Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Перспективи, основні концепції, напрями створення інформаційних технологій управління.

План

1. Поняття інформаційної технології.

2. Рівні розподіленої багаторівневої системи обробки даних на промисловому підпримстві.

3. Характеристика АРМ.

1.На сучаснему етапі одним із основних напрямків удосконалення системи управління є впровадження інформаційних технологій (ІТ). Наприклад, 1990 року світове споживання ІТ становило до двох трильйонів доларів США. Проте низький рівень інформатизації в Україні є одним з головних чинників, що заважають ефективно застосовувати нагромаджений у країні потенціал. Саме тому одним з головних завдань сьогодення є прискорення інформатизації суспільства в нашій країні. Адже без цього не можна ефективно організувати управління трудовими ресурсами.

Інформаційна технологія — це сукупність методів і процедур, які реалізують функції збору, передачі, обробки, зберігання та доведення до користувачів інформації в організаційно-управлінських системах з використанням обраного комплексу технічних засобів.

У нових умовах господарювання стрімко зростає ролі, інформаційної бази, яка за змістом, методами доступу до неї користувачів і можливостями обміну даними між користувачами різних рівнів управління має відповідати вимогам господарювання. Для практичної реалізації наданої об'єктам господарювання самостійності їм постійно потрібна оперативна, вірогідна і доступна інформація про такі показники: потреба в їхній продукції, забезпеченість процесу її виготовлення різноманітними видами ресурсів, ціни на продукцію, фактичний стан виробництва і т. ін. Усе це створює передумови для пошуку нових інформаційних технологій управління, що грунтуються на сучасних засобах обчислювальної техніки.

Новій ІТ, на відміну від попередніх, притаманна персоналізація використання засобів обчислювальної техніки, створення локальних мереж ЕОМ і багаторівневих розподільних систем обробки даних, організація автоматизованих робочих місць

(АРМ) спеціалістів з праці. Водночас нова інформаційна технологія має деякі

нетехнічні особливості, а саме: враховується людський фактор у процесах управління, колективне використанні інформаційних ресурсів, удосконалення методик виконання розрахунків і прийняття управлінських рішень на підставі цілісного уявлення про об'єкт.

Сучасний напрямок використаних обчислювальноїтехніки для автоматичній) розрахунків, пов'язаних з УТР, визначається спільними для організаційно-

економічних систем управління тенденціями розвитку засобів обчислювальної техніки, форм і методів їх використання Аналіз теперішнього рівня функціонування інформаційних систем обробки даних з праці показує, що здебільшого автоматизуються рутинні роботи і традиційні розрахунки (наприклад, нарахування заробітної плати), переважає централізоване розв'язування задач з УТР. При цьому не змінюються організаційні структури і те­хнологія виконання функцій управління. Значна кількість користувачів, особливо низової ланки управління, позбавлені доступу до обчислювальних та інформаційних ресурсів, які розміщені централізовано. Водночас автоматизована обробка даних в обчислювальних центрах не узгоджується з розподільною обробкою даних в службах управління трудовими ресурсами різних рівнів, що негативно впливає на якість управління. Тому нарощення можливостей ІС лише за рахунок застосування дедалі сучасніших моделей ЕОМ для централізованої обробки інформації вже не є достатньо ефективним.

У процесі переходу від централізованої до децентралізованої (персональної) обробки даних вирішальна роль належить персональним ЕОМ (ПЕОМ). Такі обчислювальні машини, зорієнтовані на якусь певну предметну область, називають професійними персональними ЕОМ. Особливості ПЕОМ полягають у доступності широкому загалу користувачів, універсальності застосування при виконанні різних управлінських функцій, автономності експлуатації. Роботи з ПЕОМ виконуються безпосередньо на робочому місці конкретного користувача, який не має знань з програмування.

Багатофункціональне застосування ПЕОМ забезпечується значною кількістю прикладних програм та інтегрованих пакетів. Такі програми й пакети дають змогу задовольнити різноманітні потреби користувачів: щодо обробки текстів, роботи з базами даних (БД) під орудою систем управління базами даних (СУБД) і окремими файлами, виконання розрахунків у різних режимах (пакетному, діалоговому, запитовому), роботи в локальній мережі ПЕОМ і т.ін.

Найпоширенішим є індивідуальне використання ПЕОМ на робочому місці користувача для розв'язування локальних задач (на дільницях, у цехах, відділах тощо), що дає змогу застосувати персональну технологію обробки даних. Водночас на різних рівнях управління у процесі оперативної взаємодії різних служб і виконавців відбувається обмін даними (інформаційний обмін), у зв'язку з чим постає потреба колективно використовувати інформаційно-обчислювальні ресурси. Наприклад, спільне використання периферійного спорядження, підімкнення кількох ПЕОМ до спільного центру (головної ЕОМ), який реалізує функції колективної бази даних. Використання такої БД виключає дублювання, забезпечує оперативний вибір інформації, а також доводить переваги індивідуальної роботи на ПЕОМ з ефективним зверненням до великих БД.

Важливою особливістю нової інформаційної технології є створення локальних мереж ПЕОМ, в яких ефективно поєднуються можливості ПЕОМ для персональної обробки даних з перевагами розподільної обробки даних, що забезпечують колективне використання загальних інформаційних ресурсів для управління об'єктами.

У локальних мережах ПЕОМ виникає новий тип взаємодії користувачів, за якого по каналах зв'язку відбувається обмін текстами, документами, іншою інформацією, реалізуються елементи "безпаперової" технології обробки даних, організується "електронна пошта" тощо. У згаданих мережах ЕОМ ефективно виконуються операції первинного вводу даних до системи, провадиться діалогове та регламентне розв'язування задач, виробляються і застосовуються управлінські рішення на підставі наскрізної інформаційної підтримки засобами бази даних мережі.

Створення локальних мереж ЕОМ, організація нових методів діалогової взаємодії користувачів з інформаційно-обчислювальною системою, а також масове виробництво персональних ЕОМ сприяють організації розподільної обробки даних.

Єдина система управління трудовими ресурсами, як складова частина управління народногосподарським комплексом, належить до багаторівневої ієрархічної системи. На кожному рівні цієї системи розв'язуються комплекси локальних (персональних) задач за індивідуальними алгоритмами та даними, які лише в певній частині виходять на інформаційний обмін з іншими рівнями. Це зумовлює потребу створення обчислювальних систем, які охоплювали б усі рівні управління і забезпечували ефективну обробку даних на кожному рівні, інформаційну взаємодію між рівнями, а також гнучкий доступ користувачів до загальносистемних обчислювальних та інформаційних ресурсів, що відповідає концепції багаторівневих розподільних систем обробки даних. Такі системи за своїми функціональними можливостями поєднують позитивні властивості централізованої і децентралізованої обробки даних.

2.Наприклад, розподільна багаторівнева система обробки даних на промисловому підприємстві може об'єднувати три рівні.

На верхньому рівні розв'язуються складні задачі з великими обсягами перероблюваних даних, які потребують значних витрат обчислювальних ресурсів, і до того ж (за окремими винятками) у пакетному режимі. Тому на цьому рівні мають перебувати доволі великі й потужні обчислювальні ресурси (суперЕОМ). Для управ­ління трудовими ресурсами на верхньому рівні розв'язуються задачі з прогнозування потреби в трудових ресурсах, фонду споживання, продуктивності праці, соціального розвитку тощо.

На середньому рівні використовуються професійні ПЕОМ і створюються локальні бази даних. Ці засоби можуть слугувати основою для створення мережі автоматизованих робочих місць спеціалістів різноманітних служб. На цьому рівні виконуються розрахунки з планування фонду споживання (АРМ економіста

відділу праці й заробітної плати), його контролю та обліку (АРМ бухгалтерії), Інші

розрахунки (АРМ спеціалістів у відділі праці, АРМ інспектора відділу кадрів тощо). На середньому рівні переглядаються й коригуються дані, виконуються окремі перерахунки, друкуються результатні документи.

На нижньому рівнівикористовуються ПЕОМ для створення АРМ управлінського персоналу, що безпосередньо зайнятий на виробництві (АРМ нормувальника, АРМ табельника, АРМ начальника цеху тощо), і формуються індивідуальні бази даних. Основними процедурами обробки даних на цьому рівні є ввід первинних даних (наприклад, ввід даних про виробіток чи використання робочого часу), формування і друкування документів первинного обліку (наряд, табель тощо), первинна обробка даних (нарахування відрядної заробітної плати бригаді, облік продуктивності праці і т.ін.).

У системах управління одна й та сама задача може розв'язуватися на кількох рівнях, але з різним ступенем деталізації. Наприклад, продуктивність праці на нижньому рівні (дільниця, бригада) визначають поіменно, побригадно; на середньому (цех)- за структурними підрозділами; на верхньому рівні (відділ праці) -за професіями, розрядами робіт.

Основою для реалізації інформаційного обслуговування користувачів у розподільних системах обробки даних є розподільні бази даних.Вони являють собою сукупність баз даних, фізично розміщених на різноманітних ЕОМ та рівнях системи, які об'єднані в мережу і підтримуються однією або кількома СУБД.

 

3.Широкі можливості сучасних засобів обчислювальної техніки та форм їх використання дали поштовх до організації АРМ працівників апарату управління.

АРМ - це професійно-орієнтований комплекс технічних, інформаційних і програмних засобів, які призначені для автоматизації функцій спеціаліста, виконуваних на його робочому місці.

Головне призначення АРМ — забезпечити персонал дільниць, відділів праці та заробітної плати (ЗП), виробничого, а також інших служб новими засобами техніки і технології управління. Ідеться, зокрема, про засоби, основними можливостями яких є автоматизоване діалогове виконання головних функцій УТР, діалогова інформаційна взаємодія користувачів та оперативний доступ до даних, які наг-ромаджуються в центральній базі даних 1С або в розподільній БД мережі АРМ.

Організація АРМ змінює техніку і методологію виконання функцій управління. Так, новими технічними операціями є ввід даних з клавіатури, робота з відеоекраном як з документом, ведення екранного діалогу, використання нових форм подання даних - у вигляді багатьох вікон, електронних карток і таблиць, графіків і діаграм. Засоби АРМ дають змогу автоматизувати формалізовані задачі в різних режимах і забезпечити інформаційну підтримку важкоформалізовуваних задач, результати яких використовуються для прийняття рішень. З урахуванням професійних знань і практичних навичок користувач може вибрати методику розв'язування задачі, маніпулювати даними для розрахунку, проаналізувати здобуті

на ЕОМ результати розрахунків і прийняти найраціональніше в даній ситуації рішення.

Нові форми взаємодії людини з ЕОМ створюють нову інформаційну технологію управління, для якої характерні людиномашинні процедури прийняття рішень. При цьому змінюються методи професійної діяльності спеціалістів, соціально-психологічні навантаження, ритм праці, а в перспективі створюються умови для зміни структури економічних служб і переходу від функціонального до цільового принципу управління. Формуються нові вимоги до постановки економічних задач, розширюються можливості використання економіко-математичних методів на робочих місцях спеціалістів.

АРМ спеціалістів, які беруть участь в управлінні ТР, є багато функціональними й реалізують кілька режимів роботи. На них виконуються специфічні процедури, пов'язані з новою інформаційною технологією управління: автоматизоване формування і ведення на машинних носіях масивів нормативно-довідкової інформації та автоматизований діалоговий ввід оперативних даних.

Управління трудовими ресурсами різних ланок і рівнів пов'язане з постійним зверненням до різноманітних даних, пошуком, вибором і групуванням цих даних за різними ознаками, необхідними для прийняття управлінських рішень. Створення мереж АРМ різних рівнів і призначення передбачає інформаційно-довідкове обслуговування користувачів і надає їм засоби оперативної діалогової взаємодії з інформаційно-обчислювальними ресурсами окремих АРМ або їх мереж.

Зауважимо, що значну кількість розрахунків з УТР на різних рівнях виконують як інформаційно-довідкову функцію, інформаційно-довідкове обслуговування при цьому можна реалізувати у процесі діалогу при виконанні спеціалістом основних функцій або виділити в головному меню АРМ у самостійну функцію, якщо таке обслуговування реалізується на вимогу споживача, при роботі з нерегламентованими запитами, які важко передбачити у програмі діалогу.

Інформаційно-довідкове обслуговування реалізує запит користувача з подальшим відображенням на екрані результатної інформації у вигляді таблиці або тексту, діалоговий запит з використанням меню та діалоговий запит з видачею нерегламентованої інформації у вигляді довідок у разі використання мов запитів високого рівня. Останній режим можуть використати лише ті споживачі, які обізнані із застосуванням мовних запитів.

Значна частка в роботі спеціалістів відділів УТР припадає на складання й підготовку різноманітних документів з обліку кадрів, виробітку, нарахування заробітної .плати, взаємовідносин з бюджетом та різними позабюджетними організаціями. Якісне складання документів забезпечується професійними знаннями спеціалістів служб УТР і технічними операціями з їх оформлення.

На АРМ спеціалістів з УТР різних рівнів складання документів може розглядатись як одна із процедур, що полягає в реалізації основної функції користувача, або виокремлюватись у самостійну функцію в головному меню АРМ.

Складання документів відбувається як діалогова процедура, причому організувати П можна по-різному. Наприклад, це може бути відповідь на запитання за змістом документа з наступною видачею на екран документа, заповненого за формою, яка прийнята на об'єкті; ввід даних безпосередньо до макету форми документа на екран відеотермінала; ввід даних до електронних таблиць з використанням графічної символіки і т.ін. Контроль точності вводу даних провадиться програмними засобами із застосуванням різних методів виявлення помилок у реквізитах, рядках, зонах документа. Такий контроль може виконати користувач візуально на екрані. Частина умовно сталих і похідних даних формується для документа автоматично (прізвище, ім'я по батькові працівника, норма часу і розцінка на деталеоперацію, сума ЗП то-що). Примірник документа заноситься до бази даних і може бути роздрукований з подальшим юридичним оформленням (підписи, печатки тощо).

Для автоматизованого складання документів в особистій базі даних користувача необхідно мати макети документів (заголовну та затверджуючу частини), стандартні тексти відповідей на запитання про ситуації, які виникають у процесі формування документа, тощо. Для реалізації зазначеної функції використовуються системи підготовки текстів (текстові процесори) та інші спеціальні програмні засоби.

Інформаційно-довідкова функція та функція складання документів реалізуються за допомогою спеціальних меню, які враховують особливості виконання згаданих функцій.

У процесі функціонування АРМ спеціалістів служб управління різних рівнів можливе розширення або заміна виконуваних функцій і процедур. Тому програмні засоби мають забезпечувати таке коригування без зміни всього сценарію функціонування АРМ. АРМ спеціалістів з УТР країни створюються з урахуванням рівня управління, організаційної структури об'єкта управління і функціональних обов'язків підрозділів і служб. Наприклад, на промисловому підприємстві організуються АРМ інспектора відділу кадрів, АРМ начальника відділу кадрів, АРМ бригадира (майстра), АРМ начальника цеху (дільниці), АРМ інженера з нормування (нормувальника), АРМ бухгалтера .розрахункового сектора, АРМ економіста відділу праці та ЗП.

Основною метою створення АРМ у відділі кадрів є удосконалення роботи з персоналом підприємства шляхом автоматизації виконуваних функцій, реалізація елементів "безпаперової" технології, оперативне формування в базі даних відомостей про наявність і рух кадрів. Важливу роль в АРМ інспектора відділу кадрів відіграє інформаційно-довідкова функція.

Основною метою створення. АРМ майстра (бригадира) і АРМ начальника цеху (дільниці) є удосконалення оперативного управління виробництвом у цілому і УТР зокрема шляхом скорочення кількості традиційно складаних документів, автоматизації виконання функцій контролю використання робочого часу, виробітку, стану запасів матеріальних цінностей, інструменту, оснащення.




Переглядів: 800

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.