Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ ШЛЮБНО-СІМЕЙНИХ ВІДНОСИН

Сім'я впродовж життя проходить декілька якісно різних стадій, послідовність яких складається у сімейний, або життєвий цикл сім'ї. Під циклом потрібно розуміти період від створення до розпаду сім'ї. При їх виділенні соціологами, як правило, використовуються критерії тривалості шлюбу та особливості функціонування сім'ї. У зв'язку з цим соціологи пропонують різні класифікації життєвого циклу сім'ї відповідно до критеріїв, що лежать в основі такої класифікації. Наприклад, деякі вчені пропонують наступні етапи життєвого циклу сім'ї:

1) від створення сім'ї до народження першої дитини;

2) репродуктивна фаза: народження дітей;

3) "порожнє гніздо" — вступ у шлюб і виділення із сім'ї останньої дитини;

4) неповна сім'я: починається в зв'язку із смертю одного з членів подружжя.

Дж. Бернард та Л. Томпсон пропонують типологію з восьми стадій, кожна з яких відрізняється тривалістю, інтенсивністю та змістом:

1) початок сім'ї, одружена пара без дітей, триває близько 2 років;

2) народження дітей та догляд за ними — приблизно 2,5 роки;

3) сім'я з дітьми-дошкільниками (до 6 років) — приблизно 3,5 років;

4) сім'я з дітьми-школярами (від 6 до 13 років) – приблизно 7 років;

5) сім'я з підлітками (від 13 до 20 років) — приблизно 7 років;

6) сім'я, де починають одружуватись діти та залишають батьків — приблизно 6,5 років;

7) "порожнє гніздо", до моменту виходу подружжя на пенсію — приблизно ] 3,5 років;

8) літня сім'я (вихід на пенсію, до моменту смерті подружжя ) — 16 та більше років.

У середньому до 75-річного віку розпадаються всі шлюби. При цьому 23% - у результаті смерті дружини, 53% - смерті чоловіка, 24% розлучення.

Життєвий цикл сім'ї, по Дюваль, складається з наступних стадій.

1. Прийняття та освоєння подружніх ролей. На цій стадії молода подружня пара не має ще дітей, але вирішує питання, пов'язані з бажанням стати батьками. Подружжя займаються врегулюванням відносин із збільшенням числом родичів і, перш за все, це зв'язки з батьківськими сім'ями.

2. Поява в сім'ї дітей (вік старшого 30 місяців). Поява першої дитини вимагає від подружньої пари переходу від диадном відносин та адаптації до відносин у трикутнику. Турботи, пов'язані з доглядом за дитиною, його правильним розвитком є ​​головними в цей період.

3. Сім'ї з дітьми дошкільниками (вік старшого дитини від 2 років і 6 місяців до 6 років). Цей час первинного введення дітей у позасімейних інститути (дошкільні установи). Батьки повинні адаптуватися до віковим потребам дошкільнят. У них накопичується втома, їм необхідно подолати труднощі, пов'язані з сильним обмеженням особистого простору.

4. Сім'ї з дітьми (вік старшого дитини від 6 до 13 років). У цей період основна увага батьків притягнуто до шкільних справах дітей. Спонукання дітей до навчальних успіхам - головне завдання сім'ї.

5. Сім'ї з підлітками (старшій дитині від 13 до 20 років). Прийняття подростковости дітей - важлива і важка задача для батьків і дітей. Від батьків потрібно зміна ставлення до взрослеющий дітям, встановлення рівноваги між наданням свободи підліткам і прийняттям ними відповідальності. Дорослішання дітей дозволяє батькам створювати своє коло інтересів, не пов'язаних безпосередньо з дітьми, активно займатися питаннями власної кар'єри. Відбувається підготовка до зникнення дітей із сім'ї.

6. Догляд молодих людей з сім'ї (від догляду першої дитини до моменту, коли наймолодший покине батьківську сім'ю). Сім'я: дорослі і діти експериментують з незалежністю друг від друга. Молоді люди звільняються від опіки батьків. Важливим завданням при вирішенні питань відділення дітей є збереження підтримки як основи сім'ї.

7. Середній вік батьків (від «порожнього гнізда до відходу на пенсію»). Період, коли батьки залишилися знову одні без дорослих дітей, які залишили рідне, «гніздо». Потрібно переструктурувати подружні стосунки. Старше і молодше покоління вчиться вибудовувати відносини незалежності та збереження родинних зв'язків.

8. Старіння членів сім'ї (від виходу на пенсію до смерті обох подружжя). Найскладніші завдання цього етапу: прийняття факту виходу на пенсію і адаптація до старості. У зв'язку зі смертю одного з подружжя для іншого встають важкі проблеми втрати і самотнього життя. Збереження сімейних зв'язків з дітьми та онуками допомагає проживання останнього етапу життєвого циклу сім'ї.

Аналіз представленої періодизації свідчить про те, що Дюваль визнає дитячу підсистему сім'ї ведучої. Завдання розвитку пов'язані з народженням дітей, їх вихованням та доглядом з батьківської сім'ї.

Можна виділити наступні основні етапи повного циклу функціонування сім'ї з урахуванням типових завдань розвитку:

1. Дошлюбний період (зустріч,знайомство,емоційне тяжіння, вирішуються проблеми особистісної ідентичності, досягнення емоційної та фінансової незалежності від батьків, визначення власного соціального статусу, розвиваються навички залицяння і залучення партнера.

2. Укладення шлюбу і виникнення подружніх відносин (вироблення правил спільного життя)

3. Народження дітей(освоєння батьківських ролей, переходу від диадном відносин до відносин у трикутнику, в якому емоційна дистанція у відносинах мати-новонароджений значно коротше, ніж у відносинах чоловік-дружина, батько-дитина,ревощі!!!)

4. Виникнення дитячої підсистеми. (Народження другої і наступних дітей знову ставить перед сім'єю необхідність зміни ситуації, що склалася, переструктурування способів міжособистісного взаємодіями в сімейній системі,складаються відносини між сиблінгами)

5. Введення дітей під позасімейних інститути. (Розширюється мережа зовнішніх соціальних контактів, що вимагають від подружжя готовності, знань і умінь взаємодіяти з вихователями, вчителями, медичними працівниками, керівниками гуртків, тренерами, іншими батьками та їхніми дітьми.)

6. Сформована, зріла сім'я.

7. Фаза, в якій діти покидають будинок. (Ця стадія життєвого циклу сім'ї починається з того моменту, коли перший (не обов'язково старший) дитина залишає сім'ю, і триває до того часу, коли останній з дітей залишає батьківську сім'ю. Цей етап насичений змінами: догляд дітей може супроводжуватися поповненням і розширенням сім'ї за рахунок батьків подружжя. Один з дітей може створити власну сім'ю і повернутися до батьків зі своїм чоловіком і дитиною або ж йому буде потрібна допомога з їх боку для догляду за внуками. Саме на цей період припадає найчастіше смерть прабатьків. психологічний сенс періоду - розставання з дітьми, визнання їх самостійності та автономії при збереженні емоційної зв'язку з ними. Молоді люди, відділяючись від батьківської сім'ї, повинні в той же час підтримувати зв'язок з нею).

8. Стадія «спорожнілого гнізда». (життя очі в очі,освоєння ролі бабуся та дідуся,пристосування до відходу на пенсію.

9. Завершальний етап життя родини: після відходу з життя одного з подружжя.
Головне завдання розвитку у зв'язку зі смертю близької людини - сумувати про втрату значущих відносин і зуміти переключити увагу на будь-яку діяльність




Переглядів: 3047

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ СІМ’Ї | РОЗЛУЧЕННЯ: ПРИЧИНИ, НАСЛІДКИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.