Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






До семінарського заняття

Тему треба починати з політичних реалій сучасного світу і виділити основну його рису – різноманітність. Далі показати основні виміри такої різноманітності: економічні (за економічними ситемами – ринкові, адміністративні, змішані; за формами власності – приватна, державна, змішана), соціально-класові (країни із стабільною і водночас мобільною соціально-класовою структурою і країни з нестабільною структурою), політичні (за політичними режимами – плюралістичні, тоталітарні, авторитарні; за політичними системами – класичні і некласичні) тощо. Далі – питання про основні фактори, які впливають на політичну різноманітність сучасного світу – тривалість формування, економічні, національні, ґеополітичні. Завершуючи розгляд цього питання, обов’язково потрібно усвідомити виняткове значення питання вибору моделі політичного розвитку (політичної системи). Оскільки ті країни, в яких обрана модель політичного розвитку відповідала особливостям суспільства, зуміли з найменшими втратами прийти до сучасних стабільних форм політичного життя і навпаки, там де такої кореляції не було, країни зривалися у безодню безладу, внутрішніх конфліктів аж до громадянської війни і розпаду країни.

Незважаючи на політичну різноманітність сучасного світу, спостерігається певна тенденція його соціально-політичного розвитку. Це, насамперед, парламентаризм як форма політичного управління суспільством та поділ державної влади. Тому вони є основними критеріями типології сучасних політичних систем. Тут можна виділити три групи: країни з так званими класичними політичними системами; країни, де парламентаризм і поділ влад задекларовані, але «працюють» не у повну силу; країни, де парламентаризм і поділ влад задекларовані у конституціях, але практично не працюють або не задекларовані у конституціях. Знайдіть приклади до кожної групи.

Далі готуйте питання про сучасні класичні політичні системи – парламентську або англійську (Велика Британія, Німеччина, Японія, Іспанія і т. д.), президентську або американську (США, Фінляндія, Бразилія тощо), президентсько-парламентську або французьку (Франція, Польща, Чехія тощо), парламентсько-президентську або директоріальну (Швейцарія). Покажіть характерні ознаки кожної з них, знайдіть закономірності функціонування на прикладі формування різних гілок влади (парламентаризм через вибори) та поділу влад. Зауважимо в цьому контексті, що парламентська система практично об’єднує законодавчу та виконавчу владу в країні, ґрунтується на розвиненій партійній системі, особливо одночасним формуванням усіх гілок влади і т. д. Необхідно звернути увагу студентів на особливості її функціонування в таких країнах як Велика Британія, Японія, Німеччина та наголосити на обов’язкових умовах повноцінної роботи такої системи.

Президентська політична система у чистому вигляді існує в США. Центральна фігура цієї моделі – президент, який формує уряд та очолює його. Парламент виконує законодавчі функції, він обмежено впливає на діяльність президента, але у виняткових випадках може оголосити останньому імпічмент. Особливість моделі полягає у тому, що президент об’єднує як виконавчі, так і представницькі функції на рівні держави, будучи її главою.

Але у більшості країн західної демократії функціонують перехідні або змішані системи. Розглядаючи французьку модель (або напівпрезидентську), особливу увагу необхідно звернути на реалізацію системи стримок та противаг. Знайомлячи студентів з особливостями директоріальної або напівпарламентської республіки, потрібно зупинитись на системі поділу влади.

Зверніть увагу на особливості формування політичної системи України. Для цього згадайте конституційний процес (Конституція 1996 р., Конституція 2004 р., відновлена Конституція 1996 р. у 2010 р., робота над Конституцією після Революції Гідності (Євромайдану 2013-2014 рр.)). Спробуйте пов’язати питання політичної системи сучасної України з показаними вище факторами формування будь-якої політичної моделі.

Підготовка останнього питання теми відрізняється тим, що це остання тема у курсі політології, тому її освоєння вимагає згадати усе, що вивчалося раніше. Зокрема, студенти повинні знати проблематику свободи, рівності, громадянського суспільства, держави, політичних партій, політичних режимів тощо.

Насамперед потрібно усвідомити, що сучасний світ розвивається дихотомічно – між певними крайніми станами. У цьому плані ознайомтеся з концепцією відомого російського економіста минулого століття М. Кондратьєва, а потім на цій основі познайомтеся з т. зв. «синусоїдою Кондратьєва» (у книзі «Політологія» за авторством проф. В. Муляра). Далі, на основі цих знань, вирізніть п’ять основних політичних тенденцій розвитку сучасного світу: дихотомію рівності і свободи; динаміку двохполюсної партійної системи; дихотомію загальних принципів капіталістичної та соціалістичної моделей розвитку; динаміку демократії та диктатури; взаємодію громадянського суспільства та держави. Знайдіть у названому вище джерелі ілюстрований матеріал до кожної з них. Інший ілюстративний матеріал до вивчення цього питання можна знайти також у книзі «Політологія. Структурно-логічні схеми» (проф. В. Муляр)




Переглядів: 328

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Реферати. | САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.