МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||
Affixation in OE.· In OE the vocabulary mainly grew by means of word-formation. prefixation – was a productive way (unlike in ModE): - IE prefixes (OE un- (negative)); - Germanic prefixes (OE mis-, be-, ofer-(over-)); - prefixes were widely used with verbs, but were far less productive with the other parts of speech (e.g. OE ζān (to go) – ā-ζān (to go away) – be-ζān (to go round) – fore-ζān (to precede), etc.); - prefixes often modified lexical meaning (e.g. OE siþ (journey) – for-siþ (death)); - there were grammatical prefixes, e.g ζe-: o was used to build Participle 2 of strong verbs (e.g. OE sitten (to sit) – ζesett (sat), etc.); o turned durative verbs into terminative (e.g. OE feran (to go) – ζeferan (to reach), etc.). · suffixation – was the most productive way, mostly applied to nouns and adjectives, seldom to verbs. Classification of OE suffixes: 1. Suffixes of agent nouns (-end (OE frēond (friend)), -ere (OE fiscere (fisher)), -estre (feminine) (OE bæcestre (female baker)), etc.); 2. Suffixes of abstract nouns (-t (OE siht (sight)), -þu (OE lengþu (length)), -nes/nis (OE beorhtnes (brightness), blindnis (blindness)), -unζ/inζ (OE earnunζ (earning)), etc.); 3. Adjectival suffixes (-iζ (OE hāliζ (holy)), -isc (OE mannisc (human)), -ede (OE hōcede (hooked)), -sum (OE lanζsum (lasting)) etc.); 4. New suffixes derived from noun root-morphemes (-dōm (OE frēodōm (freedom)), -hād (OE cīldhād (childhood)), -lāc (OE wedlāc (wedlock)), -scipe (OE frēondscipe (frendship)), etc.); New suffixes derived from adjective root-morphemes (-lic (OE woruldlic (worldly)), -full (OE carfull (careful)), -lēas (OE slǽplēas (sleepless)), etc.). Borrowings from classical Ls in ME. After the Norman Conquest the main spheres of the Latin L remained: church; law; academic activities. The surge of interest in the classics during the Age of the Renaissance led to a new wave of borrowings from Latin and Greek (through Latin mainly). Latin: abstract concepts (anticipate, exact, exaggerate, explain, fact, dislocate, accommodation, etc.); affixes de- (demolish, destroy, etc.), ex- (extract, , explore, explain, etc.), re- (reread, retell, retry, etc.), -ate (locate, excavate, etc.), -ent (apparent, present, turbulent, etc.), -ct (correct, erect, etc.) Greek: theatre (drama, episode, scene, theatre, etc.); literature (anapest, climax, epilogue, rhythm, etc.); rhetoric (dialogue, metaphor, etc.); roots for creation of new words; affixes -ism (humanism, mechanism, aphorism, etc.), -ist (protagonist, terrorist, cyclist, etc.), anti- (antibody, antidote, antibiotic, etc.), di- (digest, diverse, etc.), neo- (neo-realism, neo-conservatism, etc.) Greco-Latin Hybrids (words one part of which is Greek and the other one – Latin): e.g. tele-graph, socio-logy, tele-vision, etc. Переглядів: 182 |
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google: |
© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове. |
|