МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Ромашка в білому вінкудуша морозу жайворонок озирнувся: Плаче квітами сонце сідає росою. (Т. Мельничук) 5. Відректися метафори кроки жінки розіп 'ятої тільки заглушить на шпальтах газет білий голос сгігу повішеної коли це зима На шибеницях ефіру Засушеної зелений голос трави між пресом обкладинокколи це весна розбухлих книг боїться залишитися синій голос моря віч-на-віч коли це літо зі смуткомбагряний голос лісу з осіннім попелом коли ие осшь дощузолотий голос волі ...з ораціями коли це воля. що кільчаться ^ Калинець) Із зерна На золотих полях Уст Наведені приклади переповнені різноманітними і складними тропами та фігурами. В середні віки, коли поширювався погляд на риторику як науку прикрашання промов і власне вся практична риторика зосереджувалася на фігурах, ритори нараховували до 200 фігур, розмежовуючи найтонші відтінки логічних, паралогічних і риторичних значень. Нині в підручниках мови і літературознавства називається кілька основних найпоширеніших тропів і фігур. У навчальному посібнику для вищих навчальних закладів «Риторика» Є. В. Клюєва наводиться список тропів і фігур у такому порядку: Тропи
Власне тропи Невласне тропи 1. Метафора 1. Апосіонеза 2. Катахреза 2. Астеїзм 3. Синестезія 3. Паралепсис 4. Алегорія 4. Преокупація 5. Прозопопея 5. Епанортоза 6. Метонімія 6. Гіпербола 7. Синекдоха 7. Літота 8. Антономазія 8. Перифраз 9. Гіполаг 9. Алюзія 10. Еналага 10. Евфемізм 11. Епітет 11. Антифраза 12. Оксюморон 12. Риторичне запитання 13. Антитеза ІЗ. Риторичний оклик 14. Антиметабола 14. Риторичне звертання 15. Емфаза 16. Клімакс 17. Антиклімакс 18. Антанакласіс 19. Амфіболія 20.Зевгма 21. Каламбур 22. Тавтологія 23. Плеоназм Фігури
Мікрофігури Макрофігури 1. Метатеза Конструктивні Деструктивні 2. Анаграма 1. Паралелізм 1. Інверсія 3. Анномінація 2. Ізоколон 2. Анастрофа 4.Гендіадіс 3. Епаналепсис 3. Еліпс 5. Аєреза 4. Анафора 4. Парцеляція 6. Апокопа 5. Епіфора 5. Гіпербатон 7. Синкопа 6. Анадиплозис 6. Гимеза 8. Синереза 7. Симплока 7. Анаколуф 9. Протеза 8. Діафора 8. Силепсис Ю.Парагога 9. Хіазм 9. Акумуляція 11. Епентеза 10. Епанодос 10. Ампліфікація 12.Дієреза 11. Асиндентон П.Експлеція 13. Поліптотон 12. Полісиндетон 12. Конкатенація 14. Етимологічна фігура 13. Апокойнез 15. Алітерація 14. Кіклос 16. Асонанс 15. Гомеотелевтон 17. Паліндром Тропи й фігури успадкувалися з риторики й поетики у стилістику і тому більшість з них мають однакові визначення, функції й досить широке використання у цих окремих науках, наприклад, епітет, метафора, порівняння та деякі інші. Проте є фігури й тропи, які були породжені давньою риторикою і у зв'язку з її наступним пригасанням призабулися, влилися в інші фігури, навіть якщо і вживаються в мовленні, то не визначаються як окремі фігури, а є частинами інших. І. Качуровський в «Основах аналізу мовних форм» описує 155 фігур і тропів. Щоправда, серед них частину складають такі, які вже мають у лінгвістиці традицію опису їх як системного явища (відношення) у лексиці (наприклад, антонімія, символ) або які описуються як стилістичні прийоми: стилізація, корекція тощо. Давні ритори визнавали таку фігуру, як апологізм (визнання рації супротивника в такому пункті, який не має істотного значення)'. У сучасних риториках і стилістиках така фігура не подається, а слово апологія визначається у «Риторичному словнику» 3. Куньч як «надмірне вихваляння кого-небудь, чого-небудь; упереджений захист»2. Не завжди дослідники ідентично визначають і тлумачать фігури і тропи. Наприклад, І. Качуровський епімону називає емфатичною фігурою, що полягає в «кількаразовому, без інтервалу, повторенні того самого слова в реченні чи вірші або вірша чи виразу у якійсь великій синтаксичній чи ритмічній групі»3 і наводить приклади: Марно кидаю виклик полям: —Де ти,Жанно, о Жанно, о Жанно?(Ю. Клен)
|
||||||||
|