МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
SEMINAR 1.Communicative Registers. Functional Typology of Utterances. Task 1. Read the list of different Grammars below and say which of the approaches dominated in studying grammar at University. Find out the destination, subject, object, methods, spheres of application, and the names of prominent linguists who developed each trend. Name at least one textbook representing each approach to Grammar. 1. Universal Grammar 2. Descriptive Grammar 3. Functional Grammar 4. Generative Grammar 5. Cognitive Grammar 6. Comparative Grammar 7. Transformational Case Grammar 8. Pedagogical Grammar 9. Content-based Grammar 10. Context-free Grammar 11. Academic Grammar 12. ATN (Augmented Transition Network) Grammar Task 2. Draw the scheme of a syntactical field of a sentence in your exercise-books and fill it in with your examples. Find examples to the scheme of a syntactical field of a sentence with typical meanings “the subject and its state”, “the subject and its quality”, “the subject and its quantity”, “the subject and his qualification”. Task 3. Characterize the action (common / typical / specific; observable / non-observable, etc.), time (current / usual), verb (action / non-action, perfective / non-perfective etc.), register. Compare the two sentences: 1. The teacher is giving a lesson at the moment. 2. The teacher gives a lesson every day.
Task 4. What is the difference between the current meaning of the action and the usual one? Think how the verb can render the difference between the single and the repeated action if the time and aspect are the same. Add words or word combinations that give the predicate the textual meaning of usuality. · He treats it differently. · She looks beautiful. Which registers do the sentences belong to? Which communicative patterns of sentences do they represent? Task 5. A lot of interjections and set phrases serve as the language means of responsive utterances in different languages. Read the utterances in Ukrainian and find their English equivalents. · Ой! Ну! Еге! Еге ж! Атож! А як же! Навряд! Фу! Ого! · Годі! Давай! Дай ! Ну! Хай! · Точно! Саме! Онде! Ген! Ото! Ба! ... ще й ..., ... мало не ..., ... це ..., ... то ..., ... ось .... · Та ви що?! Ось тобі на! Ех ти! Куди тобі! Ще б пак! Не може бути! Будьте здорові! Ні за що!
|
||||||||
|