МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||
KEY STRUCTURES AND WORD STUDYEx 4. Make up five groups of three words associated in meaning or area of usage:
Ex 5. In (a) find words in the text opposite in meaning to the following. In (b) replace the words in bold type by their opposites. Make all necessary changes. Translate the sentences. (a)small, modern, many, noisy, full, short, ugly, rich, big, wide, good, dry, clean, light. (b) 1. The bottle is less than half full. 2. Turndown the radio, please. It's tooloud. 3. The area isrich in minerals. 4. The weather was damp andcold. 5. The sun wasup. It waslight. 6. The bag wasfull and veryheavy. 7. Every time he tellsthe same story. 8. The girl wants a shorter dress. 9. Old cities usually havenarrow streets. 10. The film is toolong. 11. That's abad joke! 12. The country has adry climate. 13. She likes this sort ofheavy humour. 14. My friend lives ina noisy street. 15. The traffic is not soheavy in the morning as in the afternoon. Ex 6. Compare the meanings of the words in bold type. 1. (I) This is anew building, (II) This is amodern building. 2. (I) The painter was abig man. (II) The painter was agreat man. 3. (I) He is a new writer, (II) He isa modern writer. 4. (I) It was adamp day. (II) It was awet day. 5. (I) This isfine silk. (II) This isbeautiful silk. 6. (I) The girl wasquiet, (II) The girl wassilent. Ex 7. In the following pairs of sentences, bring out the difference in meaning* between the words in bold type. 1. (i) There's heavy traffic in the dock area. (ii) He speaks with a heavy accent. 2. (i) These are all empty boxes. (ii) These are all empty words. 3. (i) It was a dark morning. (ii) It was a dark secret. 4. (i) There is a wide avenue across the city. (ii) There is a wide difference between these two ideas. 5. (i) It was a quiet colour. (ii) He was a quiet child. 6. (i) Long hair is no longer fashionable. (ii) Her sister was ill for a long time. 7. (i) This is a big place you have here. (ii) "Love" is a big word. 8. (i) The bag is light. (ii) The colour is light. 9. (i) This is dry wood. (ii) This is a dry subject. 10. (i) The tree is still green. (ii) The boy is still green. 11. (i) The house is damp. (ii) The climate is damp. 12. (i) It is a fine morning. (ii) This is a fine museum.
|
|||||||||||||||||||||||
|