Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Принцип активності й самостійності учнів у навчанні

Успіх процесу навчання значною мірою залежить від ставлен­ня школярів до засвоєння знань, мотивів навчально-пізнавальної діяльності. Ю.К. Бабанський для їх розвитку радить:

а) роз'яснювати школярам громадську і особисту значущість навчання не лише для розвитку науки, а й для творчої діяльності у сфері матеріального виробництва;

б) навчати учнів виявляти наполегливість, силу волі;

в) заохочувати виконання завдань підвищеної трудності;

г) чітко визначати цілі, завдання, форми звіту, критерії оціню­вання;

д) навчати школярів пред'являти вимоги до себе, щоб заохочу­вати їх до самовиховання обов'язку, відповідальності тощо'.

Розв'язання цих завдань нерозривне з формуванням у школя­рів пізнавальної активності та самостійності.

Активністьшколярів у навчанні знаходить вияв у їх ставленні до пізнавальної діяльності: стані готовності, прагненні до самостійної діяльності, яка спрямована на засвоєння індивідом суспільного до­свіду, накопиченого людством, знань і засобів діяльності, а також в якості діяльності, яка здійснюється шляхом вибору оптимальних шляхів досягнення мети пізнання. Самостійністьшколярів пов'яза­на з визначенням об'єкта, засобів діяльності, її здійснення без уча­сті дорослих та допомоги ззовні, що вимагає активності. Тому пі­знавальна активність і самостійність невіддільні; їх важко відокре­мити. Джерелом пізнавальної активності і самостійності є потреби школярів у набутті знань, оволодінні засобами навчально-пізнава­льної діяльності, в самоутвердженні та самовираженні та ін. Задо­волення одних потреб веде до виникнення нових. Завдання вчите­ля — стимулювати формування цих потреб, що вимагає створення в навчанні умов, які спонукають учнів до активної самостійності діяльності. Педагогічне обгрунтоване стимулювання потреб, моти­вів, інтересів, активності й самостійності школярів передбачає:

— активізацію навчально-пізнавальної діяльності школярів як «процес, спрямований на поглиблену, спільну навчально-пізнаваль­ну діяльність учителя та учня, на спонукання до її енергійного, цілеспрямованого здійснення, на подолання інерції, пасивних і стереотипних форм викладання і навчання»2.

Головна мета активізації — вдосконалення якості навчально-виховного процесу в школі, яка досягається формуванням актив­ності й самостійності учнів, що вимагає певної організації спіль-

1 Бабанский Ю.К. Оптимизация учебио-воспитательного проиесса. — М., 1981. С. 17.

2 Щукина Г.И. Роль деятельности в учебном проиессе. — М., 1988. — С. 135.



Розділ 2. Дидактика

 


 


ної діяльності учнів і вчителя. Активізація пізнавальної діяльності потребує використання різних методів, способів, форм навчання, які стимулюють школярів до виявлення активності і самостійнос­ті. Для цього необхідно, щоб об'єкт пізнання був залучений до сфери діяльності школяра і діалектична взаємодія між ними ство­рювала б умови прояву активності і самостійності особистості.

На уроках це можуть бути ситуації, в яких учень повинен:

«захищати свою думку, наводити на її захист аргументи, до­кази, використовувати набуті знання;

задавати питання вчителю, товаришам, з їх допомогою з'ясову­вати незрозуміле, заглиблюватися в процес пізнання;

рецензувати відповіді товаришів, твори, інші творчі роботи, вно­сити творчі корективи, давати поради;

ділитись своїми знаннями з іншими;

допомагати товаришам у труднощах, пояснювати їм незрозу­міле; виконувати завдання-максимум, розраховані на читання додат­кової літератури, першоджерел, на довгочасні спостереження (зрос­тання рослин, звички тварин, вирощування кристалів та ін.);

знаходити не єдине рішення, а декілька самостійних; практику­вати вільний вибір завдань, переважно пошукових, творчих;

здійснювати самоперевірку, аналіз особистих пізнавальних і практичних дій1.

Активізації пізнавальної діяльності школярів сприяє також захоплений виклад навчального матеріалу(новизна, історизм, показ сучасних досягнень науки, практичного значення науко­вих знань та ін.). При цьому інтерес формується не шляхом відхилення від змісту основного матеріалу, а за рахунок роз­криття тих боків, до яких повинна бути привернена увага учнів у першу чергу.

Розвиток активності учнів забезпечується використанням методів, форм організації навчання, які спонукають школярів до самостійної пізнавальної діяльності,а саме:

— методів проблемного навчання;

— методично цілеспрямованих засобів наочності; - — групових способів організації учіння, взаємонавчання;

— проведення нестандартних уроків',

проведення дидактичних ігор та ін.

Система знань при цьому засвоюється не в готовому вигляді, а в процесі активної самостійної розумової діяльності школяра, в результаті чого знання стають досягненням учня і дозволяють йому в певних умовах здійснювати творчу діяльність, мотивом якої є пізнавальний інтерес.

Щукина Г.И. Роль деятельности в учебном процессе. — М., 1986. — С. 138.


233

2.2. Принципи навчання


 


Характер активності, ступінь інтересу в діяльності учня вели­кою мірою залежить від якості його знань і від рівня опанування способамирозумової діяльності. «Спочатку повинні навчити ди­тину вчитись, а потім уже доручити цю справу їй самій», — зазна­чав К.Д. Ушинський.

Активізації учнів сприяє створення сприятливого емоційного тонусу (довіра, такт учителя, його емоційність, доброзичливість однокласників та інше) й особистість учителя, його ставлення до учнів, навчального предмета, своєї професії, інших учителів.

Учні навчаються більш успішно в тих учителів, з якими їх по­в'язують дружні стосунки, котрих вони цінують і поважають. У книзі «Психологические основьі формирования личности в педагогиче-ском процессе»1 представлено такі дані про взаємозв'язок ставлен­ня учнів до вчителя і до предмета, який він викладає:

Класи   Типи ставлення  
до вчителя   до предмета (%)  
улюблений   нейтральний   нелюбимий  
VI   Улюблений     11,5   1,5  
    нейтральний нелюбимий   33 14   50 14   17 72  
VIII   Улюблений       1,0  
    нейтральний нелюбимий   14 21   65 21   21 58  

Розв'язанню завдань формування активності, інтересу сприяє і створення ситуацій успіхушколярів у навчальній діяльності. Вчи­тель повинен створювати умови, щоб кожний із його вихованців відчув радість досягнення успіху, почуття гідності, усвідомив свої можливості, повірив у себе2.

Як свідчать наукові дослідження, формуванню пізнавальної ак­тивності особистості учня сприяє також його участь у громадському життішколи, класу, розвиток захоплень дітей тощо.




Переглядів: 1230

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Принцип систематичності й системності в навчанні | Принцип індивідуального підходу до учнів у навчанні

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.