановій групі давало вождям в нових умовах не тільки престиж і авторитет, що було характерно для попереднього етапу суспільного ладу, але й особливий, більш високий статус. До того ж виборні процедури, що відображали давню демократичну традицію, ще зберігалися.

Обов'язки ватажків сімейно-родових спільнот ставали усе більш різними. До них належать:

• організація суспільних робіт;

• перерозподіл земельних ділянок у міру зміни чисельного складу групи;

• підтримка відносин із сусідніми сімейно-клановими колективами;

• перерозподіл додаткового продукту, що добувався або проводився не вождем особисто, як це було в стадії еквівалентного обміну, а зусиллями всієї групи (нова і найважливіша функція).

У результаті неолітичної революції й ускладнення соціальної і господарської структури відбулися глибокі зміни в здійсненні влади у середині сімейно-кланових груп. Влада вождя сімейно-кланової групи, як і раніше, зберігає додержавний характер. Але здійснювані ним функції, особливо розподільна, наближали його владу до політичної, державної, оскільки вона набуває великої сили й обов'язковості для членів сімейно-родової спільноти. Вона ставала більшою мірою владою становища, найвищого управлінського статусу і не пов'язувалася, як це було колись, з особистими якостями вождя. Саме тому не просто авторитет, а його владні функції починають набувати найвищої цінності в очах членів групи, які все частіше вступали у гостре суперництво за лідерство. Амбіційні прагнення до влади підкріплювалися бажанням нав'язувати свою волю колективу, одержувати від влади цілком визначені майнові й особисті привілеї.




Переглядів: 1262

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Теорії походження держави та їх втілення у політичній практиці | Протодержави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.