Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Мойсеєнко К.Є., Чорна Л.В., 2009.

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДОНЕЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

УПРАВЛІННЯ

 

 

Батченко Л.В.

Ткаченко О.Г.

Кулик Є.І.

Мойсеєнко К.Є.

Чорна Л.В.

МІЖНАРОДНІ

ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ

Навчальний посібник

Рекомендовано

на засіданні вченої ради.

Протокол № 2/7 від 23.10.2008

Донецьк ДонДУУ 2009

ББК 65.5

М43

М43
Міжнародні економічні відносини: навчальний посібник / Л.В. Батченко, О.Г. Ткаченко, Є.І. Кулик, К.Є. Мойсеєнко, Л.В. Чорна. – Донецьк: ДонДУУ, 2009. – 259 с.

 

Розглянуто основні риси та особливості формування і розвитку міжнародних економічних відносин, теоретичні засади та сучасні тенденції розширення та поглиблення міжнародного поділу праці, міжнародної торгівлі й інтернаціоналізації господарського життя, а також їх значення для інтенсифікації національного економічного розвитку.

Зміст навчального посібника побудовано відповідно до навчальної програми дисципліни «Міжнародні економічні відносини» з урахуванням її викладання в умовах кредитно-модульної системи організації навчального процесу і призначено для студентів напряму підготовки «Менеджмент» та викладачів ВНЗ, аспірантів, фахівців, які прагнуть розширити знання з міжнародних аспектів економічного розвитку.

 

Рецензенти: Шелегеда Б.Г. – д-р екон. наук, проф.,

зав. каф. «Економіка

підприємства»ДУЕП;

 

Семенова Т.В. – канд. екон. наук, доц.

каф. «Менеджмент ЗЕД»

ДонДУУ

 

 

Ó Батченко Л.В. Ткаченко О.Г., Кулик Є.І.,

Мойсеєнко К.Є., Чорна Л.В., 2009.

Ó Донецький державний університет управління, 2009.

ЗМІСТ

ВСТУП......................................................................................................... 5

 

Заліковий модуль 1. Міжнародні економічні відносини в

системі світового господарства................................................................ 7

 

Змістовий модуль 1. Теоретичні основи міжнародних

економічних відносин......................................... 7

Індивідуальне завдання........................................................................... 37

Питання для самоконтролю.................................................................... 37

 

Змістовий модуль 2. Формування і розвиток світового

ринку, світового господарства та світової

соціально-економічної системи....................... 38

Індивідуальне завдання........................................................................... 64

Питання для самоконтролю.................................................................... 64

 

Заліковий модуль 2. Форми та сучасні тенденції розвитку

міжнародних економічних відносин............. 65

 

Змістовий модуль 3. Міжнародна торгівля: сутність, форми,

тенденції та особливості регулювання........... 65

Індивідуальне завдання........................................................................... 94

Питання для самоконтролю.................................................................... 94

 

Змістовий модуль 4. Міжнародна міграція робочої сили:

поняття, тенденції розвитку і методи

регулювання....................................................... 95

Індивідуальне завдання......................................................................... 110

Питання для самоконтролю.................................................................. 110

 

Змістовий модуль 5. Міжнародний рух капіталу і види
міжнародної передачі технологій................. 111

Індивідуальне завдання......................................................................... 129

Питання для самоконтролю.................................................................. 130

Змістовий модуль 6. Міжнародні валютно-фінансові

відносини............................................................ 130

Індивідуальне завдання......................................................................... 161

Питання для самоконтролю.................................................................. 162

 

Заліковий модуль 3. Розвиток світових інтеграційних і

глобалізаційних процесів...................................................................... 162

 

Змістовий модуль 7. Регіональні особливості міжнародних
економічних відносин...................................... 162

Індивідуальне завдання......................................................................... 183

Питання для самоконтролю.................................................................. 183

 

Змістовий модуль 8. Міжнародні економічні організації та їх

роль у формуванні міжнародних

економічних відносин..................................... 184

Індивідуальне завдання......................................................................... 206

Питання для самоконтролю.................................................................. 206

 

Змістовий модуль 9. Інтеграція і глобалізація світового
економічного розвитку................................... 207

Індивідуальне завдання......................................................................... 248

Питання для самоконтролю.................................................................. 248

 

Питання для підсумкового контролю

знань студентів...................................................................................... 249

Список рекомендованої літератури................................................. 255

Додаток.................................................................................................... 259

 

 


ВСТУП

 

 

За сучасних умов міжнародні зв’язки і міжнародні відносини пов’язують більшість національних господарств, виступають об’єк-тивною основою існування сучасної світової економічної системи, формують її структуру і впливають на стан економічного розвитку на рівні окремих країн, їх угруповань, підприємств, фірм та організацій. Розширення і поглиблення міжнародних економічних відносин, розвиток міжнародного поділу праці, збільшення рівня відкритості національних економік, укріплення регіональних міжнародних структур є основними характерними рисами світового господарства, яке сформувалося в результаті еволюції виробничих сил та їх інтернаціоналізації. За відносно малий час свого існування світове господарство значно змінилося, ставши складною економічною системою, в якій відбувається відтворення світового сукупного суспільного продукту. Суб’єктами цієї системи виступають національні господарства з притаманною їм взаємодією, співробітництвом та протистоянням.

Міжнародні зв’язки, з одного боку, пронизують більшість національних господарств і значною мірою впливають на стан та структуру світової економіки. З іншого, міжнародні економічні відносини базуються на економіці окремих держав і світовій економіці в цілому та залежать від них. Така взаємозалежність лише підтверджує, що вони є самостійним явищем, формою існування і розвитку світового господарства, його внутрішнім механізмом.

Враховуючи, що міжнародні економічні відносини відображають господарські зв’язки між державами, регіональними об’єднаннями, підприємствами, фірмами, установами, юридичними та фізичними особами для виробництва й обміну товарами і послугами, мате-ріальними та фінансовими ресурсами, вивчення теоретичних засад і принципів їх формування, сутності основних категорій, особли-востей, характерних рис і тенденцій розвитку дозволяє формувати
систему спеціальних знань для фундаментальної та спеціальної вищої освіти і для практичної діяльності, що і постає основною метою
вивчення цієї навчальної дисципліни.

Сьогодні Україна виступає одним із суб’єктів системи світового господарства, міжнародного розподілу праці, світових інтеграційних процесів. При здійсненні господарської діяльності на рівні окремих підприємств, установ, організацій необхідно враховувати економічні умови, що склалися у світовій економічній системі, певних країнах, особливості формування взаємовідносин між суб’єктами з різних
країн, можливості використання ресурсів сучасних міжнародних організацій, а також загрози, які виникають при здійсненні зовнішніх економічних операцій. Саме тому майбутнім фахівцям з менеджменту необхідно володіти теоретичними знаннями і навичками з основ міжнародних економічних відносин, бути обізнаними з практикою їх формування, що склалася, на мікро- та макрорівнях. Вивчення даної навчальної дисципліни спрямоване на розвиток уміння проводити ефективний аналіз стану товарного або валютно-фінансового ринків, вивчення механізму проведення міжнародних комерційних операцій купівлі-продажу товарів, послуг і науково-технічної продукції, усвідомлення глобальних проблем світового економічного розвитку та визначення можливих шляхів їх розв’язання.

Структурно навчальний посібник складається з трьох залікових модулів, кожний з яких містить відповідні змістові модулі (взагалі виділено дев’ять змістових модулів).

 





Переглядів: 205

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РАЗДЕЛ 6 CASE – ИНСТРУМЕНТАРИЙ АВТОМАТИЗАЦИИ АНАЛИЗА, ПРОЕКТИРОВАНИЯ И РАЗРАБОТКИ ПРОГРАММНОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ | Заліковий модуль 1

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.