МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||
Мойсеєнко К.Є., Чорна Л.В., 2009.МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДОНЕЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ УПРАВЛІННЯ
Батченко Л.В. Ткаченко О.Г. Кулик Є.І. Мойсеєнко К.Є. Чорна Л.В. МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ Навчальний посібник Рекомендовано на засіданні вченої ради. Протокол № 2/7 від 23.10.2008 Донецьк ДонДУУ 2009 ББК 65.5 М43
Розглянуто основні риси та особливості формування і розвитку міжнародних економічних відносин, теоретичні засади та сучасні тенденції розширення та поглиблення міжнародного поділу праці, міжнародної торгівлі й інтернаціоналізації господарського життя, а також їх значення для інтенсифікації національного економічного розвитку. Зміст навчального посібника побудовано відповідно до навчальної програми дисципліни «Міжнародні економічні відносини» з урахуванням її викладання в умовах кредитно-модульної системи організації навчального процесу і призначено для студентів напряму підготовки «Менеджмент» та викладачів ВНЗ, аспірантів, фахівців, які прагнуть розширити знання з міжнародних аспектів економічного розвитку.
Рецензенти: Шелегеда Б.Г. – д-р екон. наук, проф., зав. каф. «Економіка підприємства»ДУЕП;
Семенова Т.В. – канд. екон. наук, доц. каф. «Менеджмент ЗЕД» ДонДУУ
Ó Батченко Л.В. Ткаченко О.Г., Кулик Є.І., Мойсеєнко К.Є., Чорна Л.В., 2009. Ó Донецький державний університет управління, 2009. ЗМІСТ ВСТУП......................................................................................................... 5
Заліковий модуль 1. Міжнародні економічні відносини в системі світового господарства................................................................ 7
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи міжнародних економічних відносин......................................... 7 Індивідуальне завдання........................................................................... 37 Питання для самоконтролю.................................................................... 37
Змістовий модуль 2. Формування і розвиток світового ринку, світового господарства та світової соціально-економічної системи....................... 38 Індивідуальне завдання........................................................................... 64 Питання для самоконтролю.................................................................... 64
Заліковий модуль 2. Форми та сучасні тенденції розвитку міжнародних економічних відносин............. 65
Змістовий модуль 3. Міжнародна торгівля: сутність, форми, тенденції та особливості регулювання........... 65 Індивідуальне завдання........................................................................... 94 Питання для самоконтролю.................................................................... 94
Змістовий модуль 4. Міжнародна міграція робочої сили: поняття, тенденції розвитку і методи регулювання....................................................... 95 Індивідуальне завдання......................................................................... 110 Питання для самоконтролю.................................................................. 110
Змістовий модуль 5. Міжнародний рух капіталу і види Індивідуальне завдання......................................................................... 129 Питання для самоконтролю.................................................................. 130 Змістовий модуль 6. Міжнародні валютно-фінансові відносини............................................................ 130 Індивідуальне завдання......................................................................... 161 Питання для самоконтролю.................................................................. 162
Заліковий модуль 3. Розвиток світових інтеграційних і глобалізаційних процесів...................................................................... 162
Змістовий модуль 7. Регіональні особливості міжнародних Індивідуальне завдання......................................................................... 183 Питання для самоконтролю.................................................................. 183
Змістовий модуль 8. Міжнародні економічні організації та їх роль у формуванні міжнародних економічних відносин..................................... 184 Індивідуальне завдання......................................................................... 206 Питання для самоконтролю.................................................................. 206
Змістовий модуль 9. Інтеграція і глобалізація світового Індивідуальне завдання......................................................................... 248 Питання для самоконтролю.................................................................. 248
Питання для підсумкового контролю знань студентів...................................................................................... 249 Список рекомендованої літератури................................................. 255 Додаток.................................................................................................... 259
ВСТУП
За сучасних умов міжнародні зв’язки і міжнародні відносини пов’язують більшість національних господарств, виступають об’єк-тивною основою існування сучасної світової економічної системи, формують її структуру і впливають на стан економічного розвитку на рівні окремих країн, їх угруповань, підприємств, фірм та організацій. Розширення і поглиблення міжнародних економічних відносин, розвиток міжнародного поділу праці, збільшення рівня відкритості національних економік, укріплення регіональних міжнародних структур є основними характерними рисами світового господарства, яке сформувалося в результаті еволюції виробничих сил та їх інтернаціоналізації. За відносно малий час свого існування світове господарство значно змінилося, ставши складною економічною системою, в якій відбувається відтворення світового сукупного суспільного продукту. Суб’єктами цієї системи виступають національні господарства з притаманною їм взаємодією, співробітництвом та протистоянням. Міжнародні зв’язки, з одного боку, пронизують більшість національних господарств і значною мірою впливають на стан та структуру світової економіки. З іншого, міжнародні економічні відносини базуються на економіці окремих держав і світовій економіці в цілому та залежать від них. Така взаємозалежність лише підтверджує, що вони є самостійним явищем, формою існування і розвитку світового господарства, його внутрішнім механізмом. Враховуючи, що міжнародні економічні відносини відображають господарські зв’язки між державами, регіональними об’єднаннями, підприємствами, фірмами, установами, юридичними та фізичними особами для виробництва й обміну товарами і послугами, мате-ріальними та фінансовими ресурсами, вивчення теоретичних засад і принципів їх формування, сутності основних категорій, особли-востей, характерних рис і тенденцій розвитку дозволяє формувати Сьогодні Україна виступає одним із суб’єктів системи світового господарства, міжнародного розподілу праці, світових інтеграційних процесів. При здійсненні господарської діяльності на рівні окремих підприємств, установ, організацій необхідно враховувати економічні умови, що склалися у світовій економічній системі, певних країнах, особливості формування взаємовідносин між суб’єктами з різних Структурно навчальний посібник складається з трьох залікових модулів, кожний з яких містить відповідні змістові модулі (взагалі виділено дев’ять змістових модулів).
|
||||||||||
|