МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||
ВИЗНАЧЕННЯ ГОРИЗОНТАЛЬНОЇ СКЛАДОВОЇ НАПРУЖЕНОСТІ МАГНІТНОГО ПОЛЯ ЗЕМЛІ
У просторі навколо Землі існує магнітне поле, силові лінії якого зображені на рис. 1, причому поблизу північного географічного полюса знаходиться південний магнітний полюс , а біля південного географічного полюса – північний магнітний полюс . Оскільки вектор напруженості магнітного поля завжди напрямлений по дотичній до силової лінії, то на екваторі він напрямлений горизонтально, а на магнітних полюсах – вертикально. В інших точках земної поверхні напруженість магнітного поля напрямлена під кутом до горизонтальної площини, дотичної до земної поверхні у даній точці. Величина проекції вектора напруженості магнітного поля на горизонтальну площину називається горизонтальною складовою напруженості магнітного поля Землі . Вертикальна площина, яка проходить через силову лінію магнітного поля Землі, називається площиною магнітного меридіану. Усі площини магнітних меридіанів пересікаються по прямій , а лінії перетину поверхні земної кулі цими площинами називаються магнітними меридіанами.
Тангенс-гальванометр являє собою коловий провідник (котушку) з деякою кількістю витків n, розташованих вертикально. У центрі витків розміщено компас. При відсутності струму у котушці стрілка компасу встановлюється у напрямку магнітного меридіана. Обертаючи котушку навколо вертикальної осі, можна сумістити площину витків котушки з напрямком магнітної стрілки, тобто з площиною магнітного меридіана. Якщо після такого установлення котушки по ній пропустити струм, то магнітна стрілка відхиляється на деякий кут (рис.2).
У цьому випадку на магнітну стрілку будуть діяти магнітне поле Землі та магнітне котушки із струмом. Напруженість магнітного поля котушки у її центрі напрямлена перпендикулярно до площини витків котушки. Під дією цих двох полів магнітна стрілка встановиться вздовж рівнодіючої двох векторів: та . На рис.2 зображений перетин витка котушки горизонтальною площиною. Як видно з цього рисунку, . Тому . (1) Напруженість магнітного поля в центрі колового струму (витка котушки із струмом) визначається за формулою : , (2) де – сила струму; – радіус витка. Підставляючи (2) в (1) і враховуючи, що котушка складається з витків, одержуємо формулу для визначення : = (3) Електрична схема установки, яка зображена на рис. 3, складається з тангенс-гальванометра , амперметра , потенціометра , перемикача П та джерела постійного струму .
3. Порядок виконання роботи
1. Зібрати електричне коло згідно з рис.3. 2. Повертаючи тангенс-гальванометр, встановити витки його котушки в площині магнітного меридіана (тобто так, щоб стрілка компасу знаходилась у площині котушки ). 3. Встановити нуль шкали компасу біля північного кінця його стрілки. 4. Включити джерело живлення. За допомогою потенціометра встановити у витках котушки такий струм, при якому стрілка компасу відхиляється на достатній для вимірювання кут . 5. За допомогою перемикача П змінити напрям струму у витках котушки та виміряти кут відхилення стрілки компасу у протилежний бік. Обчислити середній кут відхилення для даного струму. 6. Провести аналогічні вимірювання кута відхилення стрілки компасу при інших значеннях сили струму в котушці.
7. За формулою (3) обчислити та визначити середнє значення . Оцінити похибки визначення .
|
||||||||||
|