МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Джерела влади в організації.Фахівцями розроблено багато різних підходів до класифікації джерел влади. Спочатку виділялося п'ять базових джерел влади: примус, експертиза, закон або право прийняття рішення, приклад чи харизма, винагороду. Пізніше був доданий шостий джерело - інформація, а потім і сьомий джерело - зв'язки. При цьому всі джерела влади були розділені на дві великі групи. До першої групи були віднесені ті джерела влади, які мають особистісну основу, до другої - організаційну основу, яку називають також структурно-ситуаційної Основою влади називається те, звідки вона походить, а джерелом влади - те, через що дана основа використовується. У групу, складову особистісну основу влади, включаються наступні джерела влади: експертна влада, влада прикладу, право на владу, влада інформації, потреба у владі. Під експертною владою розуміється здатність керівника впливати на поведінку підлеглих у силу своєї підготовки та рівня освіти, досвіду і таланту, умінь і навичок, а також наявності спеціалізованих знань. Експертна влада не пов'язана жорстко з певною посадою. Рівень експертної влади визначається рівнем, на якому керівник демонструє свою компетентність в аналізі, оцінці і контролі роботи підлеглих. Спеціалізація в знаннях обмежує застосування експертної влади. Недоліком такої влади страждають молоді керівники, і їм потрібен час для того, щоб її здобути і ефективно використовувати. Влада прикладу пов'язана зі здатністю керівника впливати на поведінку підлеглих завдяки його привабливості, наявності у нього харизми. Харизма - це влада, заснована на силі особистих якостей і стилю керівника. Влада прикладу нерідко формується в міру ототожнення підлеглими себе зі своїм керівником, аж до наслідування йому в усьому. Це прагнення непомітно підводить наслідувача під вплив того, кому він наслідує. Чим більше керівник є для когось ідеалом, тим більше його поважають, підкріплюючи тим самим його особистісну основу влади. Формально керівники, що займають одні й ті ж посади, мають рівні права. Проте кожен з них використовує дане йому право в межах своїх здібностей. Це проявляється в тому, що кожен керівник як би володіє різним правом на владу. У багатьох випадках дане джерело влади може бути єдиним, особливо коли організація тільки формується. Підлеглі відіграють важливу роль у формуванні практики застосування даного типу влади. Тут важливо отримати від підлеглих визнання права на владу, що пов'язано з використанням інших джерел влади. Крім того, розглянутий джерело влади на відміну від інших має більш чіткі межі застосування даної влади в межах наданих керівнику прав і відповідальності. Влада інформації базується на можливості доступу до потрібної і важливої інформації і умінні використовувати її для впливу на підлеглих. Отримана інформація дозволяє її власникові приймати оптимальні рішення і здійснювати тим самим владу. Координація інформаційних потоків і контроль за комунікаційною мережею роблять людину владним. Інформація відіграє важливу роль у формуванні влади керівника. Особливе значення це набуває в століття загальної комп'ютеризації. Влада інформації слід відрізняти від експертної влади, яка пов'язана з розумінням або здатністю використовувати дані. Так, наприклад, помічники і секретарі нерідко володіють значною кількістю інформації, але це зовсім не означає наявність у них експертної влади, особливо в спеціальних областях. Вони можуть допомогти підготувати інформацію для вирішення, але не прийняти рішення. Організаційну основу влади складають наступні джерела влади: прийняття рішення, винагороду, примус, влада над ресурсами, влада зв'язків. 48.Лідерство і влада. Влада - це здатність або можливість індивідуума (групи) впливати на інших людей. Влада - це дуже складне поняття, яке включає в себе безліч елементів: · Влада - це щось, чим володіє людина, незалежно від того, що думають чи роблять інші; · Влада породжується відмінностями в доступі до ресурсів, управлінському досвіді і т.п.; · Влада грунтується на уявленні людей про можливості менеджера; · Влада завжди неодностороннего, кожна зі сторін може впливати на іншу. У побуті влада ототожнюють відповідно з вертикальними відносинами в організації. Психологічна основа влади (і підпорядкування) полягає в здатності індивідів концентрувати вольові зусилля заради цілеспрямованого впливу на себе або на інших людей, долаючи можливий опір. Владні відносини і дії добре піддаються формалізації і фіксуються в правилах, повноваження, обов'язки, санкції і статуси. Одним з елементів влади є владні повноваження. Це обсяг прав, якими володіє керівник при прийнятті рішень з фінансових, кадрових і матеріально-технічних питань без погодження з вищим керівництвом. У періоди стабільного зростання влади з'являється необхідність здійснення швидких всеосяжних змін. Тоді в центрі уваги виявляється другий елемент влади - владні відносини, які завжди виникають між людьми або громадськими групами в організації. Владні відносини виникають також при боротьбі за владу. Це відносини, коли один з учасників (суб'єкт влади) реалізує свою волю щодо інших (об'єктів влади) в якійсь певній сфері (владному просторі). Владні відносини багатоликі й різноманітні: в більшості випадків вони носять в якійсь мірі двосторонній характер, тому що і об'єкти влади здатні вплинути на її суб'єкта. Владні відносини стають можливі завдяки наявності у суб'єкта влади ресурсів влади: властивостей, атрибутів, благ, що дозволяють йому впливати на прийняті об'єктом влади рішення і дають перевагу у боротьбі за владу. Ресурсами влади можуть бути фінансовий капітал, інформація, зв'язку і т.д. При всьому цьому існує безліч різних, часом суперечливих тлумачень явищ і процесів, пов'язаних з владою. Методологічно можна виділити два аспекти влади, в реальності нерозривно пов'язаних між собою: влада як специфічне благо і влада як особливого роду ставлення. Як і будь-яке благо, влада здатна задовольнити потреби індивідів, тобто влада дозволяє своєму власникові одержати доступ до важливих для нього ресурсів. Лідерство - це здатність особи за рахунок особистих якостей здійснювати вплив на поведінку окремих осіб та груп працівників з метою зосередження їх зусиль на досягненні цілей організації. Сила і примушення при лідерстві часто замінюються спонуканням і натхненням. В результаті вплив ґрунтується на прийнятті людьми вимог лідера без прямого прояву влади. Основа лідерства - специфічний тип відносин управління, або лідерський тип. Історично, цей тип виник набагато раніше відносин "начальник-підлеглий", який сформувався в період першої промислової революції. Більшість людей визнає, що лідерство ототожнюється зі зв'язаними з психікою людини відносин між лідером і його послідовниками.
|
||||||||
|