3. Кваліметрія, метрологія та управління витратами на забезпечення якості
4. Стандартизація і сертифікація продукції
ПОНЯТТЯ ЯКОСТІ
У загальному вигляді трактування поняття «якість» може розглядатися у філософському і прикладному значеннях. Аналіз різноманіття філософських поглядів на категорію «якість» дозволяє виділити такі основні її положення, що характеризують:
– об’єктивну визначеність якого-небудь об’єкта – зовнішню, що розкривається через сукупність властивостей, і внутрішню, що виражає цілісність предмета і його сутнісні характеристики;
– відмінність порівнюваних за якістю об’єктів (предметів, явищ, процесів), відмітну їхню ознаку.
Прикладне визначення якості належить до конкретних об’єктів: продукції, послуг, процесів, систем тощо. Для його визначення у сучасній літературі і практичній діяльності використовують два підходи: технократичний (традиційний погляд); інноваційний (нова парадигма якості). При технократичному підході якість продукції розглядається як сукупність притаманних їй «об’єктивних» властивостей або ступінь їхньої відповідності певним вимогам. При такому підході якість, у першу чергу, пов’язується з певною технологією виробництва, матеріально-технічною базою, наявністю кваліфікованого персоналу.
Рис. 10.1 Формалізація технократичного підходу до поняття «якість»
Розглядаючи поняття «якість», визначається п’ять основних точок зору і відповідних їм найбільш істотних сторін якості (табл. 10.1).