МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Вони почали весело й дружно всі разом жити в дідуся й бабусі.Для бесіди із старшими дойїкільниками можна використати розповідь, складену самою вихователькою. Вона добирає або придумує спеціальні тексти, в яких трапляються важкі звуки. Ці розповіді складніші за змістом, більші за розміром. Діти можуть переказувати їх від початку до кінця частинами, а також за ролями. Вихователька розповідає за автора, а діти поодинці чи невеликими групками промовляють слова, звукосполучень ня, звуки. Початок заняття такий, як і при навчанні дітей переказуванню. На заняттях з розвитку мови дітей вчать інтонаційно виразно передавати зміст думки, почуттів, переживань, виразно розмовляти, чути вірші. Основний прийом навчання виразної мови — імітація, на-^ слідування мовним зразкам вихователя. Р Т ш р о к о використовують ігрові вправи на вправляння дітей у виразній мові на заняттях з розвитку мови та художньої літератури. Так, показуючи різні види театрів, вихователь вчить дітей передавати образ дійових осіб з допомогою міміки, жестів, постави. Треба нчити дітей голосом передавати настрій, стан того чи іншого героя художнього твору. Для цього дітям пропонують прочитати вірш радісно, весело або сумно; поставити запитання від імені хитрої лисички, злого вовка, доброго крокодила Гени або веселого Чебурашки; виконати пісеньку від імені доброго або злого героя; зобразити, як вовк розмовляє у лісі з Червоною Шапочкою, використовуючи інтонацію, (лагідно чи улеслйво, грубо чи хвалькувато). Можна використовувати різні творчі завдання, які б сприяли пошуку дітьми індивідуальних засобів виразності у передачі образів, персонажів, інтонації. Напри^ клад, підійти до свого товариша і попросити у нього іграшку так, щоб всі могли зрозуміти за інтонацією, як саме він попросив: лагідно.чи сердито, ввічливо чи груба тощо. Розвитку виразності^мови дітей сприяють запитання вихователя при читанні й аналізі художніх творів. Вони спрямовують увагу дітей на виразні засоби мови, спо- Ш нукають до інсценування-Наприклад: Який голос у Ма- - ші? З яким почуттям вона сказала ці слова? Поясніть,4, хцо зараз переживає Маша? (Казка ≪Маша і ведмідь≫.) Яким би ви голосом передали слова ведмедя^ Як пра- > вильно розпочати розповідь: швидко чи повільно? Який * вірш, веселий чи сумний, чому?' Що б ви хотіли ЗМ ІН ИТИ V у цьому Оповіданні (казці)? Пригадайте, при читанні ; якого місця в оповіданні ви найбільше хвилювалися, п е -^ реживали? -х ; Дітям порівняно важко дається виконання вправ на вираження почуттів у мові, а саме: здивування, радість, урочистість, ніжність, гнів, жалібність, переляк та ін. Ос- ; новними прийомами для вправляння дітей у виконанні • цих завдань є ігрові прийоми. Наприклад, вихователь читає вірш, а діти повторюють рядки вірша з яскраво вираженою інтонацією: перша підгрупа — із запитальною, друга — з розповідною, третя — з окличною. З метою навчання дітей виразної мови використовують спеціальні вправи, в яких діти повинні промовити слово з різним емоційним навантаженням. Наприклад, ■ , вихователь говорить: ≪Діти, сьогодні до нас у групу прий- і шов уперше новенвкий хлопчик. Як би ви про нього сказали? ≫ ≪Новенький≫. Далі він пропонує дітям сказати це слово з радістю, подивом, сумом, байдуже. Або дітям пропонують речення: ≪Оксана малює олівцем≫. Да- /І ється завдання промовити це речення так, щоб відповіс- ти на запитання, хто саме малює олівцем (наголос ■' на слові Оксана); що робить Оксана (наголос на слові ? малює) і, нарешті, чим малює Оксана (наголос на слові { олівцем). Вихователь промовляє фразу ≪Дощ іде≫ і пропонує / дітям здогадатись, зраділа вона дощу чи, навйаки, схви- ? льована. Цінною для вироблення різних відтінків голо- су та виразності мови є вправа ≪Мавпочки≫. Діти повто- ) рюють різні варіації сили голосу, дикції, ритму, темпу, наголосу, інтонації.
У широкому значенні слова „граматика — це, .щука* яка вивчає правила зміни слів, їх поєднання в реченні. У вузькому' значенні"^ під гражсгто/сою розуміють граматичну будову мови, засвоєння граматичних значень. Гра- матичне значення — це значення відношень між явищами дійсності, які позначаються словами; це значення логічного мисленого характеру. К. Д. Ушинський назвав граматику ≪логікою мови≫, оскільки засвоєння граматичних значень одночасно сприяє і розвитку мислення. Граматика має два розділи — ≪Морфологію≫ (словотворення, граматичні властивості слів) і ≪Синтаксис≫ (сло- вопоєднання в реченні). Тому розрізняють граматичні* значення словотворення (тарілка, на тарілці, під тарілкою) і граматичні значення в синтаксисі. Дитина від народження до школи повинна засвоїти різні види граматичних значень, тобто оволодіти граматичною будовою мови. Оволодіти^г£амат будовою мови — це означає навчитись утворювати від однієї основи форми однини і мМжини теперішнього і минулого часу, відмінювати слова за відмінками та особами, вживати слова з суфіксами і без нихг правильно вживати рід іменників, самостійно утворювати граматичні форми за аналогією, оволодіти складносурядним і складнопідрядним реченням, тобто засвоїти морфологічну і синтаксичну системи рідної мови. Для формування граматичної правильності мови ви- І користовуються такі методи: дидактичні ігри, дидактичні І вправи, розповіді з використанням слова, в якому діти" допускають помилку, картинки, переказування оповідань, і читання віршів, складання дітьми розповідей на групу ;| слів, на тему, запропоновану вихователем. і Найефективнішим методом формування граматичної . | правильності мови є дидактичні ігри. Вони занадто по- | ширені в роботі дитячих садків, проте вихователі не зав- 1 жди правильно підбирають ту чи іншу гру з потрібного І метою. Оскільки ігри, на формування граматичної пра-' | вильності мови не досить описані в методичній літерату- ^ рї, відсутні вони і в планах виховної роботи дитячих сад- -і ків. ’ ■ \ Які ж групи дидактичних ігор використовують для формування граматичної правильності мови *? Це, насамперед: дидактичні ігри на формування вміння дітей відмінювати іменники множини в давальному відмінку (≪Чого не стало?≫, ≪Чого більше?≫); на відмінювання і іменників множини в називному відмінку (≪Що зміни- І лось?≫, ≪Назви предмети≫, ≪Опиши картинку≫, ≪Пошта≫); | на відмінювання іменників однини і множини у знахід- 1 ному відмінку (≪Що я бачив≫, ≪Розкажи про картинку≫); | на вживання роду іменників (≪Плутанина≫, ≪Одягти ля- | льку≫, ≪Магазин іграшок≫); на вживання невідмінюваних іменників (≪В гостях у ляльки≫, ≪Що я чув по радіо ≫) ; на вживання дієслів за особами, дієслівних форм з, чергуванням приголосних в основі (≪Що ми робимо?≫, А «Щонаписано в листі?≫); на узгодження числівників з 4 іменниками (≪Що змінилось?≫, ≪Порахуй, Скільки?≫); на ^ відмінювання іменників, що вживаються тільки в однині 1 Див.: Богуїи А. М. Розвиток мови у дітей дошкільного віку.— К., 1972; Соловьева О. И. Говори правильно,— М., 1961. . або множині (≪Кому що потрібн9?≫, ^Про що ми задумали? ≫); на правильне вживання прийменників (≪Сховай зайчика≫, ≪Що змінилось≫, ≪Де ведмедик?≫); на виправлення помилок, зумовлених двомовністю (≪Назви слово другою мовою^>, ≪Що змінилось?≫, ≪Магазин іграшок≫, ≪Про що ми подумали≫); на виправлення граматичних помилок (≪Так чи не так?≫, ≪Виправ, Петрику≫, ≪На уроці рідної мови≫ та ін.) Крім дидактичних ігор у практиці роботи дитячих садків повинні знайти широке застосування дидактичні вправи, які доступні дітям старшого дошкільного віку. Високо оцінював дидактичні вправи К. Д. Ушинський. В його книзі ≪Рідне слово≫ зібрано чимало корисних вправ для* розвитку мовлення дітей. Великого значення дидактичним вправам* надавала і € . І. Тихєєва, яка розробила цілу систему дидактичних вправ для розвитку мови дошкільнят. У дошкільній педагогіці визначено педагогічні вимоги до дидактичних вправ, що використовуються в роботі з дітьми: а) правильний підбір дидактичної вправи відповідно ! до помилок, які зустрічаються в дитячому мовленні; / б) дидактична вправа повинна мати чітко визначену | мету, основне навчальне завдання (наприклад, дидактичн а гра на засвоєння дітьми прийменників або дієслівних форм); ^ в) матеріал до дидактичної вправи повинен підбиратись так, щоб діти мали можливість зіставити правильні і неправильні форми; щоб в ньому були не тільки ті граматичні форми, в яких діти допускають помилки, а й інші близькі граматичні форми, раніше засвоєні дітьми ( червоне яблуко, червоний прапорець, червона стрічка); г) кожна дидактична вправа повинна збуджувати ди-. тячу думку, сприяти розвитку мислення; д) будувати дидактичну вправу потрібно на знайомому дітям матеріалі, пов’язаному з їх життям і діяльністю; е) у дидактичних вправах необхідно передбачити наочний матеріал; - є) дидактичні вправи повинні проводитись жваво, ці- каво* з використанням ігрового прийому. Як писала Є. І. Тихєєва, їх корисно проводити з дітьми старшого дошкільного віку, з урахуванням вікових інтересів і можливостей. 1 Див.: Богуш А. М. Речевая подготовка детей к школе.— К., 1 9 8 4 . 0* 259 ' 3 метою формування граматичної правильності мови§ в старшому дошкільному віці використовуються різній групи дидактичних вправ. Вправи на словотворення. їх мета — формування інтересу до слова, розвиток критичного ставлення до мови, пошук серед різних варіантів слів граматично правильного слова. Це такі вправи: Утворення іменнцків за допомогою суфіксів (≪Хто у нього мама?≫, ≪Хто вона (він)?≫, ≪Скажи одним словом ≫)-: ' — Вовченя. Хто в нього мама? ■— Вовчиця. — Зайченя. Хто в нього мама? — Зайчиха. — Левеня. (Левиця). Порося. (Свиня.) — Оля плаває. Як про неї можна сказати? Хто вона? (Плавчиха.) —ф аш и н а , що ріже овочі. Як про неї можна сказати однимтловрм? (Овочерізка?) — Посуд, в якому лежать цукерки. Як про нього мо- , жна сказати одним словом? (Цукерниця.) Утворення порівняльних ступенів 'прикметників: — Весною тепло, а влітку (тепліше). — Вода холодна, а лід (холодніший). Утворення прикметників з двох слів: — Довгі вуха. Як сказати про це одним словом? (Довговухий.) '— Сірі очі. Як сказати одним словом? (Сіроокий.). Утворення дієприкметників: — Розбили тарілку. Як про неї можна сказати? (Роз- - бита тарілка.) — Розлили молоко. Як про нього можна сказати? ' (Розлите молоко.) Утворення іменників від дієслів (≪Назви професію≫, ≪Хто це робить?≫): — Будувати — будівельник. — Лікувати — лікар. — Виховує хто? — Вихователь. Утворення споріднених слів: — Ліс. Які слова можна утворити від слова ліс? —Лісний, лісник, лісовик, лісовичок. Вправи на словозміну. Відмінювання дієслівних форм (бігати —біжу, їздщ; ти —їжджу, носити —ношу;хотіла —хочу — хочемо, просити —прошу —просимо, -водити —вожу — водить та ін.). Наприклад, вихователь говорить: — Ми ходимо. Як ти скажеш про себе? (Я ходжу.) — Як ти скажеш Иро Валю? (Валя ходить.) — Ми бігаємо. Як ти скажеш про себе? (Я біжу.) — Як ти скажеш про Юрка? (Юрко біжить.) — Як ти скажеш про них? (Вони біжать.) Узгодження числівників і прикметників з іменниками; — Червоний олівець. Про що можна сказати червоний? (Червона квітка, червоний помідор, червоний м’яч, червоний бант.) , — Як сказати про воду? Вода яка? — Холодна, тепла, прозора, чиста. — Молоко яке? — Біле, смачне, тепле, парне, холодне, кисле,, солодке. Відмінювання іменників: — Качка кличе кого? (Каченят.) — Собака годує кого? (Цуценят.) — На дереві ростуть що? (Яблука.) Відмінювання займенників: — У мене лялька. Як сказати про Оксану? — У неї лялька. - , —^ Про Юрка? — У нього лялька. — Про них? — У них лялька; Вживання часу дієслів: — Що я (ти, він, вони, ми) роблю? — Що я (ти, він, вони, ми) робитиму? — Що я (ти, він, вони, ми) робив? — Що я (ти, він, вони, ми) зроблю? — Що було влітку? Що буде взимку? Дидактичні вправи з. картинками: ≪Знайди маму≫, ≪Чиї дітки?≫, ≪Чий хвіст?≫, ≪У кого хвіст?≫, ≪Де що лежить? ≫, ≪З ким розмовляє хлопчик?≫ (Див.: Соловьева О. И. Говори правильно.— М., 1966); вправи на вживання невідмінюваних іменників (пюре, піаніно, радіо). Дидактичні вправи на удосконалення синтаксичноГ сторони мови. Після розгляду картинки дитиною вихователь ставить запитання: — Кого ти бачиш на картинці? — Я бачу хлопчиків. — Що вони роблять? — Один хлопчик маленький швидко біжить від дру*л^ гого, щоб той не догнав. Один хлопчик тікає, а другий^ наздоганяє. Можна використати просто запитання вихователя: — Коли кульбабка буває зелена, а коли — жовта? — Вранці, коли ще немає сонця, кульбабка зелена, а коли з ’являється сонце, вона розкривається і стає жов- тою. Виправлення граматичних помилок.Вихователь: ≪Но- ^ венька дівчинка — Оленка зайшла в групу, побачила іг- рашки ісказала: ≪Ой, скільки тут ляльків, машинів, іг- рашків!≫ У яких словах Оленка зробила помилки? Як | правильно сказати?≫ А Одним із методів формування знань з граматичної будови мови є розповіді, складені вихователем. У них повинні .бути слова, в яких діти найчастіше допускають граматичні помилки (вухо, кашне, піаніно, кіно). На- приклад, ≪Піаніно≫: , ≪В Оксанчиній кімнаті стоїть (піаніно) . ГІЇаніно зов- сім нове, його тільки вчора купили. Оксанка дуже зра- І діла, побачивши в кімнаті (піаніно) г таке саме, як у ди- | тячому садку. Вона підійшла до (піаніно), провела паль- чиком по блискучій чорній поверхні (піаніно) , натиснула на клавіші (піаніно) і радісно усміхнулася, коли піаніно озвалося до неї. Потім узяла стілець і поставила його біля (піаніно). Дівчинка довго милувалася (піаніно) і вирішила, що грати на (піаніно) навчиться обов’язково. Усю ніч Оксанці снилося, що вона грала на (піаніно), а діти зачаровано слухали її гру≫. ^ Вихователь може дати завдання дітям/скласти роз- повіді звідповідним словом або кількома словами: На- приклад, зі словом вухо: ≪У Тані заболіло вухо. Мама зав’язал а дівчинці вуха і викликала лікаря. У вусі б у в | нарив≫. Або з кількома словами (санчата, лижі, сніг, ві~* тер): ≪Настала зима, подув холодний вітер, випав білий^ пухнастий сніг. Діти взяли лижі й пішли кататися з | гори. А у Валі й Віті немає лиж, вони каталися на сан- І чатах≫. Для закріплення граматичних форм можна викори^ стати художні твсри: О. Бунець ≪Маленькі помічниці≫*,! Г. Бойка ≪Мурлика≫, ≪Здоровим будь≫, ≪Качечка≫, ≪Гу-і сшгусенята≫, Г. Демченко ≪Калач≫, вірші Н. Забіли*? П. Ребра, І. Неходи, і
|
||||||||
|