Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Колористика природних утворень: функції і властивості

Вплив світлоколірного середовища на життєдіяльність людини зали­шається предметом постійної уваги, що зумовлено прагненням до ес­тетизації середовища, яке оточує людину.

Формування ансамблю просторово-предметного сере­довища життєдіяльності людини, гармонійного з при­родним, його колористикою стає одним з визначальних у структурі сучасної проектної діяльності дизайнера.

Колір допомагає виявити функціональну, семантичну і естетичну значущість предметного середовища, ло­гіку його об'ємно-просторової структури, створити опти­мальний психіко-фізіологічний комфорт.

Виразність кожного кольорового рішення середовища, його емоційно-естетична дія переважно досягається комплексним вико­ристанням засобів колористики природних утворень, просторової організації та сукупністю засобів, які вияв­ляють і підкреслюють ціле, комплекс як єдине.

Розуміння природи кольору, його психологічного впливу на людину, формування емоцій­ного стану та регулювання її поведінки знаходить набуття у колористиці природних утворень.

У взаємозв'язку з об'ємно-просторовою формою предмета сприймається колір. У відриві від форми предмета кольору у природі не існує так само, як не існує безбарвної форми. Колір нерозривно пов'язаний з предметно-просторовим середовищем, з його колористикою.

Кольорове тло природи завжди гармонійне. Завдання дизайнера в роботі з об'єктами дизайну в природному і штучно створюваному пред­метному середовищі — досягти гармонії кольору.

Колористика – це наука про колір, кольороформоутворення предметів, формування світло-кольорового клімату просторово-предметного середовища життєдіяльності людини. Вона спирається на фізичні основи кольору та психофізіологію його сприйняття.

Колористика об'єктів природно-архітектурного простору – це цілісна система кольорів елементів природного оточення, а також з внесеними в неї кольорами створюваних люди­ною об'єктів дизайну, архітектури, творів пластичних мистецтв, які утворюють рухоме колірно-просторове поле. Це поле формується як в природному оточенні (пасивна поліхромія), так і в штучно створюваному оточенні (активна поліхромія), відображаючи діалектику розвитку колористики предметно-просторового середовиша загалом.

Колористика середовища, як правило, ди­намічна. Загалом вона зумовлена рухливіс­тю природної поліхромії, змінами морфології предметного середовища, структури і функ­ції, розвитком колірної культури, особливос­тями сприйняття.

У дизайні об'єктів природно-архітектурного простору часто проводять низку аналогій із ко­лористикою природного середовища, а та­кож інформативними і функціональними влас­тивостями кольору: сигнальна; маскувальна; знакова; спрямованого впливу; гармонізуюча; образотворча функція; засіб впізнання. Необ­хідно зазначити, що у дизайнерській практи­ці під час формування перцептивного образу об'єктів предметного середовища усі функції кольору активно використовуються.

У кольоровій організації предметного се­редовища можна брати до уваги явище інфор­мативного забарвлення тварин і комах, а також їх здатності змінювати пофарбування залеж­но від кольору навколишнього середовища. Інколи забарвлення має пряме гармонізую­че значення. Цікаво, що вигадливий візерунок, наприклад, на крилах метелика не привертає уваги хижака, а навпаки, робить комаху непо­мітною. Так, плями на крилах великого нічного павиного ока роблять крила схожими на по­верхню кори з заглибленнями – малюнок імітує, якщо дивитися здалека, нерівності поверхні. Хамелеони – неперевершені майстри маскування, швидко змінюють забарвлення на колір будь-якого оточення завдяки особли­вим пігментним клітинам шкіри.

Розмаїтість колірних сполучень у природі відіграє в житті організмів велику роль. Для од­них це виявляється в умінні злитися з навколишньою природою, щоб уникнути зустрічі з хижа­ком, чи, навпаки, напасти непомітно. А для інших яскраве контрастне забарвлення є сигналом та попередженням про їхню неїстівність. Так, залежно від пристосувального значення, забарв­лення тварин можна розділити на дві великі групи: що маскуються і що вирізняться.

 

Маскувальне забарвлення. До тих, що маскуються, належать тварини, забарвлення яких збігається з тлом місцевості їхнього існування. У представників півночі панує біле забарвлен­ня. Зелений колір характерний для мешканців лугів і лісів, і так само морських організмів, що живуть у середовищі зелених водоростей. Жовтий і бурий кольори переважають у забарвлен­ні мешканців пустелі. До тварин, що маскуються, належать види, для яких забарвлення стано­вить найважливішу умову виживання у природі. Це малозахищені тварини або хижаки, що під­стерігають свою здобич. До групи помітних належать добре захищені види, забарвлення яких ніби застерігає хижаків від нападу, або організми, для яких вигідно привернути до себе ува­гу, наприклад, рослини-хижаки. Але навіть ідеальна подібність із навколишнім тлом ще не ро­бить їх непомітними. У будь-якого об'ємного предмета, що знаходиться під відкритим небом, верхня частина освітлена яскравіше від нижньої. Тому нижні поверхні, що знаходяться у тіні, здаються темнішими, ніж верхні. Неоднорідність освітлення підсилює враження рельєфнос­ті та значно знижує непомітність предмета. Природа врахувала і цю обставину – у тварин, що маскуються, як правило, спинна сторона має інтенсивніше забарвлення, що оптично нейтра­лізує тінь. Маскування багатьох видів тварин грунтується на використанні розчленованого забарвлення. Тіло тварин покрите контрастними малюнками, що привертають до себе увагу, за­важають впізнати саму істоту. Дієвість такого забарвлення значно підвищується, якщо деякі частини малюнка збігаються за формою і кольором із тлом, на якому знаходиться тварина. Окремі частини тіла у цьому випадку оптично зовсім зникають, тоді як контрастність інших ви­являється підкресленою. Розчленоване забарвлення слугує маскуванню обрисів тіла тварин. Контрастні малюнки переважно перериваються біля краю або на краю видимого контура і ніколи не розташовуються паралельно до нього.

Таким чином, у природі геометрія рисунка в сполученні поверхонь біоформ надає їм можливості маскуватися на тлі ґрунту, листя, кори дерев, забарвлення творінь живої природи, в одних випадках дає їм змогу уникнути небезпеки, а в інших забезпечити несподіваність нападу. Багато видів метеликів завдяки структурі забарвлення крилець пов­ністю зливаються з фоном покривних тканин рослин, використовуючи колір як маскувальний засіб, і, навпаки, можуть використовувати ко­лір як відлякувальний засіб, наприклад, метелик-адмірал має на своїх крилах окоподібні плями.

 

Сигнальна та знакова властивість кольору. Крім прийомів пристосування до умов середо­вища існування, тварини ще використовують колірні сигнали, адресовані істотам, які, зі сво­го боку, здатні розрізняти колір, сприймати його та розуміти "повідомлення". Жовтий – колір попередження, наприклад, на тілі змій чи жаб, що вказує на їхню отруйність. Червоний – ко­лір небезпеки, колір залякування у деяких тропічних отруйних жаб, гусениць, комах. Анало­гічно людина як інформаційний використовує жовтий колір – як попереджувальний, червоний – як небезпечний, зелений – як природний, натуральний та безпечний. Цю властивість сигнальних кольорів широко використовують у дизайні реклами, спецодягу, промисловому середовищі.

 

Функція спрямованого кольору. Буває, що колір комахи ніби навмисне привертає увагу. У таких випадках комаха надійно захищена від хижаків відразливим запахом чи смаком, отруй­ними залозами тощо. Так, яскраве забарвлення мають багато жуків, а також божі корівки. Яскраво пофарбовані та захищені отруйними жалами оси, шершні, джмелі. І справ­ді, зауважено, що птахи навчилися не торкатись таких захищених комах. Функціональне зна­чення помітних малюнків застережливого й попереджувального забарвлення характерні бага­тьом тваринам, а в багатьох випадках яскраві, помітні сполучення кольорів використовуються для підманювання до найнебезпечніших частин тіла хижака.

Функція спрямованого впливу якісної характеристики (кольоровий тон) на емоційну сферу людини створює емоційний фон для подальших етапів формування зорового образу.

 

Приваблювальна та образотворча роль забарвлення. Існує велика кількість різновидів папуг із різноманітним забарвленням. Кольорові сполучення пер насичені та яскраві, а інко­ли навіть дивовижні. Здається, що природа розважалася, розфарбовуючи цих птахів. Тро­пічні метелики та папуги ховаються від нападників у також яскравих тропічних квітах.

У кольоровій організації обладнання інтер'єру широко використовується явище захисного та інформативного забарвлення тварин. Наприклад, меблевим виробам, що не повинні впада­ти в очі, можна за принципом захисного забарвлення тварини надати колорит приміщення, а у меблях, призначених для виробничого процесу, основні деталі управління або окремі функ­ціональні вузли можна виділити за принципом інформативного забарвлення тварин і комах. Можна знайти багато прикладів щодо підтвердження приваблювальної ролі кольору у рекла­мі, яка ґрунтується на приваблювальній функції кольору у природі. Палітра рекламних кольо­рів є колірним діапазоном, близьким до спектральних кольорів. Але сучасна реклама за допо­могою комп'ютерних технологій часто свідомо підвищує контрастність та насиченість колір­них сполучень чи цілеспрямовано змінює колірний діапазон на незвичний.

 

Забарвлення як регулятор тепловолого обміну. Дизайнерська біоніка, вивчаючи закони колірних гармоній, досліджує водночас і суто функціональні явища, що відбуваються з кольо­рами у живих організмах. Колір у живій природі – це один із проявів життєдіяльності організ­му. Він слугує регулятором тепловолого обміну. Так, у дуже спекотну пору року кольори при­роди тьмяніють. Це не є хімічне вицвітання фарб, яке ми спостерігаємо на кольорових штуч­них предметах. Це є біологічне явище: у такий спосіб організм захищає себе від перегрівання. Подібні властивості живих організмів змінювати свій колір залежно від умов навколишнього середовища можуть бути використані у дизайні інтер'єру, для регулювання температури по­вітря у приміщеннях, особливо за умов спекотного клімату. Так само продуктивним для за­стосування у дизайні є і вивчення засобів регулювання кольору та його походження. Тут важ­ливими для нас стають не стільки біохімічні реакції, скільки взаємодія освітлення зі структур­ною побудовою тканин організмів: розташуванням прошарків, фактурою тканин, насиченіс­тю їх вологою тощо, тобто засобами, що допомагають по-різному поглинати чи відбивати сонячні світлові промені, а, значить, і регулювати забарвлення. У дизайні можна створювати такі фактури поверхонь штучних предметів на основі комбінацій прозорих чи напівпрозорих матеріалів – своєрідних кристалічних решіток, які за різних кутів падіння на них та відбивання сонячних променів створюють гру кольору та світла. Тут можна отримувати цікаві результати, вивчивши подібні явища у живій природі.

Інколи забарвлення має пряме пристосувальне значення. Цікаво, що вигадливий візерунок, наприклад, на крилах метелика не привертає увагу хижака, а навпаки, робить комаху непомітною. Вивчення досвіду природи щодо створен­ня нею колірних гармоній є важливою частиною дизайнерської біоніки.

У живій природі зустрічаємо орієнтувальні властивості кольору. Колір у природі, напри­клад, у світі рослин – це свого роду реклама для приваблювання комах, які сприяють запилен­ню. Організми протягом багатьох мільйонів років "відпрацювали" свої кольори, які відповіда­ть дешифрувальним здатностям комах, завдяки чому ті реагують на "рекламу". Загалом же вивчення досвіду щодо функціональних властивостей кольору, створення нею колірних гармоній є важливою частиною дизайнерської біоніки.

Колористичні компоненти найтісніше пов'язані з функцією простору і не по­винні розглядатись як доповнення до чогось другорядного. За допомогою кольору досягають бажаної виразності та потрібної атмосфери, які зумовлюють особливий настрій, індивідуальні почуття, внутрішній стан.

Завдяки кольору та освітленню можна створити специфічні ефекти в інтер'єрах різноманітного призначен­ня: житлових, культурно-розважальних, виставкових експозиціях тощо. Оперуючи просторовими властивостями кольорів, можна дося­гати певного враження розташуванням колірних площин та виокрем­ленням необхідних елементів.

Вивчення колористики в природі дає змогу гармонізувати предмет­не, архітектурне середовище за допомогою кольору: об'єднувати або розділяти предметну штучно створену форму на окремі зони, підкрес­лити значення одних її елементів і підкорити їм інші.

Колір у промисловому біодизайні ефективно працює за аналогією з природою як засіб гармонізації форми з навколишнім середовищем, виділення важливих елементів механізмів, означення небезпечних деталей. Кольором, як засобом орієнтації, можна посилити природну поведінкову реакцію людини під час перебування в певному оточенні — міському середовищі, інтер'єрі, при використанні приладів, інстру­ментів, технічних засобів, транспорту.

Художньо-естетична функція колористики об'єкта дизайну природних утворень полягає у тому, щоб викликати у споживача естетичні переживання, на основі яких виникають ху­дожні образи предметно-просторового середовища, що запам'ятовуються.

Проектування кольорового середовища являє собою багатоступеневий процес, під час якого задум проектанта поступово виявляється у виконанні конкретних проектних зав­дань з узгодження суб'єктивно передбачуваного образу колористики природних утворень і об'єктивно існуючих об'ємно-просторових структур.

На основі вивчення колористики природного середовища вирішу­ються творчі задачі колористики в дизайні, зокрема, гармонізація ко­лірних співвідношень в штучному середовищі, пошуку колориту пред­метів дизайну.

Від досконалого композиційного рішення в біодизайні залежить об­разність дизайн-форми, її пластичні, просторові та кольорографічні якості. Художня якість об'єктів біодизайну визначається гармонійніс­тю форми щодо розмірів елементів, їхніх пропорцій, ритмічного ряду, кольору, фактури та інших композиційних характеристик.

 




Переглядів: 1415

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Явище тургору. Опір по формі | Органолептичні особливості живих організмів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.