Путівник по написанню науково-дослідницьких робіт у МАН
1.Потреба в МАН.
Головна мета проведення конкурсів МАН в школі – дати учневі можливість спробувати свої сили у певній галузі знань. Мотивація: вироблення умінь і навичок, які знадобляться під час навчання у вузі; призове місце у конкурсі МАН – можливість вступу до вузу поза конкурсом. Якщо робота МАН відбувається не разово в школі, а проводяться заняття у районному центрі, то це ще й цікаве спілкування.
Систематичність роботи.
В основі вибору напрямку повинна лежати зацікавленість учня. Метароботи – формування інтелектуальних умінь (аналіз, синтез, порівняння, оцінка тощо); вироблення дослідницьких умінь (вибрати тему; укласти бібліографію; опрацювати наукову літературу; проаналізувати її, систематизувати результати; визначити коло питань для аналізу; написати роботу; оцінити її тощо); формування комунікативних компетентностей. Система повинна включати:
ознайомлення з особливостями наукової діяльності;
оволодіння алгоритмом написання наукової роботи;
вироблення умінь працювати з бібліографічними матеріалами;
практикування в аналізі літературознавчих джерел;
аналіз текстів художніх творів.
Періодичність занять – 1 – 2 рази в місяць.
Підготовка до написання роботи.
Наукова робота – це самостійно виконане наукове дослідження тієї чи іншої проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результати власного пошуку, власні висновки. Її якість може бути визначена за такими критеріями:
актуальність;
складність, науковість, повнота розкриття теми;
аргументованість висновків;
елемент творчості;
стиль, грамотність.
а) вибір теми:
урахування зацікавлень, сил і здібностей учня;
актуальність;
новизна;
достатність фактичного матеріалу (особливо для краєзнавчих тем);
“виграшність”.
б) формулювання теми (просто, коротко й оригінально. Одним реченням, хоча може бути й підзаголовок);
в) алгоритм роботи над темою:
Укладання бібліографії («концепт» пункту: «що вже написано про це?»). Бажано на окремих аркушах (це зручно), хоча можна й загальним списком.
Робота з текстами художніх творів (перше прочитання). Нотуються враження, думки.
Опрацювання літературознавчих джерел. Мета: з’ясувати, що вже зроблено з обраної теми, аби визначити, «а що ж маю Я зробити?». Зокрема, слід знайти відповіді на запитання про що пишуть? Як? Які аспекти виділяють? тощо. Літературознавчі джерела конспектуються на окремих аркушах, записи роблять з одного боку – так за потреби їх можна буде порізати і згрупувати за розділами тощо.
Систематизація літературознавчого матеріалу, визначення поля власних досліджень (тобто чітко сформулювати питання, відповідь на яке і стане розкриттям теми).
Повторне опрацювання літературознавчих джерел (уже під кутом зору пошуків визначеного матеріалу, що стане опорою в науковому дослідженні).
Повторне прочитання текстів уже з погляду вибраних наукових поглядів.
Поява начерків плану майбутньої роботи.
Структура наукової роботи:
ВСТУП (не озаглавлюється і не нумерується!). Актуальність теми дослідження. Стан вивчення проблеми (хто з науковців працював над нею, що вдалося з’ясувати, що ні, які питання потребують подальших досліджень). Предмет дослідження. Мета. Завдання. Новизна роботи. Теоретичне та практичне значення.
ГОЛОВНА ЧАСТИНА (складається з окремих розділів, параграфів, пунктів та підпунктів, які мають власні назви). Висвітлюються теоретичні основи роботи. Пояснюється зміст уживаних термінів. Викладається хід дослідження.
ЗАУВАГИ:
Зміст дослідження має відповідати меті. (Остерігайтесь заявити у вступі «багато хорошого і різного», а в основній частині – «як вивезе».
Аналіз проблеми не повинен підмінятися викладом біографії письменника.
Усі посилання повинні мати вказівку на авторів та джерела (як і в «серйозній» науковій роботі).
Самостійність повинна бути головним принципом роботи: наївно думати, що члени журі та експерти, які здебільшого є науковцями зі стажем і мають значний досвід роботи з розвідками юних науковців, не знають головних джерел списування і не виявлять їх. Хиба реферативності часто виявляється, коли в роботі відсутні новизна та авторський внесок, натомість вони заміняються «наскубаними» з різних, хай навіть авторитетних джерел цитатами.
Логічність викладу, плавність переходу від одного питання до іншого.
Доречність цитування. Робота МАН – не реферат, а розвідка. Тому максимальна кількість цитат – 1-2 на сторінку. Їх обсяг не повинен перевищувати 1/3 обсягу сторінки (це по максимуму!).
ВИСНОВКИ (не озаглавлюються і не нумеруються!). Висновки повинні містити: Короткий виклад найважливіших результатів роботи. Їх важливість для науки. Перспективи застосування у практиці. Рекомендації щодо подальших досліджень.
Висновки й завдання зі вступу повинні узгоджуватися!
ЛІТЕРАТУРА (Якщо використовувалися архівні джерела, матеріали з Інтернету, – СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ. Не нумерується.).
Тексти художніх творів. Перелік наукових праць (як тих, на які є посилання, так і тих, що просто використовувалися) в алфавітному порядку прізвищ авторів.
Газетні публікації можна використовувати лише в крайньому разі!
ДОДАТКИ (кожен з нової сторінки. “Нумеруються” буквами: Додаток А. Мають назву!)
Типові недоліки:
Неповнота розкриття теми (тема занадто широка – “Тема боротьби народу у Вітчизняній війні на сторінках української прози” – й учень фізично не в силі розкрити її).
Відхилення від теми дослідження.
Описовість (“Пейзаж в українській поезії” – перераховуються автори, твори, наводяться цитати і все).
Нечіткість мети, завдань дослідження.
Робота не самостійна.
Відсутність власних висновків.
Відсутність посилань.
Недотримання наукового стилю викладу.
Стилістика.
Грамотність.
Специфічною «стратегічною» хибою роботи є «місцевість» теми роботи (типу «Іван * - видатний поет ***-щини»). Як правило, такі роботи вдало проходять районний тур (за рахунок почуття патріотизму журі), натомість на вищих турах вони часто отримують низький бал, особливо коли сам поет невідомий не з суб’єктивних причин. З іншого боку, якщо мета роботи – вдалий дебют молодого науковця, то така тема є навіть виграшною.
Вимоги до оформлення наукової роботи.
Оформляється як курсова (дипломна) у вузах.
Обсяг– 30 друкованих сторінок. Не рахуються (але нумеруються) титульна сторінка, список літератури, додатки, таблиці (якщо займають площу сторінки).
Кожен пункт плану починається з нової сторінки.
Аркуші формату А-4, текстовий редактор Microsoft Word, шрифт Times New Roman, 14 розмір, полуторний інтервал. Вирівнювання по ширині.
Абзацні відступи:3 – 5 інтервалів (або стандартний комп’ютерний).
Поля:
верхнє – 20 мм;
ліве й нижнє не менше 20 мм (ліве можна 28, а нижнє – 20 мм);