Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття, предмет, прийоми і типи правового регулювання

Регулюючий вплив права на суспільні відносини полягає у тому, що воно в своїх нормах конструює модель обов'яз­кової або дозволеної поведінки різних суб'єктів цих від­носин. Це знаходить свій вираз у наданні одним суб'єктам суспільних відносин певних прав і в накладанні на інших певних обов'язків, пов'язуючи їх тим самим взаємними правами і обов'язками. При цьому можливості права в регулюванні суспільних відносин не свавільні і не без­межні. Правове регулювання обумовлено деякими об'єк­тивними та суб'єктивними чинниками, до яких можна віднести: а) рівень економічного розвитку суспільства; б) його соціальну структуру; в) рівень зрілості, стійкості суспіль­них відносин; г) рівень правової культури громадян і поса­дових осіб; д) рівень визначеності предмета, засобів і ме­тодів правового регулювання.

Слід мати на увазі, що в реальному житті право має не тільки юридичний вплив на суспільні відносини, а й вплив виховного, інформаційного та іншого характеру. Тому розрізняють два явища: правовий вплив і правове регулю­вання Вони різняться, по-перше, за предметом своєї спря­мованості. Предмет правового впливу є значно ширшим, ніж предмет правового регулювання. Це, зокрема, є коло економічних, політичних, соціальних та інших відносин, що безпосередньо правом не врегульовані, але на які воно впливає. По-друге, вони різняться за своїм механізмом. Якщо правове регулювання здійснюється за допомогою виключно юридичних засобів, то правовий вплив — за допомогою і неюридичних (соціальних, ідеологічних, пси­хологічних і т. ін.) механізмів. Відтак, правовий вплив — це дія права на широке коло суспільних відносин, свідо­мість і поведінку людей за допомогою неправових (психо­логічних, ідеологічних та ін.) механізмів. При цьому, якщо можна так сказати, діє не право як сукупність норм, а скоріше, "дух права".

Правове регулювання — це дія права на суспільні від­носини за допомогою певних юридичних засобів, насампе­ред норм права. В умовах формування в Україні основ правової держави роль і значення правового регулювання суспільних відносин набуває особливої актуальності. Адже головною ознакою моделі держави, що характеризується як правова, виступає саме ознака високої правової урегульованості суспільних відносин. Тому питання підвищення ролі права постають у центрі уваги, відображуються у найважливіших державних і громадських документах.

Що ж є предметом правового регулювання? Це су­спільні відносини, які мають такі ознаки:

1. Право регулює відносини, що виникають між людьми та їх об'єднаннями. Не є предметом правового регулюван­ня явища об'єктивної дійсності, що розвиваються за зако­нами природи — фізичні, хімічні, біологічні процеси, сти­хійні явища — землетруси, повені тощо. Однак, деякі з цих явищ і процесів або їх результати можуть враховува­тись як юридичні факти (наприклад, умови і порядок ви­плати страхових сум за збитки, що завдані землетрусом).

2. Право регулює відносини, суб'єкти яких є свідомими і вольовими їх учасниками. Право не може регулювати дії, що не залежать від свідомої волі людини — психічно хворих або людей, які знаходяться під гіпнозом.

3. Право регламентує найважливіші суспільні відносини, які мають принципове значення для держави, об'єднань людей, конкретних осіб. Коло таких відносин не усталене. Воно змінюється залежно від конкретних умов того або іншого етапу розвитку суспільства.

4. Право регулює ті відносини, що об'єктивно потребу­ють і піддаються юридичній регламентації. Дружба, любов тощо не можуть підлягати правовому регулюванню і під­падають під дію інших соціальних норм — моралі, звичаїв.

Отже, предметом правового регулювання є найважли­віші для держави, об'єднань людей і конкретних осіб суспільні відносини, що об'єктивно потребують і піддаю­ться юридичному регулюванню і сторони яких виступають їх свідомими та вольовими учасниками.

Слід зауважити, що з розвитком суспільства змінюється і предмет правового регулювання. Одні відносини відми­рають і тому виходять зі сфери правового регулювання (наприклад, відносини, пов'язані з існуванням спадкової монархії), інші — починають активно впливати на життя суспільства, і тому виникає потреба в їх правовому врегу­люванні (взаємовідносини з навколишнім середовищем, ви­користання ЕОМ і т. ін.).

Щодо конкретних суспільних відносин правове регулю­вання здійснюється за допомогою таких прийомів або спо­собів:

1. Дозволу — тобто надання суб'єкту права на здій­снення певних дій. Прикладом здійснення правового регу­лювання за допомогою цього засобу може бути будь-яка правова норма, що надає суб'єкту право на одержання тих ; або інших благ.

2. Зобов'язування — це юридичне закріплена необхідність певної поведінки в тих чи інших умовах, обставинах. Ц Наприклад, покладення обов'язку забезпечення обвинуваченому права на захист, обов'язок своєчасного виконання договірних зобов'язань.

3. Заборона — це юридична необхідність утримуватись від певної поведінки. Як приклади заборони можуть бути положення норм права про заборону пропаганди війни, національної або расової переваги одних народів над іншими. Норми Особливої частини Кримінального кодексу також фактично є заборонами, адже, встановлюючи від­повідальність за певні дії, вони тим самим їх забороняють.

Засоби правового регулювання (дозвіл, зобов'язування, заборона) з найбільшою ефективністю досягають своєї мети лише в тісному взаємозв'язку. Так, дозвіл суб'єкту певної ;поведінки буде реальним лише за наявності обов'язків Інших суб'єктів задовольняти потреби, які в цьому зв'язку "виникли в уповноваженого суб'єкта. Крім засобу правового регулювання, визначають і його типи, під якими розу­міють особливості загального порядку регулювання того, на чому базується правове регулювання в даному конкретному випадку: дозволу чи заборони. Відповідно до цього існують такі типи правового регулювання:

1. Загальний дозвіл — це тип правового регулювання, Який базується на своєрідній презумпції дозволу виконувати ті чи інші дії. Виняток становлять випадки прямої заборони законом тих або інших дій. Отже, цей тип правового регулювання виходить з формули: дозволено все, крім того, що прямо заборонено законом.

2. Звільнення від заборони — тип правового регулювання, основу якого складає загальна заборона певних видів дій, але при цьому формулюється конкретне звільнення від неї, тобто робиться виняток із загальної заборони. В цьому типі правового регулювання реалізується принцип: заборо­нено все, за винятком того, що прямо дозволено законом.

 




Переглядів: 983

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ГЛАВА 20 | Механізм, основні елементи та стадії правового регулювання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.