Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Підвищення кваліфікації і перепідготовка кадрів.

Успішне виконання завдань, що стоять перед бібліотеками, вимагає постійного вдосконалення кваліфікації бібліотекарів. Тому професійне зростання бібліотечних кадрів є одним з найважливіших напрямів методичного забезпечення бібліотечній діяльності.

Підвищення кваліфікації має на меті розширення і поглиблення професійних знань бібліотекаря відповідно до займаної посади функціональних обов’язків. Перепідготовка має на своїй меті освоєння нових професійних знань при переході на іншу посаду, на іншу ділянку роботи, у зв’язку з впровадженням нових бібліотечних технологій .

Підвищення кваліфікації і перепідготовка покликані :

- забезпечувати початкову підготовку бібліотекарів, що не мають спеціальної освіти і досвіду бібліотечної роботи;

- сприяти перепідготовці бібліотечних кадрів,

- здійснювати підвищення кваліфікації бібліотекарів відповідно до їх посади і обов’язків.

 

Визначено декілька напрямків підвищення кваліфікації :

- учбові заклади по підготовці і перепідготовці бібліотечних кадрів( бібліотечні факультети вищих навчальних закладів, бібліотечні відділи училищ культури, університети, факультети і курси підвищення кваліфікації);

- форми підвищення кваліфікації - семінари, практикуми, стажування, ділові ігри, круглі столи…);

- професійна самоосвіта бібліотекарів.

Ці напрями не виключають один одного, а тісно взаємодіють.

До системи підвищення кваліфікації ставиться ряд вимог:

- Повнота охоплення навчанням всіх груп і категорій бібліотекарів без виключення. Система повинна бути побудована таким чином ,щоб кожен бібліотекар через певний часовий інтервал (3-5 років) мав можливість підвищити свою кваліфікацію на курсах, шляхом стажування в іншій бібліотеці.

- Диференційований підхіддо різних груп і категоріям бібліотекарів незалежно від типу і виду бібліотеки, посади і функціональної спеціалізації бібліотекаря, його освіти, виробничого стажу і досвіду бібліотечної роботи.

- Систематичність і послідовність,це означає, підвищення кваліфікації здійснюється не епізодично, а постійно і повинно бути націлене на розширення і поглиблення професійних знань.

 

Контрольні питання :

1. Назвіть основні форми науково - методичної роботи.

2. Розкрийте основні напрямки методичного забезпечення.

3. Охарактеризуйте питання підвищення кваліфікації бібліотечних

працівників.

Тема : Професійні вимоги до керівника бібліотеки та

Стиль управління бібліотечним колективом.

План.

1. Керівник бібліотеки, його права, обов’язки, персональна

відповідальність за стан справ.

2. Поняття “стиль керівництва“. Загальна характеристика директивного, демократичного та ліберального стиля управління.

 

Література:

1. Корнієнко В. Організація безперервної системи підвищення

кваліфікації фахівців – шлях до професіоналізму/В. Корнієнко //

Вісник Кн. Палати.-2005.-№1.-С.29-32

2. Суслова И.И. Управленческий труд в библиотеке / И.И.

Суслова // Науч. и техн. Библиотеке .-1994.-№№.-С.13-19

3 . Управление библиотекой : учеб.-практ. пособ. /Аверянов

А.С.,Ванеев А.Н., Горев В.Г. и др.- С.П., 2003.- С.82-94

 

Щоб керівник міг виконувати функції в системі управління бібліотекою, він повинен відповідати певним вимогам. Вони визначаються перед усім “ Посадовими інструкціями“. Однією з вимог до директора ЦБС, завідуючого відділом є – вища професійна освіта, для завідуючого філією – або вища, або середня освіта.

Кваліфікація спеціаліста полягає в його можливості виконувати роботи різного ступеня складності. Кваліфікаційні характеристики визначають вимоги до керівників бібліотек. Перелік посадових обов’язків розробляються у вигляді посадових інструкцій.

Текст посадових інструкцій складається із слідуючи розділів:

1. загальна частина

2. функції працівника

3. обов’язки працівника

4. права працівника

5. взаємини (посадові зв’язки)

6. оцінку роботи

7. відповідальність працівника

Посадову інструкцію розробляє керівник працівника, діяльність якого вона регламентує. Затверджує посадову інструкцію керівник установи.

Посадова інструкція може використовуватися як самостійний документ або як додаток до трудового договору. На основі цих документів проводиться атестація, яка виявляє професійні якості керівника та відповідність займаній посаді.

Згідно опитувань керівникам бібліотек повинні бути притаманні слідуючи якості:

1.Організаційні

Ø вміння зацікавити підлеглих результатами роботи ;

Ø швидко і самостійно приймати рішення ;

Ø можливість організувати працю підлеглих ;

Ø самоконтроль.

 

2. Професійні якості

Ø аналізувати свої дії та передбачати наслідки;

Ø вміння використовувати сучасні методи управління;

Ø вміння швидко і ефективно вирішувати практичні справи.

3.Творчі якості

Ø знаходити нове в науці та практиці (новаторство) ;

Ø аналітичний склад розуму;

Ø ініціативність

4. Педагогічні якості

Ø підтримувати контакти;

Ø вміння прислухатися до думки підлеглих;

Ø вимогливість та пунктуальність

5. Морально – етичні якості

Ø чесність

Ø чуйність

Ø об’єктивність

Ø високий рівень культури

6. Суспільно - політичні якості

Ø особистий приклад в праці

Ø соціальна відповідальність

Ø уміння завоювати довіру

 

Добрий керівник нікому не відповідає “ні”. Існує думка, що керівником потрібно все таки народитись, тому що існують певні якості, які даються людині від природи, їх дуже важко розвивати в процесі навчання. Хоча ніхто не заперечує, що навчитися можна практично всьому, просто керівнику від природи потрібно затратити менше праці і часу на виконання службових обов’язків, як тому у кого не закладено нахилу до управлінської діяльності.

Існує і така модель сучасного бібліотечного керівника –

бібліоменеджера:

- постійно аналізувати свою роль по відношенню до колективу,

вищого керівництва;

- визначає завдання для співробітників, глибоко аналізуючи

основну мету, пристосовуючи її до інтересів конкретного

виконавця ;

- вміння знаходити спільну мову із самими “важкими“ людьми -

лінивими, злими, безпорадними, дуже емоційними, агресивними

самовпевненими чи заляканими.

Вимоги до набору якостей керівника залежать від рівня зайнятої посади. Якщо керівник вищої ланки вирішує стратегічні завдання, для нього важлива широта мислення, прагнення до самостійних дій, то керівник середньої ланки управління зосереджується на вирішенні

завдань по організації діяльності бібліотеки, задоволенні соціальних потреб підлеглих, тому йому необхідні такі риси лідера, як комунікабельність, уміння налагодити роботу.

В роботі керівника бібліотеки є інші моменти, на перший погляд не такі важливі, але які впливають на ефективність його роботи – це наукова організація праці чи культура організації праці керівника, раціональне використання робочого часу, стан робочого місця і документації. Важлива для керівника і культура зовнішнього вигляду, ділового одягу і культура управління собою.

 

Стиль управління бібліотечним колективом.

Від того якими якостями володіє керівник, залежить і те, який стиль управління він використовує в роботі. Вибір керівником певного стилю керівництва визначає набір методів, якими він користується в організації свого спілкування з колективом.

Існує таке визначення :

Стиль управління в сучасній теорії управління – це сукупність типових і відносних методів впливу керівників на підлеглих з метою ефективного виконання управлінських функцій і завдань.

Стиль керівництва виявляється в тому, якими методами керівник заохочує працівників до ініціативного, творчого виконання покладених на них обов’язків, як контролює хід виконання завдань.

В стилі керівництва виділяють два компоненти : засоби за допомогою, яких здійснюється вплив на підлеглих, і взаємовідносини з ними.

Існують такі основні стилі управління :

- директивний

- демократичний

- ліберальний

Директивний стиль управління. Керівник, який його дотримується догматичний, не прислухається до чужої думки, часто втручається в роботу підлеглих, контролюючи їх дії, вимагає пунктуального виконання його вказівок, не переносить критику, не визнає своїх помилок, однак полюбляє сам критикувати. Такий стиль управління зустрічається рідко і є не актуальним. Однак використання такого стилю, в деяких випадках приносить непогані результати, а саме:

- при незадовільній дисципліні в колективі;

- при “ аварійних “ ситуаціях;

- при запущеній роботі по вдосконаленню управління.

Основні недоліки – незадоволення працівників роботою через неможливість використання своїх творчих сил та реалізації ініціативи , а також збільшення плинності кадрів.

Демократичний стиль дає можливість підлеглим проявляти свою ініціативу, самостійність, залучати їх до таких видів діяльності, як постановка мети, оцінка роботи, підготовка і прийняття рішень. Керівник частіше радиться з колегами, прислуховується до їх думки. Демократичний стиль сприяє творчій активності працівників, створює атмосферу взаємодовіри і співробітництва. В такому випадку дисципліна переходить в самодисципліну.

Але в практиці управління виникають ситуації, в яких керівнику необхідно самому приймати рішення. Керівник - “демократ“ відрізняється спокійним відношенням до критики, конфлікти сприймає як звичайне явище, стараючись по мірі сил їх врегулювати і врахувати в майбутньому. В спілкуванні керівник –“демократ“ завжди тактичний, з розумінням відноситься до інтересів і запитів колективу.

Переваги демократичного стилю керівництва полягає в тому, що в колективі створюються сприятливі умови для розвитку ініціативи працівників, покращується взаєморозуміння членів колективу і керівника, підвищується рівень задоволення роботою та інтерес до неї.

Недоліки його – керівники, які суворо дотримуються цього стилю нерідко губляться в ситуаціях, коли обмаль часу для дискусій та обговорень, коли потрібно швидко приймати рішення.

Ліберальний стиль - відсутність розмаху в діяльності, безініціативність і постійне очікування вказівок зверху, небажання приймати на себе відповідальність за рішення та їх наслідки, коли вони несприятливі. Такий керівник мало вникає в справи підлеглих і взагалі не проявляє активності, виступаючи в ролі посередника у відносинах з іншими колективами. В спілкуванні з підлеглими він завжди ввічливий, відноситься завжди з повагою, старається допомогти у вирішенні їх проблем, готовий вислухати критику, але не в змозі реалізувати підказані йому цікаві думки. Керівник – “ліберал“ не проявляє організаторських здібностей, нерегулярно і слабо контролює дії підлеглих.

Становлення стилю роботи – складний процес, так як той чи інший стиль керівництва в житті не зустрічається в “чистому вигляді“.

В останні десятиліття керівникам рекомендується переходити до нового стилю керівництва, в якому менше уваги приділяється контролю, а співробітники залучаються до участі в управлінні - мова йде про теорію колективного управління. Мета цієї теорії полягає в

тому, що при створенні на роботі сприятливих умов, люди проявляють активність і самоконтроль, прагнуть до розширення свого світогляду, творчого росту. В зв’язку з цим необхідно проявляти більше довіри до підлеглих.

Теорія колективного управління виникла як результат досліджень, які показали, що при такому стилі управління підвищується продуктивність праці та рівень задоволення працівників своєю роботою.

Колективне управління може проявлятися в слідуючи формах :

- підвищення різноманітності в роботі;

- зміна видів діяльності та освоєння інших подібних професій;

- участь в доходах;

- гнучкий робочий графік;

- взаємність.

Не можна підходити до управління в різних бібліотеках однаково: в одній-демократичний стиль підвищить ефективність роботи, в іншій більш успішним може стати директивний стиль управління. Щоб визначити відповідний курс дій, керівник сам повинен аналізувати ситуацію.

 

Контрольні питання :

1. Які професійні якості притаманні керівнику?

2.Сформулюйте модель сучасного керівника.

3. Назвіть стилі управління бібліотечним колективом.

Тема : Планування роботи бібліотеки. Система планів




Переглядів: 668

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Консультативно – методична допомога. | Бібліотеки.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.