Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Класифікація та види цін

 

Всі ціни на товари класифікуються за різними ознаками. Тобто, існують різноманітні види цін, що застосовуються компаніями-продавцями при роботі з окремими покупцями. Розподіл цін за видами поданий в табл. 2.1:

Таблиця 2.1.

Види цін, що використовуються в економіці

За ступенем сприйняття продукту
Закупівельні ціни Ціни будівництва Ціни промисловості Транспортні тарифи
За обслуговуванням галузей і сфер економіки
Тарифи побу-тового і кому-нального об-слуговування Тарифи на теплоі електро-постачання Зовнішньо-торгівельні ціни Ціни статистики
За терміном узгодження ціни
Тверда Рухлива Ковзна
За територією дії
Єдина по країні або поясна Зональна (регіональна, місцева)
За ступенем участі держави у встановленні ціни
Вільна ціна Регульована ціна
За порядком відшкодування транстпортних витрат
Франко-відправлення Франко-призначення
За географічною прив’язкою
Відпускна ціна за місцем виготовлення Єдина ціна Зональна ціна Ціні базисного пункту
За засобами надання інформації про ціну
Публікована ціна Розрахункова ціна
За стадією виробничого процесу
Лімітна (граничнодопустима) Проектна і орієнтована
За сферою обігу
Оптова ціна Роздрібна ціна
           

Покупець може придбати товари у вигляді оптової партії, може одержати його і вроздріб поштучно, але його взаємодії з агентом фірми-продавця завжди буде носити індивідуальний характер. Агент повинен знати всі основні характеристики й особливості використовуваного компанією механізму утворення продажних цін.

Роздрібні ціни. Такі ціни використовуються покупцем, щоб зробити свій вибір, виходячи з наявних у нього уявлень про корисність, що одержується від товару і про тенденції ринкового ціноутворення. Роздрібна ціна товару повинна базуватися на чинних контрактах на закуповування даного товару. Сучасні контракти купівлі-продажу, що відповідають прийнятій світовій практиці, повинні визначати одиницю виміру, за якою встановлюється ціна, базис ціни, валюту ціни, засіб визначення і фіксації ціни, рівень ціни.

Визначеною обліковою одиницею під час купівлі-продажу даного товару може бути одиниця ваги, довжини, площі, обсягу, кількість штук, комплектів та ін.

Одиницею угоди називається мінімальна кількість облікових одиниць товару або цінних паперів, достатня для вкладання угоди.

Відзначимо, що при упорядкуванні контракту на купівлю-продаж товарів множинного асортименту ціни встановлюються на одиницю виду або сорту окремо.

Базисна ціна (або базис ціни) - це ціна товару, що приймається за основу при визначенні зовнішньоторговельної ціни; базисна ціна регулярно індексується з урахуванням асортиментних змін у зовнішній торгівлі. Використовувані при цьому індекси бувають двох видів:

- індекс цін - показник динаміки одного і того ж різновиду цін згідно з порівняльним колом товарів і послуг за той або інший період часу;

- індекс роздрібних цін - показник щомісячної зміни середнього рівня цін на роздрібному ринку, що розраховується на підставі динаміки вартості споживчого кошика.

Характерною рисою роздрібної торгівлі є індивідуальне призначення і гнучке варіювання продажною ціною. Ціни й інші параметри, зазначені в контракті на закупівлю товару, що розпродається потім вроздріб, носять базисний і орієнтований характер.

Оптові ціни. Ціни при оптових постачаннях визначаються умовами контракту. Ці умови можуть бути зафіксовані в контракті на момент його складання, на весь термін його дії або до моменту його виконання. Залежно від характеру такої фіксації розрізняють декілька видів оптових цін.

Тверда (стабільна, фіксована, гарантована) ціна - це ціна, що встановлюється під час підписання контракту, не підлягає зміні в плині дії контракту і не залежить від термінів постачання партії товару.

Рухлива ціна - це ціна, зафіксована під час заключення контракту, що може бути згодом змінена відповідно до змін ринкової ціни даного товару на момент його фактичного постачання. У такому випадку розрахунки виконуються за поточними цінами, тобто за цінами, що діють на даний момент. У контракті обумовлюється звичайно і розмір „зони нечуттєвості”, тобто таке відхилення ринкової ціни від зазначеної в контракті, при якому ще не потрібно робити перегляду ціни. Розмір цієї „зони” знаходиться в межах 2-5% від зазначеної в контракті ціни.

Змінна ціна - це ціна, обчислювальна на момент фактичного виконання контракту шляхом перегляду договірної базисної ціни, що враховує зміни виробничих витрат за час дії контракту. Змінні ціни звичайно встановлюються на продукцію з тривалим терміном виготовлення. Під час складання контракту в цьому випадку обговорюють не тільки розмір базисної ціни, але і її „розклад” по окремих статтях, а також узгоджений метод перерахунку змінної ціни. Тут також може бути заздалегідь обговорений розмір „зони нечуттєвості”, а крім цього - граничний розмір припустимої зміни договірної ціни, що називається лімітом ковзання ціни. Ціна може бути ковзною не протягом усього контрактного терміну, а на якийсь визначений період усередині цього терміну або на час постачання визначеного товару.

Ціна, що фіксується в процесі виконання контракту. Такі ціни, застосовувані сторонами, уточнюються й узгоджуються або перед постачанням нової партії товарів, або при довгострокових контрактах перед початком чергового фінансового року. У контракті обумовлюються умови фіксації ціни (звичайно відповідне право вибору залишається за покупцем), а також метод розрахунку нового рівня ціни.

При угодах на біржові товари в контракті обумовлюється по котуваннях якої біржі буде визначатися ціна товару і протягом якого терміну покупець повинен повідомити продавцю про своє бажання зафіксувати контрактну ціну. Такі угоди з фіксацією ціни за заявою покупця називаються онкольними (on call transaction).

Ціноутворення опціонів. Опціон являє собою право (але не є зобов’язанням) здійснити купівлю або продаж обговореного обсягу того або іншого активу за заздалегідь установленою ціною протягом визначеного періоду часу. Рішення про реалізацію опціону приймається самостійно власником даного опціону.

Арбітражне ціноутворення застосовується для аналізу і прогнозування багатофакторної оцінки прибутковості різноманітного роду цінних паперів, наявних у компанії.

Контрактні і модифіковані ціни. На етапі підготування контрактів на постачання тієї або іншої продукції для визначення цін, що вказуються в договорі, варто керуватися або тими, що публікуються, або розрахунковими цінами.

Ціни, що публікуються розміщуються в спеціальних і фірмових джерелах інформації, що можуть носити загальнодоступний характер. Звичайно ці ціни відбивають світовий рівень цін, що застосовуються найвідомішими і впливовими постачальниками даного виду продукції.

До цін, що публікуються, відносяться:

- біржові котування, що являють собою ціни товарів, що є предметом біржової торгівлі;

- ціни аукціонів і експортно-імпортних угод, зафіксованих у визначений момент;

- ціни фактичних внутрішніх угод і середнє значення цін експортно-імпортних угод за визначений часовий інтервал;

- ціни пропозицій значних торгових і інших підприємств-продавців.

Довідкові ціни - це ціни, що публікуються під таким заголовком у різноманітних загальних і спеціальних виданнях або купівлі-продажу, що доходять до партнерів по угодах, іншим шляхом. Ці ціни служать як початкові для узгодження договірних цін. Довідкові ціни можуть бути:

- номінальними, тобто не пов’язаними з реально проведеними операціями купівлі-продажу;

- базисними, тобто „прив’язаними” до операцій купівлі-продажу у визначеному пункті, прийнятому за базисну точку;

- фактичними, тобто пов’язаними з досвідом подібних операцій, проведених у минулому.

Ціни з надвишками, знижками і заліками застосовуються для заохочення визначених дій продавців і покупців. Роздивимося цей вид цін докладніше.

Надвишка до ціни (премія, бонус) - це підвищення ціни, що відображає задоволення тих або інших спеціальних вимог покупця. Наприклад, сюди ставляться індивідуальний характер і специфічність замовлення, терміновість його виконання, особливі вимоги до комплектації і якості, особливі вимоги до змістовності і тривалості сервісних послуг, зручна для покупця форма оплати та ін.

Пільгові ціни - це знижені ціни, встановлювані для окремих груп покупців на конкретні види товарів на цілком визначених ринках або ринкових сегментах. Мета встановлення пільгових цін - це стимулювання збуту визначених товарів у визначених регіонах.

З метою свідомого впливу на реалізацію свого товару підприємство може використовувати різні цінові знижки. Основні види цінових знижок для стимулювання продажу товарів подані у табл. 2.2.

Таблиця 2.2

Види цінових знижок

 

Види цінових знижок Умови застосування Мета застосування
„Декорт” За передчасну оплату порівняно з терміном, визначеним у контракті. Форма, за якою записуються умови: ”2/10 нетто 30” Надає можливість знизити витрати, пов’язані із отриманням наданих кредитів та безнадійних боргів
За кількість придбаного товару Під час придбання великої кількості товару Зменшити витрати на зберігання товару, прискорити грошовий обіг
Функціональні Якщо торгівельні підприємства виконують деякі функції товаровиробника Зацікавити торгівельні підприємства виконувати функції виробничого підприємства
Сезонні Під час реалізації товару поза сезоном його використання Для підтримання порівняно постійного рівня реалізації товару протягом року

 


Закінчення табл.2.2

Види цінових знижок Умови застосування Мета застосування
Бонусні Постійним покупцям за певний обсяг закупівлі товару за певний проміжок часу Приваблювати покупців для купівлі товару тільки у даного підприємства
„Сконто” За термінову оплату готівкою Для прискорення грошового обігу
При авансовій оплаті товару Товар сплачується покупцем до моменту його постачання Зменшити можливість боргів для прискорення грошового обігу
Експортні Іноземним партнерам за сплату товару в вільно-конвертованій валюті (ВКВ) В умовах коливання курсів національної валюти продавцю більш вигідно отримувати розрахунки за товар у ВКВ
Закриті Під час реалізації товару у замкнутих системах Для більш ефективної роботи всієї системи
Спеціальні Покупцям, з якими поста-чальники мають особливі відносини: при реалізації товарів робітникам підприємства тощо Для заохочення своїх працівників, для зберігання відносин з покупцями
Залікові Якщо покупець здає товар, що був у використанні Зацікавити покупця частіше купувати нові товари
Для заохочування продажу Якщо посередники беруть для реалізації нові товари, які потребують значних коштів для просування на ринок Зацікавити посередників придбати нові товари
         

Розрахункові ціни для спеціальних контрактів застосовуються тоді, коли іншим шляхом, крім розрахункового, визначити контрактну ціну не вважається можливим.

Сюди відносяться, наприклад, ціни на спеціальне устаткування, що вперше виготовляється за індивідуальним замовленням, для якого важко знайти відповідний аналог. Подібне устаткування звичайно провадиться підприємствами, що є по суті монополістами у своїй вузькій області. Найчастіше їхня діяльність пов’язана з запатентованими винаходами, що відповідають „ноу-хау”, наявністю висококваліфіко-ваного персоналу і спеціального устаткування. Один раз розраховані ціни можуть бути використані і у наступних угодах такого роду.

Нарешті, прямий особистий продаж кінцевому споживачу доцільно застосовувати на тих ринках, де має місце гостра конкурентна боротьба, а також там, де існує культурна традиція затягувати і різноманітити самий процес покупки, домагатися в ході цього процесу зниження продажної ціни.

Часто процедура прямого особистого продажу, суттю якого є безпосередня взаємодія продавця з покупцем, знаходить свій розвиток у так званому мережному маркетингу, що також називається багаторівневим. Основною задачею мережного маркетингу (на відміну від традиційної роздрібної торгівлі) є інформування клієнта про наявність такого товару і про його чудові експлуатаційні якості і вигідні умови продажу й обслуговування, а не продати клієнту даний товар. Проінформований покупець при наявності в нього відповідних ресурсів купить цю продукцію сам.

Споживач продукції стає її розповсюджувачем у тому змісті, як це було сказано вище. Він стає інформатором про наявність такої продукції і про її властивості. Сама компанія-виробник не займається рекламуванням цієї продукції і не містить спеціальних торгових точок для її продажу. Інформація і реклама продукції здійснюється при безпосередньому спілкуванні споживачів.

Продукція закуповується безпосередньо у компанії-виробника, причому право на закупівлю мають тільки учасники цього бізнесу.

Вигода для виробників від мережного маркетингу складається в тому, що вони можуть вийти на ринок і стабілізувати споживання без спеціальних витрат. Збережені в такий спосіб кошти компанія може вкласти в удосконалювання продукції, так що вона надається краще тієї, що продається через звичайну торгово-посередницьку мережу. У цьому полягає вигода для споживача.

В умовах звичайного поширення і традиційної рекламної й оформлювальної практики виробнику доводиться сплачувати в багато разів більш того, що в дійсності коштує задоволення його потреби. Методи мережного маркетингу рятують його від цих надлишкових витрат.

 




Переглядів: 1249

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Складові системи цін | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.