МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pragmatic aspects of the sentence. The correlation of semantics and pragmatics of the sentence.
(a) Pragmatic syntax studies the social designation of language, i.e. the usage of sentences in speech activity. The sentence is a concentration of functional peculiarities of language and speech. Studying sentence pragmatics comprises an important sphere of language knowledge, since language literacy presupposes not only an ability to construct sentences (language competence) but also an ability to use them correctly in acts of speech to achieve the desired communicative-functional result (communicative competence). Pragmatic aspects of the sentence include the following notions: - communicative intention, which is, inherent in the sentence, directiveness to solving a definite lingual problem of communication; - locution, which is the use of cognitive contents of the sentence, without any communicative purpose; - illocution, which is an intonational framing of a communicative intention; - perlocution, which is the effect of an act of speech. (b) Since the contents of sentences, actualized in acts of speech, is not limited to lexico-grammatical in formation only, but always includes communicative-intentional, or pragmatic, contents, this semantic peculiarity is of great importance. Semantically identical sentences may have various illocutionary points, e.g. the sentence ‘I’ll watch you’ may be used as a statement, a promise, a menace, an inquiry, etc. However, there are cases when the semantics of the sentence predetermines its pragmatics, e.g. the sentence ‘The train will arrive in time’ cannot mean a promise, for the reality of the action does not depend on the speaker.
55.
56.In a sentence we distinguish the principal parts, secondary parts and independent elements. The principal parts of a sentence are the subject and the predicate. The independent elements are interjections, direct address and parenthesis. Переглядів: 791 |
Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google: |
© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове. |
|