Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 5. Бюджет. Бюджетна система

Ключові терміни: бюджет, бюджетна політика, бюджетне регулювання, бюджетне фінансування, бюджетні резерви, бюджетна класифікація, бюджетна система, державний бюджет, місцеві бюджети, бюджетний устрій, принципи бюджетної системи, бюджетний процес, бюджетний дефіцит, позабюджетні фонди.

Бюджет – це грошові відносини, які виникають між державою, з одного боку, та юридичними і фізичними особами — з іншого, у процесі перерозподілу національного доходу (частково і національного багатства) у зв'язку з формуванням і використанням бюджетного фонду, призначеного для фінансування народного господарства, соціально-культурних заходів, потреб оборони і державного управління.
Принципи побудови бюджетного устрою України:
- принцип повноти полягає у відображенні у бюджеті всіх доходів і видатків;  
- принцип достовірності — це формування бюджетів на основі реальних показників, науково обґрунтованих нормативів;
- принцип гласності забезпечує висвітлення в засобах масової інформації показників бюджетів і звітів про їх виконання;
- принцип наочності — це відображення показників бюджетів у взаємозв'язку з загальноекономічними показниками в Україні та за її межами шляхом використання засобів максимальної інформативності, результатів порівняльного аналізу, визначення темпів і пропорцій економічного розвитку;
- принцип самостійності забезпечується наявністю власних доходних джерел і правом визначення напрямів їх використання відповідно до законодавства.    
Бюджетна система України:
Державний бюджет України
Республіканський бюджет Автономної Республіки Крим
Місцеві бюджети
Бюджет міста
міський бюджет, бюджети районів, що входять до складу міста
Бюджетний процес (стадії):
1) складання проекту державного бюджету; 2) розгляд і затвердження державного бюджету; 3) виконання державного бюджету й контроль за його виконанням; 4) складання звіту про виконання та його затвердження.
Місцеві бюджети
обласні, міські, районні, районні в містах, селищні й сільські
Бюджет Автономної Республіки Крим
республіканський бюджет, бюджети районів і міст республіканського підпорядкування Автономної Республіки Крим
Бюджет області
обласний бюджет, бюджети районів і міст обласного підпорядкування
Бюджет району
районний бюджет, бюджети міст районного підпорядкування, селищні й сільські бюджети  
Бюджетний устрій — це організація і принципи побудови бюджетної системи, її структури, взаємозв'язок між окремими ланками бюджетної системи.

 

Бюджетна класифікація
Доходи бюджету
Видатки бюджету
Фінансування бюджету
Державний борг
Доходи бюджету
1.Податкові надходження
- податки на доходи, податки на прибуток, податки на збільшення ринкової вартості; - податки на власність; - платежі за використання природних ресурсів; - внутрішні податки на товари й послуги; - податки на міжнародну торгівлю та зовнішні операції; - інші податки.
2. Неподаткові надходження
-доходи від власності та підприємницької діяльності; - адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційного та побічного продажу; - надходження від штрафів та фінансових санкцій; - інші неподаткові надходження.
3. Доходи від операцій з капіталом
- надходження від продажу основного капіталу; - надходження від продажу державних запасів товарів; - надходження від продажу землі й нематеріальних активів; - податки на фінансові операції та операції з капіталом.
4. Офіційні трансферти
- від органів державного управління інших рівнів (поточні та капітальні); - з-за кордону; - з недержавних джерел.  
Державні цільові фонди
Видатки бюджетів:  
- функціональні — у залежності від основних функцій держави;  
- з погляду на розпорядники бюджетних коштів;
- економічні – за однорідними економічними ознаками, що передбачає розмежування коштів, направлених на поточні й капітальні видатки;

 

1.Державні послуги загального призначення:
- державне управління; - судова влада; - міжнародна діяльність; - фундаментальні дослідження та сприяння науково-технічному прогресу; - національна оборона; - правоохоронна діяльність та забезпечення безпеки держави.
2. Суспільні соціальні послуги, які надаються суспільству та безпосередньо громадянам:
- освіта; - охорона здоров'я; - соціальний захист та соціальне забезпечення; - житлово-комунальне господарство; - культура й мистецтво; - засоби масової інформації; - фізична культура і спорт.
3. Державні послуги – державні видатки на регулювання та підвищення ефективності господарської діяльності
- промисловість і енергетика; - будівництво; - сільське господарство, лісове господарство, рибальство та мисливство; - транспорт, шляхове господарство, зв'язок, телекомунікації та інформатика; - інші послуги, пов'язані з економічною діяльністю; - заходи, пов'язані з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи та соціальним захистом населення: - охорона навколишнього природного середовища та ядерна безпека; - попередження та ліквідація надзвичайних ситуацій та наслідків стихійного лиха; - повернення державних запасів і резервів.  
4. Видатки з обслуговування державного боргу, видатки з державних цільових фондів, які включені до Державного бюджету, видатки з Резервних фондів та інші видатки, які не віднесені до основних груп.    
Функціональна класифікація видатків:
Видатки за економічною класифікацією:
Поточні видатки
Видатки на товари та послуги: - оплата праці працівників бюджетних установ; - нарахування на заробітну плату; - придбання предметів постачання і матеріалів; - видатки на відрядження; - оплата послуг з утримання бюджетних установ. - оплата комунальних послуг та енергоносіїв. - дослідження і розробки, державні програми. Виплата процентів. Субсидії і поточні трансфертні виплати
Капітальні видатки
Придбання основного капіталу: - придбання обладнання і предметів довгострокового користування; - капітальне будівництво; - капітальний ремонт.
Видатки за економічною класифікацією:
1.Поточні видатки
Видатки на товари та послуги: - оплата праці працівників бюджетних установ; - нарахування на заробітну плату; - придбання предметів постачання і матеріалів; - видатки на відрядження; - оплата послуг з утримання бюджетних установ. - оплата комунальних послуг та енергоносіїв. - дослідження і розробки, державні програми. Виплата процентів. Субсидії і поточні трансфертні виплати
2.Капітальни видатки:
Придбання основного капіталу: - придбання обладнання і предметів довгострокового користування; - капітальне будівництво; - капітальний ремонт.  

 

 


Бюджетний дефіцит— це перевищення видатків бюджету над його доходами.

Головні причини дефіциту Державного бюджету
1. Деформована структура економіки, що не забезпечує надходження необхідного обсягу фінансових ресурсів у Державний і місцеві бюджети;
2. Надмірні витрати на забезпечення державного управління: на утримання управлінського персоналу, армії, органів правопорядку;
3. Неефективне здійснення соціальних витрат на: підтримку малозабезпечених прошарків населення, охорону здоров'я, культуру, освіту тощо
Заходи щодо ліквідації дефіциту бюджету  
• стимулювання процесу виробництва з метою збільшення обсягу податкових надходжень у бюджет; • ліквідація практики безвідсоткового кредитування суб'єктів економічної діяльності з державного й місцевих бюджетів; • припинення бюджетного фінансування збиткових суб'єктів економічної діяльності; • ліквідація практики списання сум заборгованості суб'єктів економічної діяльності державному та місцевим бюджетам; • скорочення необґрунтованих і неефективних витрат з державного й місцевих бюджетів, у тому числі на соціальні потреби; • введення режиму суворої економії бюджетних ресурсів; • як тимчасовий захід — використання внутрішньої позики для покриття дефіциту бюджету.
При перевищенні крайнього рівня дефіциту чи при значній знижці надходжень доходів бюджету вводиться механізм секвестру витрат. Секвестр полягає в пропорційній знижці державних витрат (на 5, 10, 15% і т.д.) щомісячно за всіма статтями бюджету протягом залишкового часу поточного фінансового року.  
За критерієм визначення складових частин бюджетного дефіциту вирізняють:
Фактичний бюджетний дефіцит
Структурний бюджетний дефіцит
Циклічний бюджетний дефіцит
дефіцит є зовнішнім явленням розбалансованості дохідної та видаткової частин бюджету
дефіцит за умов повної або високої зайнятості потенційних виробничих ресурсів.
це наслідок недонадходження бюджетних доходів унаслідок циклічних коливань в економіці. Циклічний дефіцит є різницею між фактичним і структурним дефіцитом
Причини виникнення дефіциту
1) спад виробництва;  
2) низька податкова дисципліна;  
3) кризові явища в економіці, неефективність фінансово-кредитних зв'язків, неспроможність уряду контролювати фінансову ситуацію в країні.
Види бюджетного дефіциту:  
Стійкий дефіцит касовими роз­ривами у виконанні бюджету).
Тимчасовий дефіцит (обумовлюється касовими розривами у виконанні бюджету)

 

Методи фінансування дефіциту бюджету
Боргове фінансування. Відбувається за допомогою розміщення державних облігацій на ринку цінних паперів. За борговим методом грошова маса не змінюється. Короткостроковим ефектом єзростання відсоткових ставок, що призводить до скорочення інвестицій. Сукупний попит змінюється циклічно. Довгостроковий ефект виявляється у збільшенні відсоткових платежів з обслуговування боргу.
Грошове фінансування. При цьому уряд, як правило, позичає фінансові кошти в Національного банку. Застосування кредитної емісії Національного банку зумовлює, як правило, збільшення обсягу грошової маси. Короткостроковим ефектом є зниження відсоткових ставок і збільшення обсягів інвестицій та сукупного попиту. У довгостроковому аспекті використання цього джерела призводить до інфляції.
Для створення можливостей зростання доходів та скорочення видатків бюджету необхідно:  
- удосконалити податкову систему, забезпечити оптимальний рівень податкових вилучень для формування бюджетів усіх рівнів і створення сприятливих умов для підприємницької діяльності;
- посилити відповідальність суб'єктів господарювання та їх керівників щодо дотримання вимог податкового законодавства, своєчасності й повноти розрахунків з бюджетом та державними позабюджетними фондами;
- удосконалити інструменти залучення до інвестиційної сфери особистих заощаджень населення;  
- забезпечити фінансову підтримку малого та середнього бізнесу шляхом розробки й виконання цільових програм розвитку малого й середнього підприємництва;
- запровадити жорсткий режим економії бюджетних коштів;
- перейти від бюджетного фінансування до системи надання субсидій, субвенцій, інвестиційних позик суб'єктам господарювання;
- запровадити науково обґрунтовану систему прогнозування показників, що беруться за основу формування доходів і видатків бюджету; використовувати при бюджетному плануванні нормативи бюджетної забезпеченості.
Сутність бюджету як економічної категорії реалізується через функції:
Акумулятивна функція пов'язана з концентрацією коштів у централізованому фонді держави.
Завдяки розподільній функції відбувається концентрація грошових коштів у руках держави та їх використання з метою задоволення загальносуспільних потреб.
Контрольна функція дає змогу дізнатись, наскільки своєчасно й повно фінансові ресурси надходять у розпорядження держави, якими фактично є пропорції у розподілі бюджетних коштів, чи ефективно вони використовуються. Основу контрольної функції становить рух бюджетних ресурсів, який відображається у відповідних показниках бюджетних надходжень і видатків.

 

 


Завдання для самоконтролю

1. Що являє собою бюджет як економічна категорія? Які характерні ознаки бюджетних відносин?

2. Що являє собою бюджет як основний фінансовий план держави?

3. Дайте характеристику бюджетному устрою і бюджетній системі України.

4. Охарактеризуйте ланки бюджетної системи.

5. Обґрунтуйте принципи побудови бюджетної системи України.

6. Чим визначається склад видатків бюджету, назвіть форми бюджетного фінансування?

7. Які використовуються методи та джерела формування доходів бюджету?

8. Що таке бюджетний дефіцит і профіцит?

9. Які встановлюються принципи побудови бюджетної системи?

10. Які існують види бюджетів?

11. На чому ґрунтується розмежування доходів і видатків між бюджетами?

12. Як і в яких формах організовані взаємовідносини між бюджетами?

13. Які існують види бюджетного субсидіювання?

14. Які ланки включає бюджетна система України?

15. Що таке бюджетний дефіцит і які існують джерела його покриття?

16. Дайте характеристику бюджетним правам в Україні.

17. Розкрийте зміст організації роботи із складання і розгляду Державного бюджету України.

18. Розкрийте зміст організації виконання Державного бюджету в Україні.

19. Дайте оцінку організації контролю за виконанням бюджету і використанням позабюджетних фондів в Україні.

Тести для перевірки знань студентів [4]

1. Кожному з наведених нижче положень, позначених цифрами, знайдіть відповідний термін чи поняття:

а/державний бюджет;

б/ позабюджетні спеціальні фонди;

в/ бюджетна система;

г/ бюджетний устрій;

д/ бюджетне планування;

є/ бюджетний процес;

ж/ бюджетне фінансування

з/ бюджетні асигнування;

і/ бюджетні доходи;

к/ бюджетні витрати;

л/ кошторисне фінансування;

м/ дотація;

н/ бюджетна дотація;

п/ субвенція;

р/ субсидія.

1. Виділення коштів кому-небудь з метою заповнення недоліку власних коштів.

2. Надання допомоги в грошовій чи натуральній формі фізичним або юридичним особам, органам місцевого самоврядування чи іншим державам за рахунок державного або місцевого бюджетів, а також спеціальних цільових фондів.

3. Надання юридичним особам у безоплатному порядку коштів з бюджетних та позабюджетних фондів.

4. Найважливіша частина фінансового планування, що полягає в складанні проекту головного фінансового документа держави.

5. Порядок складання і виконання бюджетів різного рівня.

6. Бюджетні кошти, виділені на розвиток економіки, фінансування соціально-культурних заходів, оборону країни і зміст органів державної влади й керування.

7. Грошові відносини з мобілізації фінансових ресурсів у розпорядження державних структур.

8. Грошові фонди, що мають строго цільове призначення.

9. Економічна категорія, представлена грошовими відносинами, що виникають у держави з юридичними особами з приводу перерозподілу національного доходу в зв'язку з утворенням і використанням бюджетного фонду країни.

10. Грошові відносини, пов'язані з використанням централізованих і децентралізованих державних коштів на різні потреби держави.

11. Метод покриття витрат установ відповідно до затвердженого кошторису.

12. Організаційні принципи побудови бюджетної системи, її структура і взаємозв'язок об'єднаних у ній бюджетів.

13. Вид грошової допомоги вищого бюджету нижчому, надання якої здійснюється з чітким визначенням цілей і напрямків витрати коштів.

14. Сукупність усіх бюджетів, що діють на території країни.

15. Безоплатна, безповоротна допомога вищого бюджету нижчому, яка не має цільового характеру і надається у випадку перевищення витрат над доходами.

2. Знайдіть правильні відповіді:

1.Державний бюджет — це:

а/ сфера економічних відносин, де відбувається купівля-продаж фінансових ресурсів;

б/ фінансовий план доходів і витрат держави;

в/ грошові фонди, що знаходяться в руках держави;

г/ сукупність податків, стягнутих державою.

2.Основними функціями бюджету є:

а/ перерозподіл національного доходу і валового внутрішнього продукту;

б/ фінансове забезпечення соціальної політики;

в/ удосконалювання оподатковування:

г/скорочення державних дотацій;

д/ державне регулювання економіки.

3.Бюджетний устрій України ґрунтується на принципах:

а/ єдності;

б/ повноти;

в/ реальності;

г/ планування;

д/ гласності;

є/ звітності;

ж/ самостійності;

з/контролю.

4. Єдність бюджетної системи забезпечується:

а/ єдиною правовою базою;

б/ реальністю;

в/ використанням єдиної бюджетної класифікації і форм бюджетної документації;

г/ погодженими принципами бюджетного процесу;

д/ єдиною соціально-економічною і податковою політикою;

є/ самостійністю бюджетів.

5. Бюджетний процес України полягає в:

а/ єдності;

б/ самостійності;

в/ контролю;

г/ повноти;

д/ реальності;

є/ гласності.

6.Бюджетний процес охоплює такі стадії бюджетної діяльності:

а/ виявлення резервів, розгляд і затвердження бюджету, виконання бюджету, складання звіту про виконання бюджету;

б/ бюджетне планування, узгодження бюджету з загальною програмою фінансової стабілізації, виконання бюджету;

в/ складання проекту бюджету, розгляд і затвердження бюджету, виконання бюджету, складання звіту про виконання бюджету та його затвердження;

г/ складання проекту бюджету, виконання бюджету.

7. До завдань бюджетного процесу варто віднести:

а/ максимальне виявлення всіх матеріальних і фінансових резервів держави;

б/ бюджетне планування;

в/ узгодження бюджету з загальною програмою фінансової стабілізації;

г/ ліквідація бюджетного регулювання.

8.Головним методом перерозподілу національного доходу є:

а/ фінанси;

б/ позики;

в/ витрати держави;

г/ податки.

9. За методами надходження доходи бюджету класифікують так:

а/ податкові;

б/ неподаткові;

в/ поточні

г/ капітальні;

д/ кредитні.

10.Методи мобілізації бюджетних доходів:

а/ податки;

б/ державні позики;

в/ капітальні інвестиції;

г/ емісія;

д/ субсидії;

є/ дотації.

11.Структура доходів і витрат бюджету визначається:

а/ економічним потенціалом країни;

б/ масштабністю завдань, які вирішуються державою на даному етапі розвитку;

в/ роллю держави в економіці;

ґ/ станом міжнародних відносин.

12.Форми фінансування бюджетних витрат:

а/ державний кредит;

б/ самофінансування;

в/ казначейські позички;

г/ бюджетне фінансування;

д/ кредитне забезпечення.

13.До видів фінансування відносяться:

а/ дотації;

б/ податки;

в/кредити;

г/ субвенції;

д/ кошториси;

є/ субсидії.

14.Виникнення бюджетного дефіциту обумовлюється такими причинами:

а/ спад суспільного виробництва;

б/ завищені витрати на реалізацію прийнятих соціальних програм;

в/ підвищення витрати на оборону;

г/ зростання тіньового сектору економіки.

15. Виділіть фактори, що сприяють скороченню дефіциту держбюджету:

а/ скорочення витрат на оборону;

б/ збільшення обсягу капіталовкладень у виробничу сферу;

в/ скорочення витрат на соціальну сферу;

г/ підвищення витрат на керування;

д/ відмовлення від безоплатної допомоги іноземним державам;

є/ підвищення доходів від туризму;

ж/ ріст податків;

з/ збільшення інвестицій на космічні дослідження;

і/ скорочення дотацій збитковим підприємствам;

к/ відмовлення від податкових привілеїв.

16.Визначте, правильні (П) чи неправильні (Н) такі твердження:

1. Державний бюджет являє собою фінансову базу діяльності держави, що характеризується фондом коштів, які забезпечують виконання державою його функцій.

2. Державний бюджет — це документ, що не вимагає затвердження в законодавчому порядку.

3. Державний бюджет можна представити у вигляді кошторису доходів і витрат держави.

4. Бюджетний устрій не залежить від державного устрою.

5. Через бюджет здійснюється постійна мобілізація ресурсів та їхня витрата.

6. Державний бюджет — найбільший грошовий фонд, що використовує уряд для фінансування своєї діяльності.

7. Самостійність бюджетів забезпечується наявністю власних джерел доходів та правом визначення напрямку їхнього використання.

8. Бюджетне планування включає бюджетний процес.

9. Відповідність дохідної і видаткової частини бюджету називається "балансом доходу".

10. Розвинені країни мають бездефіцитний бюджет.

11. Якщо фінансові засоби, що складають перевищення витрат над доходами бюджету, використовуються для фінансування пріоритетних галузей, то суспільство в цілому виграє від такого дефіциту.

12. Дотації не призначені для покриття збитків підприємств, організацій та установ.

13. Невикористані протягом року субвенції не підлягають поверненню у вищий бюджет.

14. Субсидія застосовується як спосіб збалансування доходів і витрат осіб, яким вона виділяється.

15. Субсидія не має суворо визначеного цільового характеру.




Переглядів: 3514

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 4. Фінансовий механізм | Кросворд

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.