Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методи формування досвіду поведінки

У процесі формування особистості одним із головних за­вдань є досягнення єдності свідомості і поведінки. Справді ви­хованою можна назвати людину лише тоді, коли вона не тільки засвоїла певні вимоги, але коли в неї виникла потреба діяти у відповідності з цими вимогами і вона не може поводитися інак­ше. Знання, що не підштовхують учня до позитивних дій, ста­ють ширмою, за якою ховаються лицемірство і ханжество. Тому процес виховання повинен передбачати привчання людини до позитивної поведінки і виробляти звичку до неї. Під звичкоюрозуміємо стійку форму поведінки, в основі якої стійкі навички організації особистістю своєї діяльності, спілкування, які за­кріплюються в поведінці і стають рисою характеру людини. Цьому сприяють такі методи, як: привчання, вправи, доручен­ня, виховні ситуації тощо.

Привчання— організація планомірного і регулярного виконання дітьми визначених дій з метою перетворення їх у звичку поведін­ки (не розмовляти на уроці, прибирати зі столу, дотримуватися режиму тощо).

Вправипередбачають багаторазове повторення, закріплення, вдосконалення способів дій як стійкої основи суспільної поведін­ки, тобто це планомірно організоване виконання вихованцями різних дій, практичних справ з метою формування і розвитку пев­них навичок поведінки, рис характеру. Звички формуються на основі знань про норми поведінки, вироблених умінь позитивних дій і закріплюються вправами як цілеспрямованими і багаторазо­вими діями. Тому вправи являють собою систему організованих вихователем правильних вчинків вихованця, розраховану на три­валий час. Учень, підкоряючись певним вимогам, коли виконує якусь конкретну справу, відчуває виховний вплив.

Вправи ведуть до вироблення навичок і звичок, які включа­ються в загальну структуру поведінки дитини і проявляються як її індивідуальні особливості. Це може бути звичка до регулярної праці, до фізичної та гігієнічної культури (підтримання чистоти тіла, ранкова гімнастика, потреба в рухах), звичка бути обов'язковим у стосунках з людьми. У галузі культури поведінки можна виділи­ти такі групи звичок (Г.І. Щукіна):

1. Звички, які виражають позитивний емоційний тон спілкуван­няз людьми: ввічливо вітатися з людьми при зустрічі, прощатися при розлученні та ін.

2. Звички поведінки,які передбачають необхідність враховува­ти настрої оточуючих: не розмовляти голосно в громадських міс­цях, щоб не заважати хворим, втомленим, зайнятим своїми дум-


1.4. Методи виховання __ __ __ 137

ками, тим, хто перебуває в горі; не штовхати в спину того, хто йде попереду...

3. Звички уваги,завбачливості до людей. Вони пов'язані з на­данням послуг, з готовністю прийти на допомогу людині у скруті: поступитися місцем, пропустити раніше себе в двері, допомогти донести речі, підняти впущену річ і т.п.

4. Звички, пов'язані з хорошими манерами:триматися природ­но, просто, з гідністю, бути гостинним, терпляче вислуховувати співбесідника1.

Основні прийоми використання вправ у школі:

— Постановка виховного завдання і пробудження в учнів по­треби в тій чи іншій діяльності.

— Роз'яснення способів діяльності і набуття дітьми відповід­них знань.

— Практичний показ дій.

— Організація початкового відтворення учнями показних дій (зразків поведінки).

— Подальші тренування у вдосконаленні і закріпленні спосо­бів діяльності.

У зв'язку з тим, що центральною ланкою вправ є повторюва­ність дій, Г.І. Щукіна називає деякі правила повторення:

— процес тренування повинен бути спрямований на закріп­лення корисної звички;

— повторення позитивних звичок вимагає дотримання точно­сті умов, характеру дій, визначених обставин, часу;

— автоматизація звичок необхідна вимагатися поступово. Спо­чатку повторення повинне переслідувати точність дій, потім швид­кість і, наостанку, автоматизм;

— повторення не повинно призводити до негативних емоцій учня;

— повторення слід урізноманітнити, щоб уникнути переван­таження та втоми нервової системи;

— кількість повторень повинна бути індивідуальною;

— здійснюючи повторення, необхідно турбуватися про фор­мування у дитини установки на самоконтроль, на самоперевірку виконання засвоюваних дій2.

М.І. Болдирев виділяє наступні типи вправ: а) вправи в діяль­ності; б) режимні вправи; в) спеціальні вправи3.

1 Теория й методика коммунистического воспитания в школе / Под ред. Г.И. Щу-киной. - М., 1974.- С. 115.

2 Теория й методика коммунистического воспитания в школе / Под ред. Г.И. Щу-

киной. — М., 1974. — С. 127.

І Болдьірев М.И. Методика воспитательной работьі в школе. — М., 1981. — С. 152— ' 155.



Розділ 1. Предмет педагогіки та питання теорії виховання


 


Вправи в різноманітній діяльностівикористовуються з метою вироблення в учнів навичок до праці, переборювання труднощів, виховання наполегливості, сили волі, самостійності. У діяльності діти привчаються до культури спілкування.

Режимні вправистимулюють дітей до дотримання встановле­ного в школі та в сім'ї режиму, що примушує їх повторювати і закріплювати позитивні дії, тренуватися у виконанні правил по­ведінки, керувати своїми бажаннями і діями, привчає до розумно­го використання робочого і вільного часу.

Широко використовувався метод вправ у будинках дитини М. Монтессорі1, про що свідчить навіть розклад занять:

9.00 — Прибуття дітей. Вітання. Прибирання кімнат. Рідна мова. Діти розповідають про події минулого дня. Загальна молитва.

10.00 — Розумові вправи. Вправи почуттів.

11.00— Найпростіша гімнастика (граціозне виконання звичай­них рухів. Вправи на увагу, ловкість дій з предметами).

11.30 — Сніданок. Коротка молитва.

12.00 — Вільні ігри.

13.00 — Керовані ігри на свіжому повітрі. Старші діти наводять порядок у приміщенні.

14.00 — Ручна праця (ліплення з глини, малювання).

15.00 — Колективна гімнастика і співи, по можливості, на свіжо­му повітрі. Вправи на розвиток передбачливості: ретельний огляд тварин і рослин.

16.00 — Діти ідуть до дому.

М. Монтессорі використовувала прості, на перший погляд, вправи, доступні дітям, але вони добре виховували волю. Так, для цього серед інших вправ було і таке — абсолютна мовчанка протя­гом 2—5 хвилин (дидактичне мовчання).

Спеціальні вправитренувального характеру використовуються для вироблення і закріплення навичок і вмінь культурної поведін­ки, дотримання елементарних правил, пов'язаних із зовнішньою культурою, правилами етикету.

Реалізується метод вправ і через доручення,тобто шляхом ви­конання визначених завдань учителя, батьків, колективу, що сприяє накопиченню досвіду позитивної поведінки, вихованню гуманних якостей особистості, відповідальності, старанності (доручення: провідати хворого товариша, надати допомогу відстаючому, при­вести в порядок книги бібліотеки). Значущість доручень у системі виховної роботи буде вищою, якщо дотримуватись ряду умов: а) уч­ні повинні усвідомлювати значення доручень; б) виконавці повинні

Монтессорч М. Педагогика. — М., 1992. — С. 21.


1.4. Методи виховання 139

знати, в чому сутність доручення і як його виконати, в які строки; в) доручення виконується більш охоче, якщо воно відповідає ін­тересам, потребам і можливостям дитини, посильне їй; г) надава­ти допомогу школярам у процесі виконання доручення, корегува­ти за необхідності їх дії; д) давати можливість учням, особливо старшокласникам, виявляти самостійність, ініціативу, творчість; е) здійснювати оцінку результатів виконання доручення.

У теорії педагогіки і практиці школи все більшого поши­рення набуває використання виховних ситуацій,тобто створен­ня таких зовнішніх обставин, які дозволяють опосередковано впливати на свідомість, почуття, вчинки людини. Педагогічний ефект забезпечується не прямим зверненням до учнів, а ціле­спрямовано організованими обставинами, які і створюють си­туацію. Прийоми непрямого впливу на особистість школяра (створення виховних ситуацій) прямо відповідають вимогам життя. За даними молодіжної інформаційно-соціологічної служ­би, із 1000 опитаних учнів 61,5 % хлопців і 48,6 % дівчат заяви­ли, що не хочуть, щоб їх виховували. Результативність непря­мого впливу зростає у зв'язку з особливостями підлітків, юна­ків, про що у свій час писав А.С. Макаренко: «...хоча всі вихованці і розуміють, що в дитячому закладі їх навчають і ви­ховують, але вони не люблять піддаватись спеціальним проце­дурам. Тому суть педагогічної позиції вихователя повинна бути прихована від вихованців»1.

Це можуть бути:

— ситуації упізнавання, в якій дитина може продемонструвати свою унікальність, своєрідність, талановитість, інтереси;

— ситуації взаємодії кожного члена колективу з однокласни­ками в позиції підлеглості та керівництва;

— ситуації співпереживання, турботи, взаємодопомоги, ситуа­ції морального вибору;

— ситуації успіху та ін.2.

В основному виховна ситуація не викликає у школяра почуття образи, приниження власної гідності.

Вона розрахована на участь і підтримку батьків, ровесників, вчителів та ін., доречна при вирішенні гострих питань спілкуван­ня ровесників, при встановленні позитивних стосунків між бать­ками і дітьми. У той же час виховну ситуацію не можна вважати універсальним методом, її використовують у залежності від цільо­вої установки, особистих якостей дитини, авторитетності вчителя тощо.

1 Макаренко А.С. Соч. — Т. 5. — 1958. — С. 92.

2 Педагогическая технология. — Бєлгород, 1998. — С. 120—121.



Розділ І. Предмет педагогіки та питання теорії виховай.»


 


Корисним і необхідним є використання з педагогічною метою виховних обставин із життя.Сутність цих ситуацій в тому, що діти змушені робити вибір:зробити щось для себе, свого задоволення чи поступитися радістю іншому, допомогти ровеснику, старшому, якщо доводиться при цьому самому від чогось відмовитися. «Ор­ганізація такої ситуації потребує особливо глибокого і різнобічно­го знання психологічних особливостей вихованців, домінуючих мотивів їх діяльності, інтересів, потягів, рівня домагання, всіх об­ставин їх життя»1.

У книзі Р. Дрейкурса і В. Зольца «Счастье вашего ребенка» наведено приклад створення виховної ситуації, яка підштовхує дитину до позитивного вибору дій:

«Матір з великими труднощами привчала чотирирічну доньку класти речі на місце. Вони жили в невеликій квартирі вчотирьох, молодшій дитині було 14 місяців. За порадою консультативного центру, який займається питаннями сім'ї і сімейного виховання, бать­ки вирішили провести цікавий експеримент.

Як завжди, дівчинка залишила на підлозі свою піжаму і розкида­ла по всій кімнаті свої іграшки. Опівдні мати запитала: «Чи не хочеш І прибрати свої речі?» — «Ні», — була відповідь дочки. — «А тобі не хотілось би провести день і нічого після себе не прибирати?» — Дів­чинка вигукнула, що це прекрасно. У відповідь мати попередила її, і що вона теж не буде нічого прибирати. — «Звичайно», — сказала дочка, стиснувши плечима.

Цілий день мати залишала де попало все, до чого доторкува-і лась. Як звичайно, вона розмовляла і гралася з дітьми, запропону­вала разом передивитися гардероб дочки, чи не потребує що ремон­ту. Дівчинка погодилася і разом взялися до роботи. Але весь одяг залишився на ліжку. Речі брата, його іграшки і пляшечки валялись де попало.

Коли прийшов батько, в квартирі панував повний хаос. Він кинув

пальто на колиску для ляльок, ..., скинув черевики, ...і, як завжди,

І став гратися з дітьми. Він поводив себе так, ніби нічого особливого

не відбувається. Доки підігрівався обід, мати нагодувала сина. Стіл

еі був завалений малюнками, олівцями, папером так, що ставити їжу

було нікуди. А потім мама прийшла у вітальню і сіла читати журнал.

«А як щодо обіду?» — запитав через деякий час батько. — «Обід

м готовий». — «Ну то що, сядемо їсти?» — «Не можна, — відповіла мати

з-за журналу. — Нікуди ставити тарілки». Батько сів читати газету.

й «Мамо, я хочу їсти», — сказала дівчинка. — «Я теж», — відповіла мати.

Дочка замислилась: як бути у такій ситуації? Деякий час вона ногою

1 Каспина B.C. Специфика й место воспитьшающей ситуации в системе воспита-тельньїх возлействий // Советская педагогика. — 1979. — № 5. — С. 64—68.


1.4. Методи виховання___________________________________141

розпихувала свої кубики, тоді пішла до кухні. Батьки продовжува-;; ли читати, впевнено знаючи, що дочка прибирає із столу. Незаба­ром вона повернулася і тихо сказала: «Мамо, тепер можна накри-•--, вати на стіл». Коли підійшов час лягати спати, дівчинка не знай­шла свою піжаму. «Дуже шкода, що ти не можеш її знайти». — «А як же я ляжу спати, на ліжку таке безладдя?» — запитала дочка. «Так, спати незручно, чи не правда?» — «Мамо, я так не хочу!» — розплакалась дочка. — «Що ж нам у цьому випадку робити?» — «Я ,< вважаю, що краще нам разом все прибрати на місце», — відповіла дівчинка.

Автори вважають, що експеримент вдався з трьох причин: по-перше, мати зберігала дружній тон і підтримувала в домі приємну атмосферу; по-друге, вона утрималась від повчань, вона не нагаду­вала про безладдя; по-третє, головне те, що мати зрозуміла справж­ній зміст навчання на практиці. Але одночасно автори радять звер­татися до такого виду виховуючих ситуацій якомога рідше.

Методи цієї групи пов'язані з організацією діяльності індивіда: навчальної, трудової, ігрової, суспільної, естетичної, що забезпе­чує не тільки досвід поведінки, але й переживання радості пізнан­ня, творчості, творіння, спілкування тощо.

Таким чином, методи організації діяльності і формування до­свіду моральної поведінки вирішують завдання виховання стосун­ків між людьми, навичок, умінь, звичок. Учень іде від усвідомлен­ня необхідності знань, умінь через тренування до навичок і через тренувальні вправи — до звичок поведінки.

У деяких підручниках і навчальних посібниках до даної групи методів відносять і вимоги, тобто педагогічний вплив, який поля­гає в тому, щоб зобов'язати школярів виконувати які-небудь дії і вчинки. Основні вимоги будуються на гуманному ставленні до дитини, довір'ї до неї. За формою пред'явлення вимоги можуть бути прямі (наказ, розпорядження) і непрямі (прохання, порада, натяк). Розрізняють індивідуальні педагогічні вимоги, які висуває вихователь, і колективні, котрі йдуть від правил поведінки у шко­лі, обов'язків (клятви) члена громадської організації тощо. Різно­манітні і форми вираження вимог. Вони залежать від індивідуаль­них якостей дитини і педагога, характеру стосунків між виховате­лем і вихованцем, своєрідності ситуації (м'яке прохання, нагадування, докір, попередження, категоричні вимоги). Використання методу буде більш успішним, якщо:

а) пояснювати дітям необхідність дотримання тих чи інших вимог;

б) одночасно не висувати багато вимог;

в) залучати дітей до визначення певних вимог у процесі розроб­
ки «правил моральної поведінки» для свого класу, дитячих Кон­
ституцій і таке інше. », ' п ..-«і-- ....... ...



Розділ 1. Предмет педагогіки та питання теорії виховаї'


 


Вимога дійсно є невід'ємною частиною методів організації ді­яльності і формування досвіду поведінки, але головне їх завдання — вплив на свідомість дитини.

Вимоги випереджують дію, тому їх можна віднести як до пер­шої, так і до другої групи методів.




Переглядів: 3444

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи формування свідомості особистості | Методи стимулювання і корекції поведінки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.