Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вимірювання в психології

У психології досить часто доводиться мати справу з вимірюванням. По суті справи будь-який психологічний тест є інструментом вимірювання, результатом якого, найчастіше, є числові дані.

Вимірювання– операція для визначення відношення одного об'єкту до іншого. Вимірювання реалізується за рахунок приписування об'єктам значень так, щоб відносини між значеннями відображали відносини між об'єктами. Наприклад, ми вимірюємо зріст двох людей (об'єкт вимірювання – зріст). Набувши значень 170 і 185 см. ми можемо точно сказати, що одна людина вища за іншу. Даний вивід був отриманий завдяки вимірюванню зросту. Таким чином, відношення між об'єктами було передане за допомогою чисел.

У психології можемо бачити аналогічні попередньому прикладу явища. Ми використовуємо тести інтелекту, щоб набути числового значення IQ і мати можливість порівняти його з нормативним значенням використовуємо тести особистості, щоб на основі отриманих чисел описати психологічні особливості людини, використовуємо тести досягнень, щоб з'ясувати наскільки добре був засвоєний учбовий матеріал. Вимірюванням так само є підрахунок кількості певних актів поведінки в ході спостереження за досліджуваними, підрахунок площі штрихування в проектних малюнках, підрахунок кількості помилок в коректурній пробі.

У випадку із зростом об'єктом вимірювання була не людина, а її зріст. Вивчаючи психіку людини ми так само вимірюємо не її самк, а певні психологічні особливості: риси особистості, інтелект, окремі характеристики пізнавальної сфери і так далі Все, що ми вимірюємо називається змінними.

Змінна– властивість, яка може міняти своє значення. Зріст є властивістю всіх людей, але у кожного він різний, а значить є змінною. Стать так само є змінною, але може приймати всього 2 значення. Всі показники тестів в психології є змінними.

Результати деяких психологічних тестів, на перший погляд, дуже важко представити як результат вимірювання і важко зрозуміти, які властивості (змінні) вимірюються цими тестами. Яскравий приклад тому – проективні тести, особливо рисункові і вербальні. За кожним елементом малюнка ховається яка-небудь психологічна особливість (змінна) і кажучи про вираженість або невираженість цієї змінної на основі елементу малюнка ми проводимо акт вимірювання. Таким чином, не дивлячись на величезну кількість змінних, вимірюваних за допомогою проективних малюнків вимірювання найчастіше зводиться до простої констатації факту «змінна виражена / не виражена», рідше є три або більше градації. Набагато простіше йде справа з тестами, в яких потрібно що-небудь упорядкувати, оскільки їх результат – число, що відображає порядкове місце. Ще очевидніші результати тестів-опитувальників, тестів інтелекту і пізнавальних здібностей.

Таким чином, тест, як інструмент вимірювання, накладає свої обмеження на отримуваний результат. Таке обмеження називається шкалою вимірювання.

Шкала вимірювання– обмеження типу відносин між значеннями змінних, що накладається на результати вимірювань. Найчастіше, шкала вимірювання залежить від інструменту вимірювання.

Наприклад, якщо змінною є колір очей, то ми не можемо сказати, що одна людина більша або менша іншої за цією змінною, ми так само не можемо знайти середнє арифметичне кольору. Якщо змінною є порядок (саме порядок) народження дітей в сім'ї, то ми можемо сказати, що перша дитина однозначно старша іншої, але не можемо сказати на скільки вона старша (відносини «більше/менше»). Маючи результати тесту інтелекту, ми можемо однозначно сказати на скільки одна людина інтелектуальніша від іншої.

С. Стівенс розглядав чотири шкали вимірювання.

1. Шкала найменувань (номінальне вимірювання)– сама проста з шкал вимірювання. Числа (так само як і букви, слова або будь-які символи) використовуються для розрізнення об'єктів. Відображає ті відносини, за допомогою яких об'єкти групуються в окремі непересічні класи. Номер (буква, назва) класу не відображає його кількісного змісту. Прикладом шкали такого роду може служити класифікація досліджуваних на чоловіків і жінок, нумерація гравців спортивних команд, номери телефонів, паспортів, штрих-коди товарів. Всі ці змінні не відображають відносин більше/менше, а значить є шкалою найменувань.

Особливим підвидом шкали найменувань є дихотомічна шкала, яка кодується двома взаємовиключними значеннями (1/0). Стать людини є типовою дихотомічною змінною.

У шкалі найменувань не можна сказати, що один об'єкт більше або менше іншого, на скільки одиниць вони розрізняються і в скільки разів. Можлива лише операція класифікації – відрізняється/не відрізняється.

У психології іноді неможливо уникнути шкали найменувань, особливо при аналізі малюнків. Наприклад, малюючи будинок, діти часто малюють сонце у верхній частині листа. Можна припустити, що розташування сонця зліва, посередині, справа або відсутність сонця взагалі може говорити про деякі психологічні якості дитини. Перераховані варіанти розташування сонця є значеннями змінної шкали найменувань. Причому, ми можемо позначити варіанти того, що має в своєму розпорядженні номери, буквами або залишити їх у вигляді слів, але як би ми їх не називали, ми не можемо сказати, що одна дитина «більша» іншої, якщо намалювала сонце не посередині, а зліва. Але ми можемо точно сказати, що дитина, що намалювала сонце справа однозначно не є тою, яка намалювала сонце зліва (або не входить до групи).

Таким чином, шкала найменувань відображає відносини типу: схожий/не схожий, той/не той, відноситься до групи/не відноситься до групи.

2. Порядкова (рангова) шкала (порядкове вимірювання)– відображення відносин порядку. Єдино можливі відносини між об'єктами вимірювання в даній шкалі – це більше/менше, краще/гірше.

Найтиповішою змінною цієї шкали є місце, зайняте спортсменом на змаганнях. Відомо, що переможці змагань отримують перше, друге і третє місце і ми точно знаємо, що спортсмен з першим місцем має кращі результати, ніж спортсмен з другим місцем. Окрім місця, маємо можливість дізнатися і конкретні результати спортсмена.

У психології виникають менш певні ситуації. Наприклад, коли людину просять проранжувати кольори за перевагою, від найприємнішого, до найнеприємнішого. В цьому випадку, ми точно можемо сказати, що один колір приємніший за інший, але про одиниці вимірювання ми не можемо навіть припустити, оскільки людина ранжувала кольори не на основі яких-небудь одиниць вимірювання, а ґрунтуючись на власних відчуттях. Те ж саме відбувається в тесті Рокича, за результатами якого ми так само не знаємо на скільки одиниць одна цінність вища (більша) за іншу. Тобто, на відміну від змагань, ми навіть не маємо можливості дізнатися точні бали відмінностей.

Провівши вимірювання в порядковій шкалі не можна дізнатися на скільки одиниць відрізняються об'єкти, тим більше в скільки разів вони відрізняються.

3. Інтервальна шкала (інтервальне вимірювання)– крім відносин вказаних для шкал найменування і порядку, відображає відношення відстані (різниці) між об'єктами. Різниці між сусідніми крапками в цій шкалі рівні. Більшість психологічних тестів містять норми, які і є зразком інтервальної шкали. Коефіцієнт інтелекту, результати тесту FPI (дослідженні циркадіанних ритмів психічної активності людини в онтогенезі), шкала градусів Цельсія – все це інтервальні шкали. Нуль в них умовний: для IQ і FPI нуль – це мінімально можливий бал тесту (очевидно, що навіть проставлені навмання відповіді в тесті інтелекту, дозволять отримати який-небудь бал відмінний від нуля). Якби ми не створювали умовний нуль в шкалі, а використовували реальний нуль як початок відліку, то отримали б шкалу відносин, але ми знаємо, що інтелект не може бути нульовим.

Не психологічний приклад шкали інтервалів – шкала градусів Цельсія. Нуль тут умовний – температура замерзання води і існує одиниця вимірювання – градус Цельсія. Хоча ми знаємо, що існує абсолютний температурний нуль – це мінімальна межа температури, яку може мати фізичне тіло, який в шкалі Цельсія рівний –273,15 градуса. Таким чином, умовний нуль і наявність рівних інтервалів між одиницями вимірювання є головними ознаками шкали інтервалів.

Змірявши явище в інтервальній шкалі, ми можемо сказати, що один об'єкт на певну кількість одиниць більше або менше іншого.

4. Шкала відношень. На відміну від шкали інтервалів може відображати те, в скільки один показник більше іншого. Шкала відношень має нульову крапку, яка характеризує повну відсутність вимірюваної якості. Дана шкала допускає перетворення подібності (множення на константу). Визначення нульової крапки - складне завдання для психологічних досліджень, що накладає обмеження на використання даної шкали. За допомогою таких шкал можуть бути зміряні маса, довжина, сила, вартість (ціна), тобто все, що має гіпотетичний абсолютний нуль.




Переглядів: 5331

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лабораторна робота № 13 | Висновок

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.