МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Загальні поняття управління.Управління тренувальною та змагальною діяльністю спортсмена План 1. Загальні поняття управління 2. Тренувальні ефекти 3. Педагогічний контроль у спортивному тренуванні 4. Види управління 5. Комплексний контроль 6. Управлінська діяльність тренера
Загальні поняття управління. У літературних джерелах управління трактується як будь-яка зміна стану якогось об’єкту, системи чи процесу, що веде до досягнення мети [23] або як впорядкування системи, тобто приведення її у відповідність з об’єктивною закономірністю, що діє в цій сфері. У більш вузькому значенні, управлінням називається перевід якої-небудь системи в бажаний стан [19] або цілеспрямований вплив органу управління на об’єкт управління з метою його ефективного функціонування. Структура управління містить дві системи: керуючої (тренер) та керованої (спортсмен). Керуюча система діє на керовану систему з метою кількісної та якісної зміни параметрів її діяльності відповідно до поставлених завдань управління.
У процесі спортивної діяльності проходять різні зміни спортсмена як системи на біологічному, педагогічному, соціальному та психологічному рівнях (рис. 2.1).
Рис. 2.1. Структура спортивної діяльності [3] Досягнення різноманітних ефектів на кожному з цих рівнів В.І.Воронова [3] розглядає як інтегральней вираження спортивної діяльності, обумовлене спортивним результатом. Основні поняття управління спортивною діяльністю наведені в табл. 2.1. Таблиця 2.1 Основні поняття керування спортивною діяльністю [17]
Ефективне управління характеризується якістю переробки, збереження і передачі інформації [17]. В спортивній діяльності важливим фактором є швидкість отримання і відтворення інформації, що деякою мірою характеризує якість управлінських впливів. Характер параметрів інформації обумовлений метою управління процесом підготовки спортсменів. Під метою варто розуміти стан, рівень або кінцеві результати, яких бажано досягнути в деякому віддаленому майбутньому [14]. В системі спорту мета носить складний характер, яка відбиває структуру та ієрархію системи. На основі ієрархічності виділяють: 1. Суспільну мету – масове заняття фізичною культурою та спортом. 2. Мету окремих підсистем – наприклад, підготовка талановитих спортсменів до вищих досягнень. 3. Мету окремих організацій та об’єктів – мету спортивних відомств, ДЮСШ, СДЮСШОР. 4. Мету окремих спортсменів, груп, спортивних команд – проявляється в досягненнях на змаганнях. З точки зору управління, окремі спортсмени або команди можуть розглядатися як системи. А.Г. Рибковський характеризує поняття системи, як сукупність об’єктів або елементів, які взаємодіють між собою. За ствердженням В.М. Заціорського [19], системою називається сукупність будь-яких елементів, що утворюють єдине ціле (серцево-судинна система людини, організм спортсмена, система “спортсмен-тренер”, спортивна секція тощо). Найбільш стисло поняття системи визначив Д.Д. Донськой: система – це ціле, що утворюється з частин. Одним з головних завдань управління є переведення системи з одного стану в інший (рис. 2.2). Це відбувається за допомогою різноманітних впливів. В підготовці спортсменів до них, в першу чергу, відносяться фізичні вправи, а також чинники зовнішнього середовища, режим харчування, відновлювальні заходи тощо. 3
1
Рис. 2.2. Зміна стану системи, що управляється в процесі управлінських впливів: 1 – вихідний стан системи. 2 – зміна стану системи за відсутності управлінських впливів. 3 – зміна стану системи після періоду управлінських впливів.
Перед тим, як вплинути приймаються відповідні управлінські рішення. Більшість спеціалістів виділяють управлінські рішення за спрямованістю; часом їхньої дії; складністю виконання; обов’язковістю виконання; ситуацією, в якій приймаються рішення; масштабом проблем, що вирішуються тощо. В сфері спорту рішення приймаються в умовах визначеності, коли результат є визначеним і в умовах ризику, коли кожний варіант рішення може мати більше, ніж один наслідок. В першому випадку, керівні рішення спрямовані на реалізацію достатньо простих завдань та їх вирішення, як правило, не впливає на розвиток системи, у другому – управлінські рішення приймаються за умови, що поставлена мета може бути досягнута з тою чи іншою мірою вірогідності. За ступенем ризику розрізняють управлінські рішення „максимін”, „максимакс”, „мінімакс”. Залежно від характеру ігрових ситуацій, управлінські рішення підрозділяють на шість груп: 1 група – єдиноборства в нападі та захисті; 2 група – дефіцит часу та напруженість у рахунку; 3 група – тактична складність; 4 група – психічна складність; 5 група – рівень підготовленості та стан команди; 6 група – особливості суддівства, персональні помилки, реакція глядачів. Якість управлінських рішень у процесі спортивного тренування залежить від багатьох чинників, особливо таких:
- рівня компетентності та професіоналізму тренера; - наявності інформації (повна інформація, неповна інформація, відсутність інформації); - наявність часу на розробку та прийняття рішення (дефіцит часу збільшує вірогідність помилки у прийнятті рішення); - емоційний стан (у збудженому емоційному стані збільшується ступінь ризику в прийнятті невірного рішення) ; - інтуїція тренера (прийняття вірного рішення на основі несвідомої інформації та досвіду) Управління може відбуватися за дотримання відповідних умов: а) наявності управляючої системи; б) наявності каналу прямого зв’язку; в) наявності каналу зворотного зв’язку (інформація передається про результати дії, зміни стану об’єкта, що управляється після управлінського сигналу); г) необхідної швидкості і частоти передачі інформації [16, 19]. В процесі управління керуючий та керований об’єкти завжди з’єднані зв’язками (рис. 2.3). Прямим називається зв’язок, який іде від керуючого об’єкта (тренера) до керованого об’єкта (спортсмена), а зворотним – зв’язок, що йде від керованого об’єкта до керуючого об’єкта.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|