МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Соціальна структура суспільства.Structura (лат.) – будова, розміщення, порядок. Під структурою розуміється сукупність функціонально пов’язаних між собою елементів, зв’язків і залежностей, які складають внутрішній устрій об’єкта. Структуру об’єкта характеризують: · кількість компонентів, · порядок їх розташування і · характер залежності між ними. Таке розуміння цієї категорії достатньо виправдане і при вивченні соціальної структури. У теоретичній соціології набули розвитку дві основні моделі соціальної структури: 1. Ціннісно-нормативна модель найбільш яскраво представлена школою структурного функціоналізму. Суспільне життя функціоналісти розглядають як велику кількість взаємодій між людьми та групами і переплетіння цих взаємодій. Для того, щоб проаналізувати їх, необхідно знайти у цій неймовірно рухливій соціальній системі якісь сталі елементи. Сукупність цих сталих елементів і утворює структуру. У ціннісно-нормативній моделі соціальна структура вважається надіндивідуальним утворенням, яке забезпечує порядок у суспільстві і окреслює рамки для особистого життя людей. В якості елементів структури суспільства розглядають не індивідів, а соціальні позиції – соціальні статуси, пов’язані з ними соціальні ролі, соціальні норми і цінності, згідно з якими відбувається програвання соціальних ролей. 2. Категоріальнімоделі у якості основних компонентів соціальної структури відокремлюють великі групи людей, що мають схожі риси. Це п’ять основних видів великих соціальних груп, які формують підструктури суспільства: · Соціально-професійна структура суспільства– це сукупність соціальних груп, що виділяються за характером та змістом праці і супутніми ознаками. Перш за все мова йде про професійні і посадові групи. Професійна група – велика соціальна група, яка об’єднує людей за спільним родом діяльності. Професійні групи утворюють, наприклад, юристи, лікарі, інженери, водії, продавці тощо. Посади формуються в межах однієї професійної групи (наприклад, серед медичних працівників існує розподіл на санітарок, медсестер, лікарів, завідуючих відділенням, головних лікарів тощо) і відрізняються за обсягом владних повноважень, наявністю управлінських функцій, рівнем знань і кваліфікації. Набір, кількість і чисельність соціально-професійних груп змінюються з часом. Напрямок змін визначається індустріально-технічним і соціально-економічним рівнем розвитку суспільства. · Соціально-демографічна структура – сукупність соціальних груп, які відрізняються за віком, статтю, сімейним станом, наявністю дітей і міграційним статусом. За віком виділяються: діти і підлітки; молодь; зріле населення; люди похилого віку; старі люди. За статтю виділяються: · жінки (53,8% населення України у 2007 році); · чоловіки(46,2%). За сімейним станом виділяються: · ніколи не були одружені (у 2007 р. серед чоловіків старше 15 років – 24,3%, серед жінок – 6,1%); · одружені (чоловіки – 64,6%, жінки – 54,0%); · розлучені (чоловіки – 6,8%, жінки – 10,4%); · вдівці (чоловіки – 3,9%, жінки – 19,2%). За наявністю дітей виділяються:бездітні (23,8%); однодітні (50,7%) малодітні (18,1%); багатодітні (7,4%). За міграційним статусом виділяють: · емігрантів – людей, що виїхали до іншої країни, і іммігрантів – людей, що в’їхали в країну; · сільських і міських мігрантів; важливе значення має міграція населення "село-місто", але з розвитком урбанізації підвищується роль міграції "місто-місто". · трудових, учбових мігрантів і т.п. – в залежності від мети виїзду. · Соціально-територіальна структура– сукупність соціальних груп, що відрізняються типом поселення, у якому мешкають, і типом регіону. За типом поселення виділяють: · міське населення; · сільське населення. У 2008 р. в Україні нараховувалось 458 міст, з них 5 – з населенням більше 1 млн. осіб, 46 великих, з населенням більше 100 тис. осіб, 886 селищ міського типу, 28496 сіл. За типом регіону в Україні виділяють жителів східного, західного, південного, північного і центрального регіонів. · Соціально-етнічна структура– сукупність етнічних груп, що населяють країну. На даний момент на території України проживають представники більше 130 етнічних груп. Соціально-етнічна структура українського суспільства
· Соціально-класова структура– сукупність соціальних груп, що відрізняються рангом у соціальній ієрархії. Соціально-класова структура складається з класів і соціальних прошарків, що існують в межах класів. Зазначені види структур не є вичерпними, до них можна приєднати і інші – освітню, релігійну, політичну тощо. У реальному суспільстві всі ці структури існують взаємозалежно. Кожен індивід належить до якоїсь професійної групи, має стать, вік, етнічну і класову приналежність, мешкає у якомусь регіоні і типі поселення. Тобто всі види соціальних структур накладаються і створюють структуру суспільства. Таким чином, в категоріальній моделісоціальна структура розглядається як сукупність взаємопов’язаних і взаємодіючих соціальних груп і відносин між ними. Об’єднав висновки двох моделей, ми можемо визначити соціальну структуру як сукупність елементів суспільства: статусів, ролей, груп, організацій, соціальних інститутів.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|