Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальна характеристика сім'ї традиційного права

Загальноприйнятим є використання поняття "традиційне" суспільство для визначення суспільств, які є антипо­дом сучасного "індустріального" чи "постіндустріального" суспільства. На думку У. Ростоу, їх головною ознакою є існування межі для збільшення виробництва продукції, обумовленої низьким рівнем науки та технологій. З погля­ду вчених-структуралістів, відмінність традиційних та індустріальних суспільств полягає у різному ступеню як спеціалізації соціальних структур, що здійснюють ті чи інші соціальні функції, так і диференціації соціальної ролі індивідів, у тому, яку роль в регуляції повсякденної по­ведінки відіграють звичаї, соціальна злагода і неформаль­ний контроль. Р. Редфілд визначає традиційне суспільство як "сільське", яке обмежене простором, часом, колом відносин між соціальними суб'єктами, серед яких найваж­ливішими є родинні зв'язки.

Традиційними суспільствами західні вчені вважають майже 100 держав сучасного світу. Це, зокрема, азіатські, країни Середнього та Близького Сходу, Африки. Тради­ційні суспільства — це перехідні суспільства, кожне з яких мало свій шлях розвитку. Теорії модернізації визначають їх як "плюралістичне суспільство", "призматичне" чи "патрімоніальне". Складні процеси соціального оновлення "традиційних суспільств" досліджуються такими науками, як соціологія, соціальна антропологія, економіка, політо­логія, історія, правознавство.

Порівняльне правознавство притаманне традиційним су­спільствам право визначає як природне право соціальних спільнот, якого іноді додержується більшість населення. Традиційне право — це дуалістичне право в силу наяв­ності елементів європейського і звичаєвого права, його існування у формі писемного й неписемного права, звичаю та релігійного закону. В основі системи джерел тради­ційного права і сьогодні домінує правовий звичай. Так, у Нігерії діє 15 тис. судів звичаєвого права, які розглядають майже 90 відсотків справ судів першої інстанції. Значення правових звичаїв зберігається в Індії, Індонезії, Малайзії, Заїрі та інших країнах Африки й Далекого Сходу.

Так, стаття 7 Індуського закону про шлюб (1955 р.) визначає: звичай — це "правило, яке після безперервного та єдиноманітного дотримання протягом тривалого часу набуло сили права серед осіб, які сповідують індуїзм у будь-якій місцевості, племені, спільноті, групі чи родині, за умови, що таке правило є визначеним та розумним чи таким, що не суперечить державній політиці".

Особливі риси правового звичаю:

а) локальність, тобто поширеність серед невеликих со­ціальних груп;

б) поширення чинності не за територією, а за колом осіб, тобто його чинність має персоналізований характер;

в) тісний зв'язок з релігійними нормами, обрядами, ро­довими культами;

г) безперервність та єдиноманітність дотримання;

д) визначеність, тобто наявність конкретних ознак пра­вила поведінки;

е) давність виникнення, проте ця ознака може мати різноманітне тлумачення;

є) правова сила як визнання правила певною спільнотою чи його санкціонування державою. Останнє можливе у вигляді визначення компетенції судів вирішувати справи на підставах звичаєвого права чи закріплення законо­давством.

У колоніальний період існування країн традиційного суспільства правовий звичай застосовувався чужоземними судами, що мало дискримінаційний характер. У постколоніальний період його чинність поширюється на всіх осіб незалежно від расового походження, але законодавством деяких країн передбачено випадки виходу особи з-під сфе­ри чинності звичаю.

Колізія між звичаями різних етнічних спільнот чи зако­нодавством вирішується по-різному: а) формуванням спе­ціального колізійного законодавства; б) у ході застосування звичаєвого права судами та іншими правозастосовувачами за їх розсудом.

За неписемної форми звичаїв, їх різноманітності і незмінності у часі вони втрачають свою роль у регулю­ванні найбільш важливих суспільних відносин, особливо у сфері публічного права, чи, навпаки, вони формалізуються і закріплюються в національному законодавстві як приписи законів та інших нормативних актів держави. Але, з друго­го боку, в окремих сферах суспільного життя ефективність чинності звичаїв вища, ніж формалізованого права, що обумовлюється міцністю родинних зв'язків, поширеністю традиційної свідомості. Живучість і довготривалість засто­сування звичаєвого права як регулятора соціальних від­носин зумовлено ще й тим, що воно, на відміну від офі­ційного права, є виявом самобутності суспільства, формою національного самоствердження.

Поняття закону в традиційних суспільствах досить різноманітне. У колишніх англійських колоніях під зако­ном у вузькому значенні найчастіше розумівся спільний акт парламенту і президента (Індія, Пакистан, Кенія), а у широкому — будь-яка писемна чи неписемна норма, що підлягає захисту у судовому порядку. У країнах, які зазна­ли впливу французького права, закон — це акт тільки парламенту, причому закони приймаються з обмеженого кола питань суспільного та державного життя. Своєрідне тлумачення закон має у традиційному мусульманському праві, де він має другорядне значення щодо приписів Ко­рану.

Визнання у традиційних суспільствах судового прецеден­ту як форми й джерела права є, як правило, результатом впливу англосаксонського права. Судовий прецедент засто­совується у випадках: прогалин у законодавстві; санкціо­нування прецедентного права Англії як чинного законодав­ства країни; санкціонування судового прецеденту як офі­ційно визнаного джерела права.




Переглядів: 688

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Звичаєве право Африки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.