МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||
Уявлення про суспільство: інтелектуальна та соціальна історіяІсторії будь-якої науки, а соціологія у даному випадку не є винятком, притаманний фатально подвійний характер. З одного боку, під час лекцій та семінарів курсанти завжди стикатимуться з одним питанням: навіщо вивчати історію соціології, якщо набагато корисніше та цікавіше зосередитись на її сучасному стані? З іншого боку, навряд чи можна зустріти хоча б одну синтетичну працю у цій галузі, яка б не містила окремого розділу, присвяченого саме історії науки. Така неузгодженість між сподіваннями курсантів та існуючою практикою викладачів, звісно, не може бути залишена осторонь. Треба визнати, що у багатьох випадках курсанти мають рацію, чому, насамперед, сприяє та форма, яку приймає історія соціології у більшості відповідних підручників або посібників. Йдеться про те, що викладення необхідної інформації зазвичай - це простий перелік прізвищ, до чого додаються декілька речень, що мають на меті формування вичерпного уявлення про погляди певного "класика". Зважаючи на те, що постатей, творчість яких необхідно висвітлити, багато, то не дивує схильність багатьох авторів повідомляти необхідну інформацію у стислому вигляді, наслідком чого є вживання вельми спеціалізованої термінології, що фактично унеможливлює адекватне осягнення курсантами цих теорій. Утім, позиція, яку відстоюють викладачі, намагаючись зацікавити курсантів історією соціології, ґрунтується на усвідомленні однієї обставини: ідеї, що сьогодні вважаються неспростовними, а їх цікавість та дієвість вже ніким не ставиться під сумнів, зовсім не сприймалися в такому статусі ще зовсім недавно. Незважаючи на всі можливі інтелектуальні переваги тієї чи іншої ідеї, остання могла протягом тривалого часу поступатись іншій ідеї, яка сьогодні, навпаки, майже повністю відкидається та евристичність якої, попри усі попередні успіхи, завзято заперечується. Скажімо, М. Вебер, один з найбільш визначних соціологів, протягом тривалого часу не був класиком у сучасному розумінні цього слова, і така ситуація тривала приблизно до середини минулого століття, коли надзвичайний успіх праць американського соціолога Т. Парсонса, що у багатьох своїх тезах торував шлях, започаткований М. Вебером, призвели до перекладу та поширення найвідоміших творів останнього. Природним підсумком цього стало так зване "веберіанське відродження". Той самий шлях, непрямий шлях, долали 3. Фройд та К. Маркс, без ідей яких сьогодні просто неможливо уявити соціологію. Таким чином, історія соціології вчить не ставитись надто серйозно до того, що зараз проголошується "сучасним станом розвитку соціології",оскільки через декілька років він уже може виявитись цілковитим анахронізмом; водночас історія соціології не просто виховує готовність до прийняття неминучих змін, але й дозволяє через критичне ставлення брати в цих процесах безпосередню участь, постійно вдосконалюючи знаряддя, за допомогою якого осягається та перетворюється соціальна дійсність. Саме це й виправдовує в очах викладачів необхідність збереження історії соціології. Але чи можна вважати існуючу практику написання історії соціології задовільною, коли взяти функції, яки вона має виконувати? Усі попередні приклади, не кажучи вже про нерозуміння курсантами сенсу вивчення думок, розташованих у хронологічному порядку, перетворювали це питання на суто риторичне. Адже легко побачити, що переважна більшість історій соціології так і не виконують свого призначення, не долають очевидність; фактично, історія соціології — це така сукупність пояснювальних конструкцій, яка с надзвичайно вразливою щодо інтересів та потреб сьогодення. Інакше кажучи, історія соціології фактично є поглядом сьогодення, з властивими йому проблемами та міркуваннями щодо їх розв'язання, на минуле, з якого те, що зараз визнається актуальним, не лише "утримується", але й проголошується закономірним та навіть природним. Отже, якщо історія соціології повинна виконувати якісь функції, що виходять за межі простого спотворення її дійсного історичного розвитку, то необхідно принаймні спробувати побудувати її на нових засадах. Тому пропонується дещо відійти від загальноприйнятої періодизації історії соціології, що передбачає горезвісну діаду "класична соціологія" V». "сучасна соціологія", яка іноді, з додаванням "української (чи вітчизняної) соціології", трансформується в ще більш штучну тріаду. Слово "дещо" у попередньому реченні означає, з одного боку, зберігання усталених у певному науковому співтоваристві назв, якими позначаються ті чи інші періоди розвитку соціології, а з іншого - пропонується здійснення спроби наповнення їх новим змістом - для кращого осягнення меж впливу на нас, людей, цього дивовижного утворення, суспільства, включаючи також особливості рефлексії соціології над власними підвалинами. Таким чином, історія соціології розпадається на два види: інтелектуальнута соціальну.Питання, що належать до інтелектуальної історії соціології,мають за мету спробу простежити еволюцію певних ідей, без- _ відносно до їх соціального поширення: увага приділятиметься суто внутрішнім (емістемологічним) перевагам теорій на кшталт їх здатності іншого пояснення традиційних проблем та можливості відкриття нових обріїв. Підкреслюємо,що не йдеться про погляди окремих авторів, розташованих у хронологічному порядку: скажімо, коли питання формулюється, як Ідея системи в соціології, то тим самим передбачається вивчення виключно самої ідеї системи та системного аналізу; за такого алгоритму автори (наприклад, Т. Парсонс та Н. Луман) стають прикладами, що символізують той чи інший поступ у пристосуванні цієї ідеї до розв'язання соціальних проблем. У той же час соціальна історія соціологіїзосереджується на дослідженні звивистого шляху визнання актуальності та плідності соціологічних концепцій: чому та чи інша сукупність положень отримала підтримку саме в цей період та внаслідок дії яких соціальних факторів це трапилося. У цьому контекстіми відволікаємось від з'ясування інтелектуальних якостей концепцій, що описують соціальну дійсність, натомість одержуємо можливість поглянути на останні з іншого боку, з точки зору сучасних вчених, а тому змушені з багатьох теорій обирати саме ту, яка найкраще відповідає їх сподіванням та уявленням. Урешті-решт, те, що вбачають в теорії конкретні дослідники, позбавлені здатності спостерігати майбутнє, яке всім ідеям виносить свій вирок, є не менш значущим, ніж її суто інтелектуальні характеристики. У підсумку інтелектуальна та соціальна історії соціології, по-різному пильнуючи селекцію ідей, що постійно триває, повинні надати можливість отримання більш-менш адекватного розуміння зв'язку між суспільством та його уявленням про себе, що, врешті-решт, значною мірою позначається на процесі конструювання соціальної реальності. Прикладом інтелектуальної історії соціологіїє таке питання: Аналогія та метафора як структуруючий принцип еволюції уявлень про суспільство: О. Конт, натуралістично-органіцистичний напрямок, Г. Спенсер, Е. Дюркгайм та Т. Парсонс. За тезу, що конституює це питання, береться обставина, відповідно до якої міркувати про суспільство неможливо у випадку, якщо ми не здійснюємо порівняння останнього із чимось іншим. Подібно до того, як адекватне бачення якоїсь речі можливе лише за умови відсторонення від неї, так само навряд чи варто сподіватись на осягнення сутності суспільства, коли не спробувати обрати кут бачення, що знаходиться поза межами суспільства. Проте порівнювати можна по-різному, одержуючи при цьому цілком відмінні результати. Отже, вирішуючи це питання, пропонується поглянути на еволюцію уявлень про суспільство передусім з точки зору методів, що використовуються при формулюванні тієї чи іншої соціологічної теорії, яка має стати основою подальшого дослідження суспільства. Це пропонується здійснити на підставі фіксації подібності зазначеної еволюції уявлень про суспільство до еволюції застосування двох наукових методів - аналогії та метафори. Тобто стверджується тотожність двох еволюцій - еволюції уявлень про су- спільство та еволюції методів, що використовуються для осягнення суспільства як такого. Надалі необхідно простежити залежність цих двох видів еволюції від поки що невизначених факторів, тобто того, що спричиняє таку своєрідну ко-еволюцію. Відповідь на це питання передбачає визначення спільного та відмінного між аналогією та метафорою. Вважається, що мислення за аналогією та метафористичне мислення за спільне мають ототожнення нової або складної ситуації з іншою, більш знайомою або краще зрозумілою [56, р. 612]. У той же час ці два методи досить суттєво відмінні [56, р. 612 - 613]. По-перше,аналогії проводяться в межах певної сфери, а метафора здійснює порівняння понад ними. Тобто, розмірковуючи за аналогією, вчені та політики порівнюють сучасні конфлікти з війнами, що точилися в минулому, сучасні міські кризи з подібними епізодами в інших країнах тощо. Розмірковуючи метафористично, навпаки, у термінах війни або воєнних дій описуються складні проблеми медицини, а міжнародні конфлікти розглядаються з епідеміологічної перспективи. Таким чином, метафористичне мислення включає те, що можна назвати "втіленням конкретного". Йдеться про таке: імплікації порівняння понад межами - наприклад, політичної кампанії із стипль-чезом - частково залежить від власного досвіду того, хто здійснює порівняння. Отже, вагомість метафори пов'язана із трансляцією конкретного досвіду. По-друге,аналогії є кінцевими, тобто передбачають практичну тотожність двох ситуацій; будь-яка метафора завжди часткова. Інакше кажучи, коли порівнюємо сучасний соціально-економічний розвиток України з так званим "диким капіталізмом" США кінця XIX - початку XX ст., ми цілковито серйозні у цьому ототожненні. Водночас практику звертання до сурогатної матері можна кваліфікувати як продажу дитини, що базується переважно на формальній подібності цієї практики із рабством; більше того, ніхто серйозно не сприймає такого порівняння; головне полягає в тому, щоб привернути увагу до деякої подібності, а не у ствердженні обгрунтованості останньої. Унаслідок застосування зазначеної метафори до уваги потрапляють почуття сурогатної матері, а подальше обговорення відбувається вже з урахуванням цієї обставини. І все завдяки певній метафорі. По-третє,мислення за аналогією, як правило, характеризується такими когнітивними рисами, як опис, передбачення та приписи, а метафористичне мислення внаслідок свої частковості відрізняється переважно описовими та приписовими імплікаціями, що продукують так званий нормативний зворотний зв 'язок від даних до рекомендацій, від фактів до ц'ш-ностей, від того, що є, до того, що має бути. Тобто метафорам властива менша передбачувальна сила. Це є наслідком тієї ж частковості метафори, коли увага звертається на деякі, навіть шокуючі, моменти у суспільному феномені (через провокаційне порівняння); після фіксації подібності з'являється необхідність у відповідній дії згідно із цим порівнянням (практика сурогатної матері - необхідно враховувати її почуття - отже, додержання "букви" контракту не завжди є обов'язковим). У той же час передбачу-
вальна сила метафори залишається досить сумнівною (порівняно з аналогією), оскільки важко осягнути, що буде з практикою сурогатних матерів у майбутньому, "буде" - такою мірою, що притаманна аналогії, коли, наприклад, ми порівнюємо сучасний соціально-економічний стан України з періодом дикунського капіталізму. По-четверте, метафористичне мислення порівняно з аналогією включає більшу емоціональну компоненту, тобто обов 'язково передбачає емоціональну реакцію. Мовиться про таке: повсякденне, узвичаєне у нашому житті взагалі-то не сприймається як щось таке, що заслуговує на звертання та здивування. Метафора, здійснюючи шокуюче, емоційно провокативне часткове ототожнення, привертає увагу до повсякденності, роблячи її унікальною та перетворюючи людей на істот, що здатні на великий ступінь осягнення оточуючого життя та власних дій. По-п'яте, аналогії використовуються для осягнення як нових подій, так і тих, що зрідка відбуваються, але в будь-якому разі — це дискретні події. Метафори однаково корисні й у разі нових обставин, і тоді, коли ми звертаємося до тривких у часі проблем. Легко порівнювати одну дискретну подію з іншою, та майже неможливо проводити аналогію у випадках тривких ситуацій, оскільки це передбачає не унікальність або своєрідність двох ситуацій, що порівнюються, а їх тотожність. Отже, історія перетворюється на нескінченну гру одних і тих же сцен. З таким уявленням про сутність суспільного життя важко погодитись, а саме на це спрямовує нас намагання постійно проводити аналогію. Щоб переконатися у цьому, лише уявіть: ми вдалися до аналогії соціально-економічного розвитку України (сьогодні) та США (кінець дев'ятнадцятого - початок двадцятого століть), надалі будь-яку подію українського соціально-економічного життя пов'язуємо із попереднім аналогом цієї самої події, що начебто трапилася у СІЛА приблизно 100 — 150 років тому. Втім, удаючись до метафори, цілком виправдано можемо порівнювати тривкі у часі події, оскільки метафора є частковим ототожненням. Унаслідок цього такому порівнянню від самого початку не властиві амбіції аналогії та їх наслідки, а історія залишається унікальною та водночас типовою. І Іісля цього курсантам слід звернутись до поглядів на суспільство зазначених вище вчених та спробувати визначити, аналогією чи метафорою послуговувались вони, порівнюючи суспільство з природою, з біологічним організмом або системою. Це питання не є схоластичним, оскільки кожному порівнянню, аналогії чи метафорі властиві свої переваги та недоліки. Скажімо, якщо О. Конт стверджував, що суспільство є природним явищем, чимось на зразок організму, то це було можливо лише тому, що такий напрямок думки передбачав навіть не одержання, а саме обгрунтування декількох речей. Слідкуємо уважно за тим, які "дивіденди", важливі для ствердження (легітимізації) нової науки, одержав О. Конт від такого порівняння. Оскільки суспільство є частиною природи, то, по-перше, людина не може вплинути на хід суспільного розвитку; по-друге, суспільство роз- вивається за певними законами, що за своїм характером тотожні законам природи; по-третє, є можливість відкрити ці закони у разі появи нової науки, що вивчатиме суспільство так само, як фізики досліджують природу. Ця наука повинна Називатися "соціальною фізикою". Урешті-решт, розробка цієї науки дасть можливість досягти прогресу в удосконаленні суспільних відносин, який можна порівняти з успіхом людини в осягненні та підкоренні природи. Як кваліфікувати таке уявлення про суспільство? Питання схоже на риторичне, якщо згадати, що створення метафори "знаменує собою лише початок процесу міркування... Підштовхнувши розвиток думки, метафора згасає. Вона знаряддя, а не продукт наукового пошуку. Так само і в практичній мові, підштовхнувши семантичний процес, метафора поступово затираєтьсята, врешті-решт, втрачає образ, що замінюється поняттям..." [З, с. 15]. Тестуючи таким чином погляди всіх дослідників, курсанти зможуть прослідкувати суто інтелектуальні властивості того чи іншого порівняння: це стосується і переваг (як у випадку із О. Контом), і недоліків, на кшталт тих, що були відкриті Г. Спенсером, котрий вказав п'ять відмінностей між суспільством та біологічним організмом. Насамкінець, курсантам пропонується замислитись над причинами проведених ученими порівнянь. Підказка.Раніше ми вже говорили про те, що прагнення поставити на один щабель суспільство та якесь інше явище, природу чи організм, вмотивовано самим характером людського пізнання, яке потребує певної системи координат, що, у свою чергу, задає цілком визначений кут бачення проблеми. З іншого боку, порівняння здійснюються по-різному, і в самому факті еволюції від аналогії до метафори (або навпаки) можна побачити деяку закономірність: у яких ситуаціях звичайного життя та за яких умов люди схильні наполягати на повному ототожненні знайомого із незнайомим, а коли передбачається свідомий пошук спільного та відмінного. Прикладом соціальної історії соціологіїможе бути таке питання: Фактори виникнення та розвитку соціології як нової науки (на прикладі концепцій О. Копта). Це питання розраховано на простеження особливостей впливу суспільства на процес конституювання соціології як нової окремої науки, з цілком специфічним предметом вивчення та методами його дослідження. Відтепер нас цікавитимуть не ідеї певного соціолога самі по собі, як це буває при зверненні до інтелектуальної історії, а насамперед фактори, особливо соціальні та соціально-психологічні, що відповідають за визнання тієї чи іншої теорії як наукової і такої, що заслуговує на усіляку підтримку, розвиток та поширення з боку держави й пересічних дослідників. При цьому треба послуговуватись принципами, що були сформульовані відомими представниками соціології науки Дж. Бен-Девідом та Р. Ко-лінзом при дослідженні обставин появи іншої нової науки - психології. Па думку зазначених авторів [4, с. 81]:
1) ідеї, що є необхідними для створення нової дисципліни, зазвичай 2) лише деякі з цих потенційних точок відліку одержують подальший 3) останній можливий у певному місці та у певний час за умови, що 4) умови появи такої зацікавленості можуть бути визначені та вико Далі курсанти діють відповідно до максими "ніщо так не сприяє засвоєнню теоретичних положень, як їх практичне застосування". Інакше кажучи, розуміння та підтвердження цих постулатів досягається при зверненні до спадщини "хрещеного батька" соціології, тоді ще нової науки; проте передбачається досить незвичний кут, під яким розглядається творчість О. Копта. По-перше, вихідним є усвідомлення того, що у формі повідомлень у численних посібниках збереглися не всі його думки, а лише ті, що або витримали гак звану "перевірку часом", або найбільше позначились на виборі напрямку розвитку сучасної соціології. Звідси, і цс по-друге, те, що сьогодні традиційно видається за вичерпний огляд його головних думок, необхідно тлумачити як позначальники, що відсилають до обставин, справді причетних до визнання деяких теорій О. Копта перспективними з точки зору розбудови на їх підґрунті й нової інтелектуальної ідентичності, і нового виду діяльності. По-третє,принципи, якими слід керуватись для адекватного пояснення виникнення соціології як нової науки, чітко вказують, що нового можна побачити в усталеному сприйнятті переважної більшості концепцій французького соціолога. >Ік результат пропонується прочитати історію появи соціології та визнання певних ідей стосовно суспільства науковими, відштовхуючись від тексту самого О. Конта, що складається з шістьох елементів: уявлення про суспільство; вчення про соціальну статику та соціальну динаміку; теорію індустріального суспільства; погляд на методи, що їх повинна використовувати соціологія, та закон про стани людського знання. Підказка.Можна очікувати, що більшість ідей, висловлених О. Кон-том, не були надто оригінальними в принципі (див. перший принцип від Дж. Бен-Девіда та Р. Колінза). Виходячи з цього, досить швидко переконуєшся, що уявлення про суспільство, більш-менш схоже з контівським, неодноразово формулювалось раніше; принаймні ще в епоху античності багатьма дослідниками стверджувалось, що "суспільство - це природне утворення; людина - істота за природою і споконвічно соціальна та альтруїстична; поза суспільством вона існувати не може, подібно бджолі або мурасі" [17, с. 21]. І порівняння людини з бджолами та мурахами виглядає дуже симптоматичним, особливо якщо згадати, що вони є біологічними організмами, невіддільними від природи. Те саме стосується й знаменитого закону про стани людського знання, яким так пишався О. Конт: останній фактично відтворює ідею прогресу, детально розроблену просвітниками, а в більш широкому контексті - ще давніший погляд Сократа на людину, відповідно до якого причиною усіх суспільних негараздів слід вважати брак людського розуму, подолання якого призведе до принципового покращання людського життя (так званий інтелектуалізм Сократа). Виникає цілком слушне запитання: а чому раніше на підставі цих ідей не була розбудована соціологія? Невже просте порівняння суспільства з природою, порівняння, що принципово не відрізняється від давнішого твердження природного характеру будь-якої форми спільного проживання людей, могло, врешті-решт, радикально перетворити цю ідею на винятково наукову і таку, що можна обрати за підґрунтя розбудови нової науки? Отже, можна припустити, що причиною такої трансформації у ставленні до "нових старих" положень були не їх інтелектуальні вади, а радше те, що вони були висловлені у "потрібний час та у потрібному місці". У чому ж полягають нові обставини, що зробили велику кількість вчених, не кажучи вже про представників влади, сприйнятливими до аргументів, відомих ще з часів давніх греків? Аби зрозуміти це, необхідно уважно прочитати ці та іншіелементи спадщини О. Конта, особливу увагу акцентуючи на тому, які суспільні фактори вони позначають. Корисним при цьому, можливо, буде звернення до причин, що відповідають за заміну одного уявлення про суспільство ("суспільство є продуктом цілеспрямованої та раціональної діяльності людей", яке яскраво втілилося у поширенні договірних, або контрактних, теорій утворення держави та суспільства) на інше ("суспільство є природним явищем, чимось на зразок організму"). Чи не відбулося у цей час щось таке, що обумовило вельми радикальну зміну в поглядах переважної більшості вчених? Велика французька революція одразу спадає на думку, і це можна вважати одним з імовірних факторів, що шукаються. Оскільки перші видатні революціонери, прагнучи побудувати суспільство на цілком нових засадах, виходили з ідей просвітників, насамперед Ж.-Ж. Руссо та Вольтера, то не дивно, що кривава різанина та відновлення монархії, які були наслідками цих подій, багатьма природно сприймались як неспростовний доказ протизазначених ідей: врешті-решт, практика й досі вважається головним критерієм так званої істинності теорій. Реакція на таку невдачу, як тоді вважалося, була різною, починаючи від суто політичної (виникає консерватизм, представлений Н. Берком та Ж. де Мейстром) і закінчуючи власне науковою (поява та поширення концепції нової науки про суспільство, що буде керуватись міркуваннями, які надалі перешкоджатимуть захопленню хибними теоріями з такими сум- ними наслідками). О. Копт був одним з тих, хто найбільш яскраво і тала-нови-іо обгрунтував необхідність та корисність соціології. А це, до речі, пояснює і його запекле відкидання індивідуалізму, і частково сьогоднішні звинувачення у надмірному захопленні соціологами статистичними "агрегаціями" та нехтуванні людиною. Торуючи цей шлях, не важко дізнатись про інші фактори, що суттєво вплинули па процес легітимізаціїсоціології та, у свою чергу, були змінені внаслідок зворотної дії соціології на головний предмет свого дослідження -суспільство. Єдина засторога: соціальна історія соціології не передбачає зведення ролі О. Копта, повергаючись до попереднього прикладу, до пасивної репрезентації деяких суспільних обставин; йдеться лише про причини підтримки деяких його ідей з боку іншихдослідників, що вбачають у них потенційні можливості розбудови інтелектуальної ідентичності та заняття новим видом діяльності. Як підсумок, курсанти, уважно пильнуючи за тим, що особливості сьогоднішньої наукової селекції повідомляють про віддалені часи та дійсні події, будуть здатні як протистояти тиску очевидності, що змушує приймати спотворену картину багатьох важливих речей, так і відкрити для себе цікаві й захоплюючі проблеми у тому, що досить недавно вважалося схематичним і нудним. Однак слід пам'ятати, що історія соціології лише умовно поділяється на соціальну та інтелектуальну; насправді ж вони не можуть бути відділені одна від одної. І причини цілком зрозумілі: в той час, як остання зосереджується на потенціальному, оскільки простежує інтелектуальні якості ідей, унаслідок чого досягається усвідомлення їх епістемологічного потенціалу, соціальна історія акцентує увагу на актуальному, на тому, що в житті завжди існує вибір з-поміж багатьох альтернатив, а тому особливості соціального поширення якоїсь ідеї можуть не мати нічого спільного з її внутрішніми перевагами та недоліками. Соціальна стратифікація: соціально-скоііомічнийвимір Чи спостерігали Ви коли-небудь за тим, як висихає парасолька? І хоча, гадаю, більшість читачів таки мала змогу бачити цей процес на власні очі, проте навряд чи помітили в ньому щось цікаве. А дарма, адже насправді вода з парасольки випаровується надзвичайно дивно: поки дивишся на неї, вона - на парасольці, однак варто лише один раз кліпнути очима, як відразу з'ясовується, що половини плям як не було. Та до чого тут соціологія? Уважне споглядання за зникненням плям у певному, суто метафоричному, сенсі можна порівняти з явищем, що є предметом цієї та декількох наступних тем. Аби зрозуміти, що до чого, уявімо себе на хвилинку мисливцями або збирачами плодів та фруктів одного майже первісного племені. Ви досягли у своїй справі неабиякого успіху завдяки таланту, наполегливій праці та щасливій випадковості. Життя > Ваше наповнено сенсом до останньої хвилини, і не в останню чергу так трапилося тому, що якось Ви познайомилися з чарівною представницею (або чарівним представником) протилежної статі. Ситуація, в якій Ви себе щойно уявили, в деяких важливих рисах схожа на споглядання за плямами. Перш за все тому, що Ви не самотній, а живете у племені, яке зацікавлене насамперед у виживанні; тому воно завжди уважно спостерігає за всім тим, що сприяє останньому. І довгий час усе йде добре: важко уявити собі, що плем'я дозволить займатися якоюсь життєво важливою справою (так само, як і будь-якою іншою) тим, хто нічого в ній не тямить. Пам'ятаємо: поки дивишся на пляму, вона не зникає. Однак не можна постійно перебувати у стані напруги - колись треба й відпочивати. А життя багате на усілякі можливості: з'ясовується, що деякі люди набагато обізнаніші за інших у певній сфері діяльності. Оскільки їх знання виходять за межі середнього рівня усього племені, останнєпоступово починає втрачати контроль за цими людьми. Відтепер саме їх судженням починають довіряти більше, ніж судженням так званого пересічного члена племені. Тим більше, що висновки фахівців постійно підтверджуються насамперед практично. Добре, коли є на кого покластися, чи не так? Цьому моменту відповідає стомлене кліпання повіками. Поки очі заплющені, відбуваються вельми цікаві події. Так, народження дитини лише посилює Вашу зацікавленість у житті та подальших здобутках, наприклад, у вигляді поваги з боку інших членів племені або права останнього слова за Вами у вирішенні певного кола проблем. Плем'я йде на все це, враховуючи Вашу роль у забезпеченні процесу виживання, плем'я згодне навіть на більшу частку при розподілі доходів, до збільшення яких Ви безпосередньо причетні. Однак так уже трапилося, що Ваші діти не успадкували здібностей, що сприяли вашому сьогоднішньому статусові. Навряд чи це засмутить Вас настільки, щоб утриматись від прагнення замінити здібності на зпан- 2 У цих методичних рекомендаціях автор свідомо запишаг займенник "Ви" з великої букви, що з погляду існуючих норм правопису є досить дивним, адже зазвичай у випадку звернення до великої та деперсонанізованої аудиторії вищезгаданийзайменник пишеться з маленької літери. На своє виправдання можу вказати на таку обставину: соціологія, подібно до решти дисциплін соціально-гуманітарного циклу, передбачає процес постійного самовдосконаленнята досить суттєвих світоглядних змін. Отже, потенційно відбувається звернення не до горезвісного "широкого загалу", а винятково до кожної людиниокремо, людини, що здатна самостійно провадити пошуки істини та оригінальним чином вирішувати складні проблеми. Тобто мислити і формулювати власні думки, які завжди є неповторними та унікальними. Тому вважаю, ідо "Ви" - це саме те підґрунтя, на якому лише й можливо розпочати навіть не діалог, а полілогособистостей, організуючими рамками якого виступає вивчення соціології... Можливо, немас вдалішого вислову з цього приводу, ніж у Г. Сковороди: "Голова всяка имеет смьісл / Сердцу всякому своя любов / И не однакова всем живущим ммель"... І 9
ня: так чи інакше, Ваші діти в остаточному підсумку виявляються цілком конкурентоздатними у порівнянні з іншими дітьми, більш талановитими, але змушеними тривалий час набивати собі синці, аби здобути досвід і знання. Оскільки немає нічого дивного у тому, що люди намагаються одружитись із собі подібними3 (з людьми того самого кола), то не повинна викликати здивування й ситуація, за якої тенденція до монополізації знання у суспільстві лише посилюється. Коли ж очі розплющуються наступного разу, виявляється, що ситуація докорінно змінилася: замість племені з'являється певного роду ієрархічна структура, де існують групи, що відрізняються одна від одної багатством та престижем, що є наслідком монополізації певного виду діяльності, коли всі необхідні знання засвоюються людьми просто за фактом їх народження в рамках цієї групи. Суспільство відтепер змушене покладатись на судження цих груп, оскільки вони забезпечують процес його (суспільства) виживання та просування. Саме ці групи формують норми, що регулюють доступ до них, а також визначають критерії успішності, і все це - відповідно до власного досвіду, хоча й успішного, проте потенційно лише одного з можливих, та стратегію, що передбачає вприскування нової крові в ці групи, проте не їх розчинення у ній. Після цього життя кожної людини дедалі більше стає передбачуваним, саме внаслідок її належності до тієї чи іншої групи; водночас воно дедалі більше стає вимушеним, оскільки доступ до більшості інших груп, що, ймовірно, більше відповідають "природним" здібностям, уже вкрай ускладнений: людина змушена займатися тією справою, якою вона займається, бо у змаганні колективного досвіду та індивідуальних здібностей поразка чекає на останні. Такий стан речей тепер вважається природним, адже мало хто бажає повернення у минуле, в повсякденну боротьбу за виживання: визнається існування певних проблем, однак вони не передбачають зміни у суспільстві. Пляма зникла. Але чи не виглядає описана ситуація спрощенням, що так часто властиве будь-якій метафорі? Поглянемо на результати досліджень учених, і соціологів зокрема, які вивчають процес трансформації так званих примітивних суспільств. Унаслідок їх розробок була сформульована культурно-еволюційна перспектива, підґрунтям чого є історичне порівняльне дослідження суспільств. Добре відомо, що існували і навіть зараз існують суспільства, де відсутнє чітке класове розрізнення: прикладами можуть бути ескімоси, алеути, бушмени з пустелі Калахарі, широко відомі після успіху фільму "Ймовірно, боги втратили розум". Всі ці та інші племена, що виживали, а поде- 3 Насамперед через формування спільних цінностей та життєвих настанов; саме з нього приводу М. Вебер вказував на тс, що "межі смаку та культури є найбільш нездоланними серед усіх станових перешкод". куди й продовжують виживати виключно за рахунок полювання, збирання плодів та коріння, є егалітарними за своєю суттю: для того, щоб вижити, вони змушені розподіляти їжу серед своїх членів, як це відбувається, скажімо, тоді, коли кожен мисливець віддає племені все те, що він здобув під час полювання. їх егалітарна сутність можлива лише за умови відсутності так званого додаткового (суспільного) продукту, оскільки нерівність можлива лише у випадку, протилежному споживанню всіх вироблених продуктів. Цей доказ, сформульований на кшталт замкненого кола, одержав блискуче підтвердження при вивченні історії трансформації суспільства мисливців і збирачів у скотарське та аграрне суспільство. Тобто з розвитком сільськогосподарських суспільств і міст також починають формуватися соціальні класи. Як приклад можна навести процес швидкого формування тричленної класової структури у малагасійців (Мадагаскар), описаного американським соціологом Р. Лінтоном. Отже, ще близько двохсот років потому малагасійці були егалітарним народом, що займався полюванням та вирощуванням рису, але тоді, коли іригацією "займався" дощ. Поступово від народу зі Сходу малагасійці дізналися, як засівати, зволожувати землю, будувати будинки, копати канали та зрошувати рис. Наслідками цього було збільшення виробництва, більш висока цінність землі та великі капіталовкладення в землю з боку сімей, що відчули всі переваги нової системи. Малагасійці швидко перетворилися з егалітарного суспільства на суспільство землевласників (\ап6-о\м'тд,), з неодмінними сучасними будинками ("селищами міського типу"), класом власників та, у певних випадках, рабами [57, р.176]. Те саме відбувається і з групами, які свідомо прагнули подолати недоліки сучасних суспільств. Наприклад, Ева Розенфілд, яка вивчала ізраїльські кібуци, з'ясувала: незважаючи на всі спроби створити там нове та рівноправне суспільство, соціальні відмінності між людьми починають виникати у міру того, як кібуци починали відходити від суто сільськогосподарської економічної основи. Вважається, що це підтверджує висновок, згідно з яким нерівність виникає у складних промислових суспільствах, де потрібні різноманітні професійні та управлінські навички [43, с. 37]. Унаслідок цих трансформацій виникає певний стан, що в колі соціологів прийнято позначати поняттям "соціальна стратифікація"4. З багатьох запропонованих визначень оберемо таке: "метод, за допомогою якого соціальні групи надбудовуються одна над одною за рівнем їхнього багатства, престижу або влади" [43, с. 13]. Отже, соціальна стратифікація "пов'язана із 4 "Саме слово "стратифікація" запозичене у геологів.Воно латинськогопоходження (початково зігаіиш означало покривало, постіль), в англійській мові ноно вживалось у значенні "пласту", "формаціГ (в геології), верстви суспільства (в суспільствознавстві);множина 5ігаіа, зігаііГісаііоп (стратифікація) - поділ суспільства насуспільні прошарки (пласти)" [35, с. 25].
засобами, за допомогою яких нерівність передається від одного покоління до іншого; при цьому формуються різні прошарки суспільства" [38, с. 274]. Звісно, протягом історії людства існувала безліч "структурованих нерівностей між різними угрупованнями людей" (Е. Гіденс), проте між ними можна знайти декілька спільних рис, що в сукупності й дозволяють позначати їх усіх як різновиди одного явища соціальної стратифікації. Американський соціолог Дж. Масіоніс виокремлює чотири принципи, властиві будь-якій системі соціальної стратифікації [28, с. 337 - 338]. По-перше,соціальна стратифікація — це особливість суспільства, а не (лише) відображення індивідуальних відмінностей між людьми. Тобто соціальна стратифікація - це те, з чим кожна людина зазвичай має справу ще до свого народження, а не те, що є "природним" наслідком відмінностей між людьми, що влаштовують своє життя зараз. Наприклад, під час катастрофи, яку зазнав "Титанік", загинуло близько 1600 чоловік. Водночас загибелі уникли приблизно 60 % пасажирів вищого класу, 36 % -другого класу та 24 % - третього. Так склалося тому, що правила приписували рятувати у першу чергу пасажирів вищого класу, а зовсім не тому, що пасажири другого і третього класів погано вміли плавати або були дурніші за решту пасажирів. Самі правила відображали наявний стан соціальної стратифікації, у чому не були винні ані бідні пасажири нижчих класів, ані щасливі мешканці привілейованих кают. Як питання "класу" на "Титаніку" значило більше, ніж якість каюти, так і певний різновид соціальної стратифікації визначає життя всіх людей. По-друге,соціальна стратифікація зберігається протягом безлічі існуючих поколінь. І про це йдеться на перших сторінках даної теми (неможливо не кліпати очима), про це свідчить уся історія людства. І зрозуміти таку ситуацію зовсім не складно: коли після народження ми опиняємось у певних умовах, то далі, протягом дитинства, ми зазвичай засвоюємо цінності та уявлення, що сприятимуть подальшому відтворенню існуючого стану речей, оскільки цінностіта уявлення, що заперечують існування вже існуючого, мають небагато шансів на виживання. На підтвердження другого принципу соціологи ще вказують на таку обставину: в усіх суспільствах соціальний стан батьків передається їхнім дітям. Частіше за все соціальний стан громадян сучасних розвинених демократій, незважаючи на певні горизонтальні зміни (зміна однієї роботи на іншу), залишається майже однаковим протягом усього життя. По-третє,соціальна стратифікація універсальна, оскільки притаманна майже всім суспільствам, проте вона різноманітна. Інакше кажучи, спостерігається велике розмаїття того, у чому саме та наскільки люди є нерівними. В одному випадку йдеться про престиж (так звана система "патлачу"), а в інших - про багатство та владу. Крім того, в одних суспільствах можна побачити більш значний рівень нерівності, ніж в інших. По-четверте,соціальна стратифікація передбачає не лише нерівність, а й певні переконання. Себто будь-яка система нерівності не лише дає певним людям більше переваг, аніж іншим, але й визначає існуючий стан як принципово справедливий, хоча й не позбавлений певних недоліків. Кожна система соціальної стратифікації прагне до того, аби неминуче невдоволення людей перевести з площини суперечок з приводу системи у площину дискусій у межах системи. Звідси суспільства відрізняються тим, у чому саме полягає нерівність, а також поясненнями, чому саме люди повинні займати неоднакове становище. Вже багато сказано з приводу того, що соціальна стратифікація визначає життя всіх людей, одних - обумовлюючи, а інших - детермінуючи. Разом із тим соціологи мають більш конкретні дані, що засвідчують деякі незаперечні наслідки соціальної стратифікації(соціально-економічний вимір). Можна виокремити щонайменше п'ять сфер, де вплив соціальної стратифікації, або її класового аспекту, виходить далеко за межі здорового глузду, що постулює тісну пов'язаність людської долі та умов її здійснення: здоров'я, сімейне життя, дозвілля, цінності та політика \ Здоров'я.Діти бідних утричі частіше помирають унаслідок недбалого догляду, хвороб, нещасних випадків та насильства протягом перших років свого життя, ніж діти батьків середнього та вищих класів [28, с. 379]. Крім того, "у дітей, що народжуються в соціальних класах IV та V, на 20 % більша ймовірність мати недостатню вагу, аніж у дітей, що народилися в соціальних класах І, II та III"6 [11, с. 281 ]. Таким чином, діти бідних (а в так званих західних розвинених країнах їх частка сягає приблизно третини усього населення 7) вже з самого початку мають гірші фізичні можливості; легко передбачити, що надалі така ситуація буде лише поглиблюватися. І дійсно, "дорослі, доход яких вищий за середній, удвічі частіше мають чудове здоров'я, аніж люди з низьким доходом. Більше того, багаті живуть в середньому на 7 років довше за малозабезпечених, оскільки краще харчуються, умови їх існування більш безпечні та менш стресові, а медична допомога, яку вони одержують, більш кваліфікована" [28, с. 379]. 5 Якщо не буде спеціальних зауважень, то наступні дані, внаслідок поширеностіна вітчизняних теренах англосаксонської традиції соціології, стосуютьсяпереважно США та Великобританії. Мовиться про розподіл населення на п'ять рівних груп, починаючи від 20 % найбагатших та закінчуючи 20 % найбідніших. Для порівняння: для Великобританії "частка дітей (до п'ятнадцяти років), які живуть у сім'ях, де прибутки становлять менше як 50 відсотків від середнього національною (один зі способів визначення бідності), зросла за останні роки. В 1979 р. десять відсотківдітей жили втаких сім'ях. На 1991 р. ця частка зросла до 31 відсотка" [11, с. 325]. І Ці дані разом із тими, що засвідчують більший середній зріст представників вищих класів та значно меншу вразливість до серйозних психічних захворювань та раку легенів, ще більше вражатимуть, якщо взяти до уваги таке. До початку промислової революції ніяких відмінностей у ступені хворобливості та тривалості життя не спостерігалося: всемогутній владика та останній селянин були однаково погано захищені. Однак у міру формування нових соціальних класів почали виявлятися й нові риси цих груп: через погане медичне обслуговування, санітарні та житлові умови предсіавіїики нижчих класів вже частіше хворіють та швидше помирають [38, с. 287]. Останнє.Зазвичай переважна більшість даних, що стосуються усього суспільства, майже ніколи не включає найбагатших та найзаможніших його представників,здатних майстерно приховувати та ухилятись; але опосередкованеуявлення про вплив соціальної стратифікації на здоров'я можна скласти, якщо взяти до уваги такі дані: коли в період 1967-1971 рр. показники смертності від хвороб системи кровообігу у віковій групі 55 - 64 роки у Швеції зросли на 4 %, а у Франції на 5 %, серед мексиканських чоловіків ті самі показники збільшилися на 28, а жінок - на 36 % [44, с. 208]. Це можна розглядати, як один з видів відображення різниці у здоров'ї між багатими та бідними, що взятий у національному масштабі. Сімейне життя.Зазначається, що сім'ї, які належать до нижчого класу, є більш численними, ніж сім'ї середнього, що обумовлюється раннім віком укладання шлюбу та низьким контролем над народжуваністю. Робітники виховують дітей у дусі традицій та поваги до представників влади; батьки з більш високим соціальним статусом передають інший "культурний капітал", привчаючи дітей проявляти індивідуальність та уяву. Чи не закономірно, що в обох випадках батьки начебто "прописують" майбутнє: "діти робітників, скоріш за все, працюватимуть на посадах, що вимагають неухильного дотримання правил, у той час як нащадки забезпечених батьків -у сферах, що потребують більшої творчості"? [28, с. 380]. Від класу родини залежатиме й те, наскільки діти здатні розвинути притаманні їм здібності й таланти. Наприклад, за підрахунками американських соціологів, сім'я, доход якої складає $ 95 800 на рік, витратить на дитину, що народилася у 2000 р., $ 241 700 за вісімнадцять років; родина так званого середнього класу (загальний доход $ 50 600 на рік) - $ 165 630, а вклад у освіту дітей в сім'ї, доход якої не перевищує $ 38 000, становитиме $ 121 230 [28, с. 380]. І таке "вкладання грошей" не є марним, оскільки сприяє одержанню якіснішої освіти, причому процес цей починається ще з перших років. Скажімо, за даними (американського) Національного центру освітньої статистики, студенти із сімей з нижчими доходами виключаються з навчальних закладів ушестеро частіше, аніж представники більш заможних родин. Крім того, близько однієї третини іспаномовної молоді є недоучками [53]. Для тих же, хто таки завершив навчання, неприємною звісткою може стати 24 Доход родиниСумарним бал
Якщо ж поринути у "світ дорослих", то з'ясовується, що у сім'ях робітників відповідальність за хатню та родинну роботу зазвичай поділяють за статевим принципом, у той час як представники середнього класу частіше ратують за рівноправ'я, виконуючи спільно багато видін роботи, демонструючи при цьому особливу інтимність [28, с. 381]. Подружні пари з лав робітничого класу менше прагнуть до взаємного порозуміння, ніж вихідці з середнього класу; саме брак порозуміння спричиняє часті конфлікти між подружжям, які є однією з двох найпотужніших причин високого відсотка розлучень9 [38, с. 288]. Що ж стосується такого важливого явища, як дружба, то нещодавно виявилося: дружба робітників ґрунтується на матеріальній допомозі, а дружні стосунки середнього класу спричинені спільними інтересами та проведенням вільного часу [28, с. 381]. Останнє. Дослідження, започатковані А. Кінзі, дають усі підстави стверджувати наявність залежності між ставленням людей до шлюбу й сексу та їх класовою належністю. Скажімо, чоловіки з низьким доходом менше дотримуються вірності дружині та більш схильні до позашлюбних стосунків, аніж чоловіки з високими доходами. Крім того, чоловіки з груп низького доходу частіше прагнуть статевих стосунків, ніж чолоніки з груп з відносно високими доходами [38, с. 288,289]. Дозвілля.Н. Смелзер зазначає, що класові відмінності найбільше проявляються у сфері дозвілля. Представники вищих класів частіше відвідують концерти і спектаклі, більше читають; показовим є також асортимент книг: вищий клас більше цікавиться науковими працями та біографіями, середній - оповідями про любов та сімейне життя, а нижчі класи при- 9 Інша, ймовірно, полягає у приблизно однаковому рівні доходів, унаслідок чого дружина робочого, розлучившись, менше втрачас, ніж не працююча або працююча на значно менш оплачуваних (порівняно з чоловіком) посадах жінка, одружена ! представником середнього класу [38, с. 288]. вабліоють гумористичні та пригодницькі історії. Один з найбільш несподіваних висновків такий: у свій вільний час представники вищого класу займаються спортом, а представники нижчого схильні обирати роль глядача на спортивних змаганнях [38, с. 288]. Незрозуміло лише, хто ж тоді бере участь у цих змаганнях... Цінності. Розмаїття соціальних практик, описаних вище, не може не ґрунтуватись на великій кількості відмінних цінностей. Так звані "старі багаті" шанують сімейну історію, оскільки витоки їх соціального становища сягають сивої давнини. Інші представники вищих класів, що звикли вже до багатства та його можливостей, стримані у поведінці та смаках, тоді як нуворишам властиве марнотратне споживання, коли одяг, домівки, автомобілі або літаки використовуються для демонстрації свого соціального становища [28, с. 379]. Що стосується інших цінностей, то багаті люди, які мають кращу ос- . віту і більш забезпечені у фінансовому плані, толерантніше ставляться до нетрадиційних форм поведінки, зокрема гомосексуалізму; представники робітничого класу, що звикли до контролю та дисципліни, у цих питаннях виявлятимуть меншу терпимість [28, с. 379]. Політика. Багаті, наскільки можна судити, консервативні в економічних питаннях, наприклад, підтримують зниження податків (що, скоріш за все, спричинено прагненням захистити своє майно). Водночас у соціальних питаннях (легалізація абортів, наприклад) високоосвічені люди дотримуються більш ліберальних поглядів. Представники нижчих верств, як правило, поводять себе протилежним чином [28, с. 379]. Інша закономірність, яку можна помітити, торкається деяких особливостей участі в політичному житті: люди з більшим доходом, які одержують більше переваг від системи, частіше беруть участь у виборах і стають членами різноманітних політичних організацій, ніж представники нижчого класу [28, с. 380]. Але ці дані, достовірні для США, мають більш ніж гіпотетичний характер стосовно інших країн... Останнє, на що слід звернути увагу в цій темі, - це розрізнення того, що вже існувало та продовжує існувати, і того, що потенційно може одержати втілення. Тобто при поясненні соціальної стратифікації, насамперед її економічного виміру, виникає питання природності цього явища, тим більш актуальне, зважаючи на його наслідки. І хоча багато соціологів та антропологів доводять істотне поліпшення сучасної соціально-класової ситуації в індустріальних суспільствах, але сам характер такого доведення продукує значну кількість питань. Інакше кажучи, якщо ми виходимо з того, що спочатку ранні культури мали тенденцію до чітко вираженої соціально-класової структури, а надалі індустріалізація пом'якшила цю тенденцію, роблячи класову структуру більш розгалуженою, але також більш відкритою, коли люди досягають своїх позицій скоріше на підставі своїх досягнень, аніж одержують їх від народження, то залишається лише спитати: варто сподіватися на подальшу трансформацію такого явища, як соціальний клас, чи це явище є констан- тою суспільного життя? Соціальний клас - це неминуче та закономірне явище, чи слід говорити про ймовірність якогось іншого утворення, можливо відмінного як від соціального класу, так і від так званих безкласових суспільств давнини? У намаганнях, що відбивають відчуття історії, сформулювалися декілька точок зору. Оскільки більшість з них досить докладно висвітлена у сучасній вітчизняній літературі, пропонується зосередитись на осягненні перспективи, що серед соціологів відома як функціональна, або структурно-функціональна. Колись надзвичайно популярна, згодом вона дещо втратила свою впливовість через запеклу критику з боку багатьох вчених, проте, на переконання автора цих методичних рекомендацій, зберегла популярність, переважно приховану, серед лю'дей, не обізнаних у тонкощах соціологічного аналізу. Зважаючи на те, що зміна статус-кво передбачає зміну думок стосовно існуючого стану речей, уважне спостереження за імплікаціями функціональних пояснень класового аспекту соціальної стратифікації вкрай необхідне. Хоча серед соціологів, які б намагалися виокремити функції, що виконує соціальна стратифікація, можна зустріти по-справжньому видатні прізвища Е. Дюркгайма та Т. Парсонса, найкраще розробили теорію два американських учених К. Девіс та У. Мур (1954). Відправними для даної перспективи можна вважати такі міркування: ■»«- "...Головна функціональна необхідність, що пояснює універсальне існування стратифікації, пов'язана з т,им, що будь-яке суспільство стикається з неминучою проблемою розміщення індивідів та стимулювання їх у межах своєї соціальної структури. Як організм, що функціонує, суспільство повинно якимось чином поділяти своїх членів за різноманітними соціальним позиціями та змушувати їх виконувати обов'язки, пов'язані з цими позиціями. Воно повинно, звідси, гарантувати собі два різних рівні стимулювання: поволі викликати у потрібних індивідів бажання зайняти певне становище, а в тих, хто вже зайняв дане становище, - бажання виконувати пов'язані з ним обов'язки... Якби обов'язки, пов'язані з різними соціальними позиціями, були однаково приємні індивідам, однаково важливими для існування людського суспільства та потребували однакових талантів або здібностей, то було б однаково, хто яке становище займає, і проблема визначення місця у суспільстві втратила б своє значення. Однак насправді це дуже і дуже важливо, хто та яке становище займе. Це важливо не лише тому, що деякі соціальні позиції природно більш приємні, ніж інші, але ще й тому, що деякі з них потребують особливих талантів або спеціального навчання, а деякі функціонально більш важливі, ніж інші. Необхідно також, аби обов'язки, пов'язані з певними соціальними позиціями, виконувалися з тією ретельністю та старанністю, що вимагає їх значущість. Тому суспільство повинно мати у розпорядженні, по-перше, певний вид вигод, які можна було б використати як стимули, а по-друге, мати у своєму розпорядженні якісь засоби нерівномірного розподілу цих вигод (винагород), залежно від займаних позицій. Винагорода та її розподіл стають частиною соціального устрою та, у свою чергу, породжують стратифікацію. Можуть запитати, які види винагород має суспільство для того, щоб розподіляти свої кадри та забезпечувати найбільш суттєві функції? У його розпорядженні є, по-перше, предмети, що забезпечують засоби до існування та комфорт; по-друге, засоби для задоволення різноманітних схильностей і для розваг й, нарешті, засоби для зміцнення почуття власної поваги та самовираження... У будь-якій соціальній системі всі три види винагород повинні розподілятися диференційовано, залежно від соціальних позицій людини. У певному сенсі винагороди наче "вбудовані" в соціальні позиції. Вони полягають у правах, пов'язаних з цими позиціями, плюс у тому, що можна назвати супутніми благами. Часто права та іноді супутні блага функціонально пов'язані з обов'язками, притаманними даній соціальній позиції... Якщо права та супутні блага, властиві різноманітним соціальним позиціям, повинні бути нерівними, то й суспільство, як наслідок, повинно бути- ^ратифікованим, оскільки це і є саме те явище, яке ми позначаємо терміном стратифікація. Таким чином, соціальна нерівність є тим засобом, що несвідомо розвивається та за допомогою якого суспільство забезпечує висування на найважливіші позиції найбільш компетентних осіб..." (цит. за [35, с. 26-28]). Як бачимо, функціональна перспектива пояснення соціальної стратифікації включає декілька аргументів: по-перше,всі люди від народження мають різні здібності, отже, не всі вони здатні виконувати будь-яку роботу; по-друге,деякі види діяльності є більш важливими для нормального функціонування суспільства. Прикладами таких видів діяльності можна вважати релігію, управління та технології; по-третє,необхідно, аби кваліфіковані особи прагнули обіймати важливі та відповідальні посади у суспільстві; по-четверте,висока зарплатня, статус та повага - це ті аргументи, що здатні переконати "кращих" людей наважитись на тривале навчання та виснажливі обов'язки; по-п'яте,кожному суспільству потрібна певна систематизація ролей та обов'язків, а тому соціальна стратифікація є неминучою, загальною, функціональною та бажаною [43, с. 37]. Курсантам пропонується уважніше придивитись до цих аргументів та їх пояснень: на перший погляд, кожна теза здається очевидною, зв'язки між ними - логічними, а підґрунтя - неспростовним. Проте дивує висновок, адже "природність" соціальної нерівності у багатьох може викликати відразу. Перед нами постала дійсно незвична ситуація: з цілком правильних висновків випливають сумнівні твердження. Може, справа в очевидності вихідних положень? Годі пошук їх прихованих недоліків може знадобитися в процесі руйнації очевидності нашого життя...
|
||||||||||||||||||||||||
|